Kansojen sekoittuessa keskenään.. (kysymys!)
Eikö sinua pelota suomalaisten erityispiirteiden häviäminen? Vaaleus ja sinisilmäisyys ovat resessiivisiä geenejä - ei tarvita, kun 3-4 sukupolvea tässä globaalissa maailmassa, ja kaikki ovat kokolailla ruskea silmäisiä, tumma hiuksisia ja ihon väri on mitä tahansa maitokahvin vaaleanruskeasta tummaan ruskeaan.
Minusta vaaleuden katoaminen olisi sääli. =(
Kommentit (79)
Sekoittuminen on spontaamia ihmisten välistä kanssakäyntiä. Sekoittaminen on pakolais- ja maahanmuuttopolitiikkaa.
pysyvästi ulkomaille?
Päinvastoin olen tyytyväinen, että saa freesit geenit.
Ap.
Rahdataanko jostain ihmisiä väkipakolla tänne Suomeen ja sitten pakotetaan pariutumaan ja hankkimaan lapsia suomalaisten kanssa?
Sekoittuminen on spontaamia ihmisten välistä kanssakäyntiä. Sekoittaminen on pakolais- ja maahanmuuttopolitiikkaa.
aikuinen jatkossa valitseekin 100 perisuomalaisen parisuhdekandidaatin sijasta 99,5 perisuomlaisen ja 0,5 maahanmuuttajataustaisen parisuhdekandidaatin joukosta.
Meillä on lähipiirissä parikin monikulttuurista perhettä. Niissä kävi niin, että perisuomalainen henkilö lähti töiden takia toiselle puolelle maapalloa ja löysikin sieltä itselleen kumppanin. Ap:n lohduksi voin heti tähän kertoa, että tuskinpa kumpikaan pariskunta tulevaisuudessa rikastuttaa Suomen geenikantaa. Ovat todenneet elämänmenon mukavammaksi muissa maisemissa :)
Toki on mahdollista, että vaaleiden osuus suhteellisesti pienenee, mutta muutuu samalla ekskuliivisemmaksi. Ja taatusti säilyy luonnonvalinnan kautta.
On yhä vaikeampi löytä sopivia siirtoelimiä kun tulee yhdistelmiä jotka ovat "harvinaisia". Mutta jos se on ainut syy, niin lisää vaan sekoittumista kiitos. Terveisin äiti jonka tytön hengen on pelastanut australialainen
Olen opiskellut yliopistossa perinnöllisyystiede pääaineenani ja s´työskennellyt geenitutkijana. Joten eiköhän tässä ole riittävästi tullut tutustuttua perinnöllisyystieteeseen :)
Sinisilmäisyyden geenit eivät häviä populaatiosta koska muun värisillä silmillä ei ole mitään valintaetua. Aina, kun kaksi ihmisitä, joilla molemmilla on perimässään se sinisilmäisyysgeeni (vaikka olisivat itse molemmat ruskeasilmäisiä), saa jälkeläisiä, on mahdollista että sillä jälkeläisellä on siniset silmät.
Huom. Tuo mahdollisuus toki on olemassa, mutta käytännössä se on lähes häviävän pieni. Ap.
Sittenhän ymmärrät mainiosti sen, mitä resessiivinen (alisteinen) geeni tarkoittaa ja mikä on prosentuaalinen todennäköisyys mainitsemallesi tapahtumaskenaariolle. =)
Ap.
se "häviävän pieni" mahdollisuus on 25% eli neljäsosa.
Ja puolella ko pariskunnan jälkeläisistä on ne sinisilmäisyysgeenit perimässään, joten eivät ne mihinkään häviä eivätkä edes vähene. Ne geenit siis. Eikä sinisilmäisyys näin ollen VOI hävitä maapallolta. Aivan kuin eivät häviä perinnölliset sairaudetkaan jotka pääosin ovat resessiivisinä alleeleina perimässä.
Olen opiskellut yliopistossa perinnöllisyystiede pääaineenani ja s´työskennellyt geenitutkijana. Joten eiköhän tässä ole riittävästi tullut tutustuttua perinnöllisyystieteeseen :)
Sinisilmäisyyden geenit eivät häviä populaatiosta koska muun värisillä silmillä ei ole mitään valintaetua. Aina, kun kaksi ihmisitä, joilla molemmilla on perimässään se sinisilmäisyysgeeni (vaikka olisivat itse molemmat ruskeasilmäisiä), saa jälkeläisiä, on mahdollista että sillä jälkeläisellä on siniset silmät.
Huom. Tuo mahdollisuus toki on olemassa, mutta käytännössä se on lähes häviävän pieni. Ap.
Päinvastoin olen tyytyväinen, että saa freesit geenit.
Ap.
Itse olen onnellinen ihanasta perheestäni. :)
sama
kun nyt perinnöllisistä sairauksista tuli puhe. Mietipä sitä että nämä perinnölliset sairaudetkaan eivät häviä, vaikka niillä on selvä valintahaitta. Eli kun on kyse vakavasta resessiivisesti periytyvästä sairaudesta, nämä jotka saavat ne molemmat resessiiviset geenit eli ovat sairaita, eivät lisäännyt.
Miksi sitten sinisilmäisyys häviäisi, sehän on ominaisuus jolla on pikemminkin valintaetu. Kun kaksi sinisilmäistä saa jälkeläisiä, ne ovat (lähes) 100% todennäköisyydellä sinisilmäisiä. Ja sinisilmäisten jälkeläiset ovat aina vähintään tämän resessiivisen alleelin kantajia jos toinen vanhemmista ei olisikaan sinisilmäinen.
se "häviävän pieni" mahdollisuus on 25% eli neljäsosa. Ja puolella ko pariskunnan jälkeläisistä on ne sinisilmäisyysgeenit perimässään, joten eivät ne mihinkään häviä eivätkä edes vähene. Ne geenit siis. Eikä sinisilmäisyys näin ollen VOI hävitä maapallolta. Aivan kuin eivät häviä perinnölliset sairaudetkaan jotka pääosin ovat resessiivisinä alleeleina perimässä.
Kuten me olemme mieheni kanssa :)
Ainoa ettei minulle sovi vaaleat hiukset, joten värjään tukkaa tummaksi ;)
koska eipä noita geenejä ole lähisuvussani enää pitkään aikaan kovin näkyvästi ollutkaan.
Jos maailman menossa ei muu huoleta kuin sinisten silmien oletettu katoaminen, niin on asiat aika hyvin!
Tai sitten ei...
arjalaisen rodunja... anteeksi maahanmuuttokriittisyyden ja rotujen sekoittumisen välilä niin valitsen jälkimmäisen. Edellisestä on jo riittävästi kokemusta.
..että miksi suomalaisuus koetaan nykyään enemmänkin taakkana kuin ylpeyden aiheena. Menkää afrikkaan katsomaan, miten ylpeitä naisia sieltä löytyy- ja silti hekin ihastelevat vaaleita kanssasisariaan...
Rotujen lopullinen sekoittuminen ym. tarkoittaa vaan sitä, että kaikki on sitten samanlaista. Ei tarvitse mennä muihin maihin lomalle, kun samat ruoat, ilmastot, musiikit jne. löytyvät naapurista. Luokalla sinisilmäinen blondi on vähemmistössä ja kiusattavana, kun suklaaihoiset "kaunottaret" piikittelevät (tämä on nykytilanne Helsingissä joissakin kouluissa).
Onko se kaunista, että jokaisella on tietty ihoväri ja silmät ruskeat (tietty sävyeroja, mutta..)?
kun esikoinen kuitenkin blondi sinisilmä, vaikka seuraava onkin tumma suklaasilmä
;D
Niin palstaa taas tämäkin keskustelu.
Kun tämä tarkoituksellinen sekoittaminen on mielestäsi uusi ilmiö, niin pakko kysyä: Oletko koskaan kuullut esim. siirtomaa-ajasta? Ristiretkistä? Kansainvaelluksista? Amerikan valloituksesta?
Kuten joku jo sanoi, on se vaan niin hassun kuuloista kun persut yrittävät analysoida asioita. Ovat selvästi lahjakkaampia tosiasioiden vääristelyssä ja aiheettomien uhkakuvien lietsomisessa. Siihen kun ei paljon järkeä vaadita...
..että miksi suomalaisuus koetaan nykyään enemmänkin taakkana kuin ylpeyden aiheena. Menkää afrikkaan katsomaan, miten ylpeitä naisia sieltä löytyy- ja silti hekin ihastelevat vaaleita kanssasisariaan...
Rotujen lopullinen sekoittuminen ym. tarkoittaa vaan sitä, että kaikki on sitten samanlaista. Ei tarvitse mennä muihin maihin lomalle, kun samat ruoat, ilmastot, musiikit jne. löytyvät naapurista. Luokalla sinisilmäinen blondi on vähemmistössä ja kiusattavana, kun suklaaihoiset "kaunottaret" piikittelevät (tämä on nykytilanne Helsingissä joissakin kouluissa).
Onko se kaunista, että jokaisella on tietty ihoväri ja silmät ruskeat (tietty sävyeroja, mutta..)?
Tässäkin on joka lauseessa kahdeksan asiaa pielessä joten en oikeasti edes jaksa ruveta ruotimaan tällaista.
Olen opiskellut yliopistossa perinnöllisyystiede pääaineenani ja s´työskennellyt geenitutkijana.
Joten eiköhän tässä ole riittävästi tullut tutustuttua perinnöllisyystieteeseen :)