Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäitiys, miksi sitä ei arvosteta, vaikka se on välttämätöntä

Vierailija
23.03.2011 |

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1358713/mieheni_ei_suostu…

Yllä olevan ketjun muutaman kommentin innoittamana haluan aloittaa keskustelun aiheesta kotiäitiys. Tarkoitan nyt sitä, että nainen on hoitovapaalla esimerkiksi siihen asti, kun lapsi täyttää 2-3 vuotta.

Tasa-arvon nimessä naisilta (käytännössä naisilta useimmin kuin miehiltä) aiotaan leikata kotihoidontuki kokonaan, että nainen "pääsee" aikaisemmin työelämään kerryttämään eläkettä ja lapset menevät hoitoon. Miksi kotona hoitamisesta ei sen sijaan voitaisi maksaa oikeata palkkaa. Kotihoidontuki on naurettava summa siitä tärkeästä yhteiskunnallisesta työstä, jonka nainen tekee hoitaessaan lapsia kotona. Tämä myös mahdollistaisi sen, että nainen saisi kerrytettyä kotityöstään eläkettä ja voisi osallistua tasa-arvoisemmin kodin menoihin. Naiselle asetetaan aivan liikaa paineita työelämän ja perheen suhteen. On mahdotonta olla hyvä äiti ja samaan aikaan arvostaa itseänsä, sillä yhteiskunta ei arvosta äidin tekemää työtä kotona. Miksi tähän ei saada muutosta. Lapsien hyvinvointi on yhtäkuin tulevaisuuden yhteiskunnan hyvinvointi.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki kalliiksihan se yhteiskunnalle tulisi...

Vierailija
2/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä mies on jäänyt kotiin hoitamaan kaikkia neljää lastamme, kun itse olen palannut takaisin töihin. Minä ainakin arvostin miehen kotonaoloa suuresti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on kotona hoitamassa itse tekemäänsä lasta?

Ei mullekaan kukaan maksa palkkaa siitä, että ihan itse siivoan ja pyykkään.

Ei se työssäkäyminen noin kamalaa voi olla. Vai onko kotiin lasten taakse piiloutuminen joku uus trendi?

Vierailija
4/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmuudesta pitäisi maksaa palkkaa?

Vierailija
5/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, miten niin se on välttämätöntä..?

Vierailija
6/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iha helppo homma. lööbailuu vaan. kuka on oikeesti niin urpo muka että tekee lapsia jotta ei tartte mennä töihin!?????!?? mulla on viisi lasta ja lisää haluan mutta kaipaan niin paljon töihin LOMALLE että nämä jäi tähän.vaikka antoisaa onkin ollut.

Vierailija
7/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinä koet tuon ongelmaksi, niin se ei tosiaan kuitenkaan tarkoita sitä että se olisi meille muille mahdotonta. Mene töihin, jos et kotona ollessasi pysty itseäsi arvostamaan ilman että saat siitä palkkaa.

On mahdotonta olla hyvä äiti ja samaan aikaan arvostaa itseänsä, sillä yhteiskunta ei arvosta äidin tekemää työtä kotona.

Vierailija
8/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos naisille alettaisiin maksaa palkkaa näistä "ilmaisista töistä" joita me teemme ihan päivittäin, siinä kaatuisi yhden jos toisenkin kunnan talous. Miettikää minkä määrän energiaa naiset käyttävät mm. seuraaviin hommiin:

* siivous, lastenhoito, ruoanlaitto

* sukulaisten auttaminen, käyttäminen asioilla ym.

* vapaaehtoistyö, palkattomat järjestöpuuhat

Vaikka nainen olisi töissäkin, hän silti ehtii käyttämään anoppia lääkärissä ja postissakin, leipomaan pullaa pojan futisjoukkueen myyjäisiin sekä leikkaamaan miehensä ja lastensa hiukset. Toki moni nyt vähättelee että nämä jutut "kuuluvat normaaliin elämään eikä niistä erikseen makseta", mutta moniko tajuaa että saadakseen samat palvelut muualta, täytyy latoa aikamoinen kasa seteleitä tiskiin? Miehet pitävät itsestäänselvyytenä naisen kotitöitä, lastenhoitoa, vaatehuoltoa, ruoanlaittoa jne. mutta niiden teettäminen toisilla ihmisillä maksaisi useamman tonnin kuussa.

Ja nainen vaan on onnessaan, kun saa sen 400 euroa kuukaudessa, jonka "tuhlaa" ruokaan sekä lapsen vaatteisiin...

Vierailija
9/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet meistä tekevät tuon vieläpä täyden työpäivän ohessa ilman että olettavat että siivouksesta, ruoanlaitosta tai järjestopuuhista pitäisi saada palkkaa.

että jos naisille alettaisiin maksaa palkkaa

näistä "ilmaisista töistä" joita me teemme ihan päivittäin, siinä kaatuisi yhden jos toisenkin kunnan talous. Miettikää minkä määrän energiaa naiset käyttävät mm. seuraaviin hommiin:

* siivous, lastenhoito, ruoanlaitto

* sukulaisten auttaminen, käyttäminen asioilla ym.

* vapaaehtoistyö, palkattomat järjestöpuuhat

Vierailija
10/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on kotona hoitamassa itse tekemäänsä lasta?

Ei mullekaan kukaan maksa palkkaa siitä, että ihan itse siivoan ja pyykkään.

Ei se työssäkäyminen noin kamalaa voi olla. Vai onko kotiin lasten taakse piiloutuminen joku uus trendi?

Puhut minulle, kuin olisin joku vähä-älyinen. En ole! Olen korkeasti koulutettu, myös töitäkin tehnyt ja tällä hetkellä kituutan olemattomalla kodinhoidontuella ja ymmärrän, että yhteiskunta on vähän monimutkaisempi juttu, kuin vaan työssäkäyvät ihmiset ja niiden palkka.

Kuka sinun vaippasi vaihtaa, kun olet vanhainkodissa, kuka sinun eläkkeesi maksaa?

Käytännössä yhteiskunnan säilyminen edellyttää, että lapsia syntyy ja ne lapset nyt ovat jonkun omia. Ei siitä pitäis rangaista, että tekee lapsen. Jos jokainen ajattelisi kuten sinä, niin mitä tosiaan tapahtuisi. Kuka enää suostuisi tekemään lapsia. Sinustako äitien ei kuuluisi saada mitään. Ei ole ilmaista hoitaa lapsia päiväkodissakaan ja itse asiassa tämä isojen ryhmien ylläpitäminen aiheuttaa muutakin yhteiskunnallista haittaa, kuten tautiepidemiat, jotka nekin tulevat kalliiksi valtiolle. Entä lasten mielenterveyskulut tulevaisuudessa, viimeistään kun ovat aikuisia he kärsivät siitä, että eivät saaneet kasvaa terveessä ympäristössä, missä heidän tarpeensa olisi otettu paremmin ikätasoon nähden huomioon.

Vierailija
11/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinä koet tuon ongelmaksi, niin se ei tosiaan kuitenkaan tarkoita sitä että se olisi meille muille mahdotonta. Mene töihin, jos et kotona ollessasi pysty itseäsi arvostamaan ilman että saat siitä palkkaa.

On mahdotonta olla hyvä äiti ja samaan aikaan arvostaa itseänsä, sillä yhteiskunta ei arvosta äidin tekemää työtä kotona.

En voi todellakaan täysillä nauttia kotona olemisesta, koska tässä joutuu luopumaan riippumattomuudesta. Pitää olla toisen elätettävänä täysin. Mutta mieluummin olen kotona, kuin menisin töihin ja sairastuttaisin lapseni mielen. Minulla on sydän, toisin kuin joillain muilla. Ja sinun neuvosi on niin yksioikoinen, että kirjoitatko yläasteen pulpetista? Niin näköalatonta ja mustavalkoista. Jos puhuu kuin tyhmälle, saa samaa takaisin.

Vierailija
12/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä nykyajan trendiä jäädä kotiin moneksi vuodeksi pikku-Pertin ja Liisan kanssa. Jokainen kaveripiirini äiti on tehnyt näin. Sitten ihmetellään kun ei se meidän Pertti osaa puhua kunnolla ja ei tule ollenkaan toimeen muiden lasten kanssa. Joopa joo, ottakaapa nyt akat ittiä niskasta kiinni ja töihin heti kun vain mahdollista ja lapset tarhaan sosialisoitumaan ja oppimaan elämää!!!!! Mulla ei riitä sympatiaa kotiäideille eikä -isille.

Vierailija
13/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutakin kun lapsiperheet. Mistäs otat rahat tuohon ideaasi?

Vierailija
14/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta mieluummin olen kotona, kuin menisin töihin ja sairastuttaisin lapseni mielen.

[/quote]

Miten se lapsen mieli sairastuu, jos sinä menet töihin?!

Vierailija
15/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla kun hoitaa omaansa, niin hoitaa jonkun muunkin ja silloin palkka juoksee.

Vierailija
16/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa AV:n mittapuulla... ;DDD

Mutta mieluummin olen kotona, kuin menisin töihin ja sairastuttaisin lapseni mielen.

Vierailija
17/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kauemmin koulutetut äidit ovat poissa työelämästä, sitä vähemmän tulee verotuloja hoitajien palkkaamiseen.

Ja juu, aina voidaan jaaritella siitä, miten paljon kotihoito säästää yhteiskunnan kuluju/paljonko yhteiskunnalle maksaa lasten päivähoito jos ei haluta ymmärtää kokonaisuutta.

Kuka sinun vaippasi vaihtaa, kun olet vanhainkodissa, kuka sinun eläkkeesi maksaa?

Vierailija
18/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule kaupan kassa ei oo mun juttu, kuten teiän kylän akoilla. Ja firma just lemppasi mut pihalle, kun olin määräaikaisessa työsuhteessa ja kätevästi ei tarvinnut lapsellista enää palkata. Suomi on tasa-arvon maa. Ittiä niskasta kiinniottaminen tarkoittaa minulle huomattavasti enemmän kuin vain yhtä työhakemusta lähisiwaan.

Ja rakastan lastani, enkä vie häntä hoitoon, kun ei osaa vielä puhua. Kukaan ei varmasti hoida häntä paremmin, kuin minä itse.

Vierailija
19/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kyse on aika monisävyisestä jutusta.

Ensinnäkin näen ajatuksen tasollakin naurettavana, että ihmisille maksettaisiin palkkaa omian lastensa hoitamisesta täysi-ikäiseksi (vai mihin se raja vedetään). Se on törkeän kallista yhteiskunnalle, ja silloin olisi pakko luopua kenties ilmaisesta peruskoulusta, lapsilisistä, terveyskeskuksista jne. Työvoimaa pitäisi saada lisää maahanmuuttajista, ja osa näistäkin jäisi varmaan kotiin niitä lapsia hoitamaan kansalaispalkalla. Verotusta kiristettäisiin, ja lopputuloksena tulot jäisivät perheillä silti aika pieniksi.

Toisaalta en näe vaihtoehtona vain sitä, että lapset heti synnyttyään vaan hoitoon. Ei niistä kovin yhteiskuntakelpoisia yksilöitä kasvaisi.

Nykyistä järjestelmää pitäisi saada joustavammaksi. Kannatan ehdottomasti tukien järkeistämistä ja 6+6+6 -vanhempainvapaasysteemiä tännekin. Näin ainakin kaikki lapset saataisiin hoidettua kotona 1,5-vuotiaiksi ja se kaikista kuormittavin osuus päivähoidosta saataisiin poistettua. Tämänkin jälkeen olisi hyvä saada vielä jokin "pehmeä lasku" 2 vuoden ikään asti, jotta ne kaikista pienimmät olisivat poissa hoidosta. Tuet pitäisi ehdottomasti porrastaa. Jos vanhemmilla on haastavat ja antoisat työt ja he ovat halukkaita palkkaamaan hoitajan kotiin alle 2-vuotiaalle, voitaisiin heitä tässä tukea esim. verovähennyksillä, jotta kunnalliseen päivähoitoon ei tarvitse panostaa näiden pienten lasten suhteen.

Tekisin ehdottomasti niin, että perheille määriteltäisiin tietyt tulotasot, joiden mukaan he saisivat esim. lapsilisiä ja kotihoidontukea. En näe mitään järkeä lapsilisissä, jotka lojuvat kivana pesämunana lapsen tilillä, kunnes hän täyttää 18 vuotta. Samaan aikaan joku mummo makaa omassa pissassaan odottamassa, koska saa ruokaa, eikä tänäänkään kukaan ehdi syöttämään. Tukien tarkoitus on auttaa perhettä selviytymään vaikeasta elämäntilanteesta, ei tarjota sijoitusmahdollisuuksia muutenkin jo hemmotelluille lapsille.

Vierailija
20/59 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kauemmin koulutetut äidit ovat poissa työelämästä, sitä vähemmän tulee verotuloja hoitajien palkkaamiseen.

Ja juu, aina voidaan jaaritella siitä, miten paljon kotihoito säästää yhteiskunnan kuluju/paljonko yhteiskunnalle maksaa lasten päivähoito jos ei haluta ymmärtää kokonaisuutta.

norjalaisvitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän