Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko sekoamassa? Mistä apua?

Vierailija
08.07.2024 |

En jaksa kovin pitkästi sepostaa, mutta yritän kiteyttää asian lyhyesti. Viimeinen vuosi on ollut todella rankka. Väsyin todella pahasti. Jäin työttömäksi. Luovuin lasten lähihuoltajuudesta, koska en enää jaksanut enkä pärjännyt lasten kanssa joilla erityistarpeita. Jopa itsestä huolehtiminen on rankkaa ja olen huomannut etten ihan enää käy täysillä. En erota todellisuutta. Saatan nähdä niin  todentuntuisia unia, etten ole enää aamulla varma mitä on tapahtunut. Olen todella ahdistunut. Aamulla herätessä en ole enää varma mitä olen edes puhunut/tehnyt edellispäivänä. Olenko oikeasti sanonut tai tehnyt jotain kamalaa.. Pelottaa että teen vielä jotain kamalaa enkä edes tajua. Viime yönä näin mm. unta että yritin kuristaa mieheni. Voiko tämä olla jotain alkavaa psykoosia? Mistä tälläiseen voi hakea apua?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva.fi

Vierailija
2/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kovalta stressiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile terveyskeskusta.

Vierailija
4/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat lääkäriajan nyt heti!

Vierailija
5/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet töissä, niin työterveydestä. Jos et, niin terveyskeskuksesta tai yksityiseltä.

Vierailija
6/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita omalle terveysasemalle. Lääkärin arvioon pitäisi päästä. Ei välttämättä päivystykseen, jos on tasainen olo, ota mieluiten kiireetön aika niin ehtivät katsoa

Vierailija
7/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pitkittyneeltä stressiltä tai esim traumaperäiseltä stressireaktiolta. Ei siis vielä ihan psykoosia, mutta burnout voi oikeasti johtaa toimintakyvyn menetykseen. Ehkä sairaslomaa reilusti ja siinä huomio itseen ja jaksamiseen. Ylimääräinen ohjelma pois. Sinun pitää saada palautua tuosta vaikeasta vuodesta ja se vie sen aikaa kun vie. 

Apua kannattaa hakea ajoissa esim tuo ettei jaksa lasten kanssa. 

Vierailija
8/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti huomen aamulla oman kuntasi terveyskeskukseen ja kerro tilanne. Vaikuttaa siltä että nyt on henkisesti liikaa kuormaa. Pyydä lähetettä terapiaan tms, jotta pääset keskustelemaan asioista. Mahdollisesti jokin lääkitys voisi olla paikallaan. Käytätkö alkoholia?

Vierailija
9/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaoireilua C-PTSD? Stressiä? Stressi voi lisätä c-ptsd:a.

Vierailija
10/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksesta kuten muutkin ovat neuvoneet. Ensimmäisenä tulee varmistaa, ettei kyseessä ole mitään fyysistä. Sen jälkeen ota yhteyttä mielenterveyspalveluihin.

Vierailija
11/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen että nyt kaikki arjen kuormitus minimiin. Opettele nukkuu myös päiväunet. Kuulostaa että stressiä on ollut todella paljon ja paras lääke on oikeasti lepo. Ja sitä voi tarvita kauan ja paljon.

Vierailija
12/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koko ajan niin ahdistunut, etten saa enää nukutuksi. Eilen illalla ja sitten lopulta aamuyöllä otin jokaista troppia, mitä oli kaapissa. Edes nukkulääkkeellä ei saa unta!!

Olisikin hyvä, jos saisi jotain oikeaa hoitoa, mutta ei tule muuta kuin pillerireseptiä.

Keväällä kävi psykososiaalisen tuen työntekijä tekemässä kotonani avuntarpeen kartoituksen. Luvattiin, että _mahdollisesti syksyllä_ saan jotain apua, jos työntekijöitä vapautuu. Siis oikeasti nyt ! ! !

Vierailija
13/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko ajan niin ahdistunut, etten saa enää nukutuksi. Eilen illalla ja sitten lopulta aamuyöllä otin jokaista troppia, mitä oli kaapissa. Edes nukkulääkkeellä ei saa unta!!

Olisikin hyvä, jos saisi jotain oikeaa hoitoa, mutta ei tule muuta kuin pillerireseptiä.

Keväällä kävi psykososiaalisen tuen työntekijä tekemässä kotonani avuntarpeen kartoituksen. Luvattiin, että _mahdollisesti syksyllä_ saan jotain apua, jos työntekijöitä vapautuu. Siis oikeasti nyt ! ! !

Olen pahoillani tilanteestasi. Minulla myös unettomuutta. Heräilen öisin monta kertaa. Pahoin pelkään etten itsekkään tule saamaan mitään apua, pelkkä pilleripaketti kouraan ja potkut perseelle. -AP

Vierailija
14/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele lääkärille. Kokeile myös jotain rauhoittavaa meditointia.

Vierailija
15/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap seinähullu 🥺

Vierailija
16/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pitkittyneeltä stressiltä tai esim traumaperäiseltä stressireaktiolta. Ei siis vielä ihan psykoosia, mutta burnout voi oikeasti johtaa toimintakyvyn menetykseen. Ehkä sairaslomaa reilusti ja siinä huomio itseen ja jaksamiseen. Ylimääräinen ohjelma pois. Sinun pitää saada palautua tuosta vaikeasta vuodesta ja se vie sen aikaa kun vie. 

Apua kannattaa hakea ajoissa esim tuo ettei jaksa lasten kanssa. 

Olis varsin mielenkiintoista tietää, millä perusteella sä näitä "diagnooseja" teet ja ohjeita annat?

Vierailija
17/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuota samaa kun uuvuin/masennuin pahasti. Olin sitä mieltä itsekin että psykoosi lähellä. Hoidin kuitenkin pääasiassa itse itseni kuntoon. SSRI lääkkeet ja opintovapaa töistä. Kotonakin tuli sopivasti ja pystyi lopettaa "kaiken" joka oli hyvä juttu. Opintovapaan jälkeen kevyempi työ. Nyt 4 vuoden jälkeen alan olla ok. 

Vierailija
18/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis korona tuli sopivasti. T. Ylläoleva 

Vierailija
19/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuolto tai terveyskeskus, ota yhteyttä.

Vierailija
20/31 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli syy mikä tahansa, apuahan siihen pitää hakea.  Älä odota enää.

Kuvailet aika tarkkaan kovaa uupumusta.  

Mielenterveystalo: "Uupumusasteisen väsymyksen syynä on usein pitkään kestänyt yli voimien pinnisteleminen ja puutteellinen palautuminen.

Tilanteen korjaaminen vaatii lepoa, kehon ja mielen tasapainottamista, elämänarvojen tarkastelua ja konkreettisia muutoksia työssä ja elämäntavoissa. Uupumuksesta toipuminen on usein pitkä prosessi, johon mahtuu sekä ylä- että alamäkiä."

Tilaa siis aika  ensi tilassa.

Jos jaksat, voit tehdä testin:  https://www.mielenterveystalo.fi/fi/oirekyselyt/uupumuksen-oirekysely-k…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi