Pah, ei vauvalle kelpaa mun tekemä sössö
Olen värkkäillyt suurimman osan vauvan ruuista itse, kun kuitenkin laitan joka päivä ruokaa muulle perheelle. Esim. nyt laitoin muille italianpataa, vauvalle jauheliha-makaroni-hernemaissipaprika. Menekki tyypillinen pari ruokalusikallista. Mutta annas olla, kun tarjolla on purkkiruokaa, menee koko purkillinen kerralla.
Mikä niissä on niin erilaista, että kelpaa vaikka omatekemä ei kelpaa?
Kommentit (32)
Eli kyllä ne oppii syömään. Paljon enemmän tulee ongelmia jos äiti alkaa stressata lapsen syömisistä jo vauvana ja ruokailuista tulee yhtä helvetin sotaa. Se kierre jää takuulla päälle.
Jos tarjoaa lapselle viisi kertaa päivässä terveellisen ruuan, lapsi syö, kun on nälkäinen. Ei haittaa, vaikka joskus söisi huonommin tai ei mitään. Syö seuraavalla tai sitä seuraavalla aterialla sitten enemmän. Ylimääräistä naposteltavaa aterioiden välissä ei kannata antaa eikä missään nimessä tuputtaa lapselle ruokaa.
varmaan tuon parin ruokalusikallisen verran. Loput on sitten limaa. Meillä tarjotaan vain omatekoisia ruokia ja määrät on pienempiä kuin purkkiruokalaisilla. Hyvin on kasvanut.
Olen värkkäillyt suurimman osan vauvan ruuista itse, kun kuitenkin laitan joka päivä ruokaa muulle perheelle. Esim. nyt laitoin muille italianpataa, vauvalle jauheliha-makaroni-hernemaissipaprika. Menekki tyypillinen pari ruokalusikallista. Mutta annas olla, kun tarjolla on purkkiruokaa, menee koko purkillinen kerralla. Mikä niissä on niin erilaista, että kelpaa vaikka omatekemä ei kelpaa?
Meillä ainakin kyse oli alkuun erosta purkki- ja itse tehdyn soseen rakenteesta.
Purkkisoseet on tosi hienojakoista kun taas itse en saanut samanlaista oikeastaan muusta kuin perunasta. Esim. porkkana oli ihan toivoton.
Liian karhea sose aiheutti yskimistä ja köhimistä, pahimmillaan oksennettiin, vaikka suu aukesikin aina kiltisti. Sama vika puuroissakin.
Nykyään varmaan "ero"a olisi jo maussakin, kun neiti on kaupan ruokiin tottunut.
ja kokeile meneekö sitten alas :) mun yhdellä tutulla vauva söi kotitekosia ainoastaan tollain julmasti huijaamalla :D
ei kelpaa purkkiruoat. Ei yhtään. Vaikka mun suuhun joku Piltin spagettilihamössö maistuu melko samalta kuin mun omatekoinen niin ei toi lapsi sitä Pilttiä huoli. Ei edes lautaselta, on kokeiltu. Joskus olis ihan mukavaa antaa purkista ruoka niin ei tartteis raahata kotoa kaikkea mukaan varmuuden vuoksi. Ostoksille kun lähtee pitää aina muistaa ottaa ruoat mukaan kylmäkassiin, purkkiruokaa olis niin helppo vaan ostaa sieltä kaupasta jos tarttee.
aieempien lasten kanssa. Pääsääntöisesti söivät purkkiruokaa. Uuden vauvan kanssa syödään lähes ainakotitekoista, eikä purkkiruoka maita...
Tästä voi siis päätellä että ovat eri makuisia. Johan rakennekin on ihan toisenlainen. Valmisruoat on sellaisia "räkäisiä" olemukseltaan.
Tottumis-kysymys!
en jaksanut tuolla päätä vaivata, tarosin kaupan mössöjä 95 prosenttisesti. Nyt kun syödään kaikki samaa ruokaa, niin kelpaa hyvin äidinkin pöperöt.
mä olin vielä pari kk:tta sitten niin tyytyväinen kun tein vauvalle kaikki soseet itse. Nyt kelpaa vain ja ainoastaan purkkiruoka. Se siitä hienosta "teen tietenkin vauvani ruoat itse" alusta. Purkkiruoathan OVAT ihan kelpo ravintoa vauvoille.
om vaan tullut tehtyä näin, kun melkein aina saa samoista ruoka-aineista vauvallekin. Ajattelin, että vauva on vähän huono syömään kiinteitä, kunnes sai ekan kerran purkkisapuskaa ja odottikin lusikkaa suu auki kuin linnunpoika.
Oishan se kätevää, jos ei tarttis purkkimössöjä ostella, mutta suosiolla taidan siirtyä niihin kun ei omatekoset kelpaa ja koko ajan on ärinä päällä.
ap
meidän 8-vuotias syö pääosin kotiruokaa, jota syö keskimäärin sen 4 ruokalusikallista, mutta kyllä sitten Happy Meal menee ihan mukisematta kokonaan. Silti on henkiin jäänyt.
Purkkia ja omatekoista sekaisin samalle lautaselle. Maistui paremmin ja ei tarvinnut roudata ihan niin paljon niitä purkkeja kaupasta.
että pointtini ei ole verrata roskaruokaa vauvan purkkiruokiin, vaan että toiset lapset vain syövät vähemmän. Ennnen kuin kukaan vetää herneitä nenään...
ainakin purkkiruoka usein on lötkömpää, siinä on enemmän vettä. Puhuttiin usein kavereiden kanssa, että olisi kiva saada se "tehdaasmaku" vaikka apteekista, voisi sitten lisäilla omatekoisiin...
Eli päättelisin tästä, että voisi syödä enemmänkin muttei syystä tai toisesta maistu.
että pointtini ei ole verrata roskaruokaa vauvan purkkiruokiin, vaan että toiset lapset vain syövät vähemmän. Ennnen kuin kukaan vetää herneitä nenään...
minkä ikänen vaava on?meillä sössään kaikki ihan pieneksi ja lisään reilusti maitoa sekaan.Ehkä sun ruoka on liian kuivaa ja vauva kokee et takertuu kurkkuun??laita vaikka voita tai levitettä sekaan!kokeile!purkkiruokahan on aika löysää
om vaan tullut tehtyä näin, kun melkein aina saa samoista ruoka-aineista vauvallekin. Ajattelin, että vauva on vähän huono syömään kiinteitä, kunnes sai ekan kerran purkkisapuskaa ja odottikin lusikkaa suu auki kuin linnunpoika.
Oishan se kätevää, jos ei tarttis purkkimössöjä ostella, mutta suosiolla taidan siirtyä niihin kun ei omatekoset kelpaa ja koko ajan on ärinä päällä.
ap
Kokeilepa kätkeä sitä oma tekemääsi ruokaa purkkiruuan joukkoon. Meillä tehosi tällainen keino. Toinen keino on notkeuttaa se omatekemä ruoka äidinmaidonkorvikkeella ja tilkka rypsiöljyä sekaan. Silloin omatekemästä ruuasta tulee lähemmin koostumukseltaan samannäköistä kuin tölkkiruoka.
Meillä auttoi tuohon kelpaamisongelmaan se, että sekoitan hiukan purkkiruokaa omatekemään ruokaan. Luulen, että se itsetehty ruoka on hiukan sakeampaa kuin purkkiruoka, vaikka kuinka yrittäisit soseuttaa huolellisesti omatekemän sapuskan. Meillä myös auttoi tuo notkeammaksi tekeminen öljyn ja maidon avulla. Nyt on ruvennut omatekemät ruuat kelpaamaan vauvalle.
om vaan tullut tehtyä näin, kun melkein aina saa samoista ruoka-aineista vauvallekin. Ajattelin, että vauva on vähän huono syömään kiinteitä, kunnes sai ekan kerran purkkisapuskaa ja odottikin lusikkaa suu auki kuin linnunpoika. Oishan se kätevää, jos ei tarttis purkkimössöjä ostella, mutta suosiolla taidan siirtyä niihin kun ei omatekoset kelpaa ja koko ajan on ärinä päällä. ap
Johan alkoi vauvalle ruoka maistua, kun omatekoiset soseet ja puurot vaihdettiin kaupan purkkeihin ja vauvapuuroihin. Meidän kuopus vissiin tykkää riisitärkkelyksestä...
Mä olen tehnyt niin, että suosiolla annan purkkiruokia ja kaupan puuroja, kun ne kerran maistuvat. Välillä kokeilen itsetehdyillä soseilla, josko alkaisivat kelvata. Ehkä sitten, kun muutenkin siirrytään karkeampaan ruokaan.
Enkä usko ihan surkea kokki olevani, ja ainakin esikoiselle mun tekemät pöperöt maistuivat mainiosti. Onhan purkkiruuassa ja itse tehdyissä ruuissa selvä ero koostumuksessa, vaikka kuinka sileäksi yrittäisi soseuttaa ja maitoa tai vettä lisäillä.
Meillä ainakin poika söi pääasiassa purkkiruokaa ja tissimaitoa varmaan vuotiaaksi, mutta ikinä ei ole ruuan maistumisen kanssa ollut ongelmaa. Meillä ei voi salaa syödä edes homejuustoa tai muutakaan, mikä olisi vähän niin kuin aikuisten juttu enemmän, kun pojalle kelpaa kaikki ja haluaisi ehdottomasti samaa kuin isi ja äiti. On nyt 2-vuotias.
Ja vähän ohi, mutta monet sanoo, että kun nukuttaa vauvaa äänissä, niin tottuu eikä tule liian herkkäuniseksi. Puppua tuokin. Esikoinen nukkuu vaikka hävittäjä ajais yli, ja silloin vauva-aikana meillä kyllä oli hiljaista, ja kuopus taas on herkkäuninen lapsi, vaikka älämölöä on vauvasta asti ollut, kiitos veljen. Mutta silti herää risahduksiinkin, tai siihen jos äiti koittaa hiipiä vaikka vessaan yöllä...