Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun säästövinkkini Suomelle: kaikki tuki pois alle 20-vuotiailta.

Vierailija
26.02.2011 |

Vanhemmat saisivat lapsilisää alle 20-vuotiaasta nuorestaan. Lopuksi nimitys voisi olla vaikka koulutuslisä.

Ihan turha on tukea alle 20-vuotiaan yksin asumista. Halvemmalla se kotonaan asuisi vielä.

Vain yli 50 km:n päässä kotipaikkakunnaltaan opiskeleva saisi asumistukea. Asumistukea saisi, jos menisi naimisiin tai saisi lapsen.

Tämä alle 20-vuotiaiden tukeminen on valtiolta rahan haaskausta. Järkevämpää olisi asua kotonaan vielä.

Itse muutin pois kotoa 24-vuotiaana. Ihan järkisyistä, sillä oli mulla mahdollisuus muuttaa myös omaan yksiöön (mummiltani vapautunut), jos olisin halunnut.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ai niin, tiesitkö ettei kaikkien kotipaikkakunnalla voi opiskella? Ja vaikka asuisi yliopistokaupungissa ei sitä paikkaa saa välttämättä omasta kotikaupungista?)

Vierailija
22/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaishoidon tuki korkeammaksi

opintotuki sidottu opintojen etenemiseen nykyistä tiukemmin, tienausrajat pois

työttömyyskorvaus vain 6kk

toimeentulotuki vain akuuteissa tapauksissa, max 6kk

eiköhän ala kiinnostaa työ kun työ eikä se että emmä viiti ku tuilla saan enemmän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos menee opiskelemaan yli 50 km:n päähän, saisi kyllä asumistuen. Haluan vain turhat yhteiskunnan tuet pois niiltä, jotka opiskelevat vanhempiensa kanssa samassa kaupungissa.

Vierailija
24/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos menee opiskelemaan yli 50 km:n päähän, saisi kyllä asumistuen. Haluan vain turhat yhteiskunnan tuet pois niiltä, jotka opiskelevat vanhempiensa kanssa samassa kaupungissa.

Taas paistaa Hesaan päin jos laskee että noin pitkä matka päivittäin on julkisilla kohtuullista. Kun ne bussit eivät edes kulje ihan tunnin välein joka paikassa.(Ja ylittää useimmiten seutulippujen rajat joten tulee todella kalliiksikin.)

Kasva nyt ap siihen että (ihan jo työllisyydenkin kannalta) olisi naurettavaa laittaa nuoret viettämään välivuosia kotipaikkakunnillaan koska ikäraja ei täytä sitä että on varaa lähteä opiskelemaan!!

Vierailija
25/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukea saa lapsen hoitamiseen ei kodin hoitamiseen. Ja itse tein töitä ennen lapsen saamista yli 15 vuotta + opiskeluaikojen kesätyöt, joten aika monta senttiä on tullut verovaroina maksettua. Ja eikös tuolla sinun logiikallasi kaikki omien lasten kasvatukseen kuuluva makseta sitten kokonaisuudessaan ihan omasta pussista. Eli siis vanhemmat vaan säästämään rahaa päivähoidon ja opiskelujen kustannuksiin. Miksi niitä sitten tuetaan huomattavasti suuremmilla summilla? Tiesithän, että ilmaista kouluakin käyvän vanhempi voi olla kotona ja elää yhteiskunnan tuilla? Miksi koulunkäynnin pitäisi siis olla ilmaista? Lopuksi: opiskelupaikka ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Sinä lauot mielenkiintoisia ehdotuksia, mutta utopiasta tulisi laskeutua ihan tänne realismiin...

mutta ainahan näitä tapauksia riittää joille tulee uusi lapsi 3 vuoden välein! Ja yhteiskunta maksaa! Siis me työssäkäyvät ihmiset. Ja kotiäidit eivät tienaa senttiäkään OMIEN lastensa kasvatukseen tarvittavaa rahaa. Ja aina voi opiskella jos ei ole töitä.

Vierailija
26/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoitukseni olisi, että joku odottelisi kotonaan toimettomana kunnes olisi varaa alkaa opiskella. Pistetään sitten matkarajaksi vaikka 20 kilometriä, jos se olisi kohtuullisempi.

Joka tapauksessa vanhempiensa lähellä opiskelevan itsekseen asumista ei ole järkeä tukea. Sama juttu, jos on työtön. Alle 20-vuotias voisi mieluummin asua kotonaan kuin itsenäistyä yhteiskunnan kustannuksella.

Vierailija
27/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki sossuntuet lopetetaan, jokainen pärjää vaan omillaan.

Vierailija
28/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisella naisella on oltava ammatti ja työkokemusta ennenkuin ruvetaan tehtailemaan yhtäkään lasta.

Vierailija
29/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös eläkkeillä ollut tarkoitus pärjätä vanhana?

Miksi nuorten rahat vanhustenhoitoon?

Miksi vanhempien pitäisi elättää nuorta, mutta vanhuksen lapset eivät elätä vanhusta?

Vierailija
30/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaiseen perheeseen pakolliset 5 lasta (vähintään), riittää eläkkeenmaksajia tulevaisuudessa toisin kuin nyt on käymässä.

Vierailija
31/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi asuu maaseudulla. Pääsee kouluun jonne matkaa 25km. Koululla ei asuntolaa. Vanhempien työajat ei osu koulun työaikoihin ja vaikka osuisi, on koulu eri suunnalla kuin työpaikat. Eli pitäisikö lapsen jättää menemättä kouluun ja jäädä loisimaan kotiin? Vai saada nykyjärjestelmässä lapsilisää 17-vuotiaaksi ja sitten vanhempien tuloista riippuen opintotukea ja 18-vuotta täytettyään vanhempien tuloista riippumatta asumislisää.

Vierailija
32/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oma päätös saada lapsia. Vanhuksella ei välttämättä ole ketään, joka elättäisi. Eläkkeet eivät aina riitä asialliseen vanhustenhoitoon.

Vierailija
33/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustannuksista olisi sama kuin nyt alle 18-vuotiaasta lapsestaan. Orvoistahan nykyäänkin vastaa yhteiskunta. Sehän on erikoistapaus.

Jos on surkeaksi todettu perhetausta, niin eihän se muutu yhtäkkiä suuntaan tai toiseen 18-vuotiaana. Jos on siihen saakka asunut kotona, voi asua jatkossakin. Jos on asunut laitoksessa, saa asua jatkossakin tai saa muuten tuen yhteiskunnalta.

ap

En nyt tiedä miten tämän nätisti muotoilisi, mutta ap ei tunnu tietävän lastensuojeluasioista paljoakaan...Meistä tehtiin kyllä ilmoituksia, poliisit kävivät usein ja ihan säännöllisesti jo alakouluikäisenä hoidin pienempiä sisaruksiani jopa vuorokausia ja aamuyöstä kuljin kapakoissa etsimässä äitiäni. Eikä meitä otettu huostaan.

Luuletko tosiaan, että on aivan se ja sama, asuuko tällaisissa oloissa 16 vai 20 vuotta?!

Tämä tietysti vähän ot, mutta sylettää.

Vierailija
34/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten nuori kulkisi kouluun bussilla. Kaipa sieltä peräkylältä jonkinlainen bussi kulkee.

Erityistapauksissa ehkä voisi saada poikkeusluvan asumistukeen alle 25 kilometrissäkin, mutta se olisi harvinainen poikkeus.

Vierailija
35/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin 24 vuotiaana, eli viime keväänä, ollu jo 5,5vuotta naimisissa, myös kaksi lasta, oma asunto ja työ (viime syksystä).. Ei todellakaan olis mulle sopinut että olisin asunu vielä vuosi sitten vanhempieni luona. Sitä ei olis pää kestänyt, vaikka siis ihan kunnolisia ja hyviä vanhempia ovat. :)

Ja muutenkin, nyt viisi vuotta jo asuttu 300km päässä molempien vanhemmista..

Ja ota huomioon, kela ottaa huomioon alle 20v asumistuessa vanhempien tulot jos ei ole lapsia eikä ole naimisissa.. Vanhemmilla velvollisuus maksaa nuorelle n.118€ (v.2004) kuussa.. Tilanne muuttunut mihinkään maistraatissa käynnin jälkeen mutta eipä vaikuttanut enää vanhempien tulot kelan tukiin.. Jäipä sitten enemmän kuin 50€/kuussa rahaa vuokran jälkeen, tuo siis yhteen lasketut rahat..

Vierailija
36/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on kuitenkin kurjempaa huonossa kodissa, mitä nuorempi hän on. Tietysti sulla on ollut kurjaa asua kotonasi. Yleensä kuitenkin kotonaan asuva voi puitteiden puolesta asua siellä edelleen.

Vierailija
37/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienennetään kodinhoidontukea. Naiset joutuisivat siis itse tienaamaan OMAN lapsen kasvattamiseen tarvittavaa rahaa. Naiset eivät jäisi vuosikausiksi pyörimään kotiin vaan palaisivat työelämään. Teinit tai muut naiset eivät tehtailisi lapsia joita ei huvita opiskelu tai työnteko. Tästähän on tehty hiljattain tutkimus, että kotona, työttömänä pyörivät, pelkästään vuodesta toiseen yhteiskunnan tuilla elävät kotiäidit tulevat erittäin kalliiksi Suomelle.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun ylläoleva on ihmeen yleinen näkemys...Missä kohtaa yhteiskunta säästää jos minä laitan kolme lasta päiväkotiin??

Tällä hetkellä minun lapseni maksavat kunnalle alle 400 euroa yhteensä (päivähoidon osalta), olen siis kotona. Jos laitan lapset päiväkotiin, se maksaa kunnalle lähes 3000 euroa/kk. Itse maksaisin tuosta reilusti alle kolmasosan hoitomaksuina. 1800 euron bruttopalkasta voi jokainen päätellä, vaikkei prosenttilaskuja osaisikaan, että luultavasti en kunnallisveroa yli kahtatonnia maksa. Niin missä se säästö on??

Vierailija
38/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaiseen perheeseen pakolliset 5 lasta (vähintään), riittää eläkkeenmaksajia tulevaisuudessa toisin kuin nyt on käymässä.

Sossu se maksaisi nekin lisälapset. Taitaisi Suomen budjetti olla aika kuralla tuon jälkeen;) Vai itsekkö aattelit maksaa kun ne kasvaa isoksi vai rikas öljypohatta miehesikö maksaa?;)

Vierailija
39/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat saisivat lapsilisää alle 20-vuotiaasta nuorestaan. Lopuksi nimitys voisi olla vaikka koulutuslisä.

Ihan turha on tukea alle 20-vuotiaan yksin asumista. Halvemmalla se kotonaan asuisi vielä.

Vain yli 50 km:n päässä kotipaikkakunnaltaan opiskeleva saisi asumistukea. Asumistukea saisi, jos menisi naimisiin tai saisi lapsen.

Tämä alle 20-vuotiaiden tukeminen on valtiolta rahan haaskausta. Järkevämpää olisi asua kotonaan vielä.

Itse muutin pois kotoa 24-vuotiaana. Ihan järkisyistä, sillä oli mulla mahdollisuus muuttaa myös omaan yksiöön (mummiltani vapautunut), jos olisin halunnut.

mitään ei tarvii hommata ite, isi maksaa kyllä...

Veikkaan aloittajan olevan myös uskovainen. Sen verran kornia oli teksti :) Aikuistua ei saa ennenkuin on 20 tai sitten jos menee naimisiin (mitä vittua) tai jos hankkiutuu paksuksi(toinen mitä vittua)

Ei taida olla mikään penaalin terävin kynä tuo mamma.

Vierailija
40/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhiä että hyvä kun itsensä saavat elätettyä. Mulle ei olis liiennyt mitään rahaa. Ne väliin multa vippas opintotuesta rahaa kun omat oli loppu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi