Vanhuksille virikettä?
Aloitan työharjoittelun vanhusten parissa ja tarvitsisin vinkkejä viriketoimintaan esim. askartelu yms. Sitten minun pitäisi järjestää jokin retki mutta minne. Osaisiko kukaan kertoa minne voisin viedä heidät retkelle aamupäiväksi tai iltapäiväksi maalis- huhtikuussa.
Kommentit (6)
unohdin näköjään laittaa tohon et järvenpäästä tai sen lähistöltä niitä retki paikkoja. Toki kyselen sitten siellä ko. paikassa että mitä toivovat mutta kun pitäisi olla edes jotain ajatusta paperilla mistä sitten valkata. Kunto vanhuksilla on laidasta laitaan. kaikki ovat dementikkoja.
ap
olis joku helppo jumppa, jota voi jumpata istuenkin?
No sormet multaan siis. :) Ja edelleen kaikki vanhat laulut tyyliin "tuol on mun kultani" ja "Karjalasta heilin minä löysin" ovat pop, koska ne jäävät muistiin vaikka nykyhetki olisikin hämärä. Käsijumppa olisi hyvä, esim. tennispallojen sun muiden rutistelu ja kädestä toiseen siirtely, että säilyy voima ja sorminäppäryys käsissä.
Virkistysverso on kiva apuväline viriketuokioihin.
Siinä on joka vuodenajalle oma kirja ja cd-levy. Käytän usein omassa työssäni.
Perinnelorut ja -laulut ja arvoitukset menevät aina.
Retken suunnittelu ja toteutus riippuu vanhusten kunnosta ja ryhmän lukumäärästä.
Joku perinnejuttu retkikohteena toimii aina, tarjoilut kannattaa miettiä kunnolla ennakkoon.
t vanhustyöläinen/ päivätoiminta / dementiatyö
lehdenlukua, muistelua, leipominen (monessa paikassa kielletty hygienia säädösten takia).
Retkestä en osaa sanoa mitään kun en ole sieltä päin. Kuitenkin melko lyhyt reissu, mukaan vaippoja ,talouspaperia yms. Me tehtiin kesällä kävelyretki ja lopuksi syötiin jäätelöt.
Vanhusten kunto määrää paljon. Ehkä helpomi suunnitella kun näkee tilanteen livenä.
Kevätaurinko alkaa paistaa, joten mummot ja papat istutushommiin. :) No, fiksuinta sun on ehdottomasti kysellä työpaikalla, että millaisia paskarteluja on aikaisemmin tehty (kysy vaikka sen varjolla, ettet halua heti teettää samaa työtä uudestaan) ja sopeudut työpaikan kulttuuriin. Jos siellä on akkapiiri joka inhoaa mullasta tulevaa sotkua, ei kannata sellaista ehdottaa. Samoin retket ovat hyvin paikkakuntakohtaisia ja riippuu paljon asukkaiden (?) kunnosta, että mitä kannattaa yrittää. Musiikki on aina hyvä juttu, samoin kasvit/luonto ja hyvä ruoka.