Kyllä mulla on niin paha mieli teinityttöni puolesta
Tyttö 15-v on kamalan ujo ja arka sekä kärsii kasvojen finneistä. Muuten on kaunis kasvonpiirteiltään ja hoikka. Tuntemattomat ihmiset vi***ilevat tyttärelleni ulkonäöstä ja koska on niin ujo. Tyttö oli elokuvissa lippujonossa niin jotkut hänen arvionsa mukaan parikymppiset sällit olivat alkaneet tönimään häntä jonosta pois ja kyselleet, että oletkohan nyt ihan varmasti oikeassa jonossa, vessajono on tuolla toisaalla.
Kommentit (68)
kyseessä ei ole finniongelma vaan itsetunto-ongelma. Ihmiset EIVÄT oikeasti käyttäydy tuolla tavalla, tuntemattomat ihmiset eivät vittuile finneistä ja ujoudesta eivätkä töni lippujonosta finnien takia. SEn sijaan huonolla itsetunnolla varustettu tyttö, jota kotona ei ole rakastettu ja tuettu tarpeeksi, voi kyllä kuvitella niin. Tarjotkaa tytölle kotona vähän enemmän hyväksyntää niin hän lakkaa kuvittelemasta turhia. Ja toisaalta finnit kannattaa jättää kauneushoitolaan tai lääkärille. Muts eon todellakin toisarvoista itsetuntoon nähden.
Taisit olla koulukiusaaja. Ja ajattelet edelleen että uhrin oma vika. Ei oo ihme että esim. koulukiusaamista ei saada kuriin, kun on olemassa tälläsia ihmisiä.
Muistan itsekin, kun ystävälläni oli paha akne teinivuosina ja luokkamme pojat haukkuivat häntä mätänaamaksi ja puhuivat suureen ääneen, ettei tyttöä uskaltaisi suudella, ettei mädät purskahtaisi omalle naamalle. Kullemma tämä mielikuva finneistä purskahtamasta pojan naamalle suudellessa kalvoi ystävääni vielä yli parikymppisenäkin. Eikä hän vieläkään tykkää suudella. Samoin ylipainoiset tytöt saavat ihan varmasti kuulla ulkomuodostaan.
Ei ne pojat paljoa muutu vuosien saatossa, joten tyttöjen on muututtava vahvemmiksi. Onneksi iän mukana tulee itsevarmuutta ja usein iho-ongelmat jäävät teini-ikään.
- silmälasit
- palovamma käsivarressa
- änkytys
- ässävika
- ylipaino
- väärän värinen takki/housut tai ylipäätään massasta poikkeava pukeutuminen
- mummo hakee lapsen koulusta
- epämuodikas vaatetus
- murrosikäisillä akne
- pojan kilpatanssiharrastus
- kiusatun yleinen ärsyttävyys, jota kiusaaja yleensä perustelee sanomalla "mutku se on niin ärsyttävä"
Lapset ja nuoret voivat todellakin olla melkoisia petoja toisilleen ja vääntää kiusaamisen perusteeksi melkein mitä tahansa joka oikeuttaa heidän mielestään kiusaamisen. Joskus nämä tilanteet ovat ihan hirveitä eikä niihin auta minkäänlainen puuttuminen vanhempien tai koulun taholta.
Kenenkään, ei lapsen eikä aikuisen, ei pitäisi menettää mielenterveyttään sen vuoksi että joutuu käyttämään silmälaseja tai muuton vuoksi asuu hetken niin kaukana, että mummonsa joutuu hakemaan hänet koulusta!t. ope
on ollu paha akne. Rauhoittui Diane nova -pillereillä, mutta pahat arvet jäi, joista kärsin edelleen (41v). Vaikutti ratkaisevasti itsetuntooni, vaikka kukaan ei koskaan minua edes kiusannut asiasta. Nyt olen ajatellut meneväni laser-hiontaan, niin paljon arvet edelleen vaivaavat.
e-pillereiden sijaan! E-pillerit pistää kehon hormonitasapainon aivan sekaisin!
kallis ja rankka kuuri, mutta anoreksiasta huolimatta kannatti
20-vuotiaana Diane Novaa akneen, se auttoi, mutta pillerit olivat muuten ihan väärä hoitomuoto mulle, koska ne teki olon ihan tasapaksuksi, siis mikään ei innostanut... Lopetin pillerit ja mieliala koheni huomattavasti! myöhemmin söin Roaccutan-isotretoiini-rinnakkaislääkettä mietona kuurina, muistaakseni kuukauden ajan ja se auttoi pysyvästi. Toki se on voimakas myrkky ja maksa-arvoja on seurattava, mutta se auttaa.
Etanaseerumikin vois olla hyvä lisä ihonhoitoon roaccutan-kuurin jälkeen...
teini-ikä on niin herkkää aikaa, ettei siihen paljon tarvita että nuori alkaa tuntea alemmuutta. ei se välttämättä kasvatuksesta johdu, kyllä toiset ovat luonnostaan ujoja ja epävarmoja. Nuori on helposti tietoinen itsestään, jännittää esiintymista jne..että iho-ongelmat voivat huonontaa itsetuntoa entisestään. Ehkä tyttösi olis hyvä harrastaa jotain, missä saisi uusia ystäviä?
Miten anokreksia liittyy roaccutaniin?
Kerro tytöllesi, että ikävät kommentit/kiusaaminen kertovat aina kiusaajan/kommentoijan omasta epävarmuudesta.
Omaa kokemattomuutta/epävarmuutta on helppo peitellä naureskelemalla jollekin heikommassa asemassa (esim. yksin jonossa) olevalle. Tasapainoinen ja hyvän itsetunnon omaava ei käyttäydy näin.
Sellaisista hoitotuotteista kuin Exuviance?
Itse kärsin viime talvena todella ärhäkästä ruusufinnistä ja täytyy sanoa, että kaikki keinot koetin, mutta vasta kun vaihdoin ihonhoitotuotteet Exuvianceen, sain avun. Parissa kuukaudessa ihoni normalisoitui ja nykyään käytän Exuviance, mutta myös muiden sarjojen tuotteita.
Tuossa sarjassa aknelle ja ruusufinneille on samat tuotteet. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Itse olen miettinyt, että kunhan oma tyttöni on teini ja iho-ongelmat alkavat...otan hänelle heti käyttöön nämä tuotteet. Jotenkin olen jo etukäteen "hyvillä mielin" kun tiedän ettei tyttäreni tarvitse kärsiä samoin kuin itse olen finnien takia kärsinyt. Omassa nuoruudessani ei tällaisia tuotteita ollut.
Etsi kauneushoitola, joka käyttää Exuviancea...näitä ei oikein muualta saa. Tuotteet ovat melko tyyriitä, enkä itsekään aina raski ostaa (jos olisi varaa käyttäisin ainoastaan näitä). Alkuun kannattaa ostaa "aknepaketti" aloituspaketti kahdeksi viikoksi hinta n.30€. Tuon jälkeen jo huomaat varmasti että iho rauhoittuu!
Roaccutan-kuuri auttoi itsellänikin lopulta, kun kaikki muu oli tuloksetta kokeitu. Ei se ole terveellinen, mutta oi sitä riemua, kun sai "normaalin" ihon kasvoihin. Ja parani samalla paljon itsetuntokin, tosiaankin!
Mutta kaikki kiusaus- ja syrjimisjutut on aina niin surullisia. :(
"pahamaineinen" lääke mutta itselläni ainakin sivuvaikutukset oli lievemmät kuin olin kuvitellut
tyttäresi on valvonnassasi koko kuurin ajan. Hän ei saa juoda kuurin aikana alkoholia eikä tulla raskaaksi, mutta jos näitä kahta ei tapahdu niin kuuri sujuu hyvin. Ihotautilääkäri on ainoa taho joka pystyy auttamaan teitä. Jos välität lapsesi tulevaisuudesta niin hanki ihmeessä lääkitys akneen.
En jaksanut lukea koko viestiketjua nyt läpi, mutta oletko ajatellut jos finnit johtuvatkin siitä että tytöllä on allergia? Joskus allergia voi aiheuttaa myös aknea eikä ihohoitotuotteet/lääkkeet paranna sitä vaan pahentaa.
En ole mikään viherpiipertäjä enkä muukaan aktivisti, mutta itselläni oli nuoruudessa aknea ja kaikki hoitojutskat vain pahensi sitä. Lopulta sain avun luonnontuotteesta nimeltä Molkosan. Sillä puhdistetaan iho aamuin illoin. Nyt vanhempana minulle on todettu pahoja kemikaaliallergioita, joten joskus olen miettinyt että jospa allergiani oireili silloin jo iho-ongelman muodossa...tsemppiä!
ei kylla pojannaskalit ryppyilisi.
Olisi sanonut niille tuuppijoille etta kerran viela kosketat niin alan kirkumaan kovaan aaneen.
Finneista kiusaaville: 'tama paranee ajan ja laakkeiden kanssa mutta sun naamalles ei mahda mitaan'jne.
Opetelkaa kotona niin sitten tarpeen tullessa ei tarvitse miettia mita sanoa.
Teillä on läheiset välit tyttärenne kanssa, kun hän kertoi tämän tapahtuneen jutun sulle! En olisi ikinä kertonut omalle äitilleni tuota juttua teininä (vaikka mulla onkin hyvä äiti). On hienoa että olet tyttäresi tukija ja voit siten kannustaa ja auttaa sen paremman itsetunnon metsästyksessä..
Mitä niihin finneihin tulee niin suosittelen Roccutan kuuria! Itse sain sen aikoinaan ja kun finnit katosi, menin ihon hiontaan. Mulla on nyt hyvän näköinen iho naamassa..
Aknesta tuli mieleen, että sen hoito alkaa yleensä väärästä päästä, eli ulkoapäin (ihotautilääkärit ja kosmetologit voiteineen) eikä sisältäpäin, missä itse ongelma pesii. Minkälainen on tyttäresi ruokavalio? Paljon kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljaa, maustamatonta jugurttia, oliiviöljyä, kalaöljyä, avokadoja, pikkuisen voita ja pähkinöitäkin? EI ranskiksia, hamppareita, lisäaine-eineksiä, karkkeja, margariini-kovetettu-kasvirasvasysteemejä, huonoja hiilareita!
Suosittelisin, että muokkaattee ruokavalion niin terveelliseksi kuin mahdollista ja käytte esim. asiantuntevassa luontaistuotekaupassa kysymässä neuvoa ja tuotteita joista voisi olla apua.
Toiseksi, täysi finnittömyyskään ei poista sitä tosiasiaa, että maailma on julma paikka ja että kiusaajia löytyy aina ja kaikkialta. Kiusaajia on päiväkodeissa, eskarissa, kouluissa, oppilaitoksissa, yliopistoissa, työpaikoissa, harrastuksissa ja varmaan vielä vanhainkodeissakin. Ilmiö on ja pysyy. Jokainen meistä kohtaa kiusaajia. Jokainen meidän lapsistamme tulee kohtaamaan kiusaajia. Sen asian kanssa täytyy oppia elämään. Ja tämä ihan oikeasti kannattaa opettaa lapsille.
a) Kiusaaminen on naurettavaa, lapsellista ja äärimmäisen typerää, ja sillä on erittäin ikävät seuraukset!
b) Älä siis lapseni kiusaa ketään!
c) Jokainen ihminen on arvokas sellaisena kuin on!
d) Jos sinua yritetään kiusata, niin näytä närhen munat! Älä missään nimessä näytä, että sattuu! Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Luo säälivä katse kiusaajaan ja häivy paikalta! Osoita, että minuahan ei kiusata, ja jos joku yrittää niin v*tut siitä!
e) Kiusaajat ovat itse luusereita!
Kiusaajiin emme yleensä voi vaikuttaa, mutta siihen voimme kuinka itse asiaan suhtaudumme. Opettakaa lapsianne olemaan kiusaamatta ja näyttämään, että minua ei kiusata.
(Ja ennen kuin saan ryöpyn niskaani, niin kerron, että tiedän kyllä mistä puhun. Minua kiusattiin silmälasien takia rankastikin yläasteella, jolloin aloitin itse itselleni tuon yllämainitsemani psyykkaamisen. Ei ole sen koommin kiusattu. Eikä tulla kiusaamaan. Saman olen myös opettanut kolmelle lapselleni, joista yhtä on yritetty kiusata koulussa pyöreyden takia. Suosittelen!)
Tsemppiä ap:lle ja tyttärelle.
Miten anokreksia liittyy roaccutaniin?
lääke, että yhdistettynä anoreksiaan se voi olla jopa tappava. Roaccutan vaikuttaa mm. maksan toimintaan.
T: 2x Roaccutanit syönyt, ja siitä avun saanut. Ei auttaneet antibiootit (6kk kuuri) tai Diane Nova ( vuosikausia)
olisko ollut yhdysvaltalainen? Niin siinä saatiin yhteys roaccutan kuurin ja anoreksian välille:(
Mun tyttö sairastui anoreksiaan roaccutan kuurin jälkeen/aikana. Tiedän muitakin saman kokeneita.
hoidossa. Mitä siis jankutat?