Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sikainfulenssaan kuolleen 8-vuotiaan kuolemaa tutkitaan rikoksena

Vierailija
11.03.2011 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011031113343659_uu.shtml

Eihän se lasta tuo takaisin mutta tuskinpa kukaan voi välttyä ajatukselta, että kaikki olisi voinut mennä toisin jos lapsi olisi saanut asianmukaista hoitoa - ajoissa.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomessa lapsi voi kuolla koska ei päässyt sairaalahoitoon

Vierailija
2/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nimittäin keskustellut ammattilaisten kanssa tästä ensiapujen nykykäytännöstä, jossa potilasta vastassa on SAIRAANHOITAJA joka päättää päästetäänkö potilas lääkärin luo vai käännytetäänkö kotiin. Olen jopa kuullut lääkärien totevan, että kukaan LÄÄKÄRI ei todellakaan suostuisi tekemään diagnooseja pelkän lasikopin läpi ja ottamaan harteilleen vastuun potilaan hengestä, jos diagnoosi meneekin vähän vikaan. Kuten tässä tapauksessa hoitajalle kävi.

Tämä ns. triage-määrittely sopii ehkä kriisitilanteisiin ja onnettomuuksiin, joissa on rajalliset mahdollisuudet hoitaa loukkaantuneita, mutta tavalliseen persuterveydenhoitoon se ei todellakaan kuulu. Kaikkien potilaiden tulee päästä lääkärin luo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut sitten kunto romahti kotona. Äiti ei sitte tajunnu viedä takasin sinne sairaalaan.

Vierailija
4/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

surullista:( Itsekin olen terveydenhuoltoalalla akuuttipuolella töissä ja ihmettelen suuresti tapausta, etteivät alan ihmiset tunnista lapsen hengenvaarallaista tilaa ja erota normaalia flunssaa hengenvaarallisesta hengitysvajauksesta?

Ei pahalla, mutta perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon tulee välillä jatkohoitoon niin huonokuntoisia ihmisiä, jotka on käännytetty jo pari kertaa aiemmin kotiin ettei voi käsittää. Jokaisen lapsen ennenaikainen kuolema on liikaa!

Vierailija
5/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa tytön levätä rauhassa. Ei ole ensimmäinen eikä todellakaan viimeinen kerta kun terveydenhuoltohenkilöstö/läheiset tekevät virhearvioita jotka johtavat kuolemaan. Jälkikäteen on helppo viisastella.

Vierailija
6/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun sairasta lasta viedään hoitoon, niin sairaanhoitaja puhelimitse arvioi hoidon tarpeen.

Käsitykseni tästä tapauksesta on se, että lapselle yritettiin saada hoitoa toistuvasti, jopa kuolinpäivänä, mutta eivät kertaakaan saaneet tavata lääkäriä.

Vierailija
7/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa tytön levätä rauhassa. Ei ole ensimmäinen eikä todellakaan viimeinen kerta kun terveydenhuoltohenkilöstö/läheiset tekevät virhearvioita jotka johtavat kuolemaan. Jälkikäteen on helppo viisastella.

Jotta saadaan tämä aivan älyvapaa "hoitajat tekevät diagnoosit" -käytänne kitkettyä pois. Siinä ei ole mitään järkeä, että alemmin koulutettu määrittää, kuka pääsee korkeastikoulutetun luokse ja kuka passitetaan kotiin (kuolemaan).

Vierailija
8/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko terveyudenhuoltosysteemimme on remontin tarpeessa, jos maan tapa on se, että sairaan lapsen tilaa arvioidaan puhelimitse ja lopputloksena hoito evätään pyynnöistä huolimatta.

On vähän eri asia kuin jonkun vanhuksen kohdalla viimeisten kuukausien aikana tehty virhe.

Vierailija
9/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti haki hoitoa varmaan neljästi, ja tod näk vielä kuolinpäivän aamuna.

Ei ole siitä kiinni, ettei äiti oliis tajunnut asioiden olevan huonosti, vaan siitä, että äärimmilleen viety säästöfanatismi tähtää siihen että ihmisiä hoidetaan mahdollisimman vähän, ja vähillä toimenpiteillä. Eli halvalla.

Vierailija
10/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhakaa sitten kun teillä kerran asiasta "tietoa" on. :)

Yleisesti Suomen terveydenhuollosta keskustelu on todellakin paikallaan, mutta mielestäni on inhottavaa nostaa jokin tietty tapaus keskustelun polttopisteeksi ja etenkin tässä kun uhri on lapsi niin tuntuu jotenkin raa'alta omaisillekin katsoa kun asialla "revitellään". Vaikka varmasti hyvää tarkoitattekin.

Vierailija
11/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hengitys vaikeaa ja kurkussa enää pieni reikä ja kuumettä päälle 40 astetta.

Ei kuulemma päivystykseen, eikä viljelyä. Maanantaina vasta. Päivystyksessämme ei hoideta lasten angiinoita ja korvatuleduksia ja keuhkoputkentulehduksia yms.

Onneksi saimme puolitutun yksityisen lääkärin perjantai-iltana kiinni ja hätäiseenpä kirjoitti kuurin ja käski tehdä valituksen, koska lapsi oli siinä kunnossa, että olisi ehdottomasti pitänyt ottaa vastaan.

Ja jos joku palstamamma kysyy, miksi en vain vienyt lasta niin hoitaja sanoi heti puhelimeen, että on turha edes tulla, koska hän ei päästä edes luukulle angiinatapauksen kanssa, eikä suostu lasta katsomaan. Maanantaihin asti vain ja sillä selvä. Angiina ei kuulu enää kiireellisesti hoidettaviin sairauksiin.

Tein asiasta valituksen yksityislääkärin kehoituksesta ja siitä tulikin sitten seuraamuksia sille vastaanottoavustajalle.

että kun sairasta lasta viedään hoitoon, niin sairaanhoitaja puhelimitse arvioi hoidon tarpeen.

Käsitykseni tästä tapauksesta on se, että lapselle yritettiin saada hoitoa toistuvasti, jopa kuolinpäivänä, mutta eivät kertaakaan saaneet tavata lääkäriä.

Vierailija
12/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen eniten miksei äiti vienyt sitä lasta sairaalan ensiapuun. Pienemmistäkin syistä on ihmiset kävelleet ensiapuun. Minäkin olen vieraillut useasti ja apua olen saanut, vaikken ollut edes kuolemanvaarassa.

Vierailija
13/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kahdelle lapselleni Tamifluta selvin oireisiin ja lääke on erittäin tehokas. varmennettiin vielä, että oli SI.

Hirvittää ajatella, että tämä toinen perhe ei saanut lapselleen mitään hoitoa eikä lapselle annettu kolmenkympin lääkettä.

Suomi hyvinvointivaltio.

Vierailija
14/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen eniten miksei äiti vienyt sitä lasta sairaalan ensiapuun. Pienemmistäkin syistä on ihmiset kävelleet ensiapuun. Minäkin olen vieraillut useasti ja apua olen saanut, vaikken ollut edes kuolemanvaarassa.

että vaikka menisikin sinne ensiapuun, niin siellä on hoitaja käsi pystyssä vastassa sanomassa, että "Mars kotiin siitä! Huomenna sitten omalääkäriaikaa varaamaan!"

Tämä on perusterveydenhuoltomme suurin ongelma tänä päivänä. Jos lääkäri olisi vilkaissut tyttöä, niin hän olisi välittömästi aloittanut hoidon.

Vierailija
15/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsihan kävi päivystyksessä, joka on käytännössä sama kuin ensiapu.

Vierailija
16/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka menisikin sinne ensiapuun, niin siellä on hoitaja käsi pystyssä vastassa sanomassa, että "Mars kotiin siitä! Huomenna sitten omalääkäriaikaa varaamaan!" Tämä on perusterveydenhuoltomme suurin ongelma tänä päivänä. Jos lääkäri olisi vilkaissut tyttöä, niin hän olisi välittömästi aloittanut hoidon.

Kyllä hoitsu olisi voinut käyttäytyä toisin nähdessään lapsen henkitoreissaan.

Vierailija
17/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsihan kävi päivystyksessä, joka on käytännössä sama kuin ensiapu.

Vierailija
18/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

diagnoosissa:

- sairaanhoitaja, joka on käynyt jonkun pikakurssin aiheesta

- lääkäri, jonka koko kuusivuotinen koulutus keskittyy diagnosointiin?

Niinpä. Miksi sairaanhoitajat laitetaan tekemään työtä, joka kuuluu ehdottomasti lääkärille?

että vaikka menisikin sinne ensiapuun, niin siellä on hoitaja käsi pystyssä vastassa sanomassa, että "Mars kotiin siitä! Huomenna sitten omalääkäriaikaa varaamaan!" Tämä on perusterveydenhuoltomme suurin ongelma tänä päivänä. Jos lääkäri olisi vilkaissut tyttöä, niin hän olisi välittömästi aloittanut hoidon.

Kyllä hoitsu olisi voinut käyttäytyä toisin nähdessään lapsen henkitoreissaan.

Vierailija
19/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vauva ja kyllä minä tiedän mitkä äänet tulee kun vauva nukahtaa. Ei sen hengitys katkeile. Eikä muuten katkeile miehenikään, kun hän nukahtaa.

Minusta syy kyllä on osittain äidissä, joka ei vienyt lastaan, joka hengitti erikoisesti suoraan sairaalaan.

Vierailija
20/78 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin hoitajasta valituksen tehneenä, en enää juurikaan luota julkiseen terveydenhuoltoon ollenkaan.

Pojalla on astma ja nuorena äitinä 3v sitten soitin hädissäni päivystykseen, kun pojalla oli tauti ehtinyt edetä astmalääkkeistä huolimatta tulehdukseksi ja on silloin todellakin henkitoreissaan ja vaatii lääkärinhoitoa. Hoitsu ilmoitti vaan puhelimessa, että aikoja ei ole, eikä tänne kannata tulla jonottomaan vaan vie yksityiselle ja anna sitä avaavaa lääkettä!

No hädissäni aloin sitten soittelemaan yksityisille, ja yhdeltä asemalta olisin saanut ajan 5 tunnin päähän. Kun kerroin, että olisi päästävä nyt heti, mutta tk:sta sanottiin että sinne ei voi mennä, niin ihana tyttö sieltä yksityiseltä sanoi, että totta kai te menette, se on teidän oikeus, eikä ne saa teitä sieltä pois käännyttää vasten tahtoanne!

No sitten lähdin pojan kanssa jo hieman suuttuneena tk:hon, jossa jonotti 1 ihminen lääkärille!!! Menin luukulle ja sanoin, että nyt tarvitsee lääkäriä, poika ei saa kunnolla henkeä, niin hoitsu kysyi vaan, että oletko se sama joka soitti, et minähän sanoin, ettei tänne nyt kannata tulla ja samaan aikaan hänen pitäessään luentoaan lääkäri tuli siihen kopin luokse hakemaan jotain papereita, huomasi poikani ja sanoi vaan nyt kiireesti tänne ja sitten mentiin lekurin mukana saamaan hoitoa.

Lääkärille siinä samalla kerroin mitä oli tapahtunut ja lääkäri kertoi mitä pojalleni olisi voinut tapahtua ja heti kotiin päästyäni otin yhteyttä potilasasiamieheen ja tein valituksen. Sen jälkeen olen kerran joutunut viemään nuorimmaisen päivystykseen, kun teloi jalkansa, muuten olen käyttänyt yksityisiä aina tarvittaessa. Minulta ei luottoa tuohon hoitsujen ammattitaitoon heru!