LEGO-"ASIANTUNTIJAT"! Miten selvitä ison määrän kanssa/hyödyntää vanhat?
Meillä on arviolta ehkä n. 100 settiä legoja (mm. 4 linnaa, keskisuuria rasioita, Bionicleja kymmeniä, pikkurasioita tuhottomasti).
Kaikista on ohjeet tallella, mutta legot on kaikki ihan "silppuna" laatikoissa.
Miten noista enää saisi mitään tolkkua aikaan?! Olen vuosikaudet suunnitellut, että jos ne lajittelisi jotenkin väreittäin ja tyypeittäin pikkulaatikoihn (varmaan joku viikon duuni?), että palikoita olisi edes VÄHÄN helpompi löytää siitä määrästä, ja sitten yrittäisi rakentaa ohjeiden mukaiset mallit?
Onko ihan kuollut ajatus, eli liian suuritöinen??
Tällöin niitä olisi helpompi myydä kirppiksellä/huutiksessa, kuin vain tuollaisena massana (pitäis myydä niiiin pilkkahintaan, eikä näytä tuollaiset juuri liikkuvan).
Eikä ihan halvalla viittis myydä kun käyttäjääkin vielä olisi....
Tai sitten niillä olisi kivampi leikkiä, kun olisi vähän valmiita malleja.
Kommentit (46)
Mä en varmaan lähtis pelkästään värien mukaan lajittelemaan. Meillä ainakin jo kuusivuotias keksii hakea sängynaluslaatikosta toisenvärisen, mutta samanmuotoisen palan, jos juuri tiettyä malliin kuuluvaa erikoispalaa ei löydy.
Itse ajattelisin, että jaottelisin erikseen peruspalikat (nämä ehkä vielä värien mukaan?)
pienet osat (lamput ym.)
levyt
ukkelit ja työkalut (lapiot, miekat ym.)
bionicle-osat
technic-osat (ja jos näitä on paljon, niin vielä tarkemmin)
Meillä on kaikki toistaiseksi iloisena sekamelskana sängyn alla, mutta toisaalta käyttäjiä on vain yksi, ja hänellä on uskomaton muisti ja mahtava mielikuvitus.
Meilläkin on, muttei onneksi noin paljoa, huhhuh! Kamppailemme saman ongelman kanssa silti... Legopalikoita pursuu kaikki lipaston laatikot ja muovikipot...
Olen lajitellut ja lajitellut ja kokeillut eri lajittelu tapoja, testannut järkevintä ja toimivinta tapaa. Hikeä ja ärräpäitäkin välillä vuodattanut :)
Meillä on toistaiseksi toiminut väreittäin jaottelu, joista lisäksi on erotettu vielä erikseen ukkelit yhteen laatikkoon ja erikoispalat muutamaan laatikkoon. Eli väreittäin kaikki palat ja isot erikoispalat, sitten yhdessä laatikossa on ukkelit, yhdessä, ihan pikkuruiset ei esittävät erikoispalat, yhdessä laatikossa esittävät erikoispalat (lego-palat, jotka jo itsessään esittävät jotain: harava, seteli, pora, koira yms.).
Lajittelu-luokkia ei saisi olla liian mintaa, muuten palat ei löydä oikeaan laatikkoon takaisin leikin jälkeen. Tässä meidän lajittelutavassakin mennään jo ihan siinä rajoilla, että 6-vuotias niitä muistaa ja viitsii lajitella. Silloin tällöin pitää olla vielä lisäksi äidin lajitteluhetki, jolloin korjaan ja siivoan ja käyn lajittelut läpi, että järjestys säilyy.
Mä ehdottaisin teille määrän vähentämistä ja perkaamista. Jollain tapaa houkuttelet kaikki isot lapset ja miehesi keräämään ohjeiden mukaan eri pusseihin, jos alkuperäiset laatikot ei ole enää tallella, legoja pois varastoon. Eli yhteen pussiin aina ohjeeseen kuuluvat palat ja ohje.
Pienempää määrää on sitten vastaisuudessa helpompi hallita.
Tsemppiä urakkaan!
Legoja ei pidä mennä myymään!
Varsinkin, kun uusia käyttäjiä on koko ajan kasvamassa lisää!
Meillä on kaikki toistaiseksi iloisena sekamelskana sängyn alla, mutta toisaalta käyttäjiä on vain yksi, ja hänellä on uskomaton muisti ja mahtava mielikuvitus.
kun poika on saanut kaikki pakkaukset itse uutena, hän muistaa hyvin, mitä mihinkin tarvitaan ja mihin on kuulunut minkäkinlaisia palasia. Ymmärrän, että on eri asia, jos perii isoveljiltä järjettömän kasan sekalaisia palikoita. Siitä ammentaminen voi tosiaan olla kylmiltään vähän hankalaa.
mä ehdotan, että kun kesälomalla tai pääsiäisen aikaan sattuu huono ulkoilukeli ja koko perhe on yhdessä paikalla, kannat kaiken esille ja alat lajitella. Veikkaan, että saat kohta ympärillesi porukkaa, joka alkaa rakennella ohjeiden mukaisia juttuja, jotka pikkuhiljaa valmistuvat. Samalla voit itse lajitella legoja. Lopputulos on legot lajiteltuina laatikoissa ja muutama mallin mukainen härveli. Ja laatuaikaa perheen parissa. =)
Ihan joka palikkaa ei ehkä tarvitse etsiä kuin neulaa heinäsuovasta - loppujen lopuksi eri sarjoissa on jonkin verran samojakin osia, ja jos teillä tosiaan on Legoja tuollainen määrä, on kaikkia osia luultavasti useampia kuin yksi.
Meillä legoja aika paljon on niin miehen vanhoja kuin lasten saamia. Joulunaikaan ei paljoa muuta tehty kun lapset kasasi ensin uudet saamansa legot ohjeiden mukaan ja sitten koko perhe (lapset 7v, 5v ja 3v) etsi vanhoihin ohjeísiin legot ja lapset rakensi niitä. Pojat oli jo kauan haaveilleet legokaupungista ja nyt se toteutui kun kasattiin paloasemat, junaradat, paljon pikkuautoja, huoltamo jne yhden tyhjän kamarin lattialle ja tehtiin maalarinteipistä tiet lattiaan.
aikaisemmin tuo 5v vielä hajotti herkästi legorakennelmia ja sotki palat sekalaisten laatikkoon. Nyt legokaupungista pidettiin koko perhe huolta niin että isä kävi noni kerran päivässä auttamassa ja kasaamassa jos joku oli mennyt rikki eikä isompi poika osannut kasata.
Reilun viikon kuluttua kerättiin kaupunki tyhjään komeroon. Ja sieltä saa ottaa muutaman auton kerrallaan leikkeihin ja palauttaa sitten ehjät. Ja sitten taas välillä saavat ottaa koko kaupungin esille mutta säilyy paljon paremmin järjestyksessä kun ei ole kokoaikaa esillä. Ja sekalaisten laatikkoa ei viedä samaan huoneeseen kuin legokaupunki.
Teidän tapauksessa en hennoisi vielä myydä legoja. Et kuitenkaan saa vanhoista niin paljoa kuin uudet maksaisi. Ja lasten maku voi vielä montakertaa muuttua sen suhteen mikä "sarja" kiinnostaa.
Nyt lajittelisin karkeasti esim. starwars legoja, ukkeleita jne laatikollisen lasten käyttöön ja toisen peruslegoja. Ja sitten vähän myöhemmin tekisin vasta isommat lajittelut. Meillä 5v innostui kovasti rakentelemaan legoautoja joulunaikaan kun me aikuiset etsittiin muutamiin ohjeisiin legot ja sai tehdä ohjeen mukaan. Toisaalta 7v on jo taitava itsekkin etsimään sekalaisista ohjeessa tarvittavat legot ja osaa jo korvata jollain toisella legolla jos jotain ei löydy. Tekninen ymmärrys on jo mieletön kiitos legojen (asentelee itse pummpuja, moottoreita jne oman pään mukaan ja toimivat hyvin).
Toki ne Star Wars aluksetkin on kivoja mutta eniten leikkiä tulee kavereiden kanssa niillä ukoilla.
Duploja yritin haalia hänelle pienempänä kirppiksiltä ja niitä onkin monta laatikkoa, mutta niillä ei ole oikeen koskaan rakennellut. Siinä mielessä ne uudet LEGO-laatikot juuri tälle käyttäjälle, kuten joku toinenkin kirjoitti ovat tärkeä juttu. Lapsi oppii mitkä osat kuuluivat tähän pakettiin.
kans aivan järjetön määrä, kaikki mahdolliset asemat on ja autoja ja muita kulkuvälineitä kymmenittäin, siis aivan tolkuttomasti legoja. Meillä ne oli kanssa kaikki sikinsokin, kunnes tosiaan ostin ison kasan muovilaatikoita, joihin lajittelimme värin mukaan sekä esim. renkaat ja ikkunat omiin laatikoihinsa ja pikkusälät/erikoispalat yhteen. Lajitteluun meni jokunen päivä, kun kolmestaan teimme. Sit aloitimmekin rakentamisen, ohjeet oli kaikkiin tallessa. Rakentamiseen meni pari viikkoa. Eli isotöinen homma oli, mutta kivaa oli koko perheellä, ja lopputuloksena oli upea legokaupunki.
käytin koko päivän tohon lajitteluun (eli kotityöt ihan rempallaan, kauhea kaaos, ja mun pitäis myös tehdä ihan "oikeitakin" freelance-töitä joilla alkaa olla kiire...)
No valmista tuli sillä aiemmalla lajittelupaketillani.
Mutta ei noista saanut ensimmäistäkän mallia kasattua paria vaihetta pidemmälle - palikoita ei vaan löydy.
Tosiaan tosi vaikeaa etsiä samanväristen seasta just sitä tiettyä. Niitä vaan on niin paljon niitä paloja.
Ja toi mitä pelkäsin, että Bionicle / Technic / tavalliseen sarjaan kuuluvien ero, niin sehän sotki.
Eli tavallisissakin sarjoissa kun on käytetty niitä Technic tyyppisiä.
Oioin tänään siis aika paljon siinä, etten edes purkanut Bionicle ja TEchnic -näköisiä viritelmiä, ajattelin että ei niistä mitään paloja tartte ja jääkööt myöhempään.
No heti ois sellaista yhtä palaa tarttenut, eikä löytynyt oman värinsä laatikosta, muttei tEchnic-laatikostakaan...
Samoin ukkojen kasaaminen ylivaikeaa, nää valopäälapset on aikanaan purkaneet kaikki alkutekijöihinsä (kädetkin irti vartaloista, ja kourat ja päät ja jalat), ja osin yhdistelleet sitten uusia, että on aika homma kun ukkoja on alunperin ollut varmaan yli 100.
Pakko siis lajitella kukin ryhmä vielä paljon tarkemmin, tiedä sitten milloin sen kerkeän tehdä :(.
Harmi pettymys 5v:lle kun hän koko päivän ollut innollaa mukana, ja odotanut että pääsee leikkimään - lopputulos kun se, että nyt kaikki legot vielä lähti pois karanteeniin, kun ne on nyt alkulajiteltu :(. Ja mitään valmista mallia ei tullut lähellekään.
Nyt kyllä tuntuu että jos tosta jotain saan kasattua, niin pakkaan heti myyntiin vaan... joitain kivoja vois jättää.
(Ja oikeesti mä teen näitä yksin, mies ei edes osaisi koota niitä kun ei ole ikinä legoilla rakentanut ja sillä menee hermot muutenkin kaikessa tollaisessa (mä luen Ikea-ohjeetkin), ja murkuilla joku taantuma; toinen sentään hetken auttoi lajittelussa. No, ne kyllä auttavat mm. tiskeissä ja ruoanlaitossa ja pesevät pyykkinsä, että ehkä prioriteetit kuitenkin oikein :) )
ap
(liian kauan kotiäitinä kun tällaiset murheet? ois vaan kiva saada tällekin jutulle loppuratkaisu ennen töihin paluuta)
noin paljon legoja? Oletteko itse ostaneet vai onko ne lahjaksi saatuja? Minulle ei tulisi mieleenkään hankkia noin tolkutonta määrää tavaraa lapsille!
Jos saatte setit koottoa, antakaa käyttöön vain muutama erilainen malli kerrallaan ja muut varastoon. Johan tuossa lapsillekin tulee ähky kun kaikkea on liikaa.
Linnaleegot omassa isossa laatikossa, tällä hetkellä rakennettuna :)
Peruspalikat isossa laatikossa.
Ukot omassa laatikossa.
Star Wars -ukot / varusteet omassa laatikossa (nämä ovat lemppareita ja niitä on paljon
Bioniclet
Uutuudet NinjaGO -leegot ja pelikortit
Lisäksi hervoton iso laatikko kaikkia muita leegoja
Star Wars -leegoaluksia on paljon ja nämä yritetään pitää kasattuina esille lasten kirjahyllyssä
Lisäksi lapsilla leegoilla rakentamis pöytä missä saa olla esillä tehtyjä rakennuksia, esim. nyt on lentokenttää ja poliisiasemaa
noin paljon legoja? Oletteko itse ostaneet vai onko ne lahjaksi saatuja? Minulle ei tulisi mieleenkään hankkia noin tolkutonta määrää tavaraa lapsille! Jos saatte setit koottoa, antakaa käyttöön vain muutama erilainen malli kerrallaan ja muut varastoon. Johan tuossa lapsillekin tulee ähky kun kaikkea on liikaa.
tietty noita hieman pienempiä rasioita ja Bionicleja tullut aikaanaan paljon synttärilahjointa kavereilta.
Ja meillä siis on 2 poikaa tiheällä ikäerolla (nyt isoja), ja olivat aivan intohimoisia lego-rakentajia. Vuosien kuluessa niitä vaan näköjään karttui pikkuhiljaa.
Onneksi olimme heidän ollessa lapsia aika vähävaraisia, muuten niiät olisi vielä paljon enemmän :).
Aina kun tuli joka vuosi uudet mallit ja kuvastot, totta kai tuli innostus uusiin keräyskohteisiin.
Ja säästivät myös itse rahaa ja ostivat osin itse, jos ei me pystytty ostamaan.
Ja tarjouksista niitä aina kytättiin tietty.
ap
Linnaleegot omassa isossa laatikossa, tällä hetkellä rakennettuna :) Peruspalikat isossa laatikossa. Ukot omassa laatikossa. Star Wars -ukot / varusteet omassa laatikossa (nämä ovat lemppareita ja niitä on paljon Bioniclet Uutuudet NinjaGO -leegot ja pelikortit Lisäksi hervoton iso laatikko kaikkia muita leegoja Star Wars -leegoaluksia on paljon ja nämä yritetään pitää kasattuina esille lasten kirjahyllyssä Lisäksi lapsilla leegoilla rakentamis pöytä missä saa olla esillä tehtyjä rakennuksia, esim. nyt on lentokenttää ja poliisiasemaa
itse en aikanaan sitten hennonnut rajoittaa mitenkään, vaan ajattelin että ideahan just on että niillä saa vapaasti sekoittaa ja rakennella ja tehdä uusia (ja en tiedä oisko auttanut vaikka ois kieltänytkin, olisivat varmaan silti sekoittaneet).
Eli kun uusi lego ostettiin, kasattiin se ensin, se oli ehkä pari päivää, ja alkoi sitten muuntumaan...
Ja kyllä ne pojat osasi tosi hienoja juttuja tehdäkin ihan omasta päästään niistä paloista.
Ajattelin että joskus sitten jaksetaan taas yhdessä niitä lajitella jos tarttee (ja tehtiinkin joskus jotain välilajitteluja, mutta ne meni kiireessä taas sekaisin kun en ehtinyt niin ylläpitää koko ajan)... kunnes yhtäkkiä jossain vaiheessa kävikin niin että kasvoivat isoiksi eikä legot enää kiinnostaneetkaan...
ap
Minä mielelläni tekisin tuollaista. Ei vaan oo leegoja mitä koota etsiä :(
kuulostaa niin tutulta...
enpä ole mikään asiantuntija, mutta ajatuksena on ollut lajitella edes ukkelit omaan läjäänsä on uskomatonta miten poika 5v etsii jotain tiettyä ukkelin päätä tai hattua. Muistaa kuitenkin älyttömän hyvin mikä pää kuuluu ritarille ja mikä poliisille jne.
Tekisi vitsi vie mieli liimata ne kalleimmat systeemit kasaan kun ne hajoaa on itku ja parku ja äidillä ja isillä hermot kireellä. Mutta välillä ajattelen, että kasatkoon niistä niitä omia härveleitään, kun niiden kanssa keksii hauskimmat leikkinsä.
t.paloasema yhä melkein ehjä
Minä mielelläni tekisin tuollaista. Ei vaan oo leegoja mitä koota etsiä :(
se on vaan se aikapula... ison perheen äiti, paljon hommia, paljon menoja, palkkatyötäkin pitäisi vähän tehdä, kokopäivätyöhön paluu jo ahdistaa...
tuntuu sitten vähän "hölmöltä" käyttää aikaa tuollaiseen, vaikka onhan se aikaa ainakin sen 5v:n hyväksi tällä hetkellä
ap
on hauska ketju. Minun 15-vuotiaan suuri intohimo on legojen rakentelu ilman ja ohjeitten mukaan ja meillä on kanssa varmaan sata rasiaa, junaratoja, kaikki technicsit, cityjä yms.
Mutta - minä en saa koskea sormenpäälläkään niiden järjestykseen ;)
Teinit saa yleensä tekemään asioita kun maksaa niistä. Toki kotitöistä pitää tehdä oma osuus palkatta/viikkorahaa vastaan, mutta muista hommista jos maksaa säästää omaa vaivaa.
Lupaa teineille esim. viikonloppuna KUNNON korvaus siitä että lahittelevat legot. Korvaus kuluvan ajan mukaan, mutta maksa könttäsummana (eli arvoi paljonko suunnilleen aikaa menee ja mieti siitä paljonko maksat "urakkapalkkaa" heille).
Ja muutenkin jos teini haaveilee vaikka uudesta kännykästä/merkkifarkuista tmv. niin lupaa että saa uuden kännykän/housut jos esim. lajittelee nuo legot.
Ja kannattaa maksaa ihan kunnon "palkka" ja "korvamerkitä" se vähän johonkin: järjestä legot, saat 100€ "ylimääräistä" vaaterahaa, tai järjestä legot niin annetaan 100€ ksän lomamatkalla käyttörahaa sinulle jne.
mulla vaan ei olisi varaa just nyt antaa niille ylimääräistä vk-rahan lisäksi :(.
(Siksi osin nyt lajittelen noita, kun 5v. hinkuisi uusia rasioita joihin ei ois oikein varaakaan nyt... ja vanhoista osan myydessä taas saisi sitä rahaa.)
Olen kyllä monta vuotta yrittänyt sanoa, että jos lajittelevat ja myydään ne, saavat itse kaikki rahat (koska heidänhän ne legot periaatteessa on).
Ei kiinnostusta.
Nykyteinit on niin laiskoja että niiden pitäisi tosiaan saada ihan järkyt palkat (joku 5 eur/tunti esim. ei riitä ollenkaan), että tekisivät mitään ekstraa.
Meillä on tietyt jutut mitkä hoidettava, en niiden lisäksi oikein "kehtaa" kauhean paljon ylimääräistä vaatia kun tekevät jo enemmän kuin muut samanikäiset yleensä... (ja vk-raha "vain" 9-10 eur, ikää 16-17 v.).
Ja tiedän että ne fuskaisi ja pahasti jos joutuvat jotain epämieluisaa tekemään, parempi tehdä itse... (ja ottaa vastaan se apu mitä tulee omasta halusta, kuten 16v. hetken lajitteli ja sitten vähän vahti nuorinta kun minä lajittelin).
ap
Ostimme neljä laatikostoa.
http://www.cchobby.fi/lokerikko-1-setti_3.aspx
Ne niitattiin kulmistaan kiinni niin että muodostui neliö. Koko paketti nostettiin vanhan konttorituolin rungon päälle. Nyt meillä oli siis pyörillä kulkeva pyörivä laatikosto. Isot palaset olivat edelleen isossa laatikossa. Kaikki käyttöohjeet laitettiin muovitaskuihin ja kansioon.
Osien lajittelu oli todella suuritöinen. Meni monta viikkoa. Enkä oikein tiedä, oliko siitä lopulta vastaavaa hyötyä. Ohjeiden mukaan kasatessa tietysti oli, kun osat löytyivät helposti, mutta kun poika rakenteli ilman ohjeita omiansa, niin tuntuu, että järjestyksestä saattoi olla jopa haittaa. Nyt ei otettukaan sitä palasta joka ensimmäisenä laatikosta tuli ja tehty spontaanisti.