Lapsiperhe Helsingistä Tuusulaan, kannattaako muuttaa
Helsingissä perheasuntojen hinnat liian huikeita, mietimmekin millaista olisi asua Tuusulassa, vaikka työssä käykin pk-seudulla. Itseä lähinnä huolettaa, millaista autottomana minun käydä töissä Helsingissä, jääkö enää aikaa olla lasten kanssa. Nyt olen kuitenkin kotona, toki voisi yrittää saada töitä lähempääkin, mutten tiedä onko realistista. Millainen asuinpaikka Tuusula on, miten lapsiperheen palvelut pelaavat, miten muut aktivitetit, miten terveyspalvelut. Kaikki tiedot ja kokemukset kiinnostavat. Kokeeko sitä sitten olevansa jumissa, vai onko lapsiperheelle kerhoja, avointa päiväkotia jne. Ja millaista sieltä on käydä töissä Helsingissä. Riihikalliota olemme lähinnä miettineet.
Kommentit (14)
niin en näy mitään muuta vaihtoehtoa kuin kaksi autoa. Julkisilla kulku Tuusulasta (mistä vaan) on tosi hankalaa. Jos kaksi autoa on mahdotonta, harkitkaa esim. Keravaa, mistä pääsee junalla keskustaan.
esim. Kerava, Järvenpää. Juna-asemalle meillä 500m metriä ja siitä nopeasti Helsinkiin. Mies käy tosin töissä autolla, koska harvemmin on konttorilla ja minä taas työskentelen Hyvinkäällä.
ei tämä nyt niin kaukana ole.
Kaikki palvelut vieressä - paremmin kuin Hgissä.
t riihikalliolainen
Tietyillä alueilla Vantaallakin hinnat laskevat. Me asumme Kartanonkoskella, jossa asuntojen hinnat on aika huimat, mutta yhtään kilometriäkään kauemmaksi Helsingistä en muuttaisi, koska käymme molemmat töissä Hgissä. Lapsien päivähoitopäivä venyy muuten liikaa. Tuttavamme asuvat Mäntsälässä ja usein ehdottavat että muuttakaa tekin. Kiitos ei, meillä ei ole varaa omakotitaloon Vantaalla, mutta mieluummin asumme vähän ahtaammin kuin vietämme kaikki arkipäivät autossa tai julkisessessa kulkuvälineessä. Talvella töihinkulku on ollut tuskaa Vantaaltakin, saati sitten kauempaa.
Mä en ole Tuusulassa asunut, mutta toisessa kehyskunnnassa.
Ensinnäkin ne kodin ja työpaikan etäisyydet kannattaa mitata ruuhka-aikana ovelta ovelle. Jos ei koti eikä työpaikka ole aivat pysäkillä/juna-asemalla, niin matkaa tulee yhtäkkiä aika paljon.
Junaradan varsi on periaatteessa hyvä, mutta junat ovat olleet todella epäluotettavia tänä talvena.
Me laskettiin, että ainoa tapa saada lapsille luotettavasti alle yhdeksän tunnin hoitopäivät on omistaa kaksi autoa.
Tosin sen jälkeen laskettiin, että kahden auton käyttökustannuksilla lyhentää aika kivasti asuntolainaa. Päätettiin myydä kehyskuntien asunto ja muutettiin takaisin Helsinkiin. Valitiin asuinpaikka siten, että on erinomaiset yhteydet työpaikoille ja muutenkin hyvät palvelut lähellä. Arki on tavattoman helppoa.
Neliöitä meillä on vähemmän kuin kehyskunnissa olisi, mutta nyt on aikaa enemmän.
Jos työt on Helsingissä, niin yhdellä autolla elämä on turhan rankkaa. Kaksi autoa perheessä kustantaa noin 800 e kuussa, joten äkkiä se halvemman asunnon perässä muuttaminen maksaa sen 400 e kuussa, mitä toinen auto maksaa.
Tiedän monta, jotka ovat muuttaneet Tuusulaan ajatuksella, että halvemmat asunnot ja ei tarvita toista autoa, mutta puolessa vuodessa se toinen auto on ilmestynyt...
tai Ivalossa, joten siksipä meille onkin hyvä paikka tämä kehyskunta. Lapsilla kouluun matkaa 80m, kaupat, terveyskeskus, kuntosali ym tuossa 1,5km päässä, päiväkoteja 1,5km sätellä 3. Mies reissaa niin paljon että ihan sama missäpäin asutaan ja itse teen paljon töitä etänä, joten eipä tässä tarvitse ruhkissa kauheasti kärvistellä. Ja onpahan kunnon tilava asuntokin.
Oikeasti ap oikea vastaus riippuu siitä mitä arvostaa. Jos tila on se ykköstarve, niin silloin varmaan joutuu muuttamaan kauemmaksi. Tai jos haluaa asua esim. uudessa omakotitalossa.
Jos taas esim. lyhyet työmatkat on ykköstarve, niin silloin joutuu asumaan usein vähän ahtaammin.
Melba ja moni muukin sanoi, että usein kehyskunnat on hiukan false economy, koska matkakulut tulevat kalliiksi. Toisaalta se ei kai haittaa jos se tila on tärkein kriteeri.
jos vain olisi varaa ostaa sieltä koti.
Mun mielestä yhdellä autolla pärjää ihan hyvin, mutta sehän riippuu työajoista yms kuitenkin lopulta eniten. Busseja sieltä tulee stadiin ihan hyvin, ja Tuusulantie vetää ihan ok, ellei pahimpaan ruuhkaan aina joudu menemään.
Kavereita siellä asuu edelleen, eikä niillä mitään ongelmia ole :)
ei tämä nyt niin kaukana ole.
Kaikki palvelut vieressä - paremmin kuin Hgissä.t riihikalliolainen
Mutta tästä pääseekiin heti tuusulantienvarteen bussia odottamaan ja ruuhka-aikaan niitä menee ihan hyvin.
Me ollaan asuttu täällä nyt 7 vuotta ja ei enää helsinkiin muutettaisi, on tää sen verran parempi paikka asua, rauhallisempi.
Elä ihmeessä muuta Tuusulaan. Päättäjät hakee vain itselleen etuja kuntalaisten (työnantajiensa) kustannuksella. Ei tarvitse ihmetellä miksi Tuusula on muutto tappioinen. Itse Muuttaisin Keravalle ja tulevaisuudessa muutan. Poliittitista kähmintää joka paikassa. Pormestari malli valittiin, että saatiin poliitikoille luksusta elämään. Kuntalaiset maksaa viulut.
Kuukerin Nellit 96969 kirjoitti:
Elä ihmeessä muuta Tuusulaan. Päättäjät hakee vain itselleen etuja kuntalaisten (työnantajiensa) kustannuksella. Ei tarvitse ihmetellä miksi Tuusula on muutto tappioinen. Itse Muuttaisin Keravalle ja tulevaisuudessa muutan. Poliittitista kähmintää joka paikassa. Pormestari malli valittiin, että saatiin poliitikoille luksusta elämään. Kuntalaiset maksaa viulut.
Yhdys sanat.
Kuukerin Nellit 96969 kirjoitti:
Öö eihän Tuusula käytä itsestään nimeä kaupunki vaan kunta.;)
Näinä lumitalvina on kulkenut julkisilla ja parhaimmillaan matka on vienyt 1,5 tuntia suuntaansa. Itse en kyllä jaksaisi.
Kesät tietenkin sitten mukavampia!