Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi on todella lapsivihamielinen yhteiskunta!

Vierailija
24.03.2011 |

Etenkin eläkeiässä oleville tuntuu lapsi äitineen olevan kuin punainen vaate, jota saa julkisesti sättiä ja haukkua. Sen huomaa erityisesti liikennevälineissä tai kauppojen kassoilla. Pahinta tietenkin on kun äiti lapsineen pääsee bussiin ilmaiseksi tai lapsi vähän laulelee kassajonossa. Aamulehdessä yleisösosastolla taas kilpaa haukutaan äitejä, jotka vaunuineen kulkevat ilmaiseksi ja muka tönivät vaunuillaan mummeleita nurin. Enpä vielä koskaan ole sellaista nähnyt mutta mua ovat lukuisat mummot tönineet bussissa. Samaisessa aamulehdessä kerrotaan mitenkerrostalossa asuvat vaarit käyvät lasten kimppuun kun he uskaltavat vähän leikkiä lumikasoilla. Olen paljon matkustellut enkä vielä missään ole kohdannut tällaista lapsivihamielisyyttä kuin Suomessa. Mistä johtuu?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme tytärtä ja odotan neljättä.

Olin menossa neuvolaan nuorimmaisen kanssa (1v8kk) ja terveysaseman käytävällä vastaan käveli semmoinen reippaan oloinen ikäihminen, oikea piteä peipponen tämä mummu tuntui olevan.

Tyttöni käveli itsekseen eteen päin sillä vaunut jätettiin aulaan niille varatulle paikalle.

Tyttöni sitten siinä tallustaessaan otti itseltään kypärämyssyn pois päästä ja kun tämä mummo huomasi tyttöni tumman ruskeat hiukset niin hänen koko olemus muuttui, hän käveli suoraan päin tyttöäni niin että tyttö kaatui ja löi pään seinään ja mummo sitten vielä rääkäisi lapselle että "väistä saakelin mutupentu!"

Hämmennyin ja lamaannuin, otin itkevän tytön syliin ja sain vain sanotuksi että "anteeksi kuinka?" ja tämä muori sitten jatkoi menoaan ja mutisi jotain mennessään.

Siinä sitten nousi itselle kiukku ja raivo tuota mummoa kohtaan, kuinka AIKUINEN ihminen kehtaa?

Siis missä on käytöstavat ja se maalaisjärki?

Ja siis ennen kuin joku rasisti yhtyy kuoroon huutelemaan jotain läpseni sävystä niin hänellä on tosiaan tumman ruskea tukka ja siniset silmät ja mietinkin että kumpi noista "antoi luvan" käyttäytyä noin pientä ihmistä kohtaan?

Vierailija
22/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vituttaa kattoo niitä ämmiä rattaineen ja naama ku norsun vitulla, änkemässä kärryineen ahtaisiin busseihin yms. sellaisia tapauksia olen myös nähnyt että muija jättää kärrynsä nätisti oven eteen ettei ihmiset pääse ulos ovesta, eikä teitenkään siirrä sitä kärryään senttiäkään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vituttaa kattoo niitä ämmiä rattaineen ja naama ku norsun vitulla, änkemässä kärryineen ahtaisiin busseihin yms. sellaisia tapauksia olen myös nähnyt että muija jättää kärrynsä nätisti oven eteen ettei ihmiset pääse ulos ovesta, eikä teitenkään siirrä sitä kärryään senttiäkään...

Miten te ihmiset edes jaksatte ajatella/katsoa/motkottaa ihmisiä bussissa?

Itse en edes kiinnitä kanssamatkustajiin huomiota, kuuntelen musiikkia Ipodista tai vaan funtsailen juttuja. Pitäisiköhän teidän silloin jättää matkustamatta julkisilla, jos ei pää kestä toisten ihmisten kanssa matkustusta vaan kaikki häiritsee?

Bussiyhtiö on päättänyt, että linja-autoon pääsee rattaiden kanssa, joten sinne myös silloin on niiden kanssa lupa tulla. Yhtiö on myös päättänyt, että bussissa vaunujen kanssa matkustetaan ilmaiseksi, joten siellä ei silloin tarvitse jättää vauvaa/taaperoa valvomatta vaunuihin siksi aikaa kun vastavirtaan juokset maksamaan sen yhden lipun bussikuskille bussin nytkähtäessä liikkeelle.

Vierailija
24/62 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millä planeetalla nämä kommentoijat asuvat, mutta meillä täällä Tampereella eläkeläiset, vauvat ja isommatkin lapset käyttäytyvät bussissa todella hyvin. Kuukausilippulaisena ja entisenä rattaidentyöntelijänä en ole huomannut sättiviä mummoja tai pappoja missään. Ainoa ikävä piirre on se, että aikuiset terveet ihmiset ovat niin tolloja, etteivät anna automaattisesti omaa istumapaikkaansa vanhukselle.

Vierailija
25/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämpimästi eläkeläisiin. Ajatella että joihinkin kulttuureihin kuuluu vanhempien kunnioitus, ei näköjään suomalaiseen.

Vierailija
26/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoäiti en ainakaan kulje naama nurin tönimässä ja sättimässä lapsia. Minulla ei ole enää mihinkään kiire, ei tarvitse etuilla. On ihana seurata muitakin taaperoita, kuin omia lapsenlapsia.

Vierailija
27/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

bussissa vain sen takia että äiti lapsineen saa kulkea ilmaiseksi? kunnioitus ansaitaan ihan muilla meriiteillä kun pelkällä iällä!!!! Vai meinaako joku ettei lasta tarvi kunnioittaa kun ikää vain vähän?

Vierailija
28/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti!

Vierailija
29/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesin saman itsekin, kun olin synnyttänyt ensimmäisen lapseni. Sitä ennen ei ollut aavistustakaan, että tilanne on tämmöinen.

Suomessa ajatellaan jotenkin siten, että jokainen on vastuussa omista asioistaan. Mummeli kokee olevansa vastuussa vain itsestään ja samoin ajatellaan, että äidit huolehtivat vain itsestään ja lapsistaan. Ihmiset ikään kuin kokevat olevansa toistensa kilpailijoita. Näin olen itse tämän asian tulkinnut.

Toisaalta, on tietysti myös poikkeustapauksia. On sellaisiakin vanhuksia, jotka suhtautuvat lapsiin myönteisesti. Esim. metrossa kerran kävi niin, että eräs mummeli meni lohduttamaan kitisevää vauvaa, jota lapsen huoltaja ei osannut rauhoittaa. Mummeli oli taitava juttelemaan vauvalle.

Vierailija
30/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja ei saa mitään kunnioitusta, ei edes lukiolaisilta... Siinä iässä täällä sentään jo aletaan rauhoittua. Mies on ihan ihmeissään, miten täällä koulussa ollaan nätisti... Että se siitä, ” ei missään muualla"..

Vierailija
31/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuljen paljon julkisilla,autoton kun olen.Ikinä en ole näiden 6,5 vuoden aikana,kun lapsia on on ollut joutunut kenenkään sättimäksi tai tahallaan tönittäväksi.

Vierailija
32/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä bussissa eikä millään jaksa kuunnella kun tulee väsyneenä työstä. Sinun pitäisi maksaa ylimääräistä kun änkeät sinne niitten hyökkäysvaunujesi kanssa muutenkin ahtaisiin paikkoihin. Kaupassa et osaa väistää vaan kuljet kuin euroopan omistaja ja pahimmillaan kiljut kurkku suorana niille ihanilla kakaroillesi niin kuin kaupassa ei muita olisikaan. Tai kävelet jonkun toisen vaunukansalaisen kanssa vastaan rinnakkain täyttäen koko kadun eikä aikomustakaan väistää.

Koska lapsesihan on meidän kaikkien muidenkin mielestä maailman ihmeellisin asia eikä "pieni" melusaaste haittaa yhtään mitään, eikö niin?

Suomi ei ole lapsivihamielinen maa, sinä vain et osaa hillitä sitä mukulaasi olemaan hiljenpaa ihmisten ilmoilla. Tai jäädä bussista pois jos se huutaa kuin hyeena. MINÄMINÄMINÄMINÄ....Plää.

Vierailija
33/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin tamperelaismummelin mielipiteen perusteella?

Vierailija
34/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muta osaavat kyllä käyttäytyä. Silti olen nähnyt monesti miten lapsia sätitään busseissa ja heidän äitejään ja ihan vain siksi kun lapsi sattuu itkemään (vauvaikäinen) tai eskarilainen sattuu nauramaan...eikä ole kyse parista manselaismummosta vaan isommasta ongelmasta! ap

Vierailija
35/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas tämä uusi, 30-40v sukupolvi johon itsekin kuulun on niin lellitty, ettei (ainakaan lapsettomille) lapset saisi näkyä tai kuulua.

On aika ristiriitaista se, että Suomessa on joka puolella leikkikenttiä 500m välein, leveät kävelytiet ja muutenkin lasten viihtymitä ja turvallisuutta on ajateltu pitkälle (näin ei ole muualla Euroopassa, olen ulkosuomalainen).

Sen sijaan ihmisten asenteet on tosi negatiivisia lapsia kohtaan, suorastaan lapsellisia. Mietin johtuneeko siitä että ollaan oltu enemmän tai vähemmän sitä mulle-kaikki-heti-nyt sukupolvea ja ollaan saatu paljon asioita vaivatta (kultainen 80-luku), elämä on ollut usein sellaista kuin sen olemme toivoneet olevan. Sitten kompromissit ja toisten ihmisten kunnioittaminen ja huomioonottaminen on vähän niin ja näin.

Täällä etelämmässä ulkoiset puitteet ei ole lapsille kunnossa kuten Suomessa, mutta ihmiset on tosi mukavia, ymmärtäväisiä ja eritoten auttavaisia mitä tulee lapsiin julkisilla paikoilla. Suomessa kukaan ei tule kysymään katua ylittäessä, että haluatko että pidän/ohjaan tuon sinun neljännen lapsen kadun yli (jos ei rattaisiin enempää käsiä mahdu).

Vierailija
36/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiin suhtaudutaan. Lapsi on saaste jo pelkällä olemassaolollaan! Mistä tällainen vääristynyt ihmiskäsitys oikein kumpuaa? ohis

Vierailija
37/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä bussissa eikä millään jaksa kuunnella kun tulee väsyneenä työstä. Sinun pitäisi maksaa ylimääräistä kun änkeät sinne niitten hyökkäysvaunujesi kanssa muutenkin ahtaisiin paikkoihin. Kaupassa et osaa väistää vaan kuljet kuin euroopan omistaja ja pahimmillaan kiljut kurkku suorana niille ihanilla kakaroillesi niin kuin kaupassa ei muita olisikaan. Tai kävelet jonkun toisen vaunukansalaisen kanssa vastaan rinnakkain täyttäen koko kadun eikä aikomustakaan väistää.

Koska lapsesihan on meidän kaikkien muidenkin mielestä maailman ihmeellisin asia eikä "pieni" melusaaste haittaa yhtään mitään, eikö niin?

Suomi ei ole lapsivihamielinen maa, sinä vain et osaa hillitä sitä mukulaasi olemaan hiljenpaa ihmisten ilmoilla. Tai jäädä bussista pois jos se huutaa kuin hyeena. MINÄMINÄMINÄMINÄ....Plää.

ainakin olet lapsivihaajan prototyyppi.

Vierailija
38/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäihmiset hymyilevät jo kaukaa lapsille, joilla on iloiset silmät. Pysähtyvät jututtamaan ja vilkuttelevat kaupan kassajonossa. Kukaan ei läppää kädelle, jos pieni menee taputtelemaan vierasta. Luulen että osasyynä voi olla oma asenteeni. Hymyien itse tuntemattomille, jotka jäävät katsomaan. Alan juttusille herkästi.

Vai onko syy asuinseudussa? Asun pohjoisessa.

Yksitäisiä kiukkupusseja on tietenkin, joku katsoo asiakseen jopa neuvoa kuinka lapset pitäisi pukea.

Lapset 4 ja 5

Vierailija
39/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan työkseni linja-autoa ja tottakai tein työni myös raskaana ollessani ison mahan kanssa ennen äitiysloman alkua. Mummo päätti suivaantua jostain ihan marginaalisesta jutusta. Aiko ottaa mun pomoon yhteyden. Totesin, että ihan hyvä, palaute on ainoa keino saada kehitystä aikaan. No, mummo lisää höyryä ja sättii koko ajan enemmän ja enemmän ja minä rauhallisesti vastailen, tarjoan pomon numeroa jne. Siinä vaiheessa hirtti kiinni, ku mummo alko haukkua mua mun raskauden takia. Iskin oven nenän edestä kiinni.. Ja sen verran hän ehti valottaa, että oli eläkkeellä oleva opettaja

Vierailija
40/62 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään moni vanhus asuu yksin hieman unohdettuna ja hakee ehkä huomiota käytöksellään, kun lähtee ihmisten ilmoille. varmaan ne lapsien normaalit äänetkin tuntuvat aika kovilta korviin, jotka päivät pitkät ovat hiljaisessa yksinäisyydessä.

joistakin mummeleista ja papoista kyllä näkee, jos on tekemisissä lasten kanssa vanhemmallakin iällä. silmistä näkee, että aidosti on kiinnostunut vaihtamaan muutaman sanan lasten kanssa ja osaavat huomioida lapset käytöksellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan