Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin olet tarvinnut ruotsinkieltä?

Vierailija
18.03.2011 |

ja olisitko pärjännyt tuossa tilanteessa englannilla?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vähän outoa puhua suomenruotsalaisen kanssa englantia.

Minun täytyy työssäni osata ruotsia myös passiivisesti, joten ei siinä englanti auta jos pitää ymmärtää ruotsinkielinen teksti.

Olen lisäksi menettänyt yhden työpaikan, kun en osannut ruotsia tarpeeksi hyvin.

Vierailija
42/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena koulussa, leikkikoulussa, kavereiden kanssa, kaupassa yms. koska asuimme muutamia vuosia Ruotsissa. :)

Työssäni olen käyttänyt ruotsia melkein päivittäin.

Myös kotona suomenruotsalaisen mieheni kanssa. Mieheni sukulaisten ja Ruotsissa asuvien sukulaisteni kanssa. Lapsen päiväkodissa, koulussa ja iltapäiväkerhossa.

Lukiessani ruotsinkielisiä kirjoja ja lehtiä, jotka ovat usein huomattavasti halvempia kuin suomalaiset (myös käännetyt kirjat). Katsoessani ruotsalaisia ohjelmia/elokuvia.

Aina silloin tällöin kaupungilla on joku ruotsinkielinen turisti kysynyt neuvoa.

Ruotsissa on kiva käydä, kun ei tarvitse arvailla...

Paremmin pärjään ruotsin- kuin englanninkielellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorena kouulaisena neuvoessani turisteja turussa ja kesäisillä matkoilla tukholmaan ja tanskaan.

sitten työhaastatteluissa aina tullut esille, on arvostettu A ruotsia. matkailualalla tietenkin ihan pakollinen.

nyt opiskelen Åbo akademissa ja ilman ruotsia en olisi päässyt sisään enkä opiskelemaan tätä alaa.

ai niin tapasin ruotsinkielisen miehen, siihenkin ruotsi oli etuna.

eli läpi elämän on tarvinnut ja tulevassa työssäni vaatimuksena on myös erittäin hyvä ruotsinkielen taito.

Vierailija
44/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

englanti on pop.

Vierailija
45/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkatessa ymmärtää mitä ihmiset ympärillä puhuvat. Ei, tähän ei englanti auta :)

On myös kiva kun ymmärtää kaikenlaisia tekstejä erinäisissä kylteissä ja esim ravintolassa.

Tykkään siitä että voin seurata myös Ruotsin mediaa ja sitäkään ei pystyisi tekemään englannin avulla.

Minulle on ollut paljon iloa ruotsinkielen taidosta, olen tosi tyytyväinen että sitä piti koulussa opiskella!

taas on vituttanut kun Italiassa tai Ranskassa en ole ymmärtänyt mitä ympärillä puhutaan. Lisätään espanja listaan vielä niin jo pärjätään vaähän muuallakin kuin naapurimaassa.

Ja ruotsin opiskelua ei olle kieltämässä, jos olet huomannut...

Vierailija
46/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapset ovat ruotsinkielisessä koulussa/päivähoidossa. Käymme kaikki keskustelut ja kaikki tiedotteet tulevat ruotsiksi.

Myös tietysti matkustellessa, mutta osataanhan ruotsissa englantia.

Asumme ruotsinkielisellä paikkakunnalla, joten käytän ruotsia päivittäin.

Vierailija
47/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorena kouulaisena neuvoessani turisteja turussa ja kesäisillä matkoilla tukholmaan ja tanskaan.

sitten työhaastatteluissa aina tullut esille, on arvostettu A ruotsia. matkailualalla tietenkin ihan pakollinen.

nyt opiskelen Åbo akademissa ja ilman ruotsia en olisi päässyt sisään enkä opiskelemaan tätä alaa.

ai niin tapasin ruotsinkielisen miehen, siihenkin ruotsi oli etuna.

eli läpi elämän on tarvinnut ja tulevassa työssäni vaatimuksena on myös erittäin hyvä ruotsinkielen taito.

taas olen tarvinnut englantia ja saksaa!

Eli hurrien logiikalla saksa on tehtävä pakolliseksi koska minä olen hyötynyt sen osaamisesta.

Vierailija
48/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

englannin kieli ei sulje pois ruotsin kieltä. kielten opettajat aina sanovat että kun osaa ruotsin(helppo kieli) on helppo opetella saksa, joka on sukulaiskieli. mitä enemmän kieliä sen parempi. ei minusta monikaan joka ei ole oppinut ruotsia olisi ollut helpompi saksa tai ei ainakaan ranska. ei se oikeasti voi olla niin vaikeaa? toisaalta vanhempani ovat myös osanneet aina auttaa kielenopinnoissa minua ja en osaa sanoa miltä olisi tuntunut jos ei vaan olisi oppinut..

Vierailija
49/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai enemmän palkkaa, kun osasi yhden kielen lisää ;)

Vierailija
50/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkieltä tosi usein ja paljon.

Vierailija
51/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan, opetelkaa saamenkieli! ja sitten jutellaan taas.

Vierailija
52/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaapa te kaikki ruotsinkielen ihannoijjat saamenkieli ja palatkaa sitten asiaan.

logiikkaa, selittäisitkö vähän?

Mä opettelisin mielelläni saamea, mutta sitä nyt ei ihan joka paikassa ole mahdollista opiskella. YO:ssa en ehtinyt, ja nyt ei ole, missä sitä opetella. Mieheni osaa vähän, mutta on suurimman osan unohtanut.

Vierailija
53/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikseen. Ei yhteen.

Vierailija
54/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät osaa kuin ruotsia. Ei siis englantia.

Huonompi suomi joillakin heistä, kuin ruotsi, joten virkamiesruotsilla olen pärjännyt ihan hyvin.

Viimeksi tänään kaupan kassalla oli myyjänä mies joka osasi niin huonosti suomea, että kokeilin ruotsiksi sanoa samat ja hän osasikin vallan hyvin sitä.

Vierailija
55/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi hienostorouva vaihtoi kesken lauseen suomesta ruotsiin, kun huomasi nimikyltissäni ruotsin lipun...

En ruvennut ehdottelemaan keskustelun jatkamista englanniksi :)

Vierailija
56/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaan kaksikielisella alueella, jossa ruotsinkieliset enemmistönä.

Vierailija
57/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos ehdotuksesta, olen jo kerran sen opetellut. Opettelisin mielelläni uudelleenkin, kun on päässyt unohtumaan. Haluaisin lukea uudestaan yhden kirjan, jonka saamea osatessani luin, mutta ei onnistu enää...

Mutta hei, te varmaan löydätte minulle opettajan! Kiitos! Pohjoissaame on se saame, jota olen osannut, mutta voin toki mielelläni aloittaa vaikka inarinsaamenkin.

t: se, joka oli hoidellut ruotsinkielisiä mummoja ja lukenut Vasabladetia

Vierailija
58/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, englannin käännöksistä ei makseta läheskään yhtä hyvin.

Vierailija
59/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lukiossa tarvitsein, en muualla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi