Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pk-seudun autoilevat naiset. Miksi ette pysähdy antamaan suojatien ylittäville tietä?

Vierailija
11.03.2011 |

Novalla ihmetellään sitä miksi miehet ovat yleensä niitä, jotka pysähtyy suojatien eteen mutta naiset posottavat menemään.

Miksi???

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää en ainakaan ihmettele miksi sanotaan ettei naiset anna tietä. Itse sain ajokortin 2005 ja melkein reputin inssin, koska "pää ei kääntynyt tarpeeksi". Huomasin fillaristin ajoissa ja annoin tietä eli mitään vaaratilanteen uhkaa ei edes ollut, mutta inssin mielestä olisi pitänyt päätä kääntää enemmän.

Vierailija
2/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaksikaistainen Rajatorpantie jossa jatkuvasti viereinen auto ajaa ohitseni pysähtymättä kun pysähdyn antamaan tietä aikuisille jalankulkijoille. Ajan joka päivä töihin siitä kohtaa. Vakavissaanko oletatte että pysähdyn silti kun lapsi on ylittämässä tietä? Viis siitä jos lapset jäävät vierestä menevän auton alle.



En todellakaan enää pysähdy jos näen että takaa tai vieressä tullaan.



Minulle on muuten näytetty keskisormea vastaantulevasta autosta kun en pysähtynyt odottamaan että vanha nainen ehtii sille minun puolelleni tietä. Tämäkään ei mene jakeluun että miksi? Vanhan naisen ei tarvinnut pysähtyä eikä hidastaa kulkuaan vaan ehdin mainiosti mennä ohi ennen kuin nainen oli edes puolivälissä sitä vastaantulevan kaistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee jouheammin, jos suojatien ylittäjät odottaa. Taajamassa kyllä mielestäni aina pysähdyn.


Sarjassamme typerimmät vastaukset... Mitäs sitä säännöistä välittämään.

Vierailija
4/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satavarmasti reputat jos jätät antamatta tilaa, kun jalankulkija on suojatien edessä. Vaikka liikenne olisi vilkastakin.


On oltava valmis jarruttamaan joka ikisen suojatien kohdalla, jalka valmiina jarrun yläpuolella.

Olen ajanut ajokorttini siellä ja ajan myös näin. Ja kuljen myös jalankulkijana oikeuksistani kiinnipitäen, eiväthän autoilijatkaan anna ensin niiden mennä, joilla on kolmio.

Liikenteessä on säännöt eikä niitä voi muokata mielensä mukaan.

Vierailija
5/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta mulla on 3km työmatkalla yhdeksät liikennevalot, joten en joka suojatielle pysähdy, kun pitäis eteenpäinkin päästä.

siis oikeesti!? 3km!! ...kävellen olisit jo perillä!

Vierailija
6/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satavarmasti reputat jos jätät antamatta tilaa, kun jalankulkija on suojatien edessä. Vaikka liikenne olisi vilkastakin.

On oltava valmis jarruttamaan joka ikisen suojatien kohdalla, jalka valmiina jarrun yläpuolella. Olen ajanut ajokorttini siellä ja ajan myös näin. Ja kuljen myös jalankulkijana oikeuksistani kiinnipitäen, eiväthän autoilijatkaan anna ensin niiden mennä, joilla on kolmio. Liikenteessä on säännöt eikä niitä voi muokata mielensä mukaan.

Kun itse olen välillä sieltä kotoisin olevan mieheni kanssa Suomessa autolla, niin kyllä on peräänajot lähellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se mene aika fifty-sixty.....ei ole ihan luotettavin taho tuo radio Novab tieteelllinen tutkimustoimisto....Mutta omalta kohdaltani voin vastata: Kun on sellainen tilanne, että vieressä toinen kaista nin en pysähdy pästämään. En ikinä,koskaan,milloinkaan enää saata jalankulkijaa sellaiseen vaaraan! Näetkös, sieltä viereiseltä kaistalta tulla posottaa joku itsekeskeinen ääliö, ihan pysähtymättä viereeni. Muissa paikoissa päästän kun se on turvallista.

Itselläni ei ole ajokorttia ja kuljen lasten kanssa kävellen paikasta toiseen ja muutaman kerran on tullut läheltä piti-tilanteita, kun kaksikaistaisella tiellä on toinen auto pysähtynyt ja antanut tietä, mutta sitten viereisen kaistan autot eivät edes hiljennä siihen suojatien eteen.

Sen takia yritänkin mennä valoristeyksestä, jos vain mahdollista.

Vierailija
8/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ennakko-oletuksena on, että liikenteessä kaikki muutkin on yhtä pösilöitä kuin itse (?), eikä esimerkiksi siksi voi pysähtyä ennen suojatietä, jos on kaksi kaistaa ja sieltä joku saattaa kuitenkin tulla. Käsittämätöntä. Eihän tuollaisella asenteella liikenne voi turvallisesti sujua.

Oletko ollut tiukassa paikassa ja tajunnut, että laki ei koske kaikkia ja välinpitämättömiä riittää? Osuuko työmatkasi varrelle sellainen tieosuus, jossa on päivittäin liki piti -tapahtuma? Oletko koskaan aiheuttanut lain noudattamisella sen, että toinen autoilija on melkein ajanut ihmisen kuoliaaksi? Arkijärki käyttöön.

asukkaita puolitoista miljoonaa plus ympäristökunnista tuleva liikenne. Ei tässä maassa tarvitse pelätä, ettei viereisellä kaistalla oleva pysähdy, sellaista tilannetta ei reilun 10 vuoden aikana ole minulle sattunut kertaakaan. Ihan helppo liikennesääntö, luulisi menevän suomalaistenkin autoilijoiden kaaliin.

Mitä arkijärkeä se on, ettei liikennesääntöjä noudateta?

Minulle on useasti käynyt niin, että kun olen pysähtynyt suojatien eteen antamaan tietä, viereiseltä kaistalta joku perseilevä kaahaa ohi jalankulkijan nenän edestä. Onneksi nämä jalankulkijat ovat olleet skarppeja aikuisia eivätkä lapsia tai vanhuksia.

Pahimmassa tapauksessa suojatien eteen pysähtyneen autoni ohitse ajoi kerran ainakin NELJÄ autoa, ennen kuin jalankulkija sai tietä.

Tällaista täällä tapahtuu, niin se vaan nyt on. Käytäntö pakottaa joskus soveltamaan sääntöjä, vaikkei haluaisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan sukupuoli ei vaikuta tässä. Sen olen huomannut, että vaunujen kanssa liikkuessa tietä annetaan paremmin, myös raskas liikenne. Se on tosi liikkistä!



Itse annan tietä suojatielle pyrkivälle, herkemmin kuin mieheni.



Suomi on vielä junttila tässä suhteessa, verrattuna esim. Ruotsiin tai vaikka Sveitsiin.

Vierailija
10/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin tulen sieltä eteenne suojatielle. (Toki rauhallisesti lain hengessä ryntäilemättä, juoksematta, aikeeni selvästi osoittaen, keli ja valaistus huomioon ottaen, ansaa rakentamatta)

Mutta minähän tulen. Salkulla tai sateenvarjolla tulee lommo kylkeen jos joku ei anna tilaa.



Älkääkä nyt vittu alkako sitä "auto on isompi, ei auta jos on oikeassa jos makaat ruumishuoneella" vinkumista. En nyt sentään ole itsemurhaa tekemässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan pelkää, että oikealta joku ajaa pysähtymättä suojatien yli, niin voi vilkuttaa vielä oikealle.



Täälläkin on opittu moneen kertaan se, autoilija kunnioittaa oman autonsa peltejä enemmän kuin jalankulkijan henkeä.

Vierailija
12/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelijän on helpompi pysähtyä. Niin teen itsekin, kun olen jalkaisin liikkeellä. Tietysti auton ratissa pidän silmät auki, joku on selvästi tulossa niin päälle ei ajeta. Selvästi pysähtynyt ihminen on merkki, että auto voi jatkaa.


Vai että jos kävelijä on pysähtynyt suojatien eteen niin se tarkoittaa, että hän haluaa antaa tilaa autoille? Jos kävelijä ei halua antaa tilaa autoille vaan haluaa itse päästä suojatien yli, niin mitä silloin tulee tehdä? Ottaa askelia edes-takaisin ja heiluttaa jalkaa ilmassa ikäänkuin olisi astumassa auton eteen?

Voi apua taas teitä mammoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

törkeästi suojatiellä ohiviuhahtaneen auton takaikkunaan. Siis sellaisissa tilanteissa, joissa olen itse jo seissyt suojatien päällä ylittämässä katua. Yleensä kuski pelästyy aika makeasti, kun kuulee äänen. Kerran yksi keski-ikäinen läski mersumies pysäytti kopautuksen jälkeen autonsa keskelle risteystä, nousi ylös ja uhkasi hakata minut. Olen siis 50-kiloinen pieni nainen. Sellaista on Suomen liikennekulttuuri.

ainakin tulen sieltä eteenne suojatielle. (Toki rauhallisesti lain hengessä ryntäilemättä, juoksematta, aikeeni selvästi osoittaen, keli ja valaistus huomioon ottaen, ansaa rakentamatta)

Mutta minähän tulen. Salkulla tai sateenvarjolla tulee lommo kylkeen jos joku ei anna tilaa.

Älkääkä nyt vittu alkako sitä "auto on isompi, ei auta jos on oikeassa jos makaat ruumishuoneella" vinkumista. En nyt sentään ole itsemurhaa tekemässä.

Vierailija
14/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä valottomia suojateita on enemmän 2-kaistaisilla teillä. Mun mielestä ihan turhaa vänkätä tuosta "entä jos joku menee vierestä ohi". Kyllä te piittamattomat posottajat todennäköisesti ajatte pysähtymättä myös silloin kun viereistä samansuuntaista kaistaa ei edes ole.

Usein on myös nelikaistaisia teitä joissa suojatie eikä minkään maailman valo-ohjausta. Ja aika usein näkee sitä, että toisella kaistalla auto pysähtyy ja antaa tietä, mutta toisella kaistalla ei kukaan pysähdy. Vaikka liikennelaki sanoo myös, että jos auto on pysähtynyt suojatien eteen niin toisenkin auton viereisellä kaistalla täytyy pysähtyä, vaikka sieltä ei olisi edes kukaan tulossa.

Niin kummallinen on tämä maailma. Ja liikenne kulttuuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on kiire töihin ajoissa, jotta ehtii töistä kotiinkin. Ja kiire taas kotipäin. Kiire johtuu siitä että naisten pitää ehtiä hakemaan lapset päiväkodista, viemään isompia lapsia harrastukseen, käydä kaupassa ja tehdä ruokaa perheelle, siivota ja pyykätä ja mitä vielä.



Miehillä ei ole kiire mihinkään. Oikeastaan parempi jos matka kestää pidempään, sillä parempi pysyä kotoa pois, jottei joudu liikaa hommiin.

Vierailija
16/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se mene aika fifty-sixty.....ei ole ihan luotettavin taho tuo radio Novab tieteelllinen tutkimustoimisto....Mutta omalta kohdaltani voin vastata: Kun on sellainen tilanne, että vieressä toinen kaista nin en pysähdy pästämään. En ikinä,koskaan,milloinkaan enää saata jalankulkijaa sellaiseen vaaraan! Näetkös, sieltä viereiseltä kaistalta tulla posottaa joku itsekeskeinen ääliö, ihan pysähtymättä viereeni. Muissa paikoissa päästän kun se on turvallista.

Ajatko mun päälle sitten.

Minä kyllä kävelen suojatielle vaikka auto ei näyttäisikään pysähtyvän.

Vierailija
17/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pysähtyä, on kiire, ei viitsi hidastaa, on jo liikennevaloja yms. Luuletteko että siellä suojatien reunassa seisoskellaan huvin vuoksi, ettei kävelevillä ihmisillä ole kiire jonnekin? Että kävelevät ihmiset ovat huvikseen jaloittelemassa, kenties lapsien kanssa klo 7.30 aamulla? Teillä on kiire, kun olette menossa töihin tai kauppaan, mutta ne muut on siellä vain hidastamassa teidän kulkua, huvikseen? Ja voitte ihan hyvin koukata pysähtyneen auton ohi, ja ajaa jonkun lapsen päälle. Niinkö? Ja vilkasliikenteisellä tiellä on jonkun pysähdyttävä. Olen itse laskenut aikaa odottelulle, 5 minuuttia suojatien edessä on mennyt varsin usein, ennenkuin edes taajamssa on päässyt tien yli. Se on aika pitkä aika, kun tienylityksiä on useita. Mityähän autoilijat olisi mieltä 5 minuutin liikennevaloista

Jos on kiire ei kulje kävellen tai julkisilla, siinä kuluu älyttömästi aikaa. Siksi kiireiset käyttävät omaa autoa.

Vierailija
18/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitäs siinä seisoskelet vilkku päällä.

Kiinnität siis toiminnallasi huomion väärään asiaan.

Jos tosiaan pelkää, että oikealta joku ajaa pysähtymättä suojatien yli, niin voi vilkuttaa vielä oikealle.

Täälläkin on opittu moneen kertaan se, autoilija kunnioittaa oman autonsa peltejä enemmän kuin jalankulkijan henkeä.

Vierailija
19/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kakkosen perustelu on kyllä täysin käsittämätön. Rikon lakia, koska uskon muidenkin rikkovan lakia. Suomessa ihmishenki on halpa eikä suojateitä kunnioiteta yhtään. Monessa muussa maassa onnistuu se jarruttaminen suojatien kohdalla, mutta Suomessa moni kokee paremmaksi painaa kaasua.


Minäkään en enää pysähdy antamaan tietä, jos vieressä on vapaa kaista. Nimittäin likipitäen järjestään siitä posottaa joku tampio täysillä ohi, vaikka suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen on laissa kielletty.

Joten jos pysähdyt sellaisessa paikassa, luot jalankulkijalle ILLUUSION TURVALLISESTA YLITYSMAHDOLLISUUDESTA. Ja hän on suuressa vaarassa jäädä sen ohiporhaltavan alle.

Sen sijaan jos en pysähdy, hän odottaa hiukan pidempään, mutta pääsee sitten turvallisesti yli, kun kumpaakaan kaistaa ei kukaan lähesty.

Sinun kannattaisi hiukan ajaa enemmän, ennen kuin alat muita solvata - näet sitten käytännössä sen, mikä toimii ja mikä on vaarallista!

- ajokortti jo 26 vuotta, säännöllisesti ja paljon kaupungissa ajava nainen -

Vierailija
20/72 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hidastan vauhtia ja jään "hollille" että tuleeko se tien yli vai ei, niin kävelijä luulee että annan tietä ja lähtee lopulta posottamaan yli - jolloin joudun jarruttamaan nopeasti ja säikähdän.



Jos ajan tasaista vauhtia enkä edes oleta että jalankulkija tulee alle, niin hän pysyy reunassa eikä lähde ylittämään tietä.



Lapsille annan aina tietä - paitsi jos on kaksi kaistaa vierekkäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan