Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi on todella lapsivihamielinen yhteiskunta!

Vierailija
24.03.2011 |

Etenkin eläkeiässä oleville tuntuu lapsi äitineen olevan kuin punainen vaate, jota saa julkisesti sättiä ja haukkua. Sen huomaa erityisesti liikennevälineissä tai kauppojen kassoilla. Pahinta tietenkin on kun äiti lapsineen pääsee bussiin ilmaiseksi tai lapsi vähän laulelee kassajonossa. Aamulehdessä yleisösosastolla taas kilpaa haukutaan äitejä, jotka vaunuineen kulkevat ilmaiseksi ja muka tönivät vaunuillaan mummeleita nurin. Enpä vielä koskaan ole sellaista nähnyt mutta mua ovat lukuisat mummot tönineet bussissa. Samaisessa aamulehdessä kerrotaan mitenkerrostalossa asuvat vaarit käyvät lasten kimppuun kun he uskaltavat vähän leikkiä lumikasoilla. Olen paljon matkustellut enkä vielä missään ole kohdannut tällaista lapsivihamielisyyttä kuin Suomessa. Mistä johtuu?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt kymmenen vuoden aikana (jona itselläni on lapsia ollut) ihmisiin, jotka suhtutuisivat tosi vihamielisesti lapsiin. Minkään ikäisiin. Kaikki eivät sula hymyyn eivätkä huomioi mitenkään lapsia ympärillään, ei kaikki tykkää. Mutta ei kukaan ole tullut sättimään,tönimään yms. En sitten tiedä, mitä ihmisten mielissä liikkuu, en ole ajatusten lukija. Yritän aina ottaa toiset huomioon rattaillakin liikkuessa, mutta en todellakaan nöyristele ja jätä kulkematta bussilla kun siellä "voi olla niitä lastenvihaajia". Rattaat vie bussissa sen tilan minkä vie, ei voi mitään. Mahd. pienesti aina yritän olla ja väistän ja nitkutan suuntaan jos toiseenkin; kenenkään ei tarvitse törmäillä meidän rattaiden aisaa.

Jos lapsi saisi raivarin, niin siinäpä saa. En jaksa minäkään aina kuunnella toisten kännykkään kailottamisia, puhumattakaan tosi,tosi rumasta kielenkäytöstä, jota viljelee ihan kaiken ikäiset, erit. teinit.

Olen joskuskus ajatellut, että Suomi on niin körttiläinen maa, että täällä on hirveätä epäjärjestystä, jos lapsi on äänessä. Asioiden täytyy tapahtua aina sen mukaan, mikä aikuista miellyttää vaikka se olisi tääysin vieras aikuinen. Lapset eivät ole äänettömiä, taapero VOI pultata pysäkkiä,kahta ennen kotia.

Eiköhän me mahduta kaikki samaan bussiin ja samaan kaupunkiin, äänineen päivineen.

Vierailija
42/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta edelleen kuitenkin suurin osa vanhemmista ihmisista suhtautuu ystävällisesti, vaikka minäkin aikamoisen pesueen kanssa kuljen, ku on neljä alle 4v..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ehkä hieman mustavalkoinen ihminen:) Minä olen itsekkäiden äitien vihaajatyyppi, jota kyllästyttää joka päivä kuunnella sitä huutoa ja mekastusta julkisissa kulkuvälineissä ja kaupoissa. Kasvattakaa ne kakaranne olemaan hiljempaa tai pysykää kotonanne.

Kaikkien muiden mielestä pikku pilttisi raivari bussissa ei ole "pieni meluhaitta". Jos pikkuvauva ei hiljene mene sen kanssa raittiiseen ilmaan kävelemään ja lakkaa kulkemasta ne kaksi pysäkinväliä sinne maitokauppaan. Ahterisi pienenee ja saatte molemmat raitista ilmaa. Lasten nauraminen ei haittaa ketään, järjetön karjuminen ja kiljuminen kyllä.Sitä paitsi jos tulet ilmaiseksi bussiin niiden kärryjesi kanssa sinulla ei ole oikeutta istua penkkiin ja viedä paikkaa maksavilta asiakkailta. Pysy siinä välikössä vain jos on pakko ylipäätään matkata sen piltin kanssa. Jos matka ei olisi ilmainen jäisi puolet sinunkin reissuistasi tekemättä.

Lisäksi voisit hieman miettiä omaa käytöstäsi. Oletko sinä se ääliö joka ei osaa väistää siitä keskivälistä kun ihmiset menevät peremmälle bussiin? Seisot siinä vain kuin muita ei olisikaan huutavan kakarasi kanssa? Sinäkö olet se joka kaupassa tukkii ahtaat käytävät kun sitä pilttiä ei voi jättää metrin päähän odottamaan että haet sieltä hyllyltä jotain. Muidenko tehtävä vain on väistää?

Katso peiliin. Vika on siellä.

Vierailija
44/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oletteko huomanneet tätä: Vaikkapa kaupan käytävällä seisoo mamma, juttelee ehkä toisen kanssa. Odotato, odotat vielä hetken.....Ei, siinä ovat. Päätät lähteä yrittämään ohi, huikkaat "Anteeksi" tms. Ei mitään. Kun sitten olet persauksen tuntumassa, mammat päättävätkin yhtäkkiä lähteä ja kompuroivat siinä edessä sitten sen näköisenä kuin olisin yrittämässä salakaatoa! Pelästys, hiki otsalla, nyt se rojahtaa lapsen päälle! Huh, ei sittenkään! Siinä sitten turkin liepeet hulmuen mulkoillaan!

Ei, en ole mammavihaaja, tätä tekevät sitä paitsi ihan kaiken ikäiset. Poukkoillaan edessä kuin rusakko ajovaloissa! Sitten ollaan loukatun näköisiä. Ei ihan helppoa taaperon kanssa ennakoida silmänräpäyksessä rattaiden suuntaa sinne,tänne eikun tonne. Eikun ei sittenkään. Ottakaa lääkkeenne tai jääkää kotiin, jos ei osaa kulkea paikasta a paikkaan b. :D

Vierailija
45/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Olemme ymmärtäneet. Voit poistua. ;)

Vierailija
46/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun tapani elää on ainoa oikea tapa elää, ja muut on täysiä idiotteja eikä osaa käytöstapoja, koska eivät elä kuten minä.

Vierailija
47/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisinpäin vaikka näin: "Se äiti joutuu kulkemaan tilaa vievien rattaiden kanssa joka paikkaan. Minäpä ymmärränkin, että hän ei tee sitä tahallaan vaan olosuhteiden pakosta. Ensi kerralla katson voisinko vaikka auttaa häntä jotenkin."

oletko ehkä hieman mustavalkoinen ihminen:) Minä olen itsekkäiden äitien vihaajatyyppi, jota kyllästyttää joka päivä kuunnella sitä huutoa ja mekastusta julkisissa kulkuvälineissä ja kaupoissa. Kasvattakaa ne kakaranne olemaan hiljempaa tai pysykää kotonanne.

Kaikkien muiden mielestä pikku pilttisi raivari bussissa ei ole "pieni meluhaitta". Jos pikkuvauva ei hiljene mene sen kanssa raittiiseen ilmaan kävelemään ja lakkaa kulkemasta ne kaksi pysäkinväliä sinne maitokauppaan. Ahterisi pienenee ja saatte molemmat raitista ilmaa. Lasten nauraminen ei haittaa ketään, järjetön karjuminen ja kiljuminen kyllä.Sitä paitsi jos tulet ilmaiseksi bussiin niiden kärryjesi kanssa sinulla ei ole oikeutta istua penkkiin ja viedä paikkaa maksavilta asiakkailta. Pysy siinä välikössä vain jos on pakko ylipäätään matkata sen piltin kanssa. Jos matka ei olisi ilmainen jäisi puolet sinunkin reissuistasi tekemättä.

Lisäksi voisit hieman miettiä omaa käytöstäsi. Oletko sinä se ääliö joka ei osaa väistää siitä keskivälistä kun ihmiset menevät peremmälle bussiin? Seisot siinä vain kuin muita ei olisikaan huutavan kakarasi kanssa? Sinäkö olet se joka kaupassa tukkii ahtaat käytävät kun sitä pilttiä ei voi jättää metrin päähän odottamaan että haet sieltä hyllyltä jotain. Muidenko tehtävä vain on väistää?

Katso peiliin. Vika on siellä.

Vierailija
48/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulasten äidit elävät ihan omassa pikku kuplassaan johon ei mahdu ketään muuta.

Okei, poistun. Turhaa tää onkin.

Vierailija
49/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmasti joka lähtöön niin kuin muitakin ihmisiä. Mutta jos halautte törmätä aggressiivisiin läkeläisiin, niin menkää vauvanvaunujen kanssa Helsingin Stokmannille ja kulkekaa hissillä. Jos yleensä ehditte ja mahdutte hissiin etuilevien mummojen mukana, saatte kuulla sellaista valitusta ettei oo tosikaan.

Viimeksi väkisin itsensä ensin sisään tunkenut mummo halusikin heti kakkoskerroksessa tietenkin ulos ja koska en ehtinyt tarpeksi nopeasti vaunujen kanssa väistää, yritti rouva kulkea vaunujen läpi sillä seurauksella, että hän horjahti vaunujen päälle. Kysyin, että mihin on rouvalla tuollainen kiire, liukuportaita olisi päässyt nopeammin.

Ei tullut anteeksipyyntöjä vaan jotain mutinaa. Ei ollut ensimmäinen kerta. Onneksi ei tarvitse asioida ko. liikkeessä usein.

Vierailija
50/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ihme että suomi on ihan yleisesti vihamielinen maa, missä vika?

Vierailija
51/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se kiltisti vaunuissa kulkeva vauva on niin huonosti kasvatettu että sitä täytyy sättiä bussissa? Tai se esikouluikäinenjoka istuu kiltisti penkillään ja vaari tulee sättimään? Näitä olen kuule nähnyt pilvin pimein eikä ole käytösongelmaa kellään muulla kuin elämäänsä katkeroituneella eläkeisvaarilla tai mummolla! ap

Osaa sitten isompana käyttäytyä oppimansa mallin mukaan.

Vierailija
52/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostoskärryt ovat valtavia. Suurimmalla osalla ihmisistä sellaiset kauppakierroksellaan (varsinkin viikonloppuisin) on. Miten muka voisi olla mahdollista, että vain lastenvaunut (itse asiassa pienemmät kuin ostoskärryt...) vain ja ainoastaan olisivat tiellä ja haittaisivat muiden ostelua :)

Enää en kulje lastenvaunujen tai -rattaiden kanssa, mutta erittäin tyypillistä oli ratasaikaan se, että esim. lihapakkausten hyllyllä mun piti jättää lapsi rattaineen jonnekin kauemmas, jotta pääsin jauhelihapakettini ostamaan niiden kaikkien ihmisten ohi, jotka eivät voi päästää irti ostoskärryistään siksi aikaa, kun hiplaavat erilaisia lihapaketteja.

Eli mulla oli rattaiden käyttäjänä silmää asialle (enpäs tunge rattailla tohon ruuhkaan, parkkaan ne sivuun jne.), mutta ne ostoskärryihinsä liimaantuneet ei voi todellakaan päästää kärryistään irti sekunniksikaan... Ja silti vielä joku kehtaa mulkoilla, että vauvanvaunut tukkii kaupan:)

Vierailija
53/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostoskärryt ovat valtavia. Suurimmalla osalla ihmisistä sellaiset kauppakierroksellaan (varsinkin viikonloppuisin) on. Miten muka voisi olla mahdollista, että vain lastenvaunut (itse asiassa pienemmät kuin ostoskärryt...) vain ja ainoastaan olisivat tiellä ja haittaisivat muiden ostelua :)

Enää en kulje lastenvaunujen tai -rattaiden kanssa, mutta erittäin tyypillistä oli ratasaikaan se, että esim. lihapakkausten hyllyllä mun piti jättää lapsi rattaineen jonnekin kauemmas, jotta pääsin jauhelihapakettini ostamaan niiden kaikkien ihmisten ohi, jotka eivät voi päästää irti ostoskärryistään siksi aikaa, kun hiplaavat erilaisia lihapaketteja.

Eli mulla oli rattaiden käyttäjänä silmää asialle (enpäs tunge rattailla tohon ruuhkaan, parkkaan ne sivuun jne.), mutta ne ostoskärryihinsä liimaantuneet ei voi todellakaan päästää kärryistään irti sekunniksikaan... Ja silti vielä joku kehtaa mulkoilla, että vauvanvaunut tukkii kaupan:)

ja kärryjä myös siirrellään aika suruttomasti jos ovat jonkun tiellä. Ties mistä ne löytää.... Lastenvaunuihin ei kosketa. Eli siinä siis ostoskärryjen ja lastenvaunujen ero.

Vierailija
54/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelottavalta paikalta: "kärryt sotkeutuu helposti -- siirrellään suruttomasti -- ties mistä ne löytää ---."

Niin, niissähän onkin sisältönä vain joitain purkkeja maitoa, jotain salaattiosastolta ja ehkä joku jo löydetty lihapaketti (vielä kaupan omaisuutta kaikki nämä.)

Joten kyllä siinä onkin painava syy tukkia kaikkien ostosreitit, ettei mun (siis kaupan) maitopurkit huku!

Ehkä tämän perustelun jälkeen tajuat myös, miksi joku äiti saattaa olla kiinni niissä lastenrattaissaankin koko ajan eikä uskalla tehdä niin kuin minä eli parkkaa syrjemmälle ja käy napsimassa ostokset ruuhkapaikoista katsoen samalla lasta sivusilmällä.

Vierailija
55/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi pientä lasta ja ollaan liikuttu paljon julkisilla kulkuvälineillä. Vanhukset ovat useimmiten olleet niitä, jotka vain hymyilevät kun lapset höpöttävät ja laulelevat kovaan ääneen. Tulevat usein juttelemaankin ja kaupassa ovat jopa auttaneet kiinnittämällä lapsen huomion muualle, jos meinaa kiukkukohtaus purkaa päälle.

Keski-ikäiset, tai sanotaan ikähaarukka 30v-55v ovat olleet niitä, joilta olen saanut paljon ikäviä katseita ja päänpuistatteluja. Tämä stressaantunut ikäluokka ei tunnu kestävän eikä jaksavan mitään. Ja monilla on varmasti omia pieniä lapsia.

Tätä suhtautumista olen todella ihmetellyt. En anna lasten juosta ympäriinsä häiritsemässä muita joten siitä ei ole kyse. Mutta annan lasten laulella ja kyselevät ja huomioivat koko ajan jotain. Välillä tietysti on känkkäränkkä päiviä ja kaupassa saattaa tulla itku, mutta pian se ohi menee ja on osa elämää.

Kun näen vanhemman, jonka lapsi parkuu kaupassa, säälin vanhempaa juuri sen stressin takia jonka mutta asiakkaat tai myyjät hänelle usein antavat katseillaan.

Vierailija
56/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kantaa huolta heidän pääsemisestään istumaan kun tulevat sauvat ja kepit heiluen jonon perältä ekoiksi, tönien muut tieltään. Kassajonossa tökitään kärryllä perseeseen, metrossa tönitään 3-vuotiasta (tähän tosin sortuu lapseton kolmekymppinenkin, on huomattu...sen sijaan kouluikäiset ym. ottavat pikkuisetkin kivasti huomioon, näiltä on usein saatu istumapaikkakin!).

Sitäkään en tajua että miksi kahvilat ja ravintolat eivät näe lapsia potentiaalisena asiakaskuntana? Ei ole Helsingissäkään kovin montaa paikkaa, jonne voisi tuon 3-vuotiaan kanssa mennä esim. lounaalle- eihän tuo edes ylety pesemään käsiään!! Ihan uskomatonta temppuilua tuollaisten perusasioiden kanssa, vaikka lapsi osaakin käyttäytyä hyvin, jonottaa nätisti jne.

Vierailija
57/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suomalaisturistit jaksaa ihmetellä jossain Espanjassa, kuin vaaleaa Nico-Petteriä niin ihastellaan. Vaikka esim. Etelä-Euroopassa pikkulapsiakin otetaan mielellään ravintoloihin, kyllä niitä myös kasvatetaan siellä - jopa fyysisesti ja julkisella paikalla.

Ei ihme, että Suomessa suhtaudutaan jo pieniin lapsiin nuivasti, kun niistä usein tulee kasvattamattomia räkänokkia. Ei missään muussa maassa lapset haistattele veetä opettajille tai kenellekään muullekaan aikuiselle ihmiselle.

Vierailija
58/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään muussa maassa lapset haistattele veetä opettajille tai kenellekään muullekaan aikuiselle ihmiselle.

Vierailija
59/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitä täytyy sättiä bussissa? Tai se esikouluikäinenjoka istuu kiltisti penkillään ja vaari tulee sättimään? Näitä olen kuule nähnyt pilvin pimein eikä ole käytösongelmaa kellään muulla kuin elämäänsä katkeroituneella eläkeisvaarilla tai mummolla! ap

Vierailija
60/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin jotenkin elämäänsä tyytyväisiä. Eivät ollenkaan sellaisia kuin Suomessa. Täällä eläkeläiset ovat hapannaamoja jotka eivät siedä ketään tai mitään ympärilleen paitsi toisen eläkeläisen jonka kanssa mouruta koko bussimatkan ajan suurista elämän vääryyksistä kuten siitä että mamma pääsee vaunuineen kulkemaan ilmaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi