Minun säästövinkkini Suomelle: kaikki tuki pois alle 20-vuotiailta.
Vanhemmat saisivat lapsilisää alle 20-vuotiaasta nuorestaan. Lopuksi nimitys voisi olla vaikka koulutuslisä.
Ihan turha on tukea alle 20-vuotiaan yksin asumista. Halvemmalla se kotonaan asuisi vielä.
Vain yli 50 km:n päässä kotipaikkakunnaltaan opiskeleva saisi asumistukea. Asumistukea saisi, jos menisi naimisiin tai saisi lapsen.
Tämä alle 20-vuotiaiden tukeminen on valtiolta rahan haaskausta. Järkevämpää olisi asua kotonaan vielä.
Itse muutin pois kotoa 24-vuotiaana. Ihan järkisyistä, sillä oli mulla mahdollisuus muuttaa myös omaan yksiöön (mummiltani vapautunut), jos olisin halunnut.
Kommentit (116)
ja mulla oli 2 akateemista loppututkintoa mutta kyllä jo 21-vuotiaana. Että siis aivan naurettavaa, että 24-vuotiaalla ei ole jo linnaa, laivaa, 10 autoa, omaa palvelusväkeä ja 10 vuotta avioliittoa takana. Hei camoon, mitä te oikeesti yritätte todistella? Kyllä kaikki tietää, että kukaan täysjärkinen ei hanki 24-vuotiaana 3 lasta.
Minä tunnen montakin joilla nuorena monta lasta, itsellänikin 2 tuossa iässä mutten yhtään normaalia 24-vuotiasta kotona asuvaa. Kyllä ne kaikki on enemmän tai vähemmän vajakkeja.
kotonaan 24-vuotiaaksi asti. Jos taasen opinnot jää peruskouluun, niin on toki luontevaa muuttaa aiemmin erilleen, kun on töissä ja saa omaa rahaa tienattua riittävästi.
Pointtini on se, että turhat tuet pois.
ap
alle kaksikymppisenä kotoa muuttavaa ei tuettaisi yhteiskunnan varoista kuin mainitsemissani tapauksissa. Kukin muuttakoon, jos on varaa.
siihen kahteenkymppiin. Onhan se joskus ollut kakskytneljäkin. Ihan holhottavia suurin osa alle kaksikymppisistä vielä on.
kotonaan 24-vuotiaaksi asti. Jos taasen opinnot jää peruskouluun, niin on toki luontevaa muuttaa aiemmin erilleen, kun on töissä ja saa omaa rahaa tienattua riittävästi. Pointtini on se, että turhat tuet pois. ap
Kertoisitko mitä ne nykyiset turhat tuet ovat, minä kun en tiedä.
kotonaan 24-vuotiaaksi asti. Jos taasen opinnot jää peruskouluun, niin on toki luontevaa muuttaa aiemmin erilleen, kun on töissä ja saa omaa rahaa tienattua riittävästi. Pointtini on se, että turhat tuet pois. ap
Yritä nyt jo hyväksyä se, että ei ole normaalia asua mamman helmoissa pitkälle aikuisikään saakka. Tietenkin eri asia jos ei kykene itsenäiseen elämään. Ethän nosta opintotukea kotona asuessasi? Yleensä aikuiset opiskelijat elättävät itsensä töitä tekemällä, älä vaan sano ettet ole töitä tehnyt opintojen ohella ja vielä nostanut opintotukea! Onko vanhempasi läheisriippuvaisia tai muuten "epänormaaleja"
opiskelee hyvän ammatin eikä ensimmäisenä paukauta 3 lasta niin täytyy varmaan olla joku vajakki. En tunn kyllä e montakaan sellaista vajakkia. Päinvastoin.
omilleen alaikäisenä, niin olisihat sinä päässyt kotoa pois yhteiskunnan syliin vetoamalla surkeaan perheeseesi.
Siis MINNE minä olisin mielestäsi päässyt?? Sossu tiesi varsin hyvin mitä meidän perheessä tapahtui muttei tehnyt yhtään mitään. Me lapset olimme täysin omillamme.
vai tajusitko jo oman typeryytesi?
opiskelee hyvän ammatin eikä ensimmäisenä paukauta 3 lasta niin täytyy varmaan olla joku vajakki. En tunn kyllä e montakaan sellaista vajakkia. Päinvastoin.
Lasten tekoa en kommentoi mutta kukaan tuntemani kotona asuva aikuinen ei ihan täysillä käy. Eikä myöskään vanhemmat jotka elättävät aikuisen lapsensa.
lähellä vanhempiaan asuessaan alle parikymppisenä tai jopa alle 25-vuotiaana, kuten joku sanoi.
Asukoot itsekseen, jos on varaa se kustantaa itse.
En ollut opiskeluaikana töissä muuta kuin kokonaan kesät ja syyslomallakin joskus.
ap
muuttamasta omaan kämppään, jos vanhemmat maksaa lystin. Edelleen tässäkin keskustelussa on ihan mahdotonta ymmärtää ap:n pointtia, joka on ERITTÄIN JÄRKEVÄ! Vanhemmilla pitäisi olla elatusvastuu pidempään kuin 18-vuotiaaksi.
Kun tässä aletaan pian leikkaamaan miljarditolkulla, niin valitettavasti ei ole olemassa mitään subjektiivisia oikeuksia vaan asioita pitää tarkastella rajustikin. En minä ymmärrä, miksi jotain 19-vuotiasta pitäisi yhteiskunnan elättää, jos vanhemmilta löytyisi vielä huone ja äitikin täyttäisi jääkaappia. Mielummin minä häneltä otan pois nuo tuet kuin alan leikata vanhustenhuollosta, mielenterveyspalveluista jne. Se on ARVOVALINTA!
lähellä vanhempiaan asuessaan alle parikymppisenä tai jopa alle 25-vuotiaana, kuten joku sanoi. Asukoot itsekseen, jos on varaa se kustantaa itse. En ollut opiskeluaikana töissä muuta kuin kokonaan kesät ja syyslomallakin joskus. ap
Ja kaiken lisäksi nostit vielä opintotukea, eikös vaan? Toiset loisii vanhempien kustannuksella, toiset tekee töitä, maksaa veroja ja saa asumistukea.
sossu hoiti tapauksessanne asiat huonosti. Teitä harvinaisen huonossa perheessä asuvia toki on. Ei kaikkia erikoistapauksia voi millään ottaa huomioon.
Kyllä minusta on vielä kamalampaa, että jouduitte sellaisessa perheessä elämään pieninä lapsina. Nuorena voi sentään pitää puoliaan.
Älä minun kimppuuni hyökkää. En hyväksy vanhempiesi elämää ja lastenhoitoa ollenkaan.
ap
En ole milloinkaan nostanut opintotukea. Kaikki on säästössä. Heh, voisin vielä lukea hyvin uudenkin ammatin, jos haluaisin. No, ei tarvitse sentään.
Tässä istun omassa olohuoneessani, nautiskelen punkkua, katselen toisella silmällä telkkua ja toisella av:ta (älkää kysykö miksi).
Koira makaa jaloissa, mies pitää kädestä kiinni, teinit ovat radalla. Unohdin muuten mainita, että väikkäri on yhteenvetoa vaille valmis.
En su Porvoossa enkä provoa.
Ihan hyvä provo tosin:)
lähellä vanhempiaan asuessaan alle parikymppisenä tai jopa alle 25-vuotiaana, kuten joku sanoi. Asukoot itsekseen, jos on varaa se kustantaa itse. En ollut opiskeluaikana töissä muuta kuin kokonaan kesät ja syyslomallakin joskus. ap
Oletko koskaan käynyt Kelan sivuilla katsomassa mitä on tuon tuen tulorajat? Kannattaa käydä, on aika pienet. Meidän tuttavapiirissa ani harva saa tukea, yleensä vanhemmilla on "liian suuret" tulot tai sitten opiskelija tienaa jotain itse. Vähävaraisille tuo tulo on ihan paikallaan.
Tiesitkö muuten sen, että opiskelija-asuntoa on käytännössä mahdoton saada jos asuu vanhempiensa luona samassa kaupungissa jossa opiskelee. Ainut keino muuttaa kotoa on saada yksityiseltä kämppä. Voit katsoa mitä yksiön vuokrat on suuremmilla paikkakunnilla. Opiskelijoiden asumistuessa maksimivuokra on 250e. Ihan voit katsoa mitä sillä rahalla saa. Loppu on kustannettava itse.
tervetuloa ap maailmaan!!
Ap on loisinut kotona töitä tekemättä isin rahoilla vielä siinä vaiheessa, kun suurin osa muista saman ikäisistä on elättänyt itsensä ja perheensä töitä tekemällä ja/tai opintolainaa nostamalla.
Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
Jokainen saa asu miten tahtoo, mutta alle 20v:lle ei tarvitsisi maksaa asumistukia, opintorahaa tms. vaan vanhempien tehtävänä olisi maksaa niin asuminen kuin kaikki muukin. Jos papalla on rahaa, voi lapsen heivata keskustakolmioon vaikka 14v iässä yksin asumaan, se ei ole keneltäkään pois, mutta ei pidä vaatia yhteiskuntaa maksamaan "varhaista itsenäistymistä".
Minä muutin pois kotoa 19v iässä, solukämppään, joka oli niin halpa, että siellä pystyi asumaan ilman mitään tukia ihan vaan perinteiseen tapaan töissä käymällä.
edelleen ilmaista. Nuori saisi myös muuttaa ihan mihin lystää, jos vaan on sitten varaa kustantaa se itsekseen asuminen. On tuhlausta, että yhteiskunta kustantaa sellaisen opiskelevan nuoren muualla asumisen, joka kykenee aivan hyvin vielä asumaan lapsuudenkodissaan 20-vuotiaaksi asti.