Minun säästövinkkini Suomelle: kaikki tuki pois alle 20-vuotiailta.
Vanhemmat saisivat lapsilisää alle 20-vuotiaasta nuorestaan. Lopuksi nimitys voisi olla vaikka koulutuslisä.
Ihan turha on tukea alle 20-vuotiaan yksin asumista. Halvemmalla se kotonaan asuisi vielä.
Vain yli 50 km:n päässä kotipaikkakunnaltaan opiskeleva saisi asumistukea. Asumistukea saisi, jos menisi naimisiin tai saisi lapsen.
Tämä alle 20-vuotiaiden tukeminen on valtiolta rahan haaskausta. Järkevämpää olisi asua kotonaan vielä.
Itse muutin pois kotoa 24-vuotiaana. Ihan järkisyistä, sillä oli mulla mahdollisuus muuttaa myös omaan yksiöön (mummiltani vapautunut), jos olisin halunnut.
Kommentit (116)
sitten nuori kulkisi kouluun bussilla. Kaipa sieltä peräkylältä jonkinlainen bussi kulkee.
Erityistapauksissa ehkä voisi saada poikkeusluvan asumistukeen alle 25 kilometrissäkin, mutta se olisi harvinainen poikkeus.
Kun niitä poikkeuslupahakemuksia tulee kaiklta jotka eivät automaattisesti saisi tukia. Tää idea on jo alkuunsa pystyyn kuollut.
Ja millainen koulu täytyy olla 25km:n sisällä?
Jos haluaisit opiskella lääkäriksi (yliopistossa) liian kaukana ja rajojen sisällä on AMK joka kouluttaa sairaanhoitajaksi niin saatko luvan muuttaa sinne kauas tuillaeläjäksi? Tai jos riittävän lähellä olisi se lääkis mutta et pääse sinne vaan saisit paikan toiselta puolelta Suomea niin saatko muuttaa? Entä jos haet suoraan sinne toiselle puolelle Suomea etkä edes yritä kodin lähelle?
Entä kuinkahan moni nuori lykkäisi opintojaan ja menisi töihin jotta pääsisi itsenäistymään? Kuinkahan moni näistä jumahtaisi sinne työhönsä? Vähenisi korkeastikoulutetut?
Miten opiskelun=työllistymisen voisi tehdä vielä vaikeammaksi?
...varsinkin, jos vanhemmat ovat kuolleet tai muuten vaan rappiolla, et saa opiskelupaikkaa eikä sinulla ole siis edes vapautta muuttaa minnekään kun et saa tukea = lisää masentuneita nuoria ja itsemurhia.
Miten joku voikin olla noin todellisuudesta harhautunut?? Kaikki alle kaksikymppiset eivät ole samanlaisia teinipellejä kuin ap aikoinaan- osalla on jo omakin perhe!
olisi naimisissa tai olisi lapsia.
Hyvä, että vanhempien tulot vaikuttavat asumistukeen alle 20-vuotiaana.
ap
omilleen alaikäisenä, niin olisihat sinä päässyt kotoa pois yhteiskunnan syliin vetoamalla surkeaan perheeseesi.
Siis MINNE minä olisin mielestäsi päässyt?? Sossu tiesi varsin hyvin mitä meidän perheessä tapahtui muttei tehnyt yhtään mitään. Me lapset olimme täysin omillamme.
Numero 35, tai jotain, komppaa täysillä. Kaiken huippuhan oli vielä se, että kelasta ja sossusta oltiin sitä mieltä, että ei tipu tukia koska vanhempien kuuluu elättää!! Vanhemmat jotka ajaa 16-vuotiaan kadulle, varmaan ovatkin todella halukkaita tuhlaamaan dokausrahojaan jonkun kakaran tukemiseen...Että semmoinen hyvinvointivaltio meillä. Ja meitä on helvetisti.
sitten nuori kulkisi kouluun bussilla. Kaipa sieltä peräkylältä jonkinlainen bussi kulkee. Erityistapauksissa ehkä voisi saada poikkeusluvan asumistukeen alle 25 kilometrissäkin, mutta se olisi harvinainen poikkeus.
meidän peräkylältä ei kulje MINKÄÄNLAISIA julkisia kulkuneuvoja, EI BUSSIA, EI JUNAA, ei sporaa, ei yhtikäs mitään. Ymmärtänet varmana että nuoren on PAKKO muuttaa pois jos haluaa opiskella.
huolehtimaan nuoristaan 20-vuotiaiksi asti, jos nuorella ei ole riittävästi tuloja oman elämänsä kustantamiseen. Lapsilisän kokoista koulutusrahaa vanhemmat saisivat.
Ihmettelen, millainen vanhempi viskaisi nuoren ulos vastentahtoisesti 18 vuotta täytettyään. Jos viskaisi, niin vanhemmilta vaikka ulosmitattaisiin sen nuoren elatus 20-vuotiaaksi asti.
Huom: ulkomailla vanhemmat joutuvat jopa MAKSAMAAN KOKO NUOREN KOULUTUKSEN. Pikkujuttuhan tämä uudistus olisi. Monessa maassa vanhemmat säästävät koulutukseen vuosikausia.
Kannattaakohan sun vaikka hankkia hiukan yleissivistystä ?
Monessakaan maassa ei tuollaista velvollisuutta ole (en tiedä yhtään). Ja monessa maassa se ei mahdollista olisikaan (ei missään). esim. USA:ssa oppilas maksaa itse opiskelunsa ja sitten jos on keskiluokkaista kultalusikka sakkia, vanhemmat auttaa siinä maksamisessa.
Suomessa on onneksi opetus ilmaista, mutta kyllä se ajokortinkin ajaminen 18 kesäsen rahapussia kirpaisi. Asumistukea sain 18-20 vuotiaaksi saakka ja sitten sain täysipäiväisen työn ja aloin maksamaan veroja ja olenkin nyt 32 vuotiaana jo täysin nettomaksaja.
Tarkoitan sitä, että turha maksaa mitään asumistukia sellaiselle, joka opiskelee samalla paikkakunnalla, missä vanhemmat asuvat. Ja siis on elossa olevat vanhemmat. Miten nyt tästäkin joku viitsii sanoa.
ap
Tarkoitan sitä, että turha maksaa mitään asumistukia sellaiselle, joka opiskelee samalla paikkakunnalla, missä vanhemmat asuvat. Ja siis on elossa olevat vanhemmat. Miten nyt tästäkin joku viitsii sanoa.
ap
Voi ap miten jäit junnaamaan.... Kotiin jääminenhän ei ole nytkään kiellettyä, kaikki saavat jäädä jos itse tahtovat ja vanhemmille sopii. Ehdotuksesi ei poista mitään kuluja, vaan muuttaa sen että itsenäistymään haluava opsikelija hakisi riittävän kauas.
Missä todellisuudessa elät jos luulet tuon ratkaisusi kilometrirajoineen ja poikkeuslupineen muutavan tai säästävän jotain?
elättää 20-vuotiaaksi, mutta käytännössä monella on pakko, kun ei ole mitään asumistukisysteemiä opiskelijalle.
että asutaan omillaan ja vaikka olisikin lapsia, naimisissa yms. Vaan, että raha tulee muualta kuin tukien muodossa ja/tai sossusta. Ja nimenomaan se työnhakuvaihe kestää kauan, kauemmin kuin 6kk. Se, että joku on äiti, ei tee ihmisestä yhtään sen aikuisempaa kuin lapsettomasta. Sanoisin, että ammatilliset ja työsaavutukset kielivät enemmän itsenäisyydestä kuin lapsilukumäärä. Lapsiinhan saa aina tukea ja sillä tavalla pystyy elämään mutta kun ne lapsetkin kasvavat joskus isoiksi. Ja naisten elämä on muutakin kuin äitiyttä.
Revi siitä. Mitään tukia emme saa koska olemme keskiluokkaisia vanhempia, yhteenlasketut vuositulot bruttona 60 000e (laske tuosta kuukausipalkka jos osaat). Lapsilisää ei enää tipu, silti maksamme lapsen opiskelut ja elätämme muutaman muun lapsen sen lisäksi.
Kannattaisko ap olla hiljaa asioista joista EI tiedä yhtään mitään.
harva tuota kuitenkaan tekisi itsenäistymisen vuoksi. Useimmat haluaisivat kuitenkin olla kätevyyden kannalta lähellä vanhoja hyviä kavereitaan ja vanhempiaan ja hakisivat siis läheisiin opiskelupaikkoihin, jos sopivia on lähellä.
ap
oikein ole tästä maailmasta. Suomessa on täysi-ikäisellä oikeus asua siellä missä haluaa. Mitä ihmeen Pohjois-Koreaa tästä maasta halutaan näillä ihmeellisillä nuorten pakkoasumisilla ja persujen mamujen pakkosiirroilla.
Tuollako pelastetaan kansakunnan talous?
Kotonaan asuva 17 vuotta täyttänyt ei tälläkään hetkellä saa käytännössä yhtään mitään tukea, ja kotoa muuttaneen opintotuki on täysin minimaalinen.
En tiedä minkälaisessa todellisuudessa itse elät, mutta aika monella yli 18 vuotiaalla on parisuhde ja lapsiakin. Mamman ja papan kanssako sitä siinä sitten elettäisiin? Jos sinä olet 24 vuotiaana syönyt kotona äipyn tekemiä voikkosia ja katsellut äipyn ja isukin kanssa Lemmenlaivaa videolta, niin voi viddu sentään, herää nyt todellisuuteen.
Asua kotona äitylin ja isylin kanssa 24 v. Naurettavaa.
Minulla oli tuossa vaiheessa kolme lasta ja akateeminen loppututkinto.
harva tuota kuitenkaan tekisi itsenäistymisen vuoksi. Useimmat haluaisivat kuitenkin olla kätevyyden kannalta lähellä vanhoja hyviä kavereitaan ja vanhempiaan ja hakisivat siis läheisiin opiskelupaikkoihin, jos sopivia on lähellä.
Niin suurin osa tuon ikäisistä on nimenomaan itsenäsitymisvaiheessa jossa halutaan kokeilla omia siipiä ja nimenomaan lähteä niiden vanhempien luota. Minun tuttavapiiristäni jotka eivät sitä halunneet tuolloin tehdä ovat jääneet enemmän tai vähemmän "roikkumaan" vanhempiinsa. Paljon "aikuisia sinkkuja" ja jopa vanhempien kuolemaan asti näiden luona asuneita. Normi nuori yleensä haluaa mieluummin 50km päähän vanhemmistaan kuin asua näiden kanssa.
esim. sen ettei paljon kannata näitä loistoideoitaan päästää suustaan.
Normaali nuori aikuinen olisi jo katkaissut napanuoran.
ja mulla oli 2 akateemista loppututkintoa mutta kyllä jo 21-vuotiaana. Että siis aivan naurettavaa, että 24-vuotiaalla ei ole jo linnaa, laivaa, 10 autoa, omaa palvelusväkeä ja 10 vuotta avioliittoa takana. Hei camoon, mitä te oikeesti yritätte todistella? Kyllä kaikki tietää, että kukaan täysjärkinen ei hanki 24-vuotiaana 3 lasta.
Jos suuntaat tämän lapsellisen viestisi minulle, jolla oli 24-vuotiaana 3 lasta ja yliopistotutkinto, niin olen pahoillani puolestasi.
Mutta näin se vain on minulla, ja itse asiassa muutamalla ystävällänikin.
Ja olen kovastikin täysjärkinen. Olen alle nelikymppinen, lapset lähes täysikäisiä, hyvä mutta vaativahko työ, vuositulot n. 60 000 euroa, ihana mies ja paljon vapautta toteuttaa itseäni. Sorry. Koita kestää. Voimia katkeruuteesi.
En olisi tässä, jos olisin vielä 24 vuotiaana elellyt äippylin ja isylin huomassa.
ja mulla oli 2 akateemista loppututkintoa mutta kyllä jo 21-vuotiaana. Että siis aivan naurettavaa, että 24-vuotiaalla ei ole jo linnaa, laivaa, 10 autoa, omaa palvelusväkeä ja 10 vuotta avioliittoa takana. Hei camoon, mitä te oikeesti yritätte todistella? Kyllä kaikki tietää, että kukaan täysjärkinen ei hanki 24-vuotiaana 3 lasta.
Siis MINNE minä olisin mielestäsi päässyt?? Sossu tiesi varsin hyvin mitä meidän perheessä tapahtui muttei tehnyt yhtään mitään. Me lapset olimme täysin omillamme.