Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisille lapsen sukupuoli raskausaikana on suurempi kuin Valtiosalaisuus.??

Vierailija
26.03.2011 |

Poikkeuksia tietty on kuten minä ja muutamat muut lähipiirissä. Mutta suurin osa varjelee sukupuolta kuin suurinta salaisuutta tässä maailmassa?

Onko heillä itsellään joku pettymys sitä kohtaan tai mistä johtuu?

Tietenkään kaikki ei tiedä sukupuolta etukäteen mutta puhunkin nyt niistä jotka sen lähes 100% varmuudella ovat saaneet tietää.

No pitäkää sukupuolenne, eipä sillä ole mitään väliä mun elämään kumman saatte.

Sama juttu muuten lapsen nimistä sitten....

Pihtaillaan vaikka 3-4 kk, kunnes pappi sanoo aamen.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ainakin mitä on uskominen näitä, jotka sen sukupuolen haluavat tietää etukäteen. Tähän mennessä kaikki ovat sanoneet syyksi sen, että tietää kumman sukupuolen "värisiä" vaatteita/tarvikkeita sitten ostaa. Ei ilmeisesti kehdata sanoa että ihan uteliaisuudesta halutaan tietää :)

Musta oli kiva jännätä synnytykseen asti sitä sukupuolta. Nimeä ollaan sitten ihan omastakin syystä pihdattu, kummankin lapsen nimi on päätetty vasta alle viikkoa ennen kastejuhlaa. JA onneksi ei kerrottu, lähisukulaiset olisivat ihan varmasti pyrkineet vaikuttamaan nimeen. Ihan tarpeeksi vaikeaa se oli kun kaksi ihmistä oli päättämässä, puhumattakaan sitten seitsemästä-15 ihmisestä.. Ei mulla siis ole ainakaan ollut mitään huomionhakua tms. se, ettei olla kerrottu aiemmin. Täälläpäin se on muutenkin ihan normaalia ja kiva jännittää asiaa yhdessä ja tietenkin arvailla! Nykyään on tullut se uusi "mietintä" että "kyllä ne varmaan tietää sukupuolen, on ne kysyneet sitä" . Osa ei millään uskonut etten ole kysynyt sukupuolta vaikka ultrattiin varmaan lähemmäs 10 kertaa.

Täytyy sanoa että tää aloitus taitaa olla siksi, ettei aplle ole kerrottu asiasta sellaiselta taholta jossa hän on kuvitellut kuuluvansa "sisäpiiriin" ;D Kyllä sä ap ehdit ne sukupuolet ja nimet aina kuulla ennemmin tai myöhemmin!

Ja itse en muuten kysy sukupuolta silloinkaan kun tiedän vanhempien tietävän sen etukäteen. Tykkään odottaa siihen asti että lapsi on maailmassa.

Vierailija
22/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä se oli niin päin, että olisimme kertoneet sukupuolen, mutta monet sukulaiset ja kaverit eivät halunneet tietää, vaan halusivat odottaa syntymää. Samoin nimen kanssa, tosin sitä emme päättäneetkään ihan heti. Hassua.

Minulle oli itsestään selvää kysyä sukupuolta, koska se helpottaa käytännön asioita. Ei tietenkään niin, että ostaisin pojalle vain sinistä ja tytölle vain pinkkiä, mutta esim. kun sain kavereilta vauvanvaatteita, niin pystyin karsimaan suoraan epäsopivimmat (tyyliin pojalle rimpsumekko). Lisäksi ei tarvinnut tapella kuin yhdestä nimestä miehen kanssa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää näitä "tiedetään muttei kerrota" -ihmisiä. Miksi se on kuin joku suuri salaisuus mitä pitää varjella? Sen ymmärrän kyllä jos joku ei halua tietää etukäteen, itse olen kyllä aina halunnut ja myös kaikille kertonut.

Vierailija
24/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se on typerää, vaikka ymmärrän mistä siinä alun perin oli kyse.

Me kerrottiin sukupuoli ja nimi heti kun tiedettiin. Minusta siitä oli mukava jutella, en ymmärrä tätä tietojen panttaamista.

Suomessa jotenkin tuntuu, että raskautta ei saa kommentoida, jos ei ole kovin läheinen ihminen kyseessä. Alussa sen takia, että jos en ole 100 % varma, että toinen on raskaana, niin en halua loukata. Sitten kun se on ilmeinen, saa kysyä, että mikä viikko on menossa ja milloin on laskettu aika...

Vierailija
25/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se sukupuoli on _sinulle_ niin tärkeä juttu?

Vierailija
26/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla sukupuoli selvisi vasta synnytyksessä, kahden nuoremman kohdalla saimme tietää sukupuolen rakenneultrassa.

Tulevan lapsen sukupuolen olemme kertoneet vain muutamille valituille. Syynä yksinkertaisesti se, että monilla on jostain syystä tuntunut olevan joku toive syntyvän lapsen sukupuolesta ja se on ärsyttänyt. Varsinkin kolmannen lapsen kohdalla, kun kaksi ensimmäistä oli samaa sukupuolta, sain jaukuvasti kuulla, että toivottavasti nyt sitten saatte sitä toista sukupuolta. Ehkä olen lapsellinen, mutta koska itse en ole koskaan pitänyt lapsen sukupuolta tärkeänä tai toivonut jotain tiettyä, niin muiden avoimet toiveet sen suhteen ovat tuntuneet tungettevalta ja ärsyttävältä. Miksi ihmeessä asia kuuluisi kenellekään muulle kuin omalle perheelleni ja niille läheisille, joille olimme päättäneet asian kertoa?

Vierailija
27/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukupuoli eikä etunimi.. Toiset nimet varmistuivatkin vasta ristiäis aamuna :D

En lukenut ketjua, mutta on vahva tunne että moni muukin vastaa jotain tähän suuntaan :D

Vierailija
28/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitä pitää ihmetellä?

Ihmetteletkö (ja vähättelekö) muitakin erilaisia tapoja?

Poikkeuksia tietty on kuten minä ja muutamat muut lähipiirissä.

No pitäkää sukupuolenne, eipä sillä ole mitään väliä mun elämään kumman saatte.

Pihtaillaan vaikka 3-4 kk, kunnes pappi sanoo aamen.

Vierailija
29/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa miettinyt, että miksi sukupuoli tai nimi pitää salata jos ne ovat selvillä. En ole saanut päänsärkyä asiasta, mutta aiheena mielenkiintoinen.

Vierailija
30/73 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksikin, että osaan varautua tietynlaisiin vaatteisiin, kun sukulaisilta tuli niin mekkoja kuin myös jalkapallopaitoja. Tosin useimmat vauvanvaatteet olivat sukupuolineutraaleja (ehkä ne vaaleanupunaisimmat ja vaaleansinisimmät vaatteet säilytettiin itsellä). Lisäksi ajattelen, että synnytys on ihan tarpeeksi raju kokemus ja jättää takuulla varjoonsa sen, kumpi sieltä tuli, joten haluan tottua ajatukseen ja tutustua vauvaani etukäteen mahdollisimman hyvin. Kun juuri muuta tietoa ei saa kuin onko kaikki hyvin ja sitten tietysti se sukupuoli, niin otan kaiken tiedon vastaan ilolla. Sitä en ymmärrä, miksi se tieto pitäisi pantata. Erityisesti en ymmärrä, miksi se pitäisi pantata tietyiltä ihmisiltä. MInusta olisi ollut rankkaa kuunnella ihmisten päivittelyjä sukupuolesta vauvan syntymän jälkeen, mieluummin siis ennen.

Nimet ollaan säästetty kyllä ristiäispäivään, koska nimistä on käyty kummallakin kerralla iso vääntö. Noin viikkoa ennen ristiäisiä ollaan saatu kyllä jokin päätös, mutta senkin jälkeen ollaan vähän maisteltu nimeä keskenämme.

Vierailija
31/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskotte tuohon,niin ok: sanokaa sitten rehellisesti kysyjille, että valitettavasti en voi paljastaa lapsen nimeä, koska pelkään että paholainen vie lapseni. Mitä järkeä on noudattaa sellaisia vanhoja tapoja ja perinteitä, joihin ei itse usko?

mä rakastan suomalaisia perinteitä. Tiesitkö ap että ennen vanhaan uskotiin että jos lapsen nimi paljastetaan ennen ristiäisiä voi paholainen kutsua lapsen nimellä luokseen? Itse en teitenkään sellaiseen usko mutta haluan silti kunnioittaa vanhoja suomalaisia perinteitä enemmän kuin mitään esim jenkkitapoja.

Vierailija
32/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on vaan paljon ihanampi fiilis sitten hormonihöyryissä nyytti kainalossa soittaa lähimmille ihmisille ja kertoa se sukupuoli :D sori jos se sua jotenkin häiritsee.

Tai no, en edes ollut kovin hormonihöyryissä. Itselleni sukupuoli ei ollut tärkeä, vaan se, että sain lapsen ja sen sitten kerroinkin. Ystävä sitten kysyi, että kumpikos se nyt sitten oli ja tajusin, että sekin voi olla jollekulle merkityksellistä. Ei tullut itselle mieleen mainostaa sukupuolta. :D

Vierailija
33/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihtaamisia. Ihan älytöntä.

Olisko meidänkin pitänyt ristiäisiin asti pimittää vauvan nimi? Kastettiin kun oli 8kk ikäinen, aikaisemmin ei haluttu, kun haluttiin, et kastetaan suomessa. 8päivän ikäisenä oli kyllä jo passi.

Vierailija
34/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kai se juttu on: huomion hakeminen tiettyyn hetkeen, josta on haaveiltu ja romantisoitu.

Surullisempaa se on silloin, kun annetaan ymmärtää, että tieto kuuluu vain "sisäpiirille" tai "lähimmille" ja voidaan näin tölviä ihmisiä osoittamalla heidän paikkansa sisäpiirin ulkopuolella. Elävästä elämästä: tuleva isoäiti oli aika surullinen kuullessaan, että vauvan nimeä ei kerrota kuin perheenjäsenille - hän ei siis ollut enää tyttärensä perhettä.

se on vaan paljon ihanampi fiilis sitten hormonihöyryissä nyytti kainalossa soittaa lähimmille ihmisille ja kertoa se sukupuoli :D sori jos se sua jotenkin häiritsee.

Vierailija
35/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt vähän samaa En voi ymmärtää näitä "tiedetään muttei kerrota" -ihmisiä. Miksi se on kuin joku suuri salaisuus mitä pitää varjella? Sen ymmärrän kyllä jos joku ei halua tietää etukäteen, itse olen kyllä aina halunnut ja myös kaikille kertonut.

Vauva tuntuu enemmän persoonalta, kun siitä tietää jo sukupuolen. Me saimme tietää kuopuksen sortin kun osallistuimme yhteen väitöskirjatutkimukseen ja kyllä se oli kiva juttu.

Eikä ole maailmanloppu, vaikka ultra olisi näyttänyt omiaan, eikä sen jälkeen ole mitenkään noloa korjata että sori, kyllä siitä sittenkin tuli x eikä y ja nauraa päälle.

Vierailija
36/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puolestani en ymmärrä, miksi sukupuoli pitää saada tietää etukäteen. Että osaisi varmasti ostaa riittävän sukupuolitettua kamaa lapselle?

En ole ultrassa halunnut tietää yhdenkään lapseni sukupuolta, vaan se on selvinnyt vasta synnytyksessä. Sen jälkeen on kyllä kerrottu kaikille, joten jos me maltetaan ottaa, malttaa varmaan ap:kin;)

Nimeä ei ole kerrottu siksi, että viime hetkeen asti on ollut eri vaihtoehtoja.

Miksi tällaisestakin asiasta pitää tehdä joku iso ongelma????

Vierailija
37/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että mitä se sulle kuuluuu, kumpi sukupuoli tai mikä nimi on, nimenomaan! Miksi nää nimensalailijat luulee, että koko maailmaa kiinnostaa heidän lapsensa nimi, joka Paljastetaan Ristiäisissä. Oikeesti, ihan kohteliaisuudesta jo kysyn nimeä eikä mua se sukupuolikaan kauheasti kiinnosta (ihan käytännöstä olisi parempi vain ennen tietää, kun vaikka vauvalahjan haluan ajoissa ostaa) mutta enm ä kotonani näitä asioita iltaisin jännitä. Aikuistukaa! :-)

Vierailija
38/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu niin olennaisesti suomalaiseen kulttuuriin ja tapoihin. Ei sitä osaa kyseenalaistaa, ellei joudu tekemisiin muiden kulttuureiden kanssa. Ei kyse ole välttämättä mistään huomionhausta vaan meidän päihin on niin vahvasti iskostettu se ajatus, ettei kannata pitää ääntä omasta perheestään, varsinkaan raskaudesta. Kun aina voi mennä kesken ja sitten joku kaukainen sukulaistäti pääsee sanomaan, että se johtui siitä kun vauvaa hössötettiin etukäteen.

Itse kerrottiin sukupuoli heti rakenneultran jälkeen ja nimi kun syntyi. Ja pidettiin vauvajuhlat. Ja otatettiin raskauskuvat. Eli omaa raskautta en suostunut menettämisen pelossa piilottelemaan. :) Mun mielestä raskaus on jotain niin ainutlaatuista ihmisen elämässä, että turhaan sitä peittelemään. Ellei tietnkin aidosti sitä halua.

Vierailija
39/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en meinaa tulevaisuudessa kysyä lapsen sukupuolta, maltan kyllä odottaa synnytykseen asti. Jääpähän sitten jotain yllätystä.

Toiseksi, vastusta kyllä melko voimakkaasti sitä, että lapsen sukupuolelle annetaan tällainen painoarvo jo ennen syntymää. Siis vaiheessa, jossa lapsella ei tavallaan ole muita luonteenpiirteitä, hänet lokeroidaan jo tytöksi tai pojaksi. Minä haluan ainakin suhtautua lapseen lapsena, en tyttönä tai poikana, ja tutustua häneen sitten, kun hän tänne saapuu, edelleen ilman vaaleanpunaisia tai -sinisiä silmälaseja.

Ja ei, tämä ei tarkoita, että antaisimme lapsillemme nimiksi Keppi ja Kivi, emmekä syntymänkään jälkeen kertoisi sukupuolta.

Vierailija
40/73 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että mitä se sulle kuuluuu, kumpi sukupuoli tai mikä nimi on, nimenomaan! Miksi nää nimensalailijat luulee, että koko maailmaa kiinnostaa heidän lapsensa nimi, joka Paljastetaan Ristiäisissä. Oikeesti, ihan kohteliaisuudesta jo kysyn nimeä eikä mua se sukupuolikaan kauheasti kiinnosta (ihan käytännöstä olisi parempi vain ennen tietää, kun vaikka vauvalahjan haluan ajoissa ostaa) mutta enm ä kotonani näitä asioita iltaisin jännitä. Aikuistukaa! :-)

Itse en ole etukäteen tiennyt lasteni sukupuolia ja nimetkin päätetty viime hetkillä ennen ristiäisiä. En ole keneltäkään kysynyt etukäteen sukupuolesta enkä nimistä, yleensä ne jotka ovat halunneet itse kertoa ovat sen ihan oma alotteisesti tehneet. Ehkä sinun olisi syytä aikuistua ja kunnioittaa toisten tapoja naureskelematta niille. Mutta täällä av:llahan se vain menee niin että oma tapa on se ainut tapa toimia, ja näin näkyy siis olevan elävässä elämässäkin. Kehtaatte naureskella seläntakana ystävienne tavoille. Mitä se on keneltäkään pois jos joku haluaa levittää tietonsa koko maailmalle etukäteen tai että toinen ei halua kertoa mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi