Hissitön talo, neljäs kerros, 1,5-vuotias ja vauva. Olenko pulassa?
Vai selviänkö?
2v päästä varmaan jo helpottais vai mitä?
Kommentit (36)
Mulla oli erittäin haastava 2,5-vuotias, vauva ja suht helppo 6-vuotias. Kolmas kerros, ei hissiä. Poika ei kävellyt sen enempää ylös kuin alaskaan portaita (ihan jo tasapainoelimen häiriön takia, eikä tuo muutenkaan ollut juuri ikinä yhteistyössä mun kanssani...) Joka ikinen arkiaamu vietiin isosisko eskariin ja haettiin se iltapäivällä pois sieltä.
Poika kirkui ja rimpuili mennen tullen ja palatessa, mutta kyllä mä sen silti sain hilattua alakertaan ja takaisin kotiin joka päivä. Vauva kaukaloon (tai vaunukoppaan) ja poika kainaloon. Ainakin hauis kasvoi, jos ei muuta. (Poika painoi 2-3-vuotiaana noin 14-15kg, minä painan 47kg) Kun oli vaan mentävä. Ja hengissä vielä ollaan. Poika kävelee nykyään portaat ihan itse (vaikka edelleen näyttääkin ihan humalaisen hoipertelulta sen meno - tasamaalla kyllä kävelee ihan suoraan) ja niin kävelee nyt 1,5v pikkusiskokin, jos mukana on vaikka kauppakasseja tms.
Noh, vituttihan se välillä ja rankasti, mutta aika aikaa kutakin... Jos jätkä olis ollut yhtä helppo kuin jompikumpi siskoistansa, niin ei olis ollut hätäpäivää.
ovat liikaa sektiohaavan kanssa. Mutta jos on ok olla sisällä ensimmäiset 6 vkoa, niin mikä jottei.
Toinen mikä tuli mieleen, on ongelmat raskaudessa. Jos tulee ennenaikaisia supistuksia tai muusta syystä pitäisi välttää rehkimistä, yhtälö voi käydä mahdottomaksi.
niin jo 1,5-vuotiaan pukeminen on aika haastava toimenpide. Ihan sama missä kerroksessa asuu... Isä vei meillä pihalle, kun mä jouduin keskimmäistä odottaessa pakkolepoon.
Kolmas raskaus oli yks iso ongelma muista syistä, mutta kyllä sitä jotenkin pärjäs. Kunhan otti vaan aikaa riittävästi. Kiireessä ei onnistu mikään.
Sektiohaavoista ei kokemusta.
sukulaisista tai kavereista jos tarvii?
eiköhän siitä selviä. manduca vaan käyttöön ja jompikumpi lapsista sinne :) sitähän voi käyttää 20kg asti.
eihän sitä tarvii joka päivä kulkea, kun tuskin isompi lapsi hoitoon menee? keksii vaan sisällä tekemistä.
sillä yleensä vanhemmissa 3 kerroksisissa ei ole mutta korkeammissa on.
Mutta itse muutin hissittömään kolmanteen, silloin ei ollut vauvaa esikoinen reilu 3 ja nuorempi vajaa 2. Hyvin meni.
Nyt kyllä esikoinen 6v ja keskimmäinen 4v ja vauva. Mutta en itse kokisi ongelmaksi, alaspäin pääsee aina ja kyllä 1.5v osaa jo ylöspäin tulla, kun antaa harjoitella...
Huomaa tässäkin kuinka ihmiset haluavat kaiken liian helpolla, autollakin pitää päästä joka paikkaan ja kaupan edessäkin oven viereen että mahdollisimman vähän tarvitsee kävellä =DD
ja ihan aina ollaan asuttu neloskerroksessa ja ei hissiä. Hyötyliikuntaa! Mä olen vielä se, joka tekee tän talouden kaikki ostokset, eli roudaan lasta (nyt 12 kg) ja ruokakasseja aina tota väliä :)
Jos tulee sektio ja tarvitsee apua, niin voi pyytää neuvolan kautta kodinhoitajan tai ihan vain palkata pariksi ekaksi viikoksi apua. Tai lähteä sukulaisten nurkkiin passattavaksi lasten kanssa.
Hyvä kantoreppu, esim. Manduca, voipi olla ensiarvoisen kätevä vähintään rappusia mennessä. Isomman voi laittaa selkään repussa ja kantaa pienemmän sylissä, jos pitää molemmat lapset kantaa ylös. 2-vuotiaana helpottaa, olet oikeassa. :)
Kauppareissut saavat sitten jäädä miehen harteille, lasten kanssa riittää suoritukseksi maitopurkin hakeminen lähikaupasta.
Ei sovellu naiselle. Pitää olla vahva nainen ja harva on. Mikäli miestä ei ole niin muuta helpompaan asuntoon.
Miehen oli pakko jättäytyä töistä kotiin. En selvinnyt fyysisesti touhusta. Minä jatkoin töissäni ja mies tuli kotiin, kunnes löysimme paremman asunnon.
Toisaalta lapsi oli sitten vanhempi ja jouti hoitoon. Nyt käymme molemmat töissä.
Ei sulla ole vaihtoehtoja. Tuo vaatii miehen voimia.
Helsingin keskusta on hissittömiä taloja täynnä.Meidän äiti kasvatti 4 lasta kun asuttiin hissittömässä talossa kuudennessa kerroksessa.Se kantoi pikkuveikan vaunutkin ylös joka kerta kun ei rohjennut rappuun jättää.
hissittömään taloon, jossa ei ollut vaunuvarastoa. vauva oli 6 kk ja toinen 2 v. kaksivuotiaskaan ei aina jaksa kävellä jos väsytti vaikka periaatteessa osasi. Usein kannoin vauvan vaunuineen ensin ylös ja ja isompi alkoi kivuta perässä ja sitten menin hakemaan kauppakasseja ja varmistamaan että isompikin pääsee ylös, tarvittaessa kannoin. Ihan hyvin tämä sujui, kun asenne oli kohdallaan, vain vaunut hajosivat jatkuvsta kantamisesta, joten ne piti uusia.
vanhoissa taloissa löytyy vielä vaikka kuinka paljon hissittömiä taloja, uusissa taloissa pitää olla hissi jos yli 3 krs.