Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin olet tarvinnut ruotsinkieltä?

Vierailija
18.03.2011 |

ja olisitko pärjännyt tuossa tilanteessa englannilla?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin olet tarvinnut ruotsinkieltä? ja olisitko pärjännyt tuossa tilanteessa englannilla?

Vierailija
22/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

englannilla pärjää. Mieluummin olisi opetellut Saksan tai Ranskan tai vaikka Espanjan, Italian, koska johonkin noista reissaan joka kesä ja siellä kielestä pääsisi nauttimaan paremmin kuin ruotsin vääntämisestä Tukholmassa.

En vaan pidä ruotsinkielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ei kyllä olis englanniksi pärjännyt. Opetuskieli lääkiksessä ruotsi.

Vierailija
24/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyttäreni kanssa keskusteluun. Myös mieheni suku on ruotsinkielinen joten kommunikointiin heidän kanssaan.

Töissä viikoittain, tosin pärjäisin englannilla mutta kiva palvella asiakasta omalla äidinkielellään.

Vierailija
25/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelu ESTÄÄ heitä opiskelemasta muita kieliä? En tajua. Jos haluaa opiskella vaikka italiaa, niin voihan sen sitten tehdä omalla ajalla. Ei ole mitään mikä estäisi opiskelemasta muita kieliä vaikka koulussa luetaan ruotsia. Luetaanhan siellä englantiakin eikä sekään estä opettelemasta ominpäin muita kieliä.

Vierailija
26/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, kyllä kerran läpikulkumatkalla Tanskaan törmäsin yhteen ruotsalaisummikkoon, joka ei puhunut englantia. Sille sitten ruotsia puhuin. Sujui tuolloin, sillä lukiosta ei ollut kuin muutama vuosi.

Muuten olen "tarvinnut" ruotsia ainoastaan riikinruotsalaiskavereideni naurattamiseen. Erityisesti ne ylioppilaiden ryyppyrenkutukset niitä aina huvittaa. Ja mun suomalaisaksentti yleensäkin. Mutta kommunikoidaan ihan englanniksi aina.

t: L:n ruotsista kirjoittanut

Vierailija
27/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelu ESTÄÄ heitä opiskelemasta muita kieliä? En tajua. Jos haluaa opiskella vaikka italiaa, niin voihan sen sitten tehdä omalla ajalla. Ei ole mitään mikä estäisi opiskelemasta muita kieliä vaikka koulussa luetaan ruotsia. Luetaanhan siellä englantiakin eikä sekään estä opettelemasta ominpäin muita kieliä.

joidenkin pääkoppa ei ime useita kieliä ja tällöin haluaisi valita ne muutamat kielet mitkä pystyy imemään.

Vierailija
28/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ummikko-suomalaisen, syystä tai toisesta, olen joutunut perhepäivähoitoon joka oli suomen -ruotsalainen, eli ruotsia puhutiin siellä. Heidän mukanaan menin ruotsinkieliseen eskarin ja sieltä ala + yläaste + ammattiaste(merkonomi) ruostinkielellä.

Aluksi olin katkera vanhemmille koska en tutustunut seudun suomenkielisiin, mutta nyt aikuisena olen kiitollinen siitä lahjasta mitä sain. Olen töissä Ruotissa hyvässä duunissa ja toivon että lapseni oppivat ruotsin täällä kuten minä suomessa opin.

Vierailija
29/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti ei paljon auta, jos haluaa lukea Millennium-trilogian alkukielellä. Tai jos haluaa lukea Vasabladetia.

Eikä varsinkaan silloin, kun hoitaa vanhainkodissa ruotsinkielisiä mummoja.

Vierailija
30/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun mielummin ruotsalaisten ystävien ja sukulaisteni kanssa ruotsia kuin englantia, joka on kaikille osapuolille "vieras" kieli.

Vaikka kaikki englantia sujuvasti puhummekin, niin on ruotsi kuitenkin heidän äidinkielensä ja minunkin toinen kotimainen kieli. Tottakai siis puhun mieluummin ruotsia kuin englantia.

Lisäksi olen tarvinnut ruotsia matkustellessani Ruotsissa,Norjassa ja Tanskassa. Töissäkin kieltä tarvitsee suht usein.

Vierailija
31/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei silloin ime niitä. Ei yhtäkään. Silloin on ihan sama, mitä kieltä sinne yrittää työntää.

joidenkin pääkoppa ei ime useita kieliä ja tällöin haluaisi valita ne muutamat kielet mitkä pystyy imemään.

Vierailija
32/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ei sitten enää vain ole aikaa eikä jaksuja opiskella enempää kieliä kahden vieraan (kyllä, ruotsi on vieras kieli) kielen jälkeen?

Vierailija
33/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei!

Tästä lähin kaikki voivatkin omalla ajalla opiskella ruotsia!

Koulussa opiskellaan jotain hyödyllistä ja ruotsia sitten kun on aikaa.

Siinä näkisitte kuinka harva vaivautuisi siirtomaavallan isäntien kieltä opettelemaan.

Vierailija
34/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Englanti on toinen mitä yleensä luetaan, sillä sitä olen tarvinnut ja käyttänyt PALJON. Ruotsia en koskaan. Jos englannin tilalla olisi vaikka saame, niin kyllä ruotsinkielisetkin alkaisivat itkemään.

Vierailija
35/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei!

Tästä lähin kaikki voivatkin omalla ajalla opiskella ruotsia!

Koulussa opiskellaan jotain hyödyllistä ja ruotsia sitten kun on aikaa.

Siinä näkisitte kuinka harva vaivautuisi siirtomaavallan isäntien kieltä opettelemaan.

Vierailija
36/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Englanti on toinen mitä yleensä luetaan, sillä sitä olen tarvinnut ja käyttänyt PALJON. Ruotsia en koskaan. Jos englannin tilalla olisi vaikka saame, niin kyllä ruotsinkielisetkin alkaisivat itkemään.

Vierailija
37/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä ihmiset kokevat että koulussa ruotsin opiskelu ESTÄÄ heitä opiskelemasta muita kieliä?

No, kun tuntimäärä on rajallinen. Pointtihan on se, että ruotsin sijasta kouluissa voitaisiin käyttää se kieltenopiskeluun varattu aika jonkin vähän hyödyllisemmän kielen opiskeluun.

Itse olen opiskellut aikuisiällä vielä puolen tusinaa vieraita kieliä (yliopistossa lorvaillessani ja myöhemin ulkomailla asuessani), mutta ei kaikilla ole siihen samanlaista mahdollisuutta. Jossain tuppukylällä ne peruskoulu ja lukio on ainoat realistiset opin kanavat, ja on sääli että se aika menee hukkaan sellaista tankatessa, mistä ei mitään hyötyä koskaan ole.

Toisaalta mulla on ulkkarituttuja, jotka ovat viettäneet teini-iässä saman ajan lukien latinaa ja muinaiskreikkaa, niin että asiat voisi olla paljon hullumminkin. :D

Vierailija
38/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä opiskellut pakkoruotsin, mutta en osaa ruotsia enkä ole sitä tarvinnutkaan.

Jos on ollut asiakkaita tms. jotka on ollut suomenruotsalaisia niin olen sanonut että en puhu ruotsia ja se siitä.

Puhun suomea, englantia, venäjää ja viroa. Ne riittää minulle.

Vierailija
39/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjää olisin tarvinnut useinkin.

Vierailija
40/59 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkatessa ymmärtää mitä ihmiset ympärillä puhuvat. Ei, tähän ei englanti auta :)

On myös kiva kun ymmärtää kaikenlaisia tekstejä erinäisissä kylteissä ja esim ravintolassa.

Tykkään siitä että voin seurata myös Ruotsin mediaa ja sitäkään ei pystyisi tekemään englannin avulla.

Minulle on ollut paljon iloa ruotsinkielen taidosta, olen tosi tyytyväinen että sitä piti koulussa opiskella!