Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pah, ei vauvalle kelpaa mun tekemä sössö

Vierailija
08.03.2011 |

Olen värkkäillyt suurimman osan vauvan ruuista itse, kun kuitenkin laitan joka päivä ruokaa muulle perheelle. Esim. nyt laitoin muille italianpataa, vauvalle jauheliha-makaroni-hernemaissipaprika. Menekki tyypillinen pari ruokalusikallista. Mutta annas olla, kun tarjolla on purkkiruokaa, menee koko purkillinen kerralla.

Mikä niissä on niin erilaista, että kelpaa vaikka omatekemä ei kelpaa?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mieheni hoksi et tehosekottimella ruoka soseeksi ja puhtaaseen pilttipurkkiin, purkki pöytään ja siitä lusikoimaan, kyllä maistui.

oli kyllä ihme, mutta niin me tehtiin, puhtaaseen purkkiin ruoka ja siitä sitten, mut jos kokeiltiin samaa ruokaa lautaselle ni ei syönyt, purkista vaan :)

eli purkki oli meillä se avain sana vaikka hullulta tuntuukin :)

hoitolapsi oli samanlainen, mutta nyt syö mun tekemät ruoat, kun ne on pilttipurkissa,

kaikkee pitää kokeilla, ja voihan se olla vaihe nyt vaan niin et ei mee ku kaupan soseet. tiedä niistä mut ihania ja ovelia ne pienet murutkin voi olla.

Vierailija
22/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

om vaan tullut tehtyä näin, kun melkein aina saa samoista ruoka-aineista vauvallekin. Ajattelin, että vauva on vähän huono syömään kiinteitä, kunnes sai ekan kerran purkkisapuskaa ja odottikin lusikkaa suu auki kuin linnunpoika. Oishan se kätevää, jos ei tarttis purkkimössöjä ostella, mutta suosiolla taidan siirtyä niihin kun ei omatekoset kelpaa ja koko ajan on ärinä päällä. ap

Johan alkoi vauvalle ruoka maistua, kun omatekoiset soseet ja puurot vaihdettiin kaupan purkkeihin ja vauvapuuroihin. Meidän kuopus vissiin tykkää riisitärkkelyksestä...

Mä olen tehnyt niin, että suosiolla annan purkkiruokia ja kaupan puuroja, kun ne kerran maistuvat. Välillä kokeilen itsetehdyillä soseilla, josko alkaisivat kelvata. Ehkä sitten, kun muutenkin siirrytään karkeampaan ruokaan.

Enkä usko ihan surkea kokki olevani, ja ainakin esikoiselle mun tekemät pöperöt maistuivat mainiosti. Onhan purkkiruuassa ja itse tehdyissä ruuissa selvä ero koostumuksessa, vaikka kuinka sileäksi yrittäisi soseuttaa ja maitoa tai vettä lisäillä.

tuo on oikeasti hieno asenne, jos vauvalle ei kotiruoka kelpaa, ei se syy kokissa ole. jokainen on oma yksilö, onhan aikusissakin meitä jotka ei kaikkea syö, miksi vauvatkaan,.

ja periaatteessa pää asia on että vauva saa ruokaa, oli se sitten kenen tekemää, kunhan ei nälissää tarvi olla.

ja toiset pärjää parilla lusikalla, toisille menee sitten enemmän niin se vaan on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin on ihan innoissaan kun palattiin matkalta kotiin ja sai taas äidin sörsseleitä parin viikon purkkidietin jälkeen. En tiedä mistä on tällainen luonnonoikku meille ilmaantunut. Isommat ovat aina fanittaneet purkkeja ja kaikkea muuta kuin äidin tekemää; ihan periaattestakin.

Eikä se minun tekemä ruoka todellakaan järin hyvää ole itsenikään mielestä, mutta hauskaa kun joku edes tykkää :)

Vierailija
24/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiset makuannokset teen aina itse, mutta sitten kun alkaa mennä useita aterioita, tulee jokin tökkimisvaihe vastaan. Silloin sekoitan purkkia omatekemän joukkoon, ja hyvin taas sujuu. Meillä ei koskaan tarjota purkista paitsi reissussa, joten lautaselta syö siis, jos vain purkkiruokaa on sekoitettu mukaan. Näin mennään ehkä kuukausi. Sitten taas jossain 8 kk:n tienoilla alkaa maistua äidin tekemä ja sormiruoka. Tulee ihana tunne, että nyt vihdoin siirrytään lähelle samaa ruokaa, kun keitettyjä kasviksia kaikille lapsille ja vauvallekin vain maustamatonta ruokaa.

Mutta ei. Jossain 10-12 kk:n välillä tulee taas se vaihe, että just kun olen valmis tarjoamaan ihan sitä koko perheen tavisruokaa, vauvalle ei kelpaakaan. Kelpaa vaan purkki. Olen sitten tehnyt niin, että sekoitan kerran päivässä omaa ja purkkia ja toisen kerran tarjoan vain sitä omaa, ja hampaat irvessä mennään näin, kunnes se oma taas kelpaa. Ollaan reissaavainen perhe, ja vauvalle on pakko tarjota noita purkkiruokia reissun päällä. Siksi ei käy tuo "en tarjoa, niin johan kotiruoka kelpaa" -asenne. Nyt on ihanaa, kun vauva tuossa 11 kk:n tienoilla siirtyi meidän tavalliseen ruokaan ja kelpuuttaa siis ravintolaruoat yms. eli ei tarvitse enää noita purkkeja kannella kotiin.

Meidän lapsi oli muuten vatsataudissa reilu 1-vuotiaana, ja ainoa, mikä pysyi sisällä ja maistui, oli se Muksun 8 kk tomaattikanakeitto. Sitä veteli sitten päivittäin aina yhden aterian ja se tosiaan oli ainoa ruoka-aine, joka pysyi sisällä. Onneksi tajusin kokeilla, kun ei ollut tuotakaan ruokaa saanut moneen kuukauteen!

Vierailija
25/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauvaiässä luodaan makutottumuksia. Jos jo vauvaiässä opetetaan eineksille, niin miten kuvittelette, että ne syö mitään kotiruokaa hyvällä ruokahalulla isompanakaan?!

Vauva iän pääravinto on maito. Siihen asti ei tarvitse lusikallisia laskeskella.

Vierailija
26/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luet purkista niin listassa ekana on ainesosa jota tuote sisältää eniten: vesi.

Jos teet vaikka muusin, niin vauvanruoka muusi ihan nestemäiseksi tottuneella suulla on tätäkin nestemäisempää, ihan oikeasti: nesteessä se taika on.

Pikkuhiljaa opetat lasta sitten ulos niin nestemäisistä. Mutta sama porkkana tai marja se lapselle annetaan teki sen tehdas tai sinä. Marja ja hedelmäsoseidenkin suurin osa on vettä, jos lapsi tottuu syömään pienestä saakka kotikutosta niin mahdollisesti oppii klippisyyttä ja kiinteämpään aikasemmin kuin purkkiruokaa syövä.

Itse esim. oman pihan omppupuusta nappasin pari omenaa ja soseutin, tehdas taas lisää

Vierailija
27/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten todettu juttu että lapsen valmisruuat on TERVEELLISIÄ!

Ja kun lapsi siirtyy 1- vuotiaana syömään perheen kanssa samaa ruokaa, se terveellisyys loppuu usein. ;)

Vierailija
28/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatekoinen alkaa kelvata,

jos et tarjota purkkiruokaa lainkaan :)

Kuukauden päivät yritin omatekoisilla soseilla, menestyksettä. Kun ekaa kertaa kokeilin kaupan purkkiruokaa, vauvalle maistui heti. En aio jatkaa omatekoisen väkisin tuputtamista, jos vauva selkeästi ilmaisee, ettei siitä pidä. Vauva kuitenkin jo yli 7 kk, joten pikku hiljaa jotain kiinteitäkin on syytä saada syödyksi, vaikka äidimaito edelleen se pääasiallinen ravinto tietysti onkin. Eiköhän se itse tehty ruokakin jossain vaiheessa ala maistua. Siihen asti mennään näillä.

Meillä ei muuten toimisi edes se, että omaa ruokaa tarjottaisiin pilttipurkista. Tarjoan nimittäin purkkiruuankin aina lautaselta. Vauva tuskin tunnistaa purkkia edes ulkonäöstä. Puhtaasti siis maun perusteella valikoi, mitä syö.

Ja kuten edellä jo totesin, meillä ei toimi myöskään se monen ehdottama veden tai maidon lisääminen. Uskokaa pois, yritetty on. Meillä on esim. pakastin täynnä itse tehtyä sosetta omista omenista. Ei kelpaa, vaikka kuinka lisäisi vettä tai äidinmaitoa sekaan. Pilttipurkki omenaa sen sijaan uppoaa...

Enkä nyt ihan usko, että vauva purkkiruuan perusteella tottuisi ainoastaan eineksiin (huoh). Onneksi vauvan purkkiruokaa ei voi verrata eineksiin, turvallisuus ja tervelllisyys ovat ihan eri luokkaa. Jos lapset tottuvat syömään vain roiskeläppäpizzoja ja nugetteja, syynä taitaa olla jotain ihan muuta kuin vauvana syödyt Piltit ja Bonat.

14

Vierailija
29/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata huolestua, vaikka vauva ei 7 kk iässä söisi kovin paljon kiinteitä. Hyvin ehtii vielä oppia.

Tietysti purkkiruokaa voi antaa, mutta niinkin voi tehdä, että sitkeästi tarjoaa vain itse tehtyä ruokaa. Jossakin vaiheessa se alkaa maistua. Vauva ei kärsi, vaikka kiinteitä menisi aluksi vain vähän, sillä maito on tosiaan se pääruoka yksivuotiaaksi asti.

Omatekoinen alkaa kelvata,

jos et tarjota purkkiruokaa lainkaan :)

Kuukauden päivät yritin omatekoisilla soseilla, menestyksettä. Kun ekaa kertaa kokeilin kaupan purkkiruokaa, vauvalle maistui heti. En aio jatkaa omatekoisen väkisin tuputtamista, jos vauva selkeästi ilmaisee, ettei siitä pidä. Vauva kuitenkin jo yli 7 kk, joten pikku hiljaa jotain kiinteitäkin on syytä saada syödyksi, vaikka äidimaito edelleen se pääasiallinen ravinto tietysti onkin. Eiköhän se itse tehty ruokakin jossain vaiheessa ala maistua. Siihen asti mennään näillä.

Meillä ei muuten toimisi edes se, että omaa ruokaa tarjottaisiin pilttipurkista. Tarjoan nimittäin purkkiruuankin aina lautaselta. Vauva tuskin tunnistaa purkkia edes ulkonäöstä. Puhtaasti siis maun perusteella valikoi, mitä syö.

Ja kuten edellä jo totesin, meillä ei toimi myöskään se monen ehdottama veden tai maidon lisääminen. Uskokaa pois, yritetty on. Meillä on esim. pakastin täynnä itse tehtyä sosetta omista omenista. Ei kelpaa, vaikka kuinka lisäisi vettä tai äidinmaitoa sekaan. Pilttipurkki omenaa sen sijaan uppoaa...

Enkä nyt ihan usko, että vauva purkkiruuan perusteella tottuisi ainoastaan eineksiin (huoh). Onneksi vauvan purkkiruokaa ei voi verrata eineksiin, turvallisuus ja tervelllisyys ovat ihan eri luokkaa. Jos lapset tottuvat syömään vain roiskeläppäpizzoja ja nugetteja, syynä taitaa olla jotain ihan muuta kuin vauvana syödyt Piltit ja Bonat.

14

Vierailija
30/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

purkkiruokia? Aika kamalan makuisia ovat! Paljon riisitärkkelystä tai muuta täyteainetta.

Vierailija
31/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauvaiässä luodaan makutottumuksia. Jos jo vauvaiässä opetetaan eineksille, niin miten kuvittelette, että ne syö mitään kotiruokaa hyvällä ruokahalulla isompanakaan?!

Vauva iän pääravinto on maito. Siihen asti ei tarvitse lusikallisia laskeskella.

omaa ja puoliksi kaupan purkkeja ja kuopus lähinnä kaupan pöperöitä.

Nykyään nuo kaikki syö kotiruokaa ihan hyvällä ruokahalulla, ei mitään ongelmia. Eli kyllä ne oppii syömään. Paljon enemmän tulee ongelmia jos äiti alkaa stressata lapsen syömisistä jo vauvana ja ruokailuista tulee yhtä helvetin sotaa. Se kierre jää takuulla päälle.

Vierailija
32/32 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisitärkkelystä kotisoseiden sekaan, alkaiskohan kelvata?

purkkiruokia? Aika kamalan makuisia ovat! Paljon riisitärkkelystä tai muuta täyteainetta.