Yhteisen tilin ihanuudesta kerskuvat
Kommentit (59)
Ei kai tässäkin ole pakko olla okeaa ja väärää vaihtoehtoa? Missä noin mustavalkoisia tyyppejä oikein kasvaa.
Meillä on ollut yhteinen tili koko aviolittomme ajan ja myös ennen sitä. Systeemin toimivuus varmaan vaatii ainakin sitä, että molempien rahankäyttötottumukset ovat samalla hehtaarilla.
Eikö "mullaonomatiliolenitsenäinennainejee"- tyypeillä ole hankaluuksia esim. hoitovapaiden aikaan, jolloin tulotaso romahtaa tuhansilla euroilla. Kuinka silloin maksellaan laskut? Se maksaa jolla on? Miten eroaa yhteisestä tilistä?
meillä on omat tilit ja yhteiset rahat. Yhtenä syynä tähän on se, että olen seurannut sivusta mitä käy jos puoliso kuolee ja on yhteinen tili... Pankki jäädyttää tilin kuolinpesän selvitykseen asti. Ei auta selittelyt, että tili oli yhteinen. Oletteko yhteisten tilien omistajat ottaneet tämän huomioon?
meillä on omat tilit ja yhteiset rahat. Yhtenä syynä tähän on se, että olen seurannut sivusta mitä käy jos puoliso kuolee ja on yhteinen tili... Pankki jäädyttää tilin kuolinpesän selvitykseen asti. Ei auta selittelyt, että tili oli yhteinen. Oletteko yhteisten tilien omistajat ottaneet tämän huomioon?
Totta kai jokainen yhteisen tilin ottaja ottaa tai-tilin. Ja kenellä on kaikki omaisuus käyttötilillä? Jollain sossun elätillä ehkä.
yleensä kotiäidit :)
Meillä on omat tilit ja yksi yhteinen, töissä käyn toistaiseksi mutta kohta jään äitiyslomalle.
Mä en käsitä että miksi pitää naljailla jos jotkut on tyytyväisiä? Ja onko kotiäiti jotenkin huonompi kuin työssä käyvä?
Itse en tule paljon tienaamaan kun kotihoidontuelle taas jossain vaiheessa jään, mä olen oikein tyytyväinen siitä että meillä on myös yhteinen tili, ei tartte pyydellä rahaa erikseen jos käy niin että omalta henk.kohtaiselta tililtä on rahat loppu ja mies ei pisti pahakseen että sieltä rahaa otan, sen takia se yhteinen tili on hankittu joskus.
Mikä perhe se sellanen on jossa on sun ja mun rahat?
Mulla on työssä käyviä ystäviä, joilla on yhteinen tili aviomiehen kanssa.
Minulla ja miehelläni taas on eri tilit. Se on minusta itsestään selvää. Kumpikin pitää itsellään ne rahat, jotka on tienannut. Tulot eivät mene sekaisin, kun on eri tilit.
Ne, joilla on yhteinen tili, kauhistelevat, että miten me tehdään sitten laskujen kanssa, niitähän on tosi hankala jakaa sentilleen tasan ja oikeudenmukaisesti. Mutta emme laskekaan sitä noin. Olemme sen verran sopuisia, että laskujen maksu on aina sujunut ihan suullisella sopimuksella ja olemme olleet naimisissa yli 15 vuotta. Meillä homma toimii näin.
En pidä yhteisen tilin ajatuksesta. Kai se johtuu siitä, että alitajuisesti pelkään sitä. Pelkään, että mies menisi nostamaan ja käyttämään niitä rahoja kertomatta minulle mitään. Siitä todella syntyisi riita!
Nyt kun meillä on eri tilit, kumpikin voi rauhassa tehdä rahoillaan, mitä tahtoo.
Meillä on eri tilit eikä se ole kummallekaan ongelma. Emme tosiaan maksa kaikkea puoliksi emmekä edes laske kuka maksaa mitäkin yhteisistä menoista, se maksaa jolla on varaa. Eli sama elintaso meillä on vaikka tuloissa on eroa. Mies on sanonut, että yhteinenkin tili voisi olla mutta itse en koe sitä tarpeelliseksi. Kai noudatan omien vanhempien mallia, missä kummallakin oli oma tili ja laskujen maksaminen jaettu (esim. toisella sähkölaskut ja toisella ruokalasku jne.).
En tiedä miksi tästä väännetään, itse en ainakaan rinnasta tilin tyyppiä parisuhteeni tilaan. :)
Hänellä on käyttöoikeus ainoastaan sille tilille johon tulee hänen palkkansa.
Palkkapäivänä minä kuitenkin otan hänen tililtään yli puolet toiselle tilille.
Töissä ollaan molemmat.
Meillä on monta tiliä kummallakin, mulla on kolme ja miehellä ainakin kolme, yhteen niistä mulla on käyttöoikeus. Onko meillä nyt sitten yhteinen tili? Mä en maksa mitään laskuja, mies maksaa ne joltain tililtä, en tiedä miltä. Rahaa käytän omilta tileiltä niin kauan kun sitä on niillä ja sitten otan tai käytän siltä tililtä mihin mulla on käyttöoikeus jos muilta on jo loppu. Mä ostan ruuat ja lapsille vaatteet.
Rahasta ei tapella, toisaalta sitä meillä on joten eipä tartte niuhottaa rahan menosta kun on mitä käyttää.'
Yhdessä ollaan oltu 18 vuotta.
minä käytän. Mies ei edes tiedä paljonko saa palkkaa tililleen.... ja molemmat töissä. Yhteiset menot - yhteiset tulot, samaa konkurssia tässä eletään!!
ajaako ap takaa sitä, että kotiäidin pitäisi elellä lapsilisillä ja kotihoidontuella ja mies saisi käyttää palkkatulonsa ihan oman mielensä mukaan? Meillä perhe on yhteisyritys, jossa rahat ja lapset ovat yhteisiä.
Mutta se kantsii muistaa, että jos mies yhtäkkiä kuolee eikä naisella ole kuin yhteinen tili, ei siltä käsittääkseni saa nostaa rahaa ennen perinnönjakoa.
Jo ennen kuin jäinkään kotiäidiksi. Hyvin on pärjätty.
että molempien rahat on yhteisiä vaikka toisen palkka olisi isompi (meillä esim minä) :) Kummallakaan ei ole tarvetta satsata itseensä enempää kuin puolisollakaan olisi varaa
mutta omat tilit =) Rahat toki ovat yhteiset, mutta tili ei.
enkä kersku, meille se on vaan aina ollut luonnollinen tapa ja meidän mielestä meille se ainoa oikea tapa. Emme ymmärrä, mihin avioliitossa, tai vaikka avoliitossa elävät ihmiset tarvitsevat omia tilejä.
Oli sitten kotiäiti tai ei.
on ollut aina yhteinen tili. Molemmat käyvät töissä.
Meillä on miehen kanssa eri tili, mutta yhteiset rahat. Ei toimisi meillä, koska a) mies on yrittäjä ja en haluaisi sössiä siihen liittyvää rahaliikennettä, b) mies hoitaa meillä suurimman osan isoista laskuista, joten on helpompaa, että päätiliämme käyttää vain yksi henkilö.
En usko tuohon sun väittämään tosin, en usko, että sulla on väitteesi tueksi mitään muuta kuin oma mielipiteesi.
Me mentiin mieheni kanssa naimisiin vuonna 2001. Heti päätettiin, että pidetään yksi käyttötili ja yksi säästötili.
Alkuun oltiin molemmat opiskelijoita, elettiin opintotuella ja kesätyörahoilla. Minä toin avioliittoon enemmän "alkupääomaa", mun säästöillä ostettiin yhteiseen kotiin pakastin, tiskikone ja huonekaluja. Kesätöissä mies tienasi vähän paremmin.
Opiskelujen jälkeen minä jäin kotiin esikoisen äitiysloman ajaksi ja muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle, sillä aikaa mies opiskeli ja kävi töissä, tienasi siis todellakin mua enemmän. Sitten minä menin töihin ja tienattii aika lailla yhtä paljon, kunnes jäin toiselle äitiyslomalle.
Toisen äitiysloman jälkeen tein 80% viikkoa, joten tienasin vähemmän. Hoidin enemmän kotitöitä. Mieskin jäi vuosi sitten osittaiselle hoitovapaalle ja tienattiin puolisen vuotta tasan yhtä paljon.
Syksylllä minä sain uuden, parempipalkkaisen työpaikan. Siitä lähtien olen tienannut noin 1000€ enemmän kuin osittaisella hoitovapaalla oleva mieheni.
Ja kaikki nämä 10 vuotta meillä on siis ollut yhteinen tili ja yhteiset rahat. Eikä tämä tule muuttumaan.
meillä on yhteinen tili. Välillä toinen on tienannut enemmän, välillä toinen, mm. mies työttömänä, minä opiskelijana. Helppoa ja sujuvaa, ja onnistuu hyvin, kun meillä samanlaiset ajatukset siitä, miten rahaa käytetään. Minä käyn yleensä kaupassa, ja mm. ostan vaatteet lapsille, kätevää maksaa kaikki vaan yhteiseltä tililtä.
Kaikesta muusta ollaan matkan varrella riidelty, mutta ei koskaan rahasta.
Taisi ap yrittää vain provota ;)
No mutta kuitenkin, minä olen ns. kotiäiti. Meillä on yllätys yllätys, omat tilit :) Rahat menevät kyllä yhteisiin menoihin. Yksi yhteinen tili on, sinne laitellaan tilanteen mukaan säästöön rahaa :)
kaytannollinen...
Me asumme ulkomailla ja olin pitkaan kotona. Mina tienaan noin 1/5 miehen palkasta, joten toki yhteiset rahat ovat minun etuni. Meilla rahasta ei ole ikina tullut riitaa, silla meilla ei kumpikaan ole ostelijatyyppi. Meille tama sopii, mutta en ma tieda kerskailisiko silla. Ollaan oltu pitkaan naimisissa, ja meilla on lapsia. Minua lahinna saalittaa nama naiset, jotka naama irvessa vaittavat, etta jokainen maksaa omat juomansa, ja sitten itse syo nakkaria ja mies syo kaviaaria. Kylla sen nakee, kuinka vahan naiset itseaan arvostavat! Mina en ikina suostuisi siihen, etta tarvitsisi ruveta laskemaan miehen ja vaimon osuutta. Perheessa kuitenkin tyoskennellaan samaan "kassaan", ja jos yhteisista tavotteista on sovittu ja molemmat puolisot ovat siihen sitoutuneet lienee aika samantekevaa, montako tilia perheessa on.