Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäitiys, miksi sitä ei arvosteta, vaikka se on välttämätöntä

Vierailija
23.03.2011 |

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1358713/mieheni_ei_suostu…

Yllä olevan ketjun muutaman kommentin innoittamana haluan aloittaa keskustelun aiheesta kotiäitiys. Tarkoitan nyt sitä, että nainen on hoitovapaalla esimerkiksi siihen asti, kun lapsi täyttää 2-3 vuotta.

Tasa-arvon nimessä naisilta (käytännössä naisilta useimmin kuin miehiltä) aiotaan leikata kotihoidontuki kokonaan, että nainen "pääsee" aikaisemmin työelämään kerryttämään eläkettä ja lapset menevät hoitoon. Miksi kotona hoitamisesta ei sen sijaan voitaisi maksaa oikeata palkkaa. Kotihoidontuki on naurettava summa siitä tärkeästä yhteiskunnallisesta työstä, jonka nainen tekee hoitaessaan lapsia kotona. Tämä myös mahdollistaisi sen, että nainen saisi kerrytettyä kotityöstään eläkettä ja voisi osallistua tasa-arvoisemmin kodin menoihin. Naiselle asetetaan aivan liikaa paineita työelämän ja perheen suhteen. On mahdotonta olla hyvä äiti ja samaan aikaan arvostaa itseänsä, sillä yhteiskunta ei arvosta äidin tekemää työtä kotona. Miksi tähän ei saada muutosta. Lapsien hyvinvointi on yhtäkuin tulevaisuuden yhteiskunnan hyvinvointi.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on kotona hoitamassa itse tekemäänsä lasta? Ei mullekaan kukaan maksa palkkaa siitä, että ihan itse siivoan ja pyykkään. Ei se työssäkäyminen noin kamalaa voi olla. Vai onko kotiin lasten taakse piiloutuminen joku uus trendi?

Kokemattomuus kotiäitiydestä paistaa melkoisesti kommenttisi takaa :)

Vierailija
22/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa meistä ennen 80-lukua syntyneistä on siis mieleltään "sairastetuttuja"... :)

jopa AV:n mittapuulla... ;DDD

Mutta mieluummin olen kotona, kuin menisin töihin ja sairastuttaisin lapseni mielen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tämän kaupungin hoitopaikat ole mitään 5 lapsen pienryhmiä. Todellakaan en laita vuotista päiväkotiin ja vaikka oma äitini on lähihoitaja ja kotonakin lapsia hoitanut, en ikinä luottaisi tämän kaupungin perhepäivähoitopaikkoihin. Minä vaan en luota. Yksivuotinen on aivan kykenemätön puolustamaan itseään väärinkohtelulta. Ei osaa puhua mitään. Itsekäs päätökseni mennä töihin voisi todellakin kostautua myöhemmin lapseni mielenterveysongelmina. Siihen on riittävästi tässä maailmassa riskejä muutenkin.

Mutta onhan tämä nyt av:nkin mittapuulla todella vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
24/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä nykyajan trendiä jäädä kotiin moneksi vuodeksi pikku-Pertin ja Liisan kanssa. Jokainen kaveripiirini äiti on tehnyt näin. Sitten ihmetellään kun ei se meidän Pertti osaa puhua kunnolla ja ei tule ollenkaan toimeen muiden lasten kanssa. Joopa joo, ottakaapa nyt akat ittiä niskasta kiinni ja töihin heti kun vain mahdollista ja lapset tarhaan sosialisoitumaan ja oppimaan elämää!!!!! Mulla ei riitä sympatiaa kotiäideille eikä -isille.

Vierailija
25/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on kotona hoitamassa itse tekemäänsä lasta? Ei mullekaan kukaan maksa palkkaa siitä, että ihan itse siivoan ja pyykkään. Ei se työssäkäyminen noin kamalaa voi olla. Vai onko kotiin lasten taakse piiloutuminen joku uus trendi?

Vierailija
26/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kolme vuotta kotona, ja en kyllä millään ymmärrä miksi siitä siivouksesta ja pyykkäämisestä pitäisi maksaa palkkaa...

Kokemattomuus kotiäitiydestä paistaa melkoisesti kommenttisi takaa :)

Vierailija
27/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseton joka tietää lastenhoidosta yhtä paljon kuin sika pohjantähdestä :)

En ymmärrä tätä nykyajan trendiä jäädä kotiin moneksi vuodeksi pikku-Pertin ja Liisan kanssa. Jokainen kaveripiirini äiti on tehnyt näin. Sitten ihmetellään kun ei se meidän Pertti osaa puhua kunnolla ja ei tule ollenkaan toimeen muiden lasten kanssa. Joopa joo, ottakaapa nyt akat ittiä niskasta kiinni ja töihin heti kun vain mahdollista ja lapset tarhaan sosialisoitumaan ja oppimaan elämää!!!!! Mulla ei riitä sympatiaa kotiäideille eikä -isille.

Vierailija
28/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se oppii puhumaan kun sinä sille lässytät kotona 2-3 vuotta?

Ja jos yksi hakemus ei riitä niin ainahan voit tehdä kaksi hakemusta, lähisiwaan ja k-kauppaan.

Vierailija
30/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi sinun pitäisi saada _palkkaa_ siitä, että olet valinnut näin?

Eikä tämän kaupungin hoitopaikat ole mitään 5 lapsen pienryhmiä. Todellakaan en laita vuotista päiväkotiin ja vaikka oma äitini on lähihoitaja ja kotonakin lapsia hoitanut, en ikinä luottaisi tämän kaupungin perhepäivähoitopaikkoihin. Minä vaan en luota. Yksivuotinen on aivan kykenemätön puolustamaan itseään väärinkohtelulta. Ei osaa puhua mitään. Itsekäs päätökseni mennä töihin voisi todellakin kostautua myöhemmin lapseni mielenterveysongelmina. Siihen on riittävästi tässä maailmassa riskejä muutenkin.

Mutta onhan tämä nyt av:nkin mittapuulla todella vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
31/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mikä onkaan ihmisen elämän tarkoitus..

olla työtätekevä, tuottava yksilö vai voisko olla jotain muutakin?

Vierailija
32/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tämä ole vähän niinkuin paikka missä jutellaan ja yritetään ymmärtää myös kotiäitien ja isien asioita. Jos sympatiat ei riitä, niin koetapa edes empatiaa tai vaietakin voi, se vasta viisasta onkin.

Vierailija
33/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todellakin olen sitä mieltä että älkää kiirehtikö niiden lasten tuomista päivähoitoon vaan nauttikaa niistä ja antakaa niille tasainen arki edes pari vuotta. On se melkoinen hälinä kun ollaan 8-10 h päikyssä ja sitten kotiin nukkumaan

Vierailija
34/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun tollot! Te arvostelette kotiäitejä niin sanotusta ilmasesta tienaamisesta, mutta entä työttömät? Mitä ne tekee ja mix ne tienaa kotiäippiä enemmän?

Vierailija
35/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesisit edes omat pyykkisi laiskuri.

Ja omalla työkokemuksella miesten aloilla ne vasta töissä matelevatkin.

Vierailija
36/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni hyvän äitiyden mittari ole se, oletko kuinka pitkään kotona lapsen kanssa. Kotiäitikin voi olla passiivinen ja poissaoleva lapselle. Toki vauva-aika ollaan kotona, mutta sen jälkeen voi mieskin olla osan aikaa kotona tai voidaan tehdä eri vuoroja jotta lasta voi hoitaa kotona tai tehdä lyhyempää työpäivää/hoitopäivää. Totuus taitaa olla se, että monet haluavat päästä helpommalla kun haluavat jäädä kotiäideiksi ja siitä pitäisi vielä heille repiä kunnon palkka käteen. Työelämän ja vanhemmuuden yhteensovittaminen on sen verran haastavampaa että monet ovat katsoneet pääsevänsä helpommalla olemalla vain kotona. Toki jos rahat riittävät luonnostaan, mikäs siinä. Mielestäni ihmisen vain tulisi tehdä jotain elantonsa eteen ja opettaa samaa esimerkkiä lapsilleenkin. Ehkä ahkeruus ei ole enää muotia.?

Vierailija
37/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se oppii puhumaan kun sinä sille lässytät kotona 2-3 vuotta? Ja jos yksi hakemus ei riitä niin ainahan voit tehdä kaksi hakemusta, lähisiwaan ja k-kauppaan.

MIkä perustelu tuo puheenoppiminen , oikein naurattaa! Meillä neljä lasta muutaman vuoden ikäerolla. Kotona ovat aina joutuneet (lue saaneet) olla ja kaikki ovat puhuneet niin aikaisin että ihmettelyä on riittänyt. Ja melkein kaikki kirjeimetkin on tulleet samantien kuin muukin puhe!

Vierailija
38/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin tietyissä aineissa ja vielä senkin jälkeen. En hae siwan kassalle. Ja kotona voi toki tehdä lapsen kanssa muutakin kuin lässyttää.

Vierailija
39/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asenne "lasten on hyvä olla hoidossa ja saa sitä ja tätä taitoa ja plaa, plaa, Se on monilla äideillä sitä vakuuttelua muille ja itselle jotta voi hyvällä mielin lähteä töihin

Vierailija
40/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä aina todetaan, jokaisella perheellä on oikeus omiin valintoihinsa ja ratkaisuihinsa.

Mutta edelleenkin odotan perusteluja ap:n näkemykselle siitä, että kotona olosta pitäisi maksaa palkkaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan