Jos et syö raskaana, lapsestasi tulee lihava!
Sikiö, joka ei saa tarpeeksi ravintoa, äidin pihistellessä ruuasta, lihoo synnyttyään muita helpommin. Imaisee itseensä kaiken ravinnon heti syntymän jälkeen = seurauksena lihavuutta, sydän ja verisuonitauteja ym. loppuelän vaivoja. Tästä tuli dokumentti ykköseltä aika vasta.
Tiedän äidin joka laihtui raskausaikana, vauvasta tuli hirmu paksu rassukka.
Äiti vielä ylpeänä kehui painonsa tippumista. :(
Syökää mammat, mitä väliä jos lihoo...
Kommentit (10)
aiheuttaa aikamoisia ongelmia - varmaankin äitien ylipaino tota sun kuvaamaas ilmiötä huomattavati yleisempi ongelma.
Mutta joo, syökää siis normaali määrä ja tietysti monipuolisesti ja terveellisesti ja harrastakaa liikuntaa, niin hyvä tulee.
Sikiö ottaa ravintoa vaikka äidin luista ja lihaksista, jos tarpeen.
Pienipainoisuus johtuu useammin istukan ongelmista kuin äidin niukasta ruokavaliosta. Ei lahdutusaikana tietenkään laihduttaa saa mutta kannattaa muistaa että vauvan pieni syntymäpaino johtuu todennäköisemmin jostain muusta kuin äidin laihduttamisesta.
Eikä muuten niitä ongelmia tule mikäli se vauva pysy normaalipainoisena myös myöhemmin elämässään. Moni syntymälaiha on koko ikänsä laiha.
että sikiö on aluksi loinen joka ottaa äidistä tarvitsemansa, on humpuukia. Siis ihan alusta asti pitää syödä, jos haluaa lapselleen hyvät eväät elämään. Ja jos oksentaa pitää vaan syödä enemmän. Mä en tiennyt tuota, mutta nytpä selvisi kun katoin sen dokkarin.
Ap
Olen neljän lapsen äiti ja mulla on yksi ylipainoinen lapsi, lapsistani kolmas. Odotusaikana olin todella ylipainoinen ja siksi (tyhmänä) koitin olla sitten syömättä ja laihduttaa kovasti, kun aina asiasta sain kuulla ikäviä kommnetteja, neuvolassa ja muutenkin.
Painoa ei paljoa lisää raskausaikana tullut ja lapsi oli syntyessään pienipainoinen (3750g) sisaruksiinsa verrattuna. Lapsi kasvoi vauhdilla jo pienenä, pitkään pelkällä rintamaidolla. Ylipainoa oli jo taaperosta alkaen. Ruokavalio kuitenkin terveellinen ja normaalimääriä söi ja liikuttiinkin ihan riittävästi. Isommat sisarukset olivat ja ovat normaalipainoisia.
Tämä kolmas lapsemme on ollut myös vakavasti sairas lapsena, en tiedä oliko sattumaa.
Nelosta odottaessani söin taas reilusti ja elin muutenkin normaalisti, itselle ei paljoa tullut painoa kuitenkaan. Lapsi painoi 4600g. Kasvoi hyvin mutta on normaalipainoinen ollut aina.
tuosta just puhuttiin, kaikkia eri vaivoja tullut... nälänhätää kärsineiden lapsenlapsetkin vielä kärsii sairauksista, jotka johtuu aliravitsemuksesta. Vaikuttaa jotenkin geeneihin. Elimistö käyttää kaiken saatavilla olevan ravinnon tehokkaasti, kuin peläten ettei sitä ravintoa kohta saakaan...
Itse lihoin heti alkuraskaudessa paljon. muutenkin oli koko ajan nälkä. lihoin noin 50 kiloisesta noin 70-kiloiseksi.
ja lapseni ovat liian laihoja. tosin eiköhän se liene vain perinnöllien asia, miten paljon painaa, ja miten paljon saa kiloja raskaudessa. Jos raskauden aikana on pahoinvointia, silloin tuskin lihoo? minulla ei ollut pahoinvointia,vaan hirmuinen nälkä ja söin paljon.
Itse lihoin heti alkuraskaudessa paljon. muutenkin oli koko ajan nälkä. lihoin noin 50 kiloisesta noin 70-kiloiseksi.
ja lapseni ovat liian laihoja. tosin eiköhän se liene vain perinnöllien asia, miten paljon painaa, ja miten paljon saa kiloja raskaudessa. Jos raskauden aikana on pahoinvointia, silloin tuskin lihoo? minulla ei ollut pahoinvointia,vaan hirmuinen nälkä ja söin paljon.
Suunnilleen sama painonnousu mullakin, söin paljon. Lapsen kanssa ei ole ainakaan vielä ollut ylipaino-ongelmaa, paremminkin saatu kytätä, ettei painokäyrä tippuisi liikaa.
Mä olen itse läskipallukka, tosin sen olen omalla syömiselläni aiheuttanut. Mulla on kolme lasta, ja kaikki ovat hoikkia, ehkä siis kiitos raskausajan aterioinnin. Mulla lapset ovat kyllä olleet kaikki normaalikokoisia viikkoihin nähden, kaksi ekaa 3,7 ja 3,4kg ja pienin, joka syntyi rv 36 oli 2,8kg.
PS. Kaikkein laihoin lapsistani on se, josta oli ekat 16 viikkoa niin pahaa pahoinvointia, että en pystynyt syömään oikein mitään. Kaikki vaan kuvotti ja inhotti ja jos jotain sain syötyä, tovin päästä sen oksensin kaaressa.
ei kai niitä ehkä voi olattaakaan kun ei paino-ongelmia ole koko suvussa, kummankaan puolelta...
muistan kun tuota uutisoitiin jo monen monta vuotta sitten. Erityisesti suuret sotien aikana ja sen jälkeen syntyneet ikäluokat, joiden äidit saattoi suorastaan nähdä nälkää, kuulemma kärsii tuosta. Eli kun äiti on raskausajan kituuttanut, niin ihmisen pitäisi sitten loppuelämänsäkin kituuttaa. Muuten lihoo.