~~~Pitkään tuhdanneiden MAALISKUU~~~
Kommentit (124)
Sofi kiitos uudesta pinosta! Ollaankos siellä jo paremmalla mielellä. Vieläkin tympii sun puolesta toi hoitotauko...
Usko, sullahan on ihan hyvä määrä folleja kasvamassa, varmaan perjantaina jo useampiakin. Miten monta saatiin ensimmäsellä kerralla? Mua jännittää kanssa se punktio ja toki kun on ihan uusi juttu niin päällimmäisenä pelkona on itse toimenpide, mutta oikeestaan enämmän jännittää saadut munasolut ja niiden hedelmöittyminen. Meillähän ei ole selvää mistä lapsettomuus johtuu joten pelkään, että on jotain häikkää juuri siinä hedelmöittymisessä tai jakautumisessa yms...
Nyytikki, saahan sitä välillä olla omanapainenkin :) Toivottavasti kaikki hyvin siltä osin ja miehen jännmittely turhaa.
Inkeri, kiva kuulla, että sulla kanssa positiivisia kokemuksia vyöhyketerapiasta, mä kyllä kanssa menen kokeilemaan jos nyt tämä hoito ei tuo tulosta.
Eve, pahoittelut sinulle inssin epäonnistumisesta. Onneksi pääset heti uuteen yritykseen! Voimia sulle (tähän ois tullut se sydän, mutta en osaa... Katkaisee tekstin...)
kuulumisia punktiota odotellessa,
alamahassa nippailuja ja jonkinlaisia tuntemuksia. Eilen äkillinen nopea viiltävä kipu joka onneksi loppui eikä ole sen koomin tullut takaisin. Puregonin pistely jatkuu nyt siis isommalla annoksella ja eilen pistin ensimmäisen jarrun. Mulla tuli Cetrotidestä paikallinen punoittava alue mahanahkaan joka kutisee puolisen tuntia piston jälkeen, mutta sitten helpottaa. Ei muita oireita onneksi ole lääkkeistä tullut, vähän ehkä ajoittain äklöä oloa, mutta senkin kestää. Perjantaina uusi UÄ, toivottavasti olisi vähän enemmän folleja kasvanut siihen mennessä.
Emma
Kiitos uudesta pinosta Sofi. Päivitätkö minun tietoja eli ""Unikissa, 3 X inseminaaatio = nega. Nyt harkinnassa IVF huhtikuussa. Yritysvuosia viisi.""
Kävin ns kansanparantajalla selkäni vuoksi. En kertonut muista ongelmista mitään. Hän sanoi hoidon loputtua, että toinen "chakrani" (miten se kirjoitetaankaan) on jotenkin tukossa ja sitä kannattaisi puhdistaa. Sain sitten hoitoohjeet. Kirjastosta löysin kirjan missä oli enemmän tietoa ja selvisi, että tämä alue liittyy mm lapsettomuuteen. Joten puhdistusta kehiin siis...alan olla valmis ihan mihin tahansa : /.
Seuraan täällä kaikkien hoitoja ja pidän peukkuja plussien puolesta. Tässä kuusssa niitä tulee!!
Eviksen ja Unikissan tietoja..
Uskolla on hyvä saalis kasvamassa!Toivotaan parasta, että punktiossa ovat kaikki tallella ja kypsiä!!
Inkeri, ei tuosta vyöh.terapiasta voi haittaakaan olla..:) Kaikki keinot on sallittuja! Jaksuja kohtalotoverille!!!
Nyytikki, omanapaisuus on sallittua ja jopa suotavaa, että pääsee purkautumaan! Tuo simppatesti on miehille ja heidän miehisyydelleen aika kova koetus, joten ymmärtäähän sen pelon.. Pidetään teille peukkuja ensi viikoksi ja tuu sitten kertomaan "tuomio"!:)
Evis, pahoittelut ettei inssi toiminu..:( Kumpa se täti sieltä tulis asap, joten pääset ivf:ään!! Niin toivon, että se päättyy onnelliseen raskauteen, olisit sen ansainnut!!! Auringolla muuten on vaikutusta hedelmällisyyteen, eli pihalle kaikki tyynni..:)
Emma, jännään sun puolesta perjantaita! Voi pliis, kun siellä olis monta kasvamassa!!
Unikissa, kuten Inkerillekin sanoin, kaikki keinot on sallittuja! Mä ainakin uskon noihin kansanhoitoihin ainakin jollain tasolla! Ei siittä ainakaan haittaa ole, että yrittää niitä kanavia puhdistella..:)
Kiitos Emma kysymästä, olo on jo parempi! Yritän ottaa niin rennosti kuin mahdollista ja ulkoilun ja liikunnan kautta saada ajatuksia muualle.. Ei ne ajatukset sieltä kuitenkaan katoa, viimeistään öisin ne sitten puskee läpi.. Viimeyönä näin unta, että mietittiin meidän kaksospojille nimiä... Huoh.. Kumpa vielä uskois enneuniin..
Auringoista (joskin tuulista) keväänalkua kaikille!!!
Sofi
Pistin eilen ensimmäisen kerran Puregonia. Jännitin sitä koko päivän. Itse pistäminen ei pahalta tuntunut, mutta vatsa oli arka loppuillan. Näin koko yön unta pistämisestä ja unessa se ei onnistunut millään.
Voisin minäkin tulla tuonne listalle mukaan:
Annique
minä 32, mies 33
ekaa yritetään ja yritys aloitettu 4/07
IUI 9/10 -
IVF 03/11
Tänään siis oli viimeinen ultra ja punktio onkin jo maanantaina. Molemmilla puolilla 3 potentiaalista follia, muut pienempiä.
Mitenkäs muiden ultrat? Kiva kun ei yksin tarvii jännittää vaan saa myös toisten puolesta jännittää...
Usko: onko sulla pitkä vai lyhyt kaava? Montako päivää pistetään ekan ultran jälkeen, ennen kuin on toinen ultra? Mulla on eka ultra ma 7.3. Pistän nyt ekat 5 päivää 250 iui. Mietin sitä että pieneneekö annos sitten ekan ultran jälkeen, vai joudunko ostamaan vielä kolmannenkin Puregonin. Maksukatto täyttyy muutaman kympin jälkeen, eli sit ei oo enää mitään väliä mitä lääkkeet maksaa. :) Miten se maksukaton täyttyminen muuten toimii, eli kauanko menee Kelan kirjeeseen siitä kun maksukatto täyttyy? Siinä välissä lääkkeisiin käytetyt rahat saa varmaan sitten takaisin.
-Annique-
Ihan hyvin on edelliseen ultraan nähden folleja kasvanut lisää. nyt oikealla 10 follia jotka kaikki mahd. ehtii kasvaa riittävästi maanantaille, isoin 17 ja pienin 13. Vasemmalla sitten 15 follia joista 9kpl kokoa 13-18mm ja sitten 6kpl 11mm, eli nämä 6 on ainakin pois pelistä. Periaatteessa siis mahdollista olis saada 19 jos kaikki kasvaa hyvin, mutta jos noi 13mm ei ehdi mukaan niin sitten noita isompia on 11kpl. Nyt sitten odottamaan maanantaita, meillä siis silloin punktio klo. 10.30. Pistän vielä tänään Puregonin ja cetrotiden, sitten huomenna illalla jo Pregnyl. Vähiin käy pistokset, onneksi!
Usko, sulla kanssa ultrakuulumiset ihan hyviä. Tää on kyllä mukavaa, kun on samaan aikaan hoidoissa olevia. Sitä jännittää muiden puolesta melkein yhtä paljon kuin itsensä.
Annique, mulla tuli Kelalta kirje maksukaton täyttymisestä tosi nopeasti eli meni alle viikko. Jos kirje ei ehdi tulla niin saa toki yli menneet rahat takaisin. Tais tulla sen kirjeen mukana jo hakemus. Noissa Puregon kynissä on aika paljon ylimääräistä, sain ekalla kynällä pistettyä yht. 1125ky:tä kun siinä pitäis olla vaan 900ky. Noi annostukset on aika yksilöllisiä, mulla oli ensin pienemmällä ja sitten nostettiin, mutta voi olla, että lasketaankin, riippuu niin niistä folleista.
Emma
oih Emma, sullahan hyvä tilanne follien suhteen. Ja monella nyt jännät hetket kun samaan aikaan pääsette punktioon. Jospa tämä olisi nyt se meidän kuukausi.
Mulla ei siis se inssi tuottanut tulosta kuten arvasinkin. Tänään alkoi menkat ja nyt sitten kohti viimeistä IVF-hoitoa. Nyt aloitan femarit jo tänään ja huomisesta alkaen puregonit 300 yksikköä, ettei vaan pääse johtofolli karkuun niin kuin tossa edellisessä kävi ja siksi inssi tehtiin. Hurjat menkkakivut nyt, mitä ei koskaan ennen ole ollut. Piti ihan panadolia tempasta huiviin.
tsemppiä kaikille ja plussatuulia
Evis kp 1 yk miljoona
Moi!
Eli torstaina kävin ultrassa. Oikealla 4 kpl n. 15 mm ja 5 pienenpää, vasemmalla 3 kpl 15 mm. Ihan ok tulos kai... Tiistaina punktio, sunnuntaina Pregnyl.
Mulla on puregonissa koko ajan ollut sama 175. Ja nyt sain muuten minäkin jumppa/juoksukiellon viikonlopulle. Olo on kyllä ihan ok, eli ihan hyvin voisin mielestäni jumpata, mutta noudatetaan nyt ohjetta...
Valmiiksi jo ahdistaa tuo Pregnylin pistäminen ja tiistainen punktiokin alkoi vähän jännittämään. Sain yhden rauhottavaan mukaan, jonka saan ottaa n. tuntia ennen ja sairaalassa sitten lisälääkitystä...
Oikein paljon onnea meille kaikille hoitoihin ja toivotaan oikein monia hedelmöittyneitä munasoluja, jotta saadaan pakkaseenkin tavaraa. Niin ja ne istutetut sais sit tietenkin mielellään tarttua kiinni ja pysyä loppuun saakka matkassa! =)
Nyt vaan omaa napaa...
Ennuli
Emmalla on tänään punktio, oliko jollain muulla?? Ennulilla on huomenna..
Hitsit, kun jännittää teidän puolesta! Kovasti pidän peukkuja ja odottelen uutisia!!
Sofi, joka odottelee ovista tälle viikolle, että pääsee luomupupuilemaan...:)
eli tänään käytiin ensimmäistä kertaa lapsettomuuslääkärillä. Mies oli käynyt jättämässä näytteen pari vkoa sitten, joten päästiin suoraan kuuntelemaan mikä on tilanne.
No, tilanne on se että molemmilta puolilta löytyi vikaa: mulla tuo endo ja miehellä normaalimuotoisten siittiöiden alentunut määrä.
Tosin kumpikaan ei hoitamattomissa oleva juttu. Tosin sanoi että näin pitkällä lapsettomuudella (5 vuotta) on epäiltävissä että vikaa voi olla myös hedelmöittymisessä. Sanoi myös että mulla on liian kiinteät munasarjat, joten siitäkin syystä voi olla hankalaa raskautua.
Hoito sitten: ivf lyhyellä kaavalla alkaen seuraavasta kierrosta, eli huhtikuussa. :)
Käytettävät lääkkeet selviää parin viikon kuluttua kun seuraava käynti.
Mies oli helpottunut kun ei isoa vikaa löytynyt hänen puoleltaan ja halusi heti lähteä hoitoihin. Tosin itse olisin lähtenyt jo pari vuotta sitten, mutta hyvä että edes nyt päästään alkuun. Inseminaatioista ei katsonut olevan meille mitään hyötyä, vaan mennään suoraan ivf.
Moni tässä pinossa on parhaillaan ivf:ssä ja mielenkiinnolla luen kommentteja. Pidän peukut pystyssä kaikille että hoitoja tarvitsisi mahdollisimman vähän :)
Oikealla puolella oli 3 rakkulaa ja vasemmalla puolella 5. Oikealla puolella olevat olivat isompia ja vasemmanpuoleiset pienempiä. Vähän hitaanpuoleisesti ovat kasvaneet, joten Puregon-annostusta lisättiin. Nyt annos 300 iu. Perjantaina seuraava ultra.
Onko teillä muilla lääkitykset lisänneet ruokahalua? Mulla on ihan kyltymätön ruokahalu ja makeanhimo.
-Annique-
Ennuli sinun ei välttämättä kannata lukea kuin vasta huomenna oman punktion jälkeen! Tsemppiä siihen!
Ei mennyt ihan helpoimman kautta. Ensin ultrattiin, vasemmalla 25 ja oikealla 15! Oli sitten vähän vielä lisääntynyt perjantain ultrasta... Ensin sain rauhoittavaa ja kipulääkettä suoneen, ei mitään erityisiä tuntemuksia lääkkeistä, ihmeen vähän "vaikutti". Vasemmalta saatiin ihan hyvin punktoitua ja en oikeastaan tuntenut kipua, vaan pientä painetta, ehdinkin jo ajatella, että hei eihän tää oo paha ollenkaan. No sitten siirryttiin oikealle puolelle, ensin meni punktioneula tukkoon ja piti pistää uudelleen, sitten vasta alkoikin kivut. Oikea munasarja oli lääkärin mukaan jotenkin pitkulainen ja katosi monta kertaa ultranäkymästä, lääkäri kaivoi ja yritti vaikka kuinka kauan, hoitaja painoi vatsalta ja kipu oli aivan sietämätöntä, tätä kesti pitkään, minä yritin käskystä hengittää ensin syvään ja sitten puhaltaa keuhkot tyhjäksi josko se munasarja tulisi esiin. No ei ikinä tullut oikein kunnolla, mutta lopulta ronkkimalla saatiin kanssa muutama solu, mutta ainakin 6kpl sinne jäi. Toimenpiteen jälkeen lepäilin n. tunnin ja sain lisää kipulääkettä suun kautta, olo alkoi sitten vähän helpottaa ja lähdettiin ajamaan kotiin. Kotimatkalla kipu yltyi taas ja vihdoin kun pääsimme kotiin en pystynyt kunnolla edes kävellä. Nyt otettu lisää kipulääkettä ja elämä alkaa jälleen voittamaan. Maha on tosi turvoksissa ja arka, liikkuminen edelleen vaikeaa. Sain kiellon mennä töihin ainakin siirtoon asti, koska kuulemma vaarana, että se pitkulainen munasarja johon jäi niitä folleja voi jotenkin kiertyä. No en kyllä pystyisikään varmaan ainakaan huomenna töihin. Huh olipas reissu. Ihanaa se, että ei ollut kärsimykset turhaa, saatiin kuitenkin 27 hyvänkokoita ja näköistä munasolua, huomenna hoitaja soittaa miten ovat hedelmöittyneet! Ihanaa! Toivottavasti useampi hedelmöittyy ja saadaan jotain pakkaseen asti.
Miten Uskon punktio meni?
Emma
Ensinnäkin Emma, vau mikä saalis!!! Jos tuosta määrästä ei onnistu, niin mistä sitten!!:) Hurja oli sun punktio, aikas kamalalta sun kivut kuulosti!! Otahan rennosti, käy kertomassa kuinka saaliin kanssa käy!!
Anniquella oli kanssa hyvä saalis kasvamassa..:) Toivotaan, että perjantaihin mennessä nekin kasvavat entisestään!:)
Nyytikki, ensinnäkin hyvä, ettei teistä kummastakaan löytynyt mitään sen suurempaa!! Toiseksi, ihana, että pääsette heti aloittamaan kunnon hoidot, ettei enää tarvi odotella!! :)
Ennulille tsemiä huomiselle!!
Sofi
Kotona lepäily ja toipuminen jatkuu, edelleen kipeä, mutta parempi jo eiliseen verrattuna. Maha on ihan kuin odottavalla, sen verran turvoksissa. Hoitaja soitti tänään ja aikamoista katoa on käynyt, 23 munasolua olikin vaan kypsiä, näistä 9 hedelmöittynyt normaalisti. Nyt täällä sormet ja varpaat ristissä, että noi 9 jatkaisi jakautumista! Huomenna siirtoon klo. 14. Tosi onnellinen olen kuitenkin tuloksesta vaikka se onkin kutistunut, lupaavaalta näyttäisi kuitenkin, että siirtoon ainakin päästään.
Ennulilla jännä päivä tänään, tulehan ketomaan kokemuksia kun pääset.
Sofille tsemppiä luomukiertoon. Olikos jo ovis käsillä?
Nyytikki, hienoa ettei mitään suurempaa vikaa kummassakaan, antaa toivoa tulevaan. Tsemppiä teille kanssa tuleviin hoitoihin.
Mikäs Anniquen vointi isomlla Puregon annoksella? Mulla ei vaikuttanut mitenkään ruokahaluun noi lääkkeet, muttenkaan ei oikein ollut mitään huomattavaa muutosta normioloon.
Emma
Emma: Aivan uskomaton määrä saatiin punktiossa! Ja isompi määrä hedelmöittyikin, kuin mitä minulla tällä hetkellä on edes follien kokonaismäärä. Mutta eihän sitä tiedä vaikka perjantain ultraan olisi ilmestynyt lisää isommalla Puregon-annoksella. :) Lääkäri totesikin, että ei tule niin kipeäksi punktion jälkeen, mikäli kerättävää on vähemmän. Tietenkin sitä toivoisi suurinta mahdollista määrää, vaikka kuinka kipeäksi tulisikin.
Pitää mennä apteekista tilaamaan lisää Puregonia. Enää täksi illaksi riittää tämä ampulli. Perjantaina edellisen satsin hakiessani sattui viereiselle kassalle nuori nainen, joka osti raskaustestin. Sekä ostaja, että apteekkari hymyilivät suu korvissa - minä en. Tuntui kovin synkältä ostaa viereisellä tiskillä lapsettomuuslääkkeitä ja lyödä tiskiin lähes 300 euroa taas kerran. No tästä satsista ylittyy maksukatto ja saa takaisinkin suurimman osan. Jotain positiivista edes.
Olo on ihan hyvä, enkä ainakaan yhden isomman annoksen jälkeen tuntenut mitään eroa. Ehkä huomenna jo alkaa tuntua. Pientä turvotuksen tunnetta on ollut molemmilla puolilla. Olin lauantaina vielä jumpassa ja kyykkyjä tehdessä tuntui ikävältä alavatsassa ja oli pakko hidastaa tahtia. Onneksi kyykkyjä ei tehty paljon. Yllättäen vatsalihaksia tehdessä ei tuntunut yhtään, vaikka niistä hoitaja oli varoitellut. Enää kyllä en mene jumppaan, mutta salille ajattelin mennä ellei olo tästä kummemmaksi muutu.
-Annique-
Annique: pitkällä kaavalla täällä mennään. Mulla viimeeksi kasvamassa oli 7 follia, eikä silloin tullut mitään kipuja eikä suureempaa turvotustakaan. Mullakaan lääkkeet ei lisänny ruokahalua. Tais olla jopa toisinpäin että kun mahaa turvotti ni se tuntu painavan palleaan niin että oli täysi olo lähes koko ajan.
Sofille tsemppiä luomuiluun ja jaksamista seuraavan hoidon odotteluun.
Nyytikki: hienoa että mieskin lähti odottelun jälkeen mukaan hoitotouhuihin. Onneksi pääsette jo noin pian ensimmäiseen hoitoon. Lisäsi itselläni ainakin hoitokierto suuresti mahdollista onnistumisen tunnetta. Meilläkin kun takana jo yli 5 vuotta yritystä, niin ei enää jaksa uskoa luomuplussaan...
Emma: meillä punktio meni tosi hyvin. Tosin hoitaja joutui painamaan oikeaa munasarjaa alemmas, jotta lääkäri ylsi poimimaan löytyneen pienen endometriooman takaa. Kipulääkitys oli sen verran hyvä ettei tuntunut missään. Toimenpiteen loputtua laittoivat vielä supon kipulääkkeeksi. Muuta lääkettä ei sitten tarvinnutkaan koko päivänä ottaa. Tietysti vatsassa tuntui että jotain on tehty. Vajaan tunnin makoilu,jotta tippa ehti tippua. Sitten lääkärin luona käynti ja kotiin. 15 follia poimittiin, joista löytyi 5 kypsää munasolua. Torstaina siirto, jos kaikki menee hyvin. Taidan soittaa ja kysyä miten hedelmöityksen kanssa on käynyt. Jännittää... Tästä aamusta alkaen luget käyttöön.
Peukut pystyssä kaikille.
Mitenkäs Ennulin punktio?
Mulla kanssa oli silloin ensimmäisessä ultrassa maanantaina 4+5. Annosta nostettiin ja seuraavassa ultrassa viime perjantaina 10+15. Oli siis aikamoinen yllätys, että nyt punktiossa folleja 25+15. Lisäksi luultiin, että ei ne ainakaan läheskään kaikki ehdi kypsyä toimenpiteeseen, mutta tosta 40stä siis 23kypsiä. Voi siis ilmeisesti tehdä loppukirin! Saa nähdä miten sulla.
Usko, ihana kuulla, että sulla meni kaikki punktiossa hyvin. Mä kanssa lueskelin siellä lepohuoneessa vihkoa jonne punktiossa olleet oli kirjoittanut tuntemuksiaan ja yleensä se vissiin on aikalailla kivuton. Kävi vaan huono tuuri. Huonoa mun kohdalla se, että jos vielä joudutaan uudestaan joskus niin pelkään kyllä tota punktiota ihan hirveesti, sen verran hirveä se oli. Mikä tippa sulla tippui? Mulle annettiin alussa suoneen kahta eri lääkettä ja se siinä. Toimenpiteen jälkeen sain 2 x Panacod. Vieläkin mennään Panadolin voimalla. Eikö sulle ole vielä kerrottu hedelmöittyneiden määrää? Meille soitettiin ihan sovitusti tänään aamulla ettei tarvitse huomiseen asti jännäillä. Hyvä idea toi soittaminen. Soita sinne ja kysy! Mulla alkaa vasta huomenna Luget, ekaa kertaa ne nyt käytössä, inhottaa jo valmiiksi. Olen lukenut, että aiheuttaa monille sivuvaikutuksia... Monelta sulla on huomenna siirto?
Emma
Ai Luget aiheuttaa sivuvaikutuksia, voi kuinka kiva. :( Olen vaan lukenut, että tuntuu kuin kävelisi koko ajan ruokalusikallinen vaniljakiisseliä housuissaan. Kiva kun on muita edellä, niin kuulee jo vähän etukäteen mitä saattaa olla odotettavissa. :)
-Annique-
Sofi, laitatko mulle listaan että oli inssi 02/11 ja nega. Perjantaina olisi virallinen testipäivä, mutta mulla oli tänään labrat siitä kohdun ulkoisesta vielä ja arvo oli enää 1,9 eli en ole myöskään raskautunut uudelleen, plääh. Lopetin nyt luget ja odottelen menkkoja ja sitten lähtee viimeinen hoito ja IVF nyt aloitan femareilla kp1 ja heti kp 2 puregonit. Ettei vaan pääse johtofolli karkuun niin kuin viimeksi kävi ja siksi tehtiin tuo inssi. Tämä on nyt sitten mun viimeinen mahdollisuus eli toivotaan että kaikki menis vihdoin putkeen. Aurinkokin paistaa ja mieli parempi, jospa se vaikuttaisi suotuisasti.
Ihanaa kuukautta kaikille!
Evis