Paljonko on sairaanhoitajan palkka? Opiskelen sh:ksi enkä tiedä palkkauksesta mitään
Kommentit (141)
Toisaalta, kaikki mitä maksetaan kuuluu kertoa. Se todellinen raha, jonka veronmaksajat pulittavat.
Lisäksi työnantaja maksaa lomarahat, sotut, eläkkeet, työterveyshuollon, vakuutukset.
Jos bruttopalkka on vuodessa 40.000 euroa, työnantajan kustannus on 60.000 euroa.
Verotus ja kunnan palvelut alas, jokainen voisi ostaa hoitonsa.
Taitaa 7 vuoden opinnot ja vastuu pelottaa?
Tässä ketjussa aikaisemmin puhuttiin IT alan palkoista.
Olen ollut IT / toimisto hommissa 20 vuotta. Nyt vaihdan alaa ja opiskelen SH:ksi. Olen helpottunut tästä päätöksestä.
IT hommissa sain palkkaa 3500 euroa/kk mutta ilomielin tyytyisin sairaanhoitajana esim. 2300 kuukausi palkkaan.
IT alan työt ovat helvetin tylsiä ja pinnallisia, ylitöitä saa tehdä ilman mitään korvauksia ja tänäpäivänä alalla on työttömyyttä ja tekijöistä ylitarjontaa. Viimeisen neljän vuoden aikana minulla on ollut ties kuinka monet YT -neuvottelut. En ole enää jaksanut laskea niitä.
Kun katsoo suurien tai vaikka pienienkin kaupunkien avoimia työpaikkoja, melkein aina haetaan sairaanhoitajia, terkkareita jne.
Alalla voi erikoistua, on haastetta, voi tehdä monenlaista työtä lähestulkoon millä paikkakunnalla tahansa.
Tervetuloa yötyöt, joista maksetaan edes jotain korvausta.
Työkkärissa minulle sanottiin, että opiskele mielummin sairaanhoitajaksi kuin lähihoitajaksi. Molemmille on töitä, mutta lähihoitajalle enemmän vain pätkätöitä ja vakinaista työtä vähemmän tarjolla.
Lisäksi selailin molempien sh ja lähihoitajien oppikirjoja ja täytyy sanoa, että lähihoitajien materiaaleissa oli liian vähän haastetta.
Summa summarum, palkkaan ja työoloihin kyllästyneet hoitajat, älkää ainakaan IT alalle vaihtako!
ja vuositulot viime vuodelta vähän päälle 40 000e. 1 ikälisä, 3 vuorotyö.
Minusta palkka pitäisi olla työn vaativuuden mukaan. Osalla on haasteellisempi työ kuin osalla. Olen tavannut myös tosi osaamattomia ja tyhmiä hoitajia ja sitten niitä muita.
jos mielitte palkkatason nousua. Olen ollut Norjassa työssä sairaanhoitajana. Eläminen on siellä tosin kallista, mutta jos ei ole viinaan menevä, eikä tupakoiva ja osaa laittaa itsekin ruokaa kalliiden ravintola-annosten sijaan, väitän että tuloja jää ihan mukavasti elämiseen ja säästöönkin.
Paikka paikoin kyllä, mutta pidä mielessä että Yhdysvalloissa kaikki elämiseen liittyvä myös maksaa paljon. Opiskelu, terveydenhuolto, vakuutukset, yms. Ja voin kertoa, että kun hankkii laadukasta koulutusta ja terveydenhuoltoa USA:ssa, niin käteen ei jää melkeen mitään, ellet ole ökyrikas. Ja kerron kokemuksesta :)
MIssä ihmeessä ihmiset on töissä jos saa palkkaa joku 2200 euroo/kk?
Katelkaapa huvikseen helsingin kaupungin avoimista työpaikoista sairaanhoitajan paikkoja. Siellä ilmotettu myös palkat. Melkeinpä joka paikassa PERUSPALKKA 2390 euroa, johon tulee siis henk.kohta lisä ja vuorolisät päälle. Ei tänä päivänä kyllä alle 2400 euron peruspalkalla kannata sairaanhoitajan töihin lähteä! Paras palkka jonka oon helsingin kaupungilta bongannu, oli psykiatriselle osastolle auroraan: peruspalkka 2560 euroa.
Luulis et jollain yliopiston sairaalan hoitsuilla paremmat palkat. Kuten myös yksityisellä puolella.
Eli sair.hoitajien palkat nousivat helmikuussa juuri tuohon 2390 euroon. Eli nykyään ei pitäisi enää sen alle kenenkään sairaanhoitajan palkan jäädä. Itse olen sh-opiskelija viimeistä vuotta ja peruspalkka ilman lisiä on 2360 euroa. Lisäthän tuota summaa kummasti vielä kaunistaa, mutta surkeahan se on silti työntasoon ja määrään suhteutettuna.
Erikoissairaanhoidon osastotyö on äärimmäisen kiireistä, vastuullista ja olet ihan puhki työpäivien jälkeen ja peruspalkka on juu jotain 2300. Lisiä tulee, jos jaksat painaa vielä useimmat viikonloput ja öitä putkeen. Et sillee. Itse siirryn päivötöihin, syy on se, että haluan muutakin sisältöä elämääni kuin pelkkä työ. 300 e:n lisät ei houkuttele niin paljon, et haluisin uhrata vapaa-aikani totaalisesti!!!!
Itselläni on ollut jo useamman vuodet tuloni 70000-80000 euroa/vuosi.Valikoin tarkkaan mitä keikkaa teen,siis ainoastaan la-su yöt tai su vuorot.Vakityö on minulla,jossa ei siis tehdä viikonloppuja.Näin pääsen keikkailemaan ahkeraan....
Ihan sikana ei töitä tarvitse tehdä,valikoi vain järkevästi työnsä.Toki kotona makaamalla ei näitä ansioita tule.
se ero IT-konsultilla ja sairaanhoitajalla on, että IT-konsultin koneet ei kuole IT-konsultin virheistä.
kunnallisella puolella, akuuttivuodeosastolla töissä, ilman veroja peruspalkka 2390€ + lisät.
peruspalkkani on Helsingin kaupungilla 2300€. Teen kolmivuorotyötä ja kaksi kolmesta viikonlopusta olen töissä, paljon yövuoroja(ja toisaalta pitkiä vapaita). Lisäksi teen satunnaisesti ylitöitä ja tuplavuoroja, joista saa erillisiä korvauksia. Yleensä pakkani pyörii 3000€ ympärillä, parhaimillaan, olen saanut 4000€/kk, mutta silloin tein paljon ylitöitä ja olin koko pääsiäisen töissä.
Ihan turha valittaa että mikäli palkkoja ei nosteta niin sairaanhoitajat loppuvat! Koulutuksiinhan on hirveä tunku, ehdottomasti pitäisi paikkojs lisätä. Tietysti tässä on varmasti sama homma ja pelailu kuin lääkäreillä - vähäiset koulutuspaikat ja lääkäripula, mistä seuraa hillittömät palkat. Lääkäriliitto jos joku on osannut pelata omaan pussiin ;)
Ei sillä, arvostan kyllä kovasti sairaanhoitajien ja lähihoitajien työtä. En silti olisi valmis maksamaan mitään 4000e palkkoja. Ehdottomasti kuitenkin yli 2000e pitäisi palkan olla, ehkä sinne 3t paikkeille.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:46"]
Ihan turha valittaa että mikäli palkkoja ei nosteta niin sairaanhoitajat loppuvat! Koulutuksiinhan on hirveä tunku, ehdottomasti pitäisi paikkojs lisätä. Tietysti tässä on varmasti sama homma ja pelailu kuin lääkäreillä - vähäiset koulutuspaikat ja lääkäripula, mistä seuraa hillittömät palkat. Lääkäriliitto jos joku on osannut pelata omaan pussiin ;)
[/quote]
Koulutukseen voi olla tunku, mutta aika iso osa lopettaa kesken kun tajuaa, mitä homma on, ei ole soveltuva alalle tai lopultakin pääsee sinne lääkikseen tai opettajankoulutukseen minne oikeasti halusikin. Sairaanhoitajia siis valmistuu liian vähän. Moni nuori ajattelee, että homma on ihan surkeaa ihan surkealla palkalla.
Mun palkka on jotain hivenen päälle 2200, Oys.
Ei kyllä pidä paikkaansa, tai meidän sairaanhoitopiiri kusettaa ja pahasti. Ollaan ylimmässä palkkaluokassa erikoissairaanhoidossa, jolloin meidän peruspalkka on just tuo 2390. Mutta sen pitäisi tarkoittaa sitä, että kaikilla muilla sairaanhoitajilla meidän talossa kätilöt ja ensiapupoli poislukien on pienemmät palkat. Eli sh:n peruspalkka on vähemmän kuin 2390. O_o
Toki olen huomannut, että meidän shpiirissä maksetaan luokattoman huonoa palkkaa ja olenkin tässä katselemassa töitä ihan muualta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2012 klo 01:17"]
Eli sair.hoitajien palkat nousivat helmikuussa juuri tuohon 2390 euroon. Eli nykyään ei pitäisi enää sen alle kenenkään sairaanhoitajan palkan jäädä. Itse olen sh-opiskelija viimeistä vuotta ja peruspalkka ilman lisiä on 2360 euroa. Lisäthän tuota summaa kummasti vielä kaunistaa, mutta surkeahan se on silti työntasoon ja määrään suhteutettuna.
[/quote]
Paljon on Hus:n vastavalmistuneen sairaanhoitajan peruspalkka? Eli ilman lisiä?
Teen kolmivuorotyötä. Pyhät, viikonloput, yöt ym ikävät ajat jolloin mieluummin olisin kotona. Tilinauha tipahti juuri postiluukusta. 1780€ käteen ja tässä on mukana myös kuukauden ilta-, lauantai- sekä sunnuntailisät. Peruspalkka n.2100€. Tämä on palkka eniten masennusta aiheuttavasta sekä Suomen vaarallisemmasta työstä (väkivaltaisesta)..(Näin lehdet kertovat) Tässä työssä ei motivoi raha.
Kaupanalala esimiestehtävässä vuorotyötä voi päästä melkein samaan. Koston alaisvastuu.