Minun lapsenipa osaa... (kehuja kehiin)
Ikä: 2,5v
Äiti ylpeilee näillä lapsen taidoilla:
-Ei käytä vaippoja
-Käy omatoimisesti potalla
-Pyyhkii itse pepun
-Syö itse
-Pukee/riisuu itse
-Osaa laittaa ohjattuna pyykkikoneen ja astianpesukoneen päälle.
-Kohtelias ja kiittää aina ruuasta tms.,
-Nukkuu 2-3h päiväunet
-Nukkuu täydet yöunet
-Osaa ottaa jääkapista välipalaa itse
-Kuorii itse mandariinin
-Menee itse suihkuun ja laittaa suihkun itse päälle
-Osaa laittaa telkkarin itse päälle
-Osaa ottaa dvd:n kotelosta ja laittaa sen dvd-laitteeseen ja vielä dvd-laitteen päälle
-Kokoaa 15-20 palan palapelejä
-Tunnistaa numerot 0-9
-Tietää värit
-Hyvä muisti ja muistaa ykstyiskohtaisiakin asioita.
-Sanavarasto tosi kattava ja puhuu selkeästi
-Todella näppärä käsistään ja osaa esimerkiksi avata kaulakorun lukon ja laittaa kaulakorun kaulaan, avata napit ja vetoketjut.
-Kekseliäs ja keksii usein itse miten joku asia tehdään tai miten se tulee laittaa, ilman että sitä hänelle näytetään.
Tässä nyt muutamia...
Kommentit (25)
oppi pari viikkoa sitten kertaheitolla kuivaksi, ihan uskomatonta!
Osaa luetella numerot yhdestä kymmeneen.
Nukkuu myös yöt läpi ja sen lisäksi 2-3 h päiväunet sekä nukahtaa helposti omaan sänkyynsä, mutta tätä en kyllä pidä lapsen "taitona", vaan temperamenttiin liittyvänä ominaisuutena.
Siinä joitain tällä hetkellä päällimmäisenä mielessä olevia. :)
oppi pari viikkoa sitten kertaheitolla kuivaksi, ihan uskomatonta!
Osaa luetella numerot yhdestä kymmeneen.
Nukkuu myös yöt läpi ja sen lisäksi 2-3 h päiväunet sekä nukahtaa helposti omaan sänkyynsä, mutta tätä en kyllä pidä lapsen "taitona", vaan temperamenttiin liittyvänä ominaisuutena.
Siinä joitain tällä hetkellä päällimmäisenä mielessä olevia. :)
Vaikka minäkin olen kielellisesti lahjakas, niin siihen en pysty. Tyttö siis latelee tuosta vain "tuttipullo - ollupittut, hammasharja - ajrahsammah" jne. Ikää 8 v.
Siskoni nimittäin osaa saman taidon
sanonut jo yli kuukauden ajan. Muutenkin jokeltelee ja höpöttelee todella "monipuolisesti". Lisäksi "laulaa" esim. radion mukana, eli jokelteluun, tulee ihan erillainen nuotti, kun kuulee musiikkia. Meidän perheen rakkaus-pakkaus, aina iloinen ja todella syötävän suloinen.
Kohta 4v kirjoittaa lyhyitä sanoja ja perheenjäsenten nimet. Lukee auttavasti. Todella taitava piirtäjä, hämmästyttänyt tällä taidollaan kaikki hoitajat jo alle 3v. Laskettelee, hiihtää pitkiä matkoja, luistelee hyvin. Todella herttainen ja avulias poika, ei tekisi pahaa kärpäsellekkään.
Vanhemmilla pojilla erityisiä taitoja, joista äiti on ylpeä, on niin paljon, etten rupea niitä luettelemaan. Kaikki poikamme ovat taiteellisesti lahjakkaita, matemaattisesti ikätasoaan pari vuotta edellä, puhuvat suomea ja englantia.... on kai noita.
Olen todella ylpeä neljästä upeasta pojastani. Toivon, ja uskon, että tulevat pärjäämään hyvin elämässään. Saavat paljon positiivista palautetta kohteliaasta käytöksestään, reiluudestaan ja reippaudestaan. Koululaisilla on useita todella hyviä ystäviä sen lisäksi, että tulevat toimeen oikeastaan kaikkien kanssa, ikään katsomatta.
sen sijaan ei osaa edes kirjoittaa. Siis "vasta" piti kirjoittaa aiemmin.