Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun säästövinkkini Suomelle: kaikki tuki pois alle 20-vuotiailta.

Vierailija
26.02.2011 |

Vanhemmat saisivat lapsilisää alle 20-vuotiaasta nuorestaan. Lopuksi nimitys voisi olla vaikka koulutuslisä.

Ihan turha on tukea alle 20-vuotiaan yksin asumista. Halvemmalla se kotonaan asuisi vielä.

Vain yli 50 km:n päässä kotipaikkakunnaltaan opiskeleva saisi asumistukea. Asumistukea saisi, jos menisi naimisiin tai saisi lapsen.

Tämä alle 20-vuotiaiden tukeminen on valtiolta rahan haaskausta. Järkevämpää olisi asua kotonaan vielä.

Itse muutin pois kotoa 24-vuotiaana. Ihan järkisyistä, sillä oli mulla mahdollisuus muuttaa myös omaan yksiöön (mummiltani vapautunut), jos olisin halunnut.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo aloitus, kun ei vaivaudu vastaamaan kysymykseen: nostiko opintotukea kotona asuessaan. Hänestä kun siis kaikki tuet tulee poistaa...

Vierailija
102/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotuesta yms. Tosiasia on, että kotiäidit nyt saavat ihan helvetillisiä tukia ja opiskelijan tai työssäkäyvän naiset tulot ovat ihan naurettavia niihin verratessa. Te saatte kuitenkin hoitaa OMAA kotia yhteiskunnan piikkiin ja toiset naiset ei eläissään edes käy työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siis itse nostanut tukea, kuten jo aiemmin vastasin. (Kohta täytyy mennä nukkumaan.)

Minusta tämä on niukkojen rahojen priorisointikysymys, en minä pahalla tarkoita.

ap

Vierailija
104/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienennetään kodinhoidontukea. Naiset joutuisivat siis itse tienaamaan OMAN lapsen kasvattamiseen tarvittavaa rahaa. Naiset eivät jäisi vuosikausiksi pyörimään kotiin vaan palaisivat työelämään. Teinit tai muut naiset eivät tehtailisi lapsia joita ei huvita opiskelu tai työnteko. Tästähän on tehty hiljattain tutkimus, että kotona, työttömänä pyörivät, pelkästään vuodesta toiseen yhteiskunnan tuilla elävät kotiäidit tulevat erittäin kalliiksi Suomelle.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun ylläoleva on ihmeen yleinen näkemys...Missä kohtaa yhteiskunta säästää jos minä laitan kolme lasta päiväkotiin??

Tällä hetkellä minun lapseni maksavat kunnalle alle 400 euroa yhteensä (päivähoidon osalta), olen siis kotona. Jos laitan lapset päiväkotiin, se maksaa kunnalle lähes 3000 euroa/kk. Itse maksaisin tuosta reilusti alle kolmasosan hoitomaksuina. 1800 euron bruttopalkasta voi jokainen päätellä, vaikkei prosenttilaskuja osaisikaan, että luultavasti en kunnallisveroa yli kahtatonnia maksa. Niin missä se säästö on??

Ei ehkä varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta ihme ettei tähän ikinä kukaan kotihoidontuen vastustaja vastaa?!!

Vierailija
105/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotuesta yms. Tosiasia on, että kotiäidit nyt saavat ihan helvetillisiä tukia ja opiskelijan tai työssäkäyvän naiset tulot ovat ihan naurettavia niihin verratessa. Te saatte kuitenkin hoitaa OMAA kotia yhteiskunnan piikkiin ja toiset naiset ei eläissään edes käy työssä.

suurinta tukea saa vanhemmat joiden lapset on kunnallisessa päivähoidossa. Tuki on kuukaudessa n. 750e per lapsi, siis korkeimman päivähoitomaksun jälkeen. Pitäisikö lopettaa??

Vierailija
106/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu, paljonko kunnalle maksaisi jos laittaisin 2 lasta päiväkotiin?

Vierailija
107/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, kunta ei ole yhteiskunnasta erillinen yksikkö vaan kaikki tämä täällä lasketaan yhteen ja katsotaan, mitä jää viivan alle. TASAN TARKKAAN ON YHTEISKUNNALLE EDULLISEMPAA, ETTÄ ÄIPPÄ MENEE TÖIHIN JA VIE LAPSET HOITOON KUIN MÖHNIÄ KOTONA OLETTAEN, ETTÄ HOIDETTAVIA LAPSIA ON ALLE NELJÄ.

Kuinka hemmetin tyhmiä te olette??? Eikö teidän järki sano, että on paljon tehokkaampaa, että yksi hoitaa neljä lasta kuin, että tarvitaan neljän lapsen hoitamiseen pahimmillaan jopa neljä työikäistä ihmistä... Ihan alkeellista ajattelua kiitos.

Ja hei, älkää viitsikö listata jotain kuvitteellisia kuluja kunnalle. Asia ei ole niin yksinkertainen. Ainoa järkevä ajattelu on tuo, kun miettii hoidon tehokkuutta.

Vierailija
108/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä varmaan olen juuri tämän aloituksen kohderyhmää, koska yliopisto-opinnot aloitin 19-vuotiaana samalla paikkakunnalla kuin missä vanhempanikin asuvat. Ja muutin saman tien omaan asuntoon ja "elämään opintotuilla".

Nyt 22 vuotiaana olen jo gradua vaille maisteri, työssä käyvä veronmaksaja, naimisissa ja lapsi haaveissa.

Olisiko hyvä, että olisin pyörinyt tämän ajan vanhempien jaloissa heidän elätettävänään? Sen sijaan, että itsenäistyin ja aloitin oman elämän?

Se mikä sopi ap:lle ei sovi kaikille..

Vierailija
109/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lähtee mahdollisimman pian kotoa jos siellä on väkivaltaisuutta, epämiellyttävä ilmapiiri, ahdasta tms. Pakottamalla tällaiset nuoret kotiin (jos tuet otetaan pois) saadaan aikaan vain huonoja asioita.

kotona siihen asti, että valmistuin ammattiin ja pystyin itse kustantamaan elämiseni.

Ihan turha on tukea kotipaikkakunnallaan opiskelevaa nuorta. Hillitöntä rahan haaskausta, kun valtiolla on rahapula. Ne rahat voisi vaikka laittaa vanhustenhuoltoon. Tärkeämpää on, että vanhus saa ihmisarvoista kohtelua kuin että valtio tukee turhaan nuoren aikaista itsenäistymistä.

ap

Vierailija
110/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutuksensa ottamalla opintolainaa, säästämällä, käymällä töissä tms. Vhävaraisille, erityisryhmille, lahjakkaille yms. myönnetään myös stipendejä.

Huom: ulkomailla vanhemmat joutuvat jopa MAKSAMAAN KOKO NUOREN KOULUTUKSEN. Pikkujuttuhan tämä uudistus olisi. Monessa maassa vanhemmat säästävät koulutukseen vuosikausia.

Vierailija
111/116 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, kunta ei ole yhteiskunnasta erillinen yksikkö vaan kaikki tämä täällä lasketaan yhteen ja katsotaan, mitä jää viivan alle. TASAN TARKKAAN ON YHTEISKUNNALLE EDULLISEMPAA, ETTÄ ÄIPPÄ MENEE TÖIHIN JA VIE LAPSET HOITOON KUIN MÖHNIÄ KOTONA OLETTAEN, ETTÄ HOIDETTAVIA LAPSIA ON ALLE NELJÄ.

Kuinka hemmetin tyhmiä te olette??? Eikö teidän järki sano, että on paljon tehokkaampaa, että yksi hoitaa neljä lasta kuin, että tarvitaan neljän lapsen hoitamiseen pahimmillaan jopa neljä työikäistä ihmistä... Ihan alkeellista ajattelua kiitos.

Ja hei, älkää viitsikö listata jotain kuvitteellisia kuluja kunnalle. Asia ei ole niin yksinkertainen. Ainoa järkevä ajattelu on tuo, kun miettii hoidon tehokkuutta.

Miksi sitten kaikkialla kuulutetaan päivähoidon TODELLISIA kustannuksia? Paljonko ne sinun mielestäsi ovat? Näillä esimerkkisi mukaisilla neljän eri perheen ainokaisten kotihoidontuilla ei makseta edes yhden lastenhoitajan palkkaa, puhumattakaan päivähoidon muista kustannuksista.

Itse maksan veroja palkastani alle 400 €/kk, ihanko varmasti olet sitä mieltä että yhteiskunta voittaa jos laitan kullannuppuni päiväkotiin?!

T:Se, jolla on kolme lasta.

Vierailija
112/116 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se aina julkisuudessa laskettu kulu on kunnalle se laskettavissa oleva suora kulu. Tosin laskelma ei ota kantaa siihen, että työssäkäyväkin maksaa veroja, hoitaja maksaa veroja, työssäkäyvä kuluttaa enemmän -> palveluammateissa tmv. työskentelevät maksavat veroja ja taas kuluttavat jne. Ketju on loputon.

kuten kirjoitin, niin ainoa järkevä tapa mitata taloudellista vaikutusta on miettiä hoidon "tehokkuutta". Ja ei millään logiikalla ole tehokkaampaa, jos yhta lasta hoitaa yksi työikäinen aikuinen...

[/quote]

Miksi sitten kaikkialla kuulutetaan päivähoidon TODELLISIA kustannuksia? Paljonko ne sinun mielestäsi ovat? Näillä esimerkkisi mukaisilla neljän eri perheen ainokaisten kotihoidontuilla ei makseta edes yhden lastenhoitajan palkkaa, puhumattakaan päivähoidon muista kustannuksista.

Itse maksan veroja palkastani alle 400 €/kk, ihanko varmasti olet sitä mieltä että yhteiskunta voittaa jos laitan kullannuppuni päiväkotiin?!

T:Se, jolla on kolme lasta.

[/quote]

Vierailija
113/116 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetillisiä tukia? eiköhän asia ole niin että opiskelijat kotiäidit, työttömät, saavat suomessa naurettavia tukia, parin sadan euron tukia.

Mnimieläkekin on jo 700 euroa. Eli kyllä suomessa työnnetään rahat ja terveyspalvelut vanhenevalle ikäluokalle. Vielä 50 vuotta sitten tuettiin lapsiperheitä. Vanhukset pärjäsivät tosi vähäll

Vierailija
114/116 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunta jää häviölle :)

Vierailija
115/116 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se aina julkisuudessa laskettu kulu on kunnalle se laskettavissa oleva suora kulu. Tosin laskelma ei ota kantaa siihen, että työssäkäyväkin maksaa veroja, hoitaja maksaa veroja, työssäkäyvä kuluttaa enemmän -> palveluammateissa tmv. työskentelevät maksavat veroja ja taas kuluttavat jne.

Tunnustan tässä avoimesti yksinkertaisuuteni, mutta ei sltikään mene jakeluun kuinka minun maksamani alle 400 euron verot voisivat kompensoida kolmen lapseni kulut päiväkodissa? Ja mitä tulee kulutuksen kasvuun, minun päivätyöhön menoni ei tämän talouden ostovoimaa kasvattaisi kuin muutamalla kympillä, johtuen päivähoitomaksuista yms. työssäkäyntiin liittyvistä kuluista:) Ainakin minun lähipiirissäni tilanne on se, että vähänkin parempituloiset ovat palanneetkin töihin mahdollisimman pian...(ja kuormittaneet sen jälkeen terveydenhuoltojärjestelmää jatkuvasti sairastavien pienokaistensa kanssa;)

Itse olen nähnyt ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi meidän kannaltamme nyt sen, että itse käyn iltatöissä, mies työskentelee päivisin. Nyt jopa itse hieman hyödyn työnteosta:)Hyvin monille vaan ei työaikojen valikointi ole mahdollista, valitettavasti.

Kiitos asiallisesta kommentistasi, kenties joku viisas ihminen onnistuu joskus laskemaan nämä asiat niin tarkkaan, että saadaan ihan faktojakin pöytään. Siihen saakka keskustelu jatkunee kiihkeänä mutu-pohjalta ;)

Se kolmen äiti

Vierailija
116/116 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettu Kelan sivuilta:

Kolmen lapsen äiti, lasten iät 5v, 2v ja 1v. Äiti kotihoidontuella kotona. Kotihoidontukea äiti saa 314,28e nuorimmasta, 94,09e keskimmäisestä ja 60,46e vanhimmasta. Yhteensä siis 468,83e. Tästä äiti maksaa veroja, mutta aika vähän. Yhteiskunnalle siis kuluja tästä tuon 468,83e.

Jos taas kyseinen äiti menisi töihin, olisi lasten hoitopaikoista kuluja yhteiskunnalle asuinpaikasta riippuen 2400-3000e. Näistä äiti maksaisi itse isän tulojen ollessa niin suuret että maksimi täyttyy yhteensä 534e/kk. Eli kuluja jää yhteiskunnalle 1866-2466e/kk

Sitten lasketaan äidin palkka, minun palkkani. Se on tasan 1200e/kk bruttona. Itse maksan tästä veroja kuussa 191e. Eli se pienentää yhteiskunnan kustannuksia kolmen lapsen päivähoidosta 1675-2275 euroon kuussa.

Sitten lasketaan tähän nyt vielä se työnantajan minusta kuussa maksama kustannus yhteiskunnalle. Yleisestihän lasketaan että työnantajan kustannukset ovat 1,6 kertaa palkka. Tässä tapauksessa siis 1920e/kk. Ja kun laskemme tästä siis työnantajan yhteiskunnalle maksaman 720e vielä pois noista päivähoitokuluista, niin siitä tulee silloin 955-1555e kustannuksia kunnalle lasten päivähoidosta.

Nyt jokainen voi sitten laskea että onko yhteiskunnalle kannattavampaa maksaa minulle muutama vuosi sitä kotihoidontukea vai ottaa lapset päivähoitoon.

Tähän ei edes ole vielä huomioitu veronvähennyksiä joita saisin, eikä sitä että mikäli minä palaisin töihin, sijaiseni olisi takaisin työttömänä eli en loisi uutta työpaikkaa menemällä töihin vaan se työ on tehtävä jokatapauksessa. Mutta jopa näin voi aikaselkeästi laskea että mikä on kannattavaa ja mikä ei...

Jos nyt jollekin jäi vielä epäselväksi niin ihmettelen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi