Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako maksaja aina päättää?

Vierailija
06.03.2011 |

Tilanne on tämä: Lapsemme oli 3-vuotis kuvauksessa, jonka anoppi lupasi maksaa ja maksoikin. Kuvauksen hintaan sisältyy 5 kuvaa ja ajattelimme antaa nämä molemmille isovanhemmille, molemmille kummeille ja itsellemme yksi. Näin kaikki tärkeimmät saisi kuvan, ylimääräisiä kuvia ei haluttaisi tilata koska ne maksaa 15e/kpl ja meillä, kahdella opiskelijalla on rahat tiukilla.

Nyt kuitenkin anoppi päätti, että nuo kaikki 5 kuvaa jaetaan hänen sukulaisilleen, koska hän on kuvauksenkin maksanut eli me, vanhempani ja molemmat kummipariskunnat joutuisimme ostamaan lisätilauksena kuvan :( Kysyisinkin, meneekö tämä teistäkin näin, että se joka maksaa saa päättää lapsemme kuvien kohtalon vai saako vanhemmat päättää kenelle lapsen kuvia jaetaan, vaikka eivät ole kuvausta maksaneetkaan?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi annan kuvia jakaa sellaisille ihmisille, jotka eivät ole lastani koskaan edes nähneet.

Ei sua oikeasti tuo eniten häiritse, vaan se, että olisit halunnut hyötyä anopista. Olis omat rahat säästyneet. Ole kiitollinen, että anoppi on noin ylpeä lapsenlapsestaan, että teettää oikein kuvia hänestä valokuvaajalla. :) Lapsesi on oikea onnenpekka!

Eiköhän se ole ihan luonnollista, että nuori perhe voi jopa "hyötyä" anopista ja mummoista yleensäkin. Harmi, jos sinun suvussasi niin ei ole. Meillä ainakin mummot ovat ostaneet (ihan pyytämätätkin) paljon tareellista lapsenlapsilleen.

Vierailija
22/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole häntä jättämässä ilman kuvaakaan, vaan yksi noista 5:stä menee joka tapauksessa hänelle. Joten en ihan ymmärrä tätä vertausta. En ole lusmunnut muutenkaan vaan ihan anopin vapaasta tahdosta maksoi kuvat.

Meidän tiedekunnassa on paljon mua vanhempiakin opiskelijoita, pitääkin mainita että ollaan av:n mielestä säälittäviä kaikki :D Tosin mun tulevaan ammattiin ei olis edes mahdollista valmistua aikaisemmin, mutta se ei taas liity tähän :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan itsekkin tuon ajan =)tarkotin sitä että kun joku muu maksaa kuin te,joudutte tällasiin tilanteisiin ,,,sitten kun olette omillanne nni voitte tehä mitä lystäätte!jos anoppi päällepäsmäri ja haluaa liikaa tunkea nenäänsä teiän asioihin niin älkää ottako mitään enää vastaan!onko se anoppi muutenki hankala?vai intoileeko vaan poikansa lapsesta=)t.äiti 39 v

Vierailija
24/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielellään auttaa poikaansa ja mun mieshän todella mielellään ottaa äitinsä avustukset vastaan, mutta osaa myös sitten kiristää poikaansa näiden avustusten varjolla :( En ottais mitään - varsinkaan tän jälkeen - sieltä enää vastaan, mutta mies on sitä mieltä että tänne vaan kaikki mitä äiti haluaa antaa. Kuulemma sillon kun ei itellä oo kummoiset tulot niin ei ole meillä varaa sanoa ei. Huoh. odotan innolla että talous tästä valmistumisen myötä kohenee, eikä tarvitse olla kenellekään kiitollisuuden velassa mistään maksamisista.

Vierailija
25/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi ei ehkä ole ihan vilpitön ja siksi tunkee nenää asioihin.hei,juttele miehesi kanssa asiasta ja kerro että hän perheen päänä voi asiallisesti kieltäytyä ns. avuista ettei tule sanomista.Olette jo ihan isoja,anopinkin se syytä muistaa =)tsemppiä opintoihin!=)t.äiti 39

Vierailija
26/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivan kesäkuvan lapsesta sukulaisille ja tuttaville. Ja nuo kuvaamokuvat sitten mainitselmillisesi ihmisille.

Miksi ihmeessä kaukaisemmat ihmiset edes haluaisi jonkun kuvaamokuvan? Meillä kun hyviä ystäviä ollaan, niin toisen lapsen sinkkukummi ilmoittikin tyyliin, ethän pahastu mutta mä en pidä edes siskon lasten kuvia esillä ja nuo on varmaan kalliita nuo tarhankin kautta otetut kuvaamokuvat. On sitten kerrännytkin flipflap albumiin yhteisostokset kummilapsen kanssa: 1 kesäskuva Lintsiltä/kesä ja 1 mäkikuva pulkkamäestä/talvi.

Vierailija
27/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilatkaa niitä lisäkuvia sen verran kuin itse tarvitsette.

Vierailija
28/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siitä tulee väistämättä kuluja myös lahjan saajille!!! Kuvauksella kun ei ilman kuvia tee mitään!

Vierailija
29/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksatte itse ne extrakuvat, niin tuskin se sen kalliimmaksi tulee kuin, että olisitte itse maksaneet koko kuvauksen. Tai jos tulee, niin viekää lapsi uuteen kuvaan.

Ei kannata tehdä ongelmia sellaisista asioista, jotka ei oikeesti ole. Paitsi jos haluaa riitaa.

Vierailija
30/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi ei ehkä ole ihan vilpitön ja siksi tunkee nenää asioihin.hei,juttele miehesi kanssa asiasta ja kerro että hän perheen päänä voi asiallisesti kieltäytyä ns. avuista ettei tule sanomista.Olette jo ihan isoja,anopinkin se syytä muistaa =)tsemppiä opintoihin!=)t.äiti 39

Eihän niiden olisi tarvinnut sitä lasta valokuvaamoon viedä ollenkaan, jos ei ole rahaa maksaa siitä ilosta. Ottaisivat pokkarilla kuvan lapsestaan, kyllä sen luulisi vanhemmille riittävän.

Vierailija
31/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi siis maksaa kuvauksen ja saa ne muutamat kuvat mitä siinä tulee mukana. Te voitte tilata niin monta lisäkuvaa kuin haluatte ja jos otatte vain nuo luettelemasi niin varmasti tulee halvemmaksi kuin tuo kuvaus ja viisi "ilmaista" kuvaa. Mikä siis rassaa? Te pääsette halvemmalla vaikka ette nyt sitten täysin ilmaiseksi kuvia saakkaan. Olisiko anopin pitänyt maksaa kuvatkin kaikille? Miksi sinua harmittaa se että ylpeä isoäiti jakaa lapsenlapsestaan kuvia myös sukulaisilleen? Et kai ole äiti joka hävittää mummon kullanmuru-bodytkin kun eihän se murumussukka voi olla kuin äidin armas... kaikenkaikkiaan, koko ongelmaa ei olisi jos maksaisitte juttunne itse, ilmaista lounasta kun ei ole olemassakaan!

Vierailija
32/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi siis maksaa kuvauksen ja saa ne muutamat kuvat mitä siinä tulee mukana. Te voitte tilata niin monta lisäkuvaa kuin haluatte ja jos otatte vain nuo luettelemasi niin varmasti tulee halvemmaksi kuin tuo kuvaus ja viisi "ilmaista" kuvaa. Mikä siis rassaa? Te pääsette halvemmalla vaikka ette nyt sitten täysin ilmaiseksi kuvia saakkaan. Olisiko anopin pitänyt maksaa kuvatkin kaikille? Miksi sinua harmittaa se että ylpeä isoäiti jakaa lapsenlapsestaan kuvia myös sukulaisilleen? Et kai ole äiti joka hävittää mummon kullanmuru-bodytkin kun eihän se murumussukka voi olla kuin äidin armas... kaikenkaikkiaan, koko ongelmaa ei olisi jos maksaisitte juttunne itse, ilmaista lounasta kun ei ole olemassakaan!

Vierailija
33/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun asiaa miettii alkaa jurppia entistä enemmän, miksi annan kuvia jakaa sellaisille ihmisille, jotka eivät ole lastani koskaan edes nähneet. Olkoonkin että maksaisivat kuvansa itse. Kai meilläkin huoltajina jokin oikeus on sanoa mitä niille kuville tehdään.

ap

Aika turha rutista jälkeenpäin. Olette luvan antaneet ja anoppi vei lapsen kuvaamoon. Saa tehdä kuvillaan mitä haluaa.

Vierailija
34/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n kritisoijien mielestä ole tosiaan yhtään outoa, että anoppi haluaa jakaa lapsenlapsensa kuvia ihmisille, jotka eivät lasta edes tunne? Varsinkaan kuvaamokuvia? Mitä itse tekisitte kaukaisen isotädin lastenlasten kuville, jos tämä täti sellaisen teille lähettäisi?

Vierailija
35/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitten, ettette anna anopille ytään kuvaa lapsestanne vaan tämä saa hankkia itse kuvansa joko valokuvaamossa tai ottamalla itse kuvia.

Vierailija
36/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n kritisoijien mielestä ole tosiaan yhtään outoa, että anoppi haluaa jakaa lapsenlapsensa kuvia ihmisille, jotka eivät lasta edes tunne? Varsinkaan kuvaamokuvia? Mitä itse tekisitte kaukaisen isotädin lastenlasten kuville, jos tämä täti sellaisen teille lähettäisi?

joten en ymmärrä ap:ta, joka oletti saavansa ilmaiseksi ammattilaisen ottamat kuvat jakaakseen niitä ties kenelle.

Vierailija
37/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvaamon kanssa lisäkuvien tilaaminen? Siis varmaan tulisivat edullisemmiksi kuin koko kuvaustilanteen uusiksi ottaminen?

Tuo on ikävä tilanne ja ymmärrän, että teillä molemmilla oli alun alkaen eri käsitykset siitä, mitä varten kuvia on. Valitettavasti jos anoppi maksaa, niin hänellä on tässä tapauksessa oikeus päättää, vaikka inhottavaa se on tässä vaiheessa tajuta.

Vierailija
38/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin kerran hankalan tilanteeseen, kun maksaja olisi halunnut määritellä lahjansa käyttötarkoitusta. Suostuin siis alunperin lahjaan periaatteella, että saan lahjan. Maksajan ajatus olikin, että haluaa käyttää minua lahjan kautta toiseen tarkoitukseen.

Käytännössä oli aika pikku juttu, mutta minulle periaatteellisella tasolla merkittävä. Niinpä ilmoitinkin ystävällisesti ja ihanasta ajatuksesta kiitellen, että maksankin itse, kun onkin varaa. Oikeasti harmitti, koska rahatilanteessani olisin jättänyt koko jutun hankkimatta, ellen olisi ehtinyt innostua lahja-ajatuksesta. Mutta omatpa on periaatteeni ja olivat sen rahan menetyksen arvoiset.

Vierailija
39/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kuvia?!? jos tilaa netin kautta niin se on sen pari euroa eikä 15e/tsipale. otatte kuvista joko digikameralla kuvia tai skannaatte josssain. ei oo iso homma.

Vierailija
40/55 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en ymmärrä ap:ta, joka oletti saavansa ilmaiseksi ammattilaisen ottamat kuvat jakaakseen niitä ties kenelle.

Kumpihan osapuoli tässä on lapsen kuvia jakamassa ties minne ;)