Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako maksaja aina päättää?

Vierailija
06.03.2011 |

Tilanne on tämä: Lapsemme oli 3-vuotis kuvauksessa, jonka anoppi lupasi maksaa ja maksoikin. Kuvauksen hintaan sisältyy 5 kuvaa ja ajattelimme antaa nämä molemmille isovanhemmille, molemmille kummeille ja itsellemme yksi. Näin kaikki tärkeimmät saisi kuvan, ylimääräisiä kuvia ei haluttaisi tilata koska ne maksaa 15e/kpl ja meillä, kahdella opiskelijalla on rahat tiukilla.

Nyt kuitenkin anoppi päätti, että nuo kaikki 5 kuvaa jaetaan hänen sukulaisilleen, koska hän on kuvauksenkin maksanut eli me, vanhempani ja molemmat kummipariskunnat joutuisimme ostamaan lisätilauksena kuvan :( Kysyisinkin, meneekö tämä teistäkin näin, että se joka maksaa saa päättää lapsemme kuvien kohtalon vai saako vanhemmat päättää kenelle lapsen kuvia jaetaan, vaikka eivät ole kuvausta maksaneetkaan?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjasta ap:n perheelle vai isoäidin itselleen hankkimasta kuvasarjasta. Jos se oli lahja, tulee ap:n perheen saada koko kuvasarja ja isoäiti voi pyytää yhden kuvista itselleen. Jos se taas oli isoäidin oma hankinta, olisi hänen pitänyt kysyä etukäteen, sopiiko ap:lle ja hänen miehelleen, että heidän lapsensa kuvia jaetaan sukulaisille. Itse olisin tuona isoäitinä antanut kuvasarjan ap:n perheelle ja teettänyt lisäkuvia, joita olisin vasta luvan saatuani antanut eteenpäin.

Vierailija
42/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en ymmärrä ap:ta, joka oletti saavansa ilmaiseksi ammattilaisen ottamat kuvat jakaakseen niitä ties kenelle.

Kumpihan osapuoli tässä on lapsen kuvia jakamassa ties minne ;)

joten en ymmärrä ap:n ongelmaa lainkaan. Hän antoi lapsensa kuvattavaksi, ei anoppi sitä väkisin sinne vienyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta saa ongelman aikaseksi. mummu maksaa kuvauksen, älä ala riitelemään. saat edullisia lisäluvia.

Vierailija
44/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudet kuviin on kuvaajalla. Kuvien maksajalla on oikeus jakaa kuvat haluamallaan tavalla tai pitää kaikki itse. Jos vedät tästä herneitä olet lapsellinen.

Toki voi olla että keskustelunne jälkeen anoppisikin alkaa ajatella toisin ja haluaa jakaa kuvat niin että sukulaisesikin saavat elää siivellä ja saavat hänen maksamansa kuvat. Mutta jos ei niin minusta on väärin olettaa että mummo antaa ilmaisen kuvan toiselle mummolle. Miksi äitisi ei maksa itse kuvaa itselleen?

Ja no, kummit ei kuitenkaan pidä niitä kuvia tärkeinä, sorry vaan.

Vierailija
45/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien valokuvista: en todellakaan halua, että lasteni kuvia levitellään ihmisille, jotka eivät meidän lapsia tunne.

Itse antaisin anopille yhden kuvan, ja pitäisin loput itse. Tässä ei mielestäni ole mitään itsekästä, vaan anopin ei pitäisi tehdä mitään noilla ylimääräisillä kuvilla. Vai mitä lapsikuvarinkiä hän oikein pitää?

Valokuvia ei voi verrata johonkin syömiseen. Pitäisitkö itse siitä, että vaikkapa hääkuvaasi jaettaisiin tuntemattomien ihmisten kaappien täytteeksi? Itse en pitäisi. Tunnenpa jopa sellaisia ihmisiä, jotka ovat ylipäätänsä loukkaantuneet omien hääkuvien levittelyn esim facebookissa (tällöinkin siis kavereiden kesken).

Vierailija
46/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien valokuvista: en todellakaan halua, että lasteni kuvia levitellään ihmisille, jotka eivät meidän lapsia tunne.

Itse antaisin anopille yhden kuvan, ja pitäisin loput itse. Tässä ei mielestäni ole mitään itsekästä, vaan anopin ei pitäisi tehdä mitään noilla ylimääräisillä kuvilla. Vai mitä lapsikuvarinkiä hän oikein pitää?

Valokuvia ei voi verrata johonkin syömiseen. Pitäisitkö itse siitä, että vaikkapa hääkuvaasi jaettaisiin tuntemattomien ihmisten kaappien täytteeksi? Itse en pitäisi. Tunnenpa jopa sellaisia ihmisiä, jotka ovat ylipäätänsä loukkaantuneet omien hääkuvien levittelyn esim facebookissa (tällöinkin siis kavereiden kesken).

ap kysyi ihan suoraan mikä "oikeus" hänellä on anopin maksamiin kuviin jotka on otettu hänen lapsestaa, vastaus on että ei mitään oikeutta. Ihme pullamössöäitejä, jotka haluaa kaiken heti itselleen ja mielellään ilmaiseksi, kiva kun on joku joka kaiken kustantaa..

Vierailija
47/55 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumman idea koko kuvaus oli? Teidän vai anopin?

Jos anoppi on itse ehdottanut kuvaukseen menoa, niin totta kai hän saa maksamilleen kuvilleen tehdä mitä lystää. Miksi ne olisi teidän?

Sitten asia on eri, jos idea oli teistä lähtöisin ja olisitte joka tapauksessa menneet kuvaukseen

Voit verrata asiaa samaan etta voit itse kieltaa jakamasta sinusta otettuja kuvia julkisesti joten ei silla mummollakaan ole oikeus jakaa lapsen lapsensa kuvia vaan niista paattaa huoltajat.

Vierailija
48/55 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mnä maksoin kummilapselleni valokuvaamokäynnin, koska minulla ei ollut mitään valokuvaa hänestä. Olin monesti pyytänyt kuvaa, mutta kummilapsen vanhemmat eivät antaneet minkäänlaista.

Annoin kuvista sitten yhden lapsen vanhemmille. Yhden pidin itselläni, ja yhden annoin sisarelleni (olemme sukulaisia).

Vierailija
49/55 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole antanut appivanhempieni enkä omien vanhempieni puuttua mihinkään asioihin. Omalla äidilläni oli aikoinaan tapana ostella ja maksella lapselleni kaikenlaista. Sitten jos meille tuli riitaa niin heti se syllisti marttyyrityyliin "kun minä ostin sitä ja sitä"

Siitä lähtien ollaan itse teetetetty kuvat ja niitä jaeltu kelle ollaan haluttu. Samoiten kaikki lapseen liittyvät kalliimmat hankinnat on kaikki maksettu itse.

Vierailija
50/55 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumman idea koko kuvaus oli? Teidän vai anopin?

Jos anoppi on itse ehdottanut kuvaukseen menoa, niin totta kai hän saa maksamilleen kuvilleen tehdä mitä lystää. Miksi ne olisi teidän?

Sitten asia on eri, jos idea oli teistä lähtöisin ja olisitte joka tapauksessa menneet kuvaukseen

Voit verrata asiaa samaan etta voit itse kieltaa jakamasta sinusta otettuja kuvia julkisesti joten ei silla mummollakaan ole oikeus jakaa lapsen lapsensa kuvia vaan niista paattaa huoltajat.

Ja sielläkin voit todeta että satunnaisia kuvia lapsestasi esim. kaverisynttäreillä tai tapahtumista vilahtelee. Mutta silloin jos on itse antanut lapsensa kuvattavaksi ei ole enää mitään oikeuksia otettuihin kuviin.

Vierailija
51/55 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anopilta, en oikein ymmärrä mikä lahja sellainen on, että lapsi käytettiin kuvaamossa, mutta meille ei jää siitä mitään muistoa, ellemme itse maksa. Eli lahja josta tulee saajalle kustannuksia? En ainakaan itse ikinä tekisi noin.

Ja eihän se anoppi niitä kuvia ole periaatteessa maksanut, vaan ne kuvat sisältyy siihen kuvauksen hintaan, toisin sanoen vaikka jättäisimme ne kuvat ottamatta, niin silti se hinta pysyy samana, ne kuvat vaan tulee kaupan päälle jos ne haluaa ottaa.

Mutta asia ratkesi ja aiomme kiittää ja kumartaa anoppia "upeasta lahjasta" ja maksaa tuon kuitenkin itse. Näin saamme varmistettua kenelle kuvia jaetaan. Tulee kalliiksi mutta mieleummin olen vähän velkaa vanhemmilleni kuin väännän tästä....

ap

Vierailija
52/55 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämänhän piti olla LAHJA anopilta, en oikein ymmärrä mikä lahja sellainen on, että lapsi käytettiin kuvaamossa, mutta meille ei jää siitä mitään muistoa, ellemme itse maksa.

mitä se kuvaus maksoi? Eikö se ollut se lahja? 15 eurolla ette saa studiokuvia kuvauksen kanssa. Lisäkuvat maksetaan tietysti erikseen.

Jos olisin anoppi, olisin teettänyt itse ne kuvat, joita haluan jakaa kaukaisemmille tutuille, mutta ei teillä ole mitän oikeutta vaatia ilmaiskuvia.

Vierailija
53/55 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien äitinä teen tässä henkisen muistiinpanon, etten ikinä lapsenlapsia kuvaamoon maksa.

Ai gamala, jos minulle tuollainen miniä sattuisi. Mitään en hänelle antaisi tai jättäisi erityistä perinnöksi vaan suoraan lapsenlapsille (minulla paljon esim todella arvokkaita koruja, joilla olen ajatellut miniöitä aikanaan hemmotella, kun tyttäriä ei ole suotu).

Vierailija
54/55 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te tilaatte niitä lisäkuvia jos haluatte niitä joillekin jakaa tai sitten vietti toiseen kuvaamoon ja maksatte itse kuvauksen, jolloin saatte itse kuvista päättää.

Vierailija
55/55 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat nyt anopin ja anoppi saa tehdä nillä mitä haluaa, vaikka pitää kaiken itsellään. Hyödythän sinä siltikin tuosta tilanteesta. Sinun ei tarvitse ostaa anopille kuvaa vaan ainoastaan teille ja sinun vanhemmille sekä kummeille.