Sinä joka olet asunut Sveitsissä.
Millainen maa Sveitsi on asua lapsiperheen näkövinkkelistä? Millainen palkkataso on elinkustannuksiin nähden? Kuinka päivähoito ja peruskoulu on järjestetty. Ovatko julkisia/yksityisiä ja mikä on niiden hintataso?
Minulla on työnhaku käynnissä ja Sveitsi nousi esiin yhtenä vaihtoehtona. Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta.
Mielelläni kuulisin, nyt teidän kokemuksia, jotka olette Sveitsissä asuneet.
Kommentit (32)
Mä maksan asunnosta vähän yli 2t, mikä on kolmasosa nettopalkasta, ja kämppä on iso kolmio hyvällä alueella. Ja kun ei lihaa ota huomioon tai osta, ruoka on ihan samanhintaista kuin Suomessa. Eli täällä jää tonneja säästöön kuussa kun ei ole lapsia, mutta lapsista pitää sit maksaa niitä tonneja koska haluaa olla töissä ja pitää oman elämän.
Harktisen muuttoa Sveitsiin (sain työtarjouksen). Millainen paikka on Zurich? Pärjääkö englannilla? Osaan myös saksaa, mutta se ei kai tuolla sveitsinsaksan keskellä auta...
Totta ja tarua,
Sveitsiläinen Vaimo, kolme lasta ja muutimme Sveitsiin 10-vuoden Suomessa asumisen jälkeen. Olen siis paljasjalkainen Suomalainen mies. Pitää ainakin miehenä muistaa, että siellä oletetaan miehen pystyvän elättämään koko perhe. Jos vaimo "joutuu" töihin ja vaimon perhe/suku sattuu olemaan vähänkin parempi varaisia, kuten siellä noin puolet väestöstä on, niin voi olla häpeä, kuten tässä tapauksessa vaimoni perheelle. Asuimme itä Sveitsissä Saksakielisellä alueella ja täytyy sanoa, että keskituloiseen työhön ei näillä minun mainitsemalla lähtökohdilla kannata lähteä. Sinulla ei tule olemaan varaa elättää "hyvin" perhettä, sijoittaa (laittaa säästöön), pakollisiin vuosittaisiin lomamatkoihin, lapsien harrastuksiin ja jne. Se ei yksinkertaisesti riitä, että laskut saisi maksettua ja ruokaa olisi elämiseen. Valitettavasti.
Kyllästyin jatkuvaan kettuiluun siitä, että "puoliso" joutuu käymään töissä ja sanoin puolisolle, että irtisanoudu, kun sain töitä Saksasta.
Tulot putosivat, uusi työ ei ollut niin haastavaa, mutta elintaso nousi ja perhe voi paljon paremmin.
Tämä oli tosin vain minun tarina, mutta sain kyllä kuulla "kohtalotovereilta" lähes identtisiä tapauksia, jotka osa olivat jopa päättyneet eroon.
Mutta onnea sinne muuttaville on se kaunis, mutta on sillä myös kova hinta!
Onko kellään kokemuksia koululaisten kanssa elämisestä Sveitsissä?
Entä sinkku naisena elämisestä siellä?
Onko turvallista?
Onko vielä seksistisempi maa kuin suomi?
Hei
Harkitse perusteellisesti vielä Sveitsiin muuttoa, lapsien kanssa erityisesti. Sveitsin päivähoito ja koulusysteemi ovat aivan toisenlaiset kuin Suomessa . Päivähoitoa ei käytännössä ole; päiväkodit ovat yksityisiä ja erittäin kalliita (ja heikko tasoisia, kouluttamaton henkilöstö ja tilat pieniä ja huonosti varusteltuja), Kallis tarkoitaa, että maksat kokopäivähoidosta 1500- 4000 SFR kuukaudessa. Kunnallisia tarhoja on myös harvakseltaan, mutta niihin ei pääse kuin erittäin pienillä tuloilla. Kahden (kolmen) lapsen päivähoito maksaa noin 4500 SFR ylöspäin. Sveitsiläisten käsitys naisten työssäkäynnistä on samanlaista kuin äitiemme ja isoäitiemme aikaan Suomssa (1950-60 luvulla); äti on kotona ja pesee, kokkaa, toimii autonkuljettajana, huoltaa huushollin kokonaan... (mies /nainen tulee vasta ilta kahdeksalta kotiin ja lähtee aamukah vin jälkeen...)
Koulusysteemi samanlaista kuin Suomessa ennen peruskoulua; kansakoulun 6.luokalta pyritään lukioon tai jatketaan kansakoulussa ja siitä ammattikouluihin, joissa tosin voi suoritaa myös ylioppilastutkinnon (Berufsmatura). (Sveitsiläisestä ikäluokasta vain 20 % suorittaa ylippilastutkinnon ja vielä vähemmän jatkaa korkeakouluihin). Kantonien välillä on suuria eroja kansakoulun ja päivähoidon välillä, esim. Genfissä on lähes joka kansakoulu ns. kokopäiväkoulu, joka tarkoitaa, että lapsille järjestetty (maksullinen tietty !) kouluruoka ja joissakin kantoneissa alkaa pakollinen (1/2 pv) tarha/esikoulu 5 vuotiaana, josta ei tarvitse maksaa /tai hyvin vähän)
Eli kannattaa laskea etukäteen, mitä maksaa asunto (vuokrat maailman kalleimpia), ruoka (kalleinta Euroopasssa), lasten koulunkäyni/päivähoito. Useimmiten äidin (toisen vanhemman) on jäätävä kotiin, lasten ruokatunnille haku ja vienti , ( lounaan kokkaaminen). Työpäivät ovat pitkiä konttoreissa työ loppuu klo 18- 20.00 ja siihen päälle kotimatka. Kannattanee hakea asunto ja koulu, jostain kunnasta, jossa kokopäiväkoulu ja vuokrat hieman edullisimpia kuin isoissa kaupungeissa. Öv= julkinen liikenne on loistava (juna, bussi tai ratikka), täsmällistä ja lähes joka pikku kyläänkin ÖV-yhteys. Vapaa-aika (jos sitä nyt jää pitkien koulu- ja työpäivien jälkeen) sujuu kyllä joka makuun; laskettelu talvella ja paitikointi/vaellus on saavutettavissa alle kahden tunnin asuitpa missä päin tahansa Sveitsiä. Ai niin , tietysti pitää katsoa, että palkka on (ainaskin toisella puolisoista) min. 10 000 SFR brutto, muutoin voi ongelmia selvitä kovan rahan maassa... Siispä tervetuloa Sveitsiin, unohda tilasto maailman onnellisimmista maista, oliko Suomi aina se ykkönen ????
Sveitsissä hyvin harva lapsiperheen äiti käy töissä. Ongelma on se ettei siellä tunneta päiväkoulua. Lapset tulevat kotiin päivällä syömään ja usein mieskin. Äiti on koko päivän tisurissa# palvelemassa lapsia ja miestä. Mies hankkii elannon ja äiti hoitaa kodin ja lapset. Palkat ovat niin korkeat että naisen ei tarvitse mennä töihin. Vaapaan aikansa(jos sitä jää) hän käy shoppailemassa tai ottaa drinkki ystävättären kanssa. Olin Sveitsissä töissä 6 v eikä olisi tullut mieleenkään perustaa perhettä täällä konservatiivisessä maassa.
Mielenkiintoinen ketju. Ja uskomaton takapajula.
Kerrankin fiksuja kommentteja. Puolisoni käy työn takia useita kertoja vuodessa Sveitsissä ja samoi, että uskoo topin, 10 000 Sveitsin frangia on tienattava, jotta pystyy perheen elättämään.
Lomamatkalla lounas, ei riitä Suomen lähimaksu kahden hengen ateriasta.
Joskus ihmettelen suomalaisten työuupumusta vaikka lyhyet työpäivät ja pitkät konstein verrattuna Keski-Eurooppaan.
Rakastin Sveitsiä. Muuttaisin heti takaisin jos se olisi perheen, töiden ym. suhteen mahdollista. Jo pelkästään ne maisemat vie jalat alta.
Sveitsissä on paljon byrokratiaa, papereita pyöritetään pikkuasioista ja niiden pitää olla justiinsa. Toisaalta kaikki hommat toimii suomalaiseen tapaan täsmällisesti eikä vähän sinnepäin, kuten monessa muussa Euroopan maassa.
Olin sinkku ja lähetetty työntekijä, joten päivähoidosta tms. en osaa sanoa.
Uskomaton takapajula tasa-arvo asioissa!!
Muutettiin tänne vuoden alussa ja on kyllä tullut hyvin selväksi, että naiset halutaan kotiin hoitamaan lapsia. Sveitsiläinen äitiysloma on 3.5kk, jonka jälkeen moni irtisanotaan (varsinkin jos ottaa muutaman kuukauden lisää palkatonta vapaata). Tai vähintään ainakin alennetaan työpaikalla, koska äidit kuuluu kotiin. Äitiryhmät täynnä näitä tarinoita
En itse saanut edes omia vakuutustunnuksia, vaan pääsen katsomaan omia vakuutusasioitani vain MIEHENI tunnuksien kautta.
Avioerotilanteessa vaimolla on vain vähän oikeuksia. Varsinkin jos on maassa perheenyhdistämisluvalla. Kannattaa varoa ja tutustua paikalliseen lainsäädäntöön ennen kuin muuttaa tähän Euroopan peräkylään, jossa naiset saivat äänioikeudenkin vasta 1990-luvulla!
Muutenkin Sveitsi on ristiriitainen maa. Joka paikassa puhutaan ilmastokriisistä, mutta mitään jätteiden lajittelua ei ole. Kaikki metallit, lasit, biojätteet ja muovit samaan roskiin. Edes pulloissa ei ole pantteja.
Vielä kommentteja?
Itse olen kirjanpitäjä/controller löytyykö helposi töitä sieltä vai pitää olla it/insinööri jotta sinne pääsisi työllistymään?
Minkälainen on esim kaksion vuokra taikka maitopurkin hinta verrattuna Suomeen?