No nih! Telinevoimistelu palaamassa lasten kauhuksi kouluun.
Voi verjale meitä tältä hulluudelta.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/V%C3%A4it%C3%B6s+Koulujen+liikuntatu…
Kommentit (130)
ja innolla ottaisivat tuon lajin vastaan.
Kivaahan se oli! Mutta tietenkin hieman ikävää ylensyötetylle Nico-Petterille, kuten kaikki muukin liikunta.
Mikä tässä oli se ongelma. Kyllä voimistelu tekee hyvää oppilaille, kaikenlainen voimistelu, Zumbaa ja kaikkea kivaa myös telinevoimistelun lisäksi. Itse en pitänyt pallopeleistä, mutta pakko niitä oli pelata silti.
Kaikki ei tykkää kaikesta, mutta kyllä minä ja lapseni ainakin olemme aina pitäneet enemmän telinejumpasta kuin joukkuepeleistä. Tunnen monia jotka pitävät "temppuilusta".
Itse tykkäsin lapsena siitä koulussa ja sain siitä onnistumisen elämyksiä.
Meidän lapsista yksi telinevoimistelua harrastava harmittelee kun koulussa ei ole telinevoimistelua. Ja minusta se olisi hyvä meidän toiselle lapselle, joka taas pelaa joukkuepelejä ja varmasti ei olisi niinkään haka telinevoimistelussa.
Meidän lasten koulussa sisäliikunta on ollut aika yksipuolisesti sählyä (olen sitä mieltä vaikka toinen lapsista harrastaakin sählyä). Ehdottomasti pitäisi olla monipuolisemmin lajeja. Ja mikäs sen oivallisempaa opettaa lapselle kehonhallintaa kuin telinevoimistelu. On tosi monipuolinen laji.
Muistan, kun luokan vittupääpissikset virnuilivat opettajan selän takana niille, jotka eivät olleet siinä hyviä. Suorituspaineet lopulta kasvoivat niin suuriksi, että saatoin alka itkemään pelkästä telinevoimistelun ajatuksestakin.
Onhan se varmaan kivaa, jos oma lapsi on niiden kusipäiden joukossa. Ei heillä mitään paineita olekaan.
Muistan, kun luokan vittupääpissikset virnuilivat opettajan selän takana niille, jotka eivät olleet siinä hyviä. Suorituspaineet lopulta kasvoivat niin suuriksi, että saatoin alka itkemään pelkästä telinevoimistelun ajatuksestakin.
Onhan se varmaan kivaa, jos oma lapsi on niiden kusipäiden joukossa. Ei heillä mitään paineita olekaan.
ihan tykkäsin telinevoikasta, vaikken siinä hyvä ollutkaan. Oli kiva oppia temppuja.
Ap, selitä nyt vähän tätä sun aloitusta! Mun mielestä telinevoimistelusta voi olla lapsille tosi paljon hyötyä, varsinkin, jos sitä opetetaan hauskasta näkökulmasta eikä yritetä kaikki matkia huippuvoimistelijoita. Ei tarvitse olla nilkat suorana, tärkeintä, että saa motorisia virikkeitä.
Niistä ihanaa, jotka oli notkeita, ketteriä, muutenkin liikunnallisia, baletin tai jazztanssin harrastajia.. mutta minä ja muutama muu jäykkä köntys saatiin aina kollektiivimigreeni kun oli telinevoikkaa..
Kun ei se aina ihan suorilta onnistu se vaaka puomilla, kylmiltään, todellakin harjoittelematta ja suoraan arvosteluun vaikuttava liike.. jee.
Lapset pannan jonoon ja tekemään vuorotellen liike, siis opettaminen on sitä että pitää heti osata.
Ja ne jotka osaavat, ovat sitten opettajan suosikkeja ja kääntäen. Ja ne, jotka eniten tarvitsisivat motivaatiota liikunnan iloon, ovat niitä jotka ovat siinä huonoimpia ja joille telinevoikka on haastavinta.
Telinevoikka on jees, jos siinä on hyvä, mutta se on yhtä helvettiä jos ei ole. Siinä voi myös satuttaa itsensä tosi pahasti.
Monelle telinevoimistelu on yhtä normaalia kuin benjihyppy. Sekin voisi olla jonkun mielestä hyvä liikuntamuoto kouluun.
ai että telinevoikasta voi pitää vain vittupääpissikset? Nauran lasteni kanssa koko matkan treeneihin.
Eivät kaikki ole hyviä myöskään pallopeleissä tms. Jotenkin tuli mieleen viestistäsi, että olet ylipainoinen kotiäiti.
Lapset pannan jonoon ja tekemään vuorotellen liike, siis opettaminen on sitä että pitää heti osata. Ja ne jotka osaavat, ovat sitten opettajan suosikkeja ja kääntäen. Ja ne, jotka eniten tarvitsisivat motivaatiota liikunnan iloon, ovat niitä jotka ovat siinä huonoimpia ja joille telinevoikka on haastavinta. Telinevoikka on jees, jos siinä on hyvä, mutta se on yhtä helvettiä jos ei ole. Siinä voi myös satuttaa itsensä tosi pahasti. Monelle telinevoimistelu on yhtä normaalia kuin benjihyppy. Sekin voisi olla jonkun mielestä hyvä liikuntamuoto kouluun.
Niistä ihanaa, jotka oli notkeita, ketteriä, muutenkin liikunnallisia, baletin tai jazztanssin harrastajia.. mutta minä ja muutama muu jäykkä köntys saatiin aina kollektiivimigreeni kun oli telinevoikkaa..
Kun ei se aina ihan suorilta onnistu se vaaka puomilla, kylmiltään, todellakin harjoittelematta ja suoraan arvosteluun vaikuttava liike.. jee.
Itse olen myös aina ollut sellainen nynny, että ihan aikuisten oikeasti pelkäsin telinevoimistelutunneilla. Koululiikunta on kyllä muutenkin yhtä kidutusta ja voi olla henkisesti todella tuskallista epävarmoille ja kömpelöille lapsille.
minun mielestäni hiihto, yleisurheilu ja palloilulajit oli ihan kamalia. Mukavinta olisi ollut tanssi, voimistelu, luistelu talvisin, kuntopiirit, suunnistus, uinti tms. Niitä oli valitettavasti tosi harvoin. Kaikki ei tykkää kaikesta eikä voi olla hyvä joka asiassa. Ärsyttää oikeastaan kun liikunnassa painotetaan juuri lähinnä noita yleisurheilu- ja palloilulajitaitoja. Miksi?
linkissä pisti silmään tämä:
"Musiikkiliikunnassa oppilaat kehittävät toistojen kautta liikunnallisuuttaan ja vahvistavat sitä kautta identiteettiään."
Musiikkiliikunta oli musta tylsintä ikinä ja just ne toistot! En voi tajuta, miten siinä identiteetti kehittyy, ainakaan positiivisesti.
sellaiseen liikunnanopetukseen, joka on heille turvallista, sopivaa ja innostavaa. Vai onko pulleroita tarkoituskin nöyryyttää ja satuttaa maksimaalisesti, että oppisivat huonommuutensa?
oli ainoa laji, jota vihasin koulussa. Olin todella katkera, kun pojat pelasivat koripalloa yms. ja me jouduimme tuota tekemään. Jostakin syystä poikien ei voimistelua tarvinnut lainkaan harrastaa liikuntatunneilla.
lajeja mielestäni koululiikuntaan, niin jokaiselle on jotain, mistä tykkää ja myös sitä, mistä ei. Mutta sitä en tajua, että miten joku koululiikunta voisi erityisesti kehittää moraalista kasvua... Niinhän se tutkija tuossa uutisessa sanoi. Vähänkö on kolkytlukulaiset tavoitteet oppiaineelle siinä tapauksessa.
Meillä Se ollu kokoajan koulus lapsilla,ihan tavallinen koulu...