Paljonko on sairaanhoitajan palkka? Opiskelen sh:ksi enkä tiedä palkkauksesta mitään
Kommentit (141)
Vastavalmistuneen sairaanhoitajan lähtöpalkka on 2100,39 €, vastavalmistuneen lääkärin lähtöpalkka terveyskeskuksessa 2620,61 € ja jo laillistetun lääkärin (terveyskeskuspalvelu tehty) lähtöpalkka sairaalassa 2940,81€.
Jos sairaanhoitaja on pienipalkkainen ja lääkäri suuripalkkainen, niin mikä ihme sitten on sopiva palkka ja pitäisikö sen olla sama molemmille? Vaadittava koulutus ja ennenkaikkea vastuu on kuitenkin ihan erilainen!
Kiitokset faktoista. Ja hyvä kysymys viimeisellä vastaajalla.
Ennustan, että keskustelu tyrehtyy tähän. Tällä palstalla ei nimittäin ole tapana keskustella faktatietojen, vaan mutu-tietojen pohjalta.
Sairaanhoitajien tasosta kertyy sekin, että omaa perustyöajan nettopalkkaa verrataan muiden ihmisten kokonaistyöajan bruttopalkkaan. Faktaa on, että sairaanhoitajat eivät ole julkisella sektorilla pienipalkkaisia, vaikka julkisella sektorilla kaiken kaikkiaan suhteellisen pienet palkat onkin.
Terveysasemalla sh:n peruspalkka on n. 2360 ja lääkärin(laillistettu) 4600...sairaalalääkärillä n. 1000€ vielä enemmän
HUS ei todellakaan maksa lääkäreille pennin hyrrää yli sopimuksen alarajan (poikkeuksina Porvoo ja Tammisaari, joissa maksetaan 100-200 euroa yli lääkäripulan vuoksi). HUS saa lääkäreitä ihan minimikorvauksillakin, ei ole mitään tarvetta maksaa enempää.
Helsingin ja Espoon terveyskeskuksilla on oma sopimuksensa, joka eroaa normaalista sopimuksesta siten, että peruspalkka on vain puolet sopimuksen mukaisesta palkasta ja sitten jokaisesta katsotusta potilaasta tulee 2-15 € lisää vaikeusasteen mukaan. Kokonaispalkka on keskimäärin sama kuin KV TES:ssäkin, mutta ahkeralla ja nopealla (tai ruokatauon väliin jättävällä) on mahdollisuus tienata enemmän ja laiskemmat ja hitaammat saavat vähemmän.
Miksi aina täytyy tuoda näihin ketjuihin näitä omia kuvitelmiaan, jotka eivät perustu mihinkään faktoihin. HUS:sta saa ihan kysymällä tietää lääkäreiden palkat!
Palkkaus
Tehyläisen sairaanhoitajan tehtäväkohtaisen palkan keskiarvo 2009 oli 2168€.
Tehyläisen sairaanhoitajan säännöllisen ansion keskiarvo 2009 oli 2732€.
Tehyläisen sairaanhoitajan kokonaisansion keskiarvo 2009 oli 2803€.
(Tehy Kunta-alan palkat 2010)
..tuo 200-300 euroa on aikas suurikin ero lähihoitajan ja sairaanhoitajan palkassa.
Nyt kun kaikki mahdolliset palkat on kerrottu, niin muistutan (vaikka sekin on jo sanottu) että vaihtelu on suurta. SUURIN OSA hoitajista saa peruspalkan joka on n. 2200-2400 euroa ja siihen mahdolliset vuorolisät päälle ja aikanaan ikälisät.
Mutta yksityisellä keikkailemalla, vaikeita vuoroja tekemällä, ja ennenkaikkea erikoistumalla alueeseen jossa on kova pula tekijöistä (esimerkiksi leikkaussalihoitajat) voi pikkuhiljaa alkaa esittää omia palkkatoiveita ja saada tonninkin enemmän kuin naapuri.
Se on totta, että hoito-ala on kuntasektorien hallinnassa ja kuntien tarkoitushan on pitää mahdollisimman moni ihminen työkykyisenä eläkkeelle jäämiseen asti. (että voivat sitten maksella niitä veroja)
Kun joku sairastuu niin sitten pääseekin hoitoon ja kunta/valtio korvaa suuren osan hoitokuluista.
Nyt sitten päästäänkin tuohon a)-kohtaan eli alan tuotannon arvo.
Otetaan esimerkkinä 35vuotias henkilö, joka sairastuu vakavasti ja pääsee 37 vuotiaana takaisin työelämään, koska on saanut hyvää hoitoa kunnan tarjoamista terveyspalveluista (joita toteuttavat mm. lähihoitajat, sairaanhoitajat, fysioterapeutit ja lääkärit) ----> kyseinen henkilö voi siis tehdä töitä 37->~65 vuotiaaksi.
Mietitään asia näin, että ilman hoitoa hän ei olisi voinut palata töihin ja 27vuoden palkoista kertyvät verotulot yms. olisi jäänyt saamatta.
Itse olen sitä mieltä, että sairaanhoitajien työt tulee valtiolle/kunnille aika halvaksi nykyisillä palkoilla. mm. Ennalta ehkäisevä ja kuntouttava työ, jota sairaanhoitajat tekevät auttavat monia tuhansia ihmisiä takaisin työn pariin ->
mitä enemmän työkykyisiä kansalaisia, sitä isommat verotulot.
Taisi tulla aika pitkä viesti, mutta uskoisin, että poinnti tuli selville niillekin, jotka eivät sairaanhoitajia ole.
Sairaanhoitajaopiskelija (mies)
sairaanhoitajilla ei ole todellakaan varaa valittaa palkkojensa pienuudesta!!!!!!! Aivan käsittämätöntä, 3500 bruttopalkkoja tuolla koulutuksella!!!
koulutuksen pituus, poikkeuksiakin toki on kuten lääkärit, mutta tuo on yleinen tilanne. Palkkataso määräytyy a) alan tuotannon arvon tai b) markkinatalouden lakien mukaan eli mitä enemmän väkeä tunkee alalle, sitä matalampi palkkataso ja vastaavasti henkilöstöpula nostaa palkkatasoa.
Hoitajien palkkataso on ollut verrattain kehno, mutta se on nyt noussut - on ollut pakko maksaa yli vähimmäispalkkojen, kun muuten alalle ei yksinkertaisesti tulla. Ala on pääosin julkisen sektorin hallinnassa, joten palkkojen nousua hillitsee kehno tai olematon tuottavuus. Hoitajan työ kun ei tuota palvelulle minkäänlaista lisäarvoa joka kolahtaisi firman kanssaan liikevoittona. Huomatkaa tässä kohden, ettei nyt puhuta työn arvosta, vaan kylmästi rahasta ja voitosta joka on lyhyellä aikavälillä mitattavissa firman omistajien lisääntyvänä varallisuutena.
Ei kuule ole mahdollista, valitan. Ei vaikka olisi osastonhoitajana.
Jotka utsii kateellisena naapurin, tutun, puolitutun ja ventovieraan palkkaa
+lisät joita ei paljon. En tee yövuoroja. 1 viikonloppu 3vkon listassa.
Itselläni vuosiansio n. 41 000. Olen erikoissairaanhoidossa vuodeosastolla töissä, 3-vuorotyö, n. 2/3 viikonlopuista ja pyhistä työssä. Peruspalkka 2270€/kk, vuorolisiä vaihtelevasti. Ei tällä palkalla kyllä juhlita.
Lääkäreille tulee noihin listassa lueteltuihin palkkoihin päivystyskorvaukset (paljon enemmän kuin hoitsujen vuorolisät, yhdestä päivystyksestä voi saada saman verran kuin sh kuukaudessa lisiä...) sekä mm. toimenpidepalkkiot, joita sh:t ei yleensä saa ollenkaan.
yli 10 v alalla. Tähän vuorolisät päälle. Pk-seutu/ sosiaalipuolella työskentelen.
Kyllä on sairaanhoitajan palkka surkea jos nämä luvut paikkansa pitää. Itse olen lähihoitaja ja kuussa tulee 2700€ käteen verojen jälkeen. Lisättäköön vielä että ei sisällä mitään ikälisiä, olen vuosi sitten valmistunut ja kaksivuorotyötä teen. Peruspalkka mulla 2100€/kk. Olen miettinyt sh opintoja, mutta ei näytä kannattavan.
Tänään tuleessa tilinauhassa lukee tulojen kohdalla 1.1 - 31.5 välisenä aikana 21 700€, eli tekee reilu 4000€ kuukaudessa
ensimmäinen ikälisä, sekä henkilökohtainen lisä erityisosaamisista (mm. haavojen ompelut).
Työ on iltapainoitteista eli enemmän iltoja kuin aamuja, öitä taitaa olla saman verran kuin aamuja.
Päivystyksessä 3-vuorotyö. perus €2340 + yksi ikälisä ja vuorolisät. €3200-3500/kk
Olen psyk. puolella päivätyössä. Aiempi ammattini on lähihoitaja ja palkkani oli silloin 2150 e. Eli palkka on nyt sairaanhoitajana 150 e parempi ja hiton paljon enemmän vastuuta ja hommaa. Ei tosiaan kannattanut opiskella lisää.
Jos haluaa pestä pyllyjä loppuikänsä niin lähihoitajan koulutus on ihan hyvä. Vaikka palkka ei kummoinen ole niin paljon mielenkiintoisempia työtehtäviä saa sairaanhoitajan tehdä.
olisi vertailukelpoinen. Ja, koska vuorot vaihtelee niin joka kuukausi palkka on eri. Itse olen päivätyössä, koska muutama satanan siitä lisiä, että työskentelee illat, yöt, viikonloput ja pyhät, on naurettava summa.
Meidän pienen köyhän kunnan tk:ssa viime kesänä työskennellyt vuoden kuluttua valmistuva lääkäri sai palkkaa yli 4000 €.
Sairaaloiden ja terveyskeskusten ylihoitajat (korkeakoulututkinto): 2687,67 €
Osastonhoitaja, apulaisosastonhoitaja, vastaava terveydenhoitaja: 2349,43 €
Sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja: 2100,39 €
Lähihoitaja, avustaja: 1817,72 €
Terveyskeskuksen ylilääkäri: 4336,86 €
Erikoislääkäri terveyskeskuksessa: 3890,28 €
Laillistettu lääkäri terveyskeskuksessa: 3415,12 €
Laillistamaton lääkäri(ensimmäiset 2 vuotta) terveyskeskuksessa: 2620,61 €
Lääketieteen opiskelija lääkärin sijaisena terveyskeskuksessa: 2335,52 €
Ylilääkäri sairaalassa (yleensä vaaditaan väitöskija tai jopa dosentuuri): 4936,63 €
Apulaisylilääkäri sairaalassa: 4484,16 €
Erikoislääkäri, osastonlääkäri: 4006,93 €
Laillistettu lääkäri sairaalassa, eli sairaalalääkäri: 2940,81 €
Sairaalalääkäri, jolla yli 2v kokemusta alasta: 3137,16 €
Sairaalalääkäri, jolla yli 4v kokemusta alasta: 3352,29 €
Lääketieteen opiskelija sairaalassa: 2296,67 €
Lähteet:
http://tehy-fi-bin.directo.fi/@Bin/2d8b6dd3deea5d2026a67dc86027695a/131…
http://www.kuntatyonantajat.fi/ImportedDocuments/3946773DAF39494DBFFE42…