Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nih! Telinevoimistelu palaamassa lasten kauhuksi kouluun.

Vierailija
27.03.2011 |

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne otettiin sisään täsmälleen ne, jotka saivat parhaat pisteet koeliikuntasuorituksista. Paljonkaan painoa ei saanut koekirja, jonka mukaan suoritusten mittaaminen ei ole tärkeää. Ymmärrätkö ristiriidan.

Olisiko silmälumetta? Me muut tyhmät näköjään sitten luullaan että sillä on jotain merkitystä ja kyseessä on opiskelua vaativa akateeminen ala. Kiva kun oikaisit meidän käsityksen:)

Vierailija
82/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) joukkeita ei jaettaisi kurkosysteemillä, jossa rupusakki valitaan aina häpeällisesti viimeisenä vaan opettaja jakaisi tasaiset joukkueet.

2) pallon lyöntiä, heittämistä ja kopittelua herjoiteltaisiin ensin erikseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan silkasta KAUHUSTA ja KUOLEMANPELOSTA.

Nojapuiden alla on patjat, ihan samoin kuin korkeushypyssäkin...

Vierailija
84/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) joukkeita ei jaettaisi kurkosysteemillä, jossa rupusakki valitaan aina häpeällisesti viimeisenä vaan opettaja jakaisi tasaiset joukkueet. 2) pallon lyöntiä, heittämistä ja kopittelua herjoiteltaisiin ensin erikseen

Ja muu luokka seurasi vieressä paineita kasvattamassa silmä kovana. Ja kyllä pallon lyöntiä oli harjoiteltu erikseen. Veikkaisin että tämän kokemuksen omaava olisi sitä mieltä että pesäpallo pitäisi kieltää koulusta.

Vierailija
85/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa toista kuin koekirja.

Sisään pääsivät ne, jotka osasivat itse liikkeet, mitä väliä sillä, kuinka olivat ajatelleet niitä opettaa. VAlitettavasti asia oli näin ja ystävänikin oli pettynyt, ei siksi ettei päässyt sisään vaan siksi, että systeemi oli niin tekopyhä.

Ja se, jolla ei ole ollut ikinä kurjaa liikunnassa, ei edes tajua, että sellaista on olemassa. Siitä juuri kumpuaa tämänkin keskustelun telinevoimisttelukauhu.

Vierailija
86/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) joukkeita ei jaettaisi kurkosysteemillä, jossa rupusakki valitaan aina häpeällisesti viimeisenä vaan opettaja jakaisi tasaiset joukkueet. 2) pallon lyöntiä, heittämistä ja kopittelua herjoiteltaisiin ensin erikseen

Eli pallosta saaminen tai sen ajattelu voi tuoda samanlaisia kauhunhetkiä kuin telinevoimistelu.

Vierailija
87/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäpä olen pudonnut pukilta sillä tavalla kierähtämällä kun yritin roikkua siinä hädässäni kiinni, että vierehdin telineen alle ja iskeydyin niihin jalkoihin. Ei paljoa lohduttanut se, että siinä vieressä oli patjoja...

Vierailija
88/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa toista kuin koekirja. Sisään pääsivät ne, jotka osasivat itse liikkeet, mitä väliä sillä, kuinka olivat ajatelleet niitä opettaa. VAlitettavasti asia oli näin ja ystävänikin oli pettynyt, ei siksi ettei päässyt sisään vaan siksi, että systeemi oli niin tekopyhä. Ja se, jolla ei ole ollut ikinä kurjaa liikunnassa, ei edes tajua, että sellaista on olemassa. Siitä juuri kumpuaa tämänkin keskustelun telinevoimisttelukauhu.

Ja minun empiirinen kokemus todistaa että ruotsinkielenopettajat olivat varsinaisia riivinrautoja, jotka tykkäsivät saada aikaan häpeän tunteen.

Otetaankohan kielitieteelliseen sisään ne jotka itse osaavat vai ne jotka osaavat opettaa?

Vierailija
89/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaaminen, mitä moraalisesti kehittävillä liikuntatunneillakin harrastettiin. Hyvin on oppi pysynyt joissakuissa.

Vierailija
90/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäpä olen pudonnut pukilta sillä tavalla kierähtämällä kun yritin roikkua siinä hädässäni kiinni, että vierehdin telineen alle ja iskeydyin niihin jalkoihin. Ei paljoa lohduttanut se, että siinä vieressä oli patjoja...

Kaveri sohi mailalla ja teki aika kipeää pojan jalkoihin. Ei siinäkään paljoa lohduttanut että mailalla ei saa lyödä toista.

Vierailija
91/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä v***umainen ainakin olet.

Vierailija
92/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä meidän kunnan 8. luokkalaisen opetussuunnitelmasta kohdasta voimistelu:

Opetuksen tavoitteet: tasapainon, koordinaation, ketteryyden, voiman ja liikkuvuuden kehittäminen. Oppilas osaa perusliikkeitä ja avustuksia eri telineillä.

Perus- ja välinevoimistelu

-Hypyt ja hyppelyt ja niiden yhdistelmät

-Rentousharjoitukset

-Notkeusharjoittelu

-Tasapainoharjoitteet

-Kehonhallinta koordinaatioharjoitteet

-Harjoittelu erilaisilla välineillä (pallot, vanteet, hyppynarut, keilat, yms.)

Permanto

-Haarakuper-keikka eteen ja taakse

-Kärrynpyörä molempiin suuntiin

-Arabialainen

-Liikesarjat: * vaaka* hypyt, hyppelyt

-jännehypyt kääntyen

Puomi (matala puomi tai penkki)

-Vaaka

-Hypyt

-Erilaiset nousut ja alastulot

-Liikesarjat

Rekki/Eritasonojapuut/ Nojapuut

-Kiintopyörähdys

-Kaarihyppy aisalta

-Liikesarjat

-Selinkaato

-Alastulot nojapuilta

Hyppy

-Kuperkeikkahyppy pitkittäisellä arkulla

-Erilaiset hypyt telineen yli

Trampoliini

-kynttilähyppy

-jännehyppy

-jännehyppy puoli- ja kokokierteellä

-x-hyppy

-kasakkahyppy

-kerähyppy

-lentokuperkeikka

-voltti

Sanoisin että tuosa on jo aika paljon telinevoimistelua mukana.

Voimistelu sisältää (Suomen voimisteluliiton sivuilta):

-telinevoimistelun (permanto, hevonen, renkaat, hyppy, nojapuut ja rekki)

-rytmisen voimistelun eli naisvoimistelun, välineinä naru, pallo, vanne, keilat ja nauha

-joukkuevoimistelun välineet samat kuin edellä

-kilpa-aierobicin

-trampoliinivoimistelun

-Team gym (ent näytös voimistelu)

-akrobatiavoimistelun

joten opetussuunnitelmassa on aika laajasti koko voimistelun kijo käyty läpi. Se miten opettaja sitten mitäkin painottaa on eriasia.

Vierailija
93/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä eds on 'kaarihyppy aisalta', 'arabialainen', 'kuperkeikkahyppy pitkittäisellä arkulla' tai 'lentokuperkeikka'?

Harrastakoot tuota innostuneet omalla ajallaan, koulussa voitaisiin tehdä jotain, josta kaikki voivat nauttia ja oppia.

Vierailija
94/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miten niin palaa? Onhan siellä koko ajan telinevoimistelua, ei se kai missään vaiheessa ole kadonnut.

Vierailija
95/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin hiihtoa, juoksua, pesäpalloa ja varsinkin telinevoimistelua.

Nyt aikuisena hiihdän, juoksen ja pelaan kylämme joukkueessa pesäpalloa. Mutta telinevoimisteluun minua ei saa millään.

Vierailija
96/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset entistä enemmän inhoaisivat liikuntaa. Käsitöihin voitaisiin ottaa takaisin sukan neulominen

Kyllä meidän tyttö kutoi viidennellä sukat. Siis tänä vuonna, 2011, sukat valmistuivat. Miten niin takaisin siis?

Ja telinevoikka olisi jees!

Vierailija
97/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina vaan kaikkea kivaa ja nautittavaa?

Itse haluan, että lapseni oppii monipuolisesti asioita ja oppii että aina ei ole kivaa tai tehdä itsestä kivoja asioita. Ei näin ole oikeassa elämässä.

Toisissa asioissa lapseni on ehkä lahjakas ja toisissa vähemmän lahjakas. Jonkun asian lapseni varmasti oppii helposti, toiseen menee vähän enemmän aikaa. Tärkeintä on kuitenkin että yrittää eikä heti lannistu ja sano "en mä osaa". Elämässä kun ei voi etukäteen tietää mitä taitoja tarvitsee ja kaikki taidot ovat joka tapauksessa hyödyllisiä tavalla tai toisella.

Itse pyrin olemaan siirtämättä lapseen omia asenteitani. Jos koko ajan toitottaa että voi kun matematiikka(käsityöt/liikunta on mulle vaikeaa niin lapsikin ajattelee että onpas se todella vaikeaa kun äiti/isä noin sanoo ja ei edes yritä kun se on "vaikeaa".

Vierailija
98/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kiusaajapissikset jatkamassa kouluaikojensa ajanviettetä eli vittuilua niille, joille telinevoimistelu oli niin pelottavaa, ettei edes uni maistunut edellisenä yönä. Myös noissa joukkuevalinnoissa oli sama periaate: näytetään liikunnalisesti huonoille, että he ovat pohjasakkaa.

Empatiakyky ja toisen näkökulman ymmärtäminen on edelleen hakusessa, toivon, että vielä kasvatte ihan oikeiksi aikuisiksi ja opetatte lapsillenne erilaisen asenteen.

Minä olen myös sitä mieltä, että kaikkea liikuntaa olisi hyvä kokeilla, mutta kannustavalla ja tasa-arvoisella asenteella, ei heikompia kyykyttäen. Opettajalla on vastuu tehdä liikuntatunneista mukavia hetkiä ihan kaikille, myös niille "huonoille". KETÄÄN ei saa kyykyttää yhtään millään lailla, ei koskaan! Telinevoimistelunkin voisi toteuttaa vaikkapa jakautumalla pieniin ryhmiin, jottei kenenkään tarvitse "esiintyä" koko luokan edessä. Opettaja jakakoon ryhmät siten, että kaveriporukat hajotetaan, jotta tyhmyys ei pääse tiivistymään kiusaamisen muodossa.

Minäkin löysin likunnan uudestaan vasta yli 30 -vuotiaana, sellaiset traumat jäi sadistisesta koululiikunnasta. Kaikki liikkumisen ja yrittämisen into kuoli viimeistään seiskaluokalla opettajan ja vittuilijoiden vuoksi.

Vierailija
99/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä eds on 'kaarihyppy aisalta', 'arabialainen', 'kuperkeikkahyppy pitkittäisellä arkulla' tai 'lentokuperkeikka'?

Harrastakoot tuota innostuneet omalla ajallaan, koulussa voitaisiin tehdä jotain, josta kaikki voivat nauttia ja oppia.

mitä oli 35 vuoden takainen kuperkeikkahyppy pitkittäisellä arkulla. En ikinä uskaltanut tehdä sitä ja julkinen häpeä oli hirveä. Arabialaisen osasi tehdä yksi tyttö, joka oli huippuliikunnallinen. Kärrynpyörän osasi tehdä pari tyyppiä. Inhosin juoksuleikkejä, pikajuoksuja ajanottoineen ja megafonisine tulosjulkistuksineen, hiihtämistä 10 cm jäät suksenpohjissa, hernepussikisoja. Mutta lentopallossa, suunnistuksessa ja pesiksessä olin tosi hyvä ja kuntosali oli kuin mulle tehty. Onneksi!

Vierailija
100/130 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki ole hyviä myöskään pallopeleissä tms. Jotenkin tuli mieleen viestistäsi, että olet ylipainoinen kotiäiti.

Lapset pannan jonoon ja tekemään vuorotellen liike, siis opettaminen on sitä että pitää heti osata. Ja ne jotka osaavat, ovat sitten opettajan suosikkeja ja kääntäen. Ja ne, jotka eniten tarvitsisivat motivaatiota liikunnan iloon, ovat niitä jotka ovat siinä huonoimpia ja joille telinevoikka on haastavinta. Telinevoikka on jees, jos siinä on hyvä, mutta se on yhtä helvettiä jos ei ole. Siinä voi myös satuttaa itsensä tosi pahasti. Monelle telinevoimistelu on yhtä normaalia kuin benjihyppy. Sekin voisi olla jonkun mielestä hyvä liikuntamuoto kouluun.

Se oli juuri näin, lapset jonossa ja tekemään jokin kieputus. Jotka osasivat heti olivat sitten jumppamaikan lellikkejä.

Itse olen kestävyysurheilija, ollut aina. En siis loistanut 100 metrin juoksussa tai pituushypyssä. Harmi, kun ei testattu kuka jaksaa mennä 10 km ja jaksaisi toisen mokoman perään.

Tuolle välihuutelijalle tiedoksi, että olemme urheilullisia koko perhe.

Toivottavasti jumppamaikat ovat nykyään fiksumpia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi