Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka harvinaista on että äidin sinisilmäisyys voittaa ja pojasta

Vierailija
15.03.2011 |

tulee sinislmäinen eikä ruskea.

Meillä näin.Muita?

Tekisi mieli lykätä pojalle piilarit ruskeat ja kokeilla miltä näyttää..

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän tapauksessa miehellä on tdnk sinisilmäisyysgeeni myös.

Vierailija
2/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakaan kuunnellut oppitunnilla? Muuten ei tarvitsisi kysellä täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä kirkkaan siniset silmät vaikka miehellä on ruskeat ja mulla vihreät.

Tytön isoäidillä (miehen isä) siniset sekä mun isällä siniset silmät.

Vierailija
4/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ollenkaan harvinaista. Äidiltä saa sinisilmäisyysgeenin ja isältä joko ruskea- tai sinisilmägeenin ja tämä isän geeni määrää saako poika ruskeat vai siniset silmät.

Vierailija
5/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänen kolmella lapsellaan on siniset silmät.. tutulla on taas on lapsia marokkolaisen kanssa, äidilläkin on ruskeat silmät - yhdellä lapsista on taivaansiniset.

Vierailija
6/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien värien periytyminen ei olekaan niin yksiselitteistä kuin joskus vielä 80 luvulla kouluissa opetettiin.Mut jos ruskeasilmäisen lähisuvussa/isovanhemmissa on sinisilmäinen niin todennäköisyys on suuri.Usein geenit menee vielä niin et isältä tyttärelle ja äidiltä pojalle niin sinisilmäisen äidin pojasta tulee useammin jotain muuta kuin ruskea useammin kuin uskoiskaan.Miksi haluat sille ruskeat silmät???? Maailmahan on täynnä ruskeasilmäisiä (tylsiä).

Vierailija
7/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useammin olisi ollut isän sinisilmäisyys syynä, jos pieni huumorintynkä tässä sallitaan.. ;DD

No joo, mulla on kyllä ruskeat silmät, ja molemmilla lapsilla isänsä siniharmaat.

Vierailija
8/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö peri minun siniset silmänsä isänsä ruskeidenn sijaan enkä kyllä osaa pitää sitä mitenkään harvinaisena.

Ja ei, minulla ei ole käryäkään noista geenien perimisistä =D

Vierailija
9/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta äkkiä ne piilarit ettei kukaan tajua!!!

Meillä kahdesta lapsesta toisella siniset ja toisella ruskeat.

Vierailija
10/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sillä olis paskanapit silminä.

Vierailija
11/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esimerkkejä on liiaksi, jotta kaavaa voisi pitää totena.

Itselläni on siniset silmät / äidilläni ruskeat ( äidin vanhemmilla ruskeat ja vihreät ) / isälläni siniset ja isän vanhemmilla siniset -

miehelläni vihertävän ruskeat / hänen vanhemmillaan, kuten minunkin ruskeat ja siniset / ja molemmilla lapsillamme kirkkaan siniset silmät, vailla piirukaan eds vihreästä.

näitä esimerkkejä on paljon; suvussani on mm. eräs perhe, joiden isä on ruskeasilmäinen ja tummatukkainen ja lapsista 3/4 on vaaleita ja sinisilmäisiä, kuten äitinsä ja vain yksi ruskeasilmäinen. Eli juuri päinvastoin, mitä koulussa opetettiin.

Koulussa muistaakseni opetettiin, että suhde on sini-ja ruskeasilmäisten jälkiskasvulla 3:1 - eli lapsista "pitäis" olla 3 ruskeasilmöistä ja yksi sinisilmäinen?

Vierailija
12/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvussani on mm. eräs perhe, joiden isä on ruskeasilmäinen ja tummatukkainen ja lapsista 3/4 on vaaleita ja sinisilmäisiä, kuten äitinsä ja vain yksi ruskeasilmäinen. Eli juuri päinvastoin, mitä koulussa opetettiin. Koulussa muistaakseni opetettiin, että suhde on sini-ja ruskeasilmäisten jälkiskasvulla 3:1 - eli lapsista "pitäis" olla 3 ruskeasilmöistä ja yksi sinisilmäinen?

Se on TODENNÄKÖISYYS yhden lapsen kohdalla, eikä muiden lasten silmien väri vaikuta yksittäisen lapsen silmien väriin mitenkään. Eli ensimmäisen lapsen todennäköisyys saada siniset silmät on 1:3, toisen lapsen todennäköisyys sinisiin silmiin 1:3, kolmannen lapsen todennäköisyys sinisiin silmiin 1:3 jne.

Et kyllä varmasti tajua tätä vaikka rautalangasta vääntäisin...

Vierailija
13/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis siniset silmät ja miehellä ruskeat.

Kolmella pojalla on ihan ruskeat silmät ja kolmella aivan siniset. Tytöllä on vihreät silmät.

Et kyllä se menee ihan fifty-fifty.

PS.Meillä yhden pojan silmät muuttuivat sinisistä ruskeiksi vasta 3vuotiaana.

Vierailija
14/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä ruskeat silmät, siis todella ruskeat.

mulla siniset.

lapset: 1 sininen

1 vihreä

1 siniharmaa

Vierailija
15/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmella lapsilla on siniset silmät..

Vierailija
16/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih

Vierailija
17/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ruskeat ja miehellä vaaleansiniset silmät. Kolmesta lapsesta ekalla on vain ruskeat, toisella tummansiniset ja kolmannella vaaleansiniset:D

Vierailija
18/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin esim. tässä tapauksessa

isä: rusk+sin

äiti: sin+sin

Ja sitten lapsen silmien värin määrää se kumpi väri isältä periytyy.

Mikäli ruskeasilmäisellä vanhemmalla on rusk+rusk, tulee aina ruskeasilmäisiä lapsia riippumatta toisen vanhemman silmien väristä!

Tämä noin yksinkertaistettuna

Vierailija
19/26 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isän toisella vanhemmalla on siniset silmät ja hänellä on itsellään myös sinisilmäinen sisarus ja vain isän toinen vanhempi ruskeasilmäinen, on hyvin suuri todennäköisyys, että lapselle tulee siniset silmät.

Itselläni ja veljelläni on ruskeat silmät. Veljen vaimolla siniset. Heillä on kolme sinisilmäistä lasta. Mulla yksi sini- ja yksi ruskeasilmäinen (eri isät, esikoisen isällä sinivihreät silmät, tokan isällä ruskeat). Mulla ja nykyiselläkin miehellä on pieni mahdollisuus saada yhdessä sinisilmäinen lapsi - meillä molemmilla on sinisilmäinen isä (ja sinisilmäinen sisarus). Siis kannamme molemmat sinisilmäisyyden geeniä. Suurin todennäköisyys on kuitenkin saada ruskea- tai vihreäsilmäinen.

Vierailija
20/26 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla siis siniset silmät ja miehellä ruskeat.

Kolmella pojalla on ihan ruskeat silmät ja kolmella aivan siniset. Tytöllä on vihreät silmät.

Et kyllä se menee ihan fifty-fifty.

PS.Meillä yhden pojan silmät muuttuivat sinisistä ruskeiksi vasta 3vuotiaana.

Vanha ketju mutta muija on käynnyt vieraissa. Sinisistä ja ruskeista ei tule vihreätä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme