No johan pomppasi :O hammaslääkäri soitti ja kertoi 3-luokkalaisen poikamme
purukalustosta puuttuvat kokonaan 2 pysyvää hammasta!! Ja vieläpä sellaiset 2 hammasta jotka eivät yleensä puutu.
Kysyi onko suvussa moista, eipä ole vaikka onkin vahvasti periytyvä asia.
Nyt sitten pojalle tulee hammashoitolaan kutsu missä poistetaan peräti 3 pientä suorajuurista maitohammasta jotta hampaiden rata tms saataisiin jatkamaan normaalia kuosiaan, meni hieman ohi kaikki mitä kertoi mutta tuo kuulema pieni operaatio kun puudutetaan ja tosiaan pieniä maitohampaita kyseessä.
Kuulostaa silti kyllä mälsälle:/
Sitten jatkoa hänen vastaanotollaan isommalla hammaslääkäriasemalla.
Ottipa sitten 1-luokkalaisen tiedot myös, röntgeniin hänenkin kanssaan ja tsekataan asia vaikka vasta 1-luokalla onkin.
Johan on! eikä pojan suusta edes huomaa mitään "outoa", kauniit, puhtaat ja rei´ittömät legot siellä on:-)
Kommentit (42)
Kiitos tuosta puuduttava geeli-vinkistä, tarvitseeko siihen reseptiä, tuskin?
ap
Minulta ja kolmelta lapselta puuttuu alhalta eka poskihammas. Minulta vedettiin maitohammas pois kun olin 14v, omiltani ei ole vielä tarvinnut ottaa kun on ihan ehjä.
Siis puuttuvatko ne hampaat tosiaan kokonaan vai ovatko vain jääneet esim. tilan puutteen takia puhkeamatta ja ovat siellä leuassa jossain? Minun pojallani vedetään parhaillaan esiin yhtä hammasta, joka ei päässyt kasvamaan ajallaan ulos ja jonka kasvukausi pysähtyi sen vuoksi...
puudutus geeliin reseptiä. Voit myös pyytää, jos poikasi kevyesti nukutetaan toimenpiteen ajaksi? (en tiedä voiko olla mahdollista). Kevyt nukutus ainakin lapsilla tehdään maskin avulla, ei siis tarvitse piikittää. Voit myös soittaa hammashoitolaan ja sieltä kysellä lisätietoja poikasi tilanteesta ja toimenpiteestä, on myös mahdollista saada poikasi potilastiedot pyytämällä kotiin.
että nukutetaan ja poistetaan sitten nukutuksessa. kyllä kai ne hammaslääkärissäkin ymmärtävät jos äiti soittaa/käy sanomassa että pelkää niin kamalasti piikkejä ja muutenkin toimenpidettä.
ja kolme maitohammast piti poistaa pysyvien tieltä. Lasten hampaiden poistossa käytetään aina (ainakin meillä päin) puuduttavaa geeliä ennen puudutuspiikkiä. Oma poikani jännitti toimenpidettä kyllä paljon, mutta loppujen lopuksi se ei niin kamalaa ollutkaan. Tehtiin kun poika oli 6-vuotias.
ja minulla puuttuu kolme rautahammasta. Minulla on vieläkin siis kolme maitohammasta niiden paikalla. ei ole ollut ongelmia. Veljeni on 44v ja hänellä on vielä jäljellä 6 maitohammasta. Ei juuri ole tarvinnut hammaslääkäreissä ylimääräisiä kertoja käydä...
Kolme pientä maitohammasta poistetaan, so what? Ja ihan mustaa valkoisella pitäis saada...hoh hoijaa...
Anteeksi jos olen väärässä, mutta toiset äidit "nauttivat" huomiosta tämmöisten juttujen kanssa ja sä kuulostat nyt siltä.
Kiitos ja anteeksi.
kaksi maitohammasta.
Aikoinaan hammaslääkäri sanoi, että ne saavat olla siinä niin kauan kuin pysyvät. Ja että useimmilla pysyy vanhuusikään asti.
Mikä oli syy, että maitohampaat poistetaan, vaikka tilalle ei ole tulossa uusia? Onko muut hampaat niin ahtaalla?
eikä sitä ole myöskään maitohampaiden poistaminen esim. pysyvien hampaiden tieltä. Meidän perheessä on kokemusta myös molemmista, ja hienosti kaikki on sujunut. Relaa ap.. paljon pahempaakin voisi sattua.
Minulta puuttui neljä pysyvää hammasta ja ala-asteella kiskottiin 3 tai 4 maitohammasta veke. Maitohampaat tulee poistaa oikomishoidon takia. Veljelläni oli täysin sama juttu mutta siskoni säästyi tältä.
Maitohampaiden poisto on sinällään pikkujuttu. Puudutetaan ja hammas revitään irti. Tosin siitä reissusta saa helposti hammaslääkärikammon, jos sattuu hätähousu hampaitten vetäjäksi. Kannattaakin jutella sen hammaslääkärin kanssa etukäteen, että pojallanne on neulakammo ja, että hän pelkää puuduttamista. Silloin hampilääkäri osaa jo etukäteen valmistautua tulevaan tilanteeseen. Käsittääkseni tuo hampaiden repiminen voidaan tehdä myös nukutuksessa jos muu ei auta. Osaava hammaslääkäri osaa neuvoa sekä sinua että tsempata lastasi. Lapsesi kanssa sinun kannattaa jutella ja kertoa miksi ne hampaat revitään irti. Piikeistä sinun tuskin kannattaa tässä vaiheessa sanoa vielä mitään, varmista ensin hammaslääkäriltä kaikki yksityiskohdat.
Ei kannata myöskään pelätä, että lapsestasi jäisi harvahammas. Itse sain täysi-ikäiseksi tultuani hammasimplantit suuhun kunnan maksamana ja hymyni on todella kaunis. Minulle sattui tuolla keikalla vielä maailman mukavin hammaslääkäri, joka vielä osasi pistää sen puudutuspiikin niin, ettei tuntunut kuin pieni pistos.
pysyviä hampaita paljon, etuhampaita on pysyviä 4 kpl ja poskihampaita muutama, maitohampaiden annetaan olla niin kauan kun pysyvät ja sitten kun lopettaa kasvunsa niin pitää tehdä iso remontti, josta en ymmärtänyt puoliakaan. Tehdään implantit puuttuvien kohdalle ja alaleukaakin joudutaan siirtämään. Siis leikkaamalla ensin leukaluu irti! Menee varmaan vuosia siinäkin hommassa...
siksi että pysyvät pääsevät kasvamaan tasaisesti ja voidaan oikoa aukottomaksi riviksi.
Multa puuttuu neljä hammasta, on siis ikenissä neljä aukkoa siksi, että maitohampaat jätettiin suuhun ja ne menivät lopullisesti rikki. Viimeinen irrotettiin, kun olin vähän alle 30.
Röntgenissä näkyy, että alla olisi aihiot pysyville hampaille, mutta kun maitohampaat eivät edes heiluneet, niin ne piti poistaa, jotta pysyville tulee tilaa kasvaa.
puuttuu 3 pysyvää. Maitohampaat ei ole lähteneet ja niiden päälle on rakennettu kuoret. Hänen hampaansa on myös paljon pienemmät kuin kuopuksen, jolla on kaikki hampaat. Suku E-P:ltä.
liikaa hampaita. Samoin otettiin muutama maitohammas (hyvin meni!) tieltä pois. Viisurit puuttuivat kaikki. Ne ilmestyivät vasta aikuisiällä, vinksin vonksin kasvaneina, joten kirurgi leikkasi ne aikanaan pois. Painoivat silloin muita hampaita, kovaa kipua aiheuttaen
Otetaan rötgenkuva, koska todennäköisesti puuttuu useampi pysyvä hammas. Maitohampaat epämuodostuneita, on kaksoishammasta, isoa ja pientä. Ja vasta 2 maitohammasta lähtenyt, nekin 1,5 v sitten.
Mulla otettiin 2-kymppisenä vikat maitohampaat pois, mutta olivat niin hyvässä paikassa, ettei pienet kolot rivistössä näy ylospaäin. Miehelläni on edelleen 4-kymppisenä 2 maitohammasta, eikä olla pohjanmaalta.
Mun mielestä on tosi hyvä, että hoidetaan nyt noi hampaat kuntoon. Sain tosta Emlasta hyvän vinkin, kiitosta vaan!
yleistä. Omalla lapsella todettiin myös kuukausi sitten puuttuvan kaksi hammasta kokonaan. Nyt olen asiaa ihmetellyt ystävilleni ja yllättävän monella on joku tuttu, keneltä myös puuttunut hampaita;)
Minulta ja kolmelta lapselta puuttuu alhalta eka poskihammas. Minulta vedettiin maitohammas pois kun olin 14v, omiltani ei ole vielä tarvinnut ottaa kun on ihan ehjä.