Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun säästövinkkini Suomelle: kaikki tuki pois alle 20-vuotiailta.

Vierailija
26.02.2011 |

Vanhemmat saisivat lapsilisää alle 20-vuotiaasta nuorestaan. Lopuksi nimitys voisi olla vaikka koulutuslisä.

Ihan turha on tukea alle 20-vuotiaan yksin asumista. Halvemmalla se kotonaan asuisi vielä.

Vain yli 50 km:n päässä kotipaikkakunnaltaan opiskeleva saisi asumistukea. Asumistukea saisi, jos menisi naimisiin tai saisi lapsen.

Tämä alle 20-vuotiaiden tukeminen on valtiolta rahan haaskausta. Järkevämpää olisi asua kotonaan vielä.

Itse muutin pois kotoa 24-vuotiaana. Ihan järkisyistä, sillä oli mulla mahdollisuus muuttaa myös omaan yksiöön (mummiltani vapautunut), jos olisin halunnut.

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan kaikilla ei kestä se aikuistuminen 24-vuotiaaksi...

Kuka haluaa siinä iässä vielä asua vanhempien katseiden alla ja määräysvallan alla...???

Joo ei sovi ainakaan minulle...

Tuet opiskeleville nuorille on yksi viimeisiä asioita mistä pitäisi leikata.

t. Omillaan 15-vuotiaasta, perheenäiti 18-vuotiaasta asti ja nyt 21v ja AIKUINEN, ei mikään mamman nurkissa lyyhäävä kakara... :D

Vierailija
2/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat saisivat lapsilisää alle 20-vuotiaasta nuorestaan. Lopuksi nimitys voisi olla vaikka koulutuslisä.

Ihan turha on tukea alle 20-vuotiaan yksin asumista. Halvemmalla se kotonaan asuisi vielä.

Vain yli 50 km:n päässä kotipaikkakunnaltaan opiskeleva saisi asumistukea. Asumistukea saisi, jos menisi naimisiin tai saisi lapsen.

Tämä alle 20-vuotiaiden tukeminen on valtiolta rahan haaskausta. Järkevämpää olisi asua kotonaan vielä.

Itse muutin pois kotoa 24-vuotiaana. Ihan järkisyistä, sillä oli mulla mahdollisuus muuttaa myös omaan yksiöön (mummiltani vapautunut), jos olisin halunnut.

mitään ei tarvii hommata ite, isi maksaa kyllä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienennetään kodinhoidontukea. Naiset joutuisivat siis itse tienaamaan OMAN lapsen kasvattamiseen tarvittavaa rahaa. Naiset eivät jäisi vuosikausiksi pyörimään kotiin vaan palaisivat työelämään. Teinit tai muut naiset eivät tehtailisi lapsia joita ei huvita opiskelu tai työnteko. Tästähän on tehty hiljattain tutkimus, että kotona, työttömänä pyörivät, pelkästään vuodesta toiseen yhteiskunnan tuilla elävät kotiäidit tulevat erittäin kalliiksi Suomelle.

Ja muuten miten alkoholistiperheen tms. huonoista oloista tulevan perheen lapsi pääsisi omilleen jos kaikki olisi kiinni vanhemmista?

Ja muuten, yleensä mitä aikaisemmin nuori "itsenäistyy", sitä todennäköisemmin siitä tulee työtön kotiäiti joka elää joko a)yhteiskunnan tai b)miehen rahoilla.

Vierailija
4/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäpä jos ei ole isiä joka maksaa? Tai sellaiset vanhemmat jotka viskaa nuoren pihalle?

Jospa ap katsoisit peiliin ja sanoisit itsellesi, kaikille ei ole ollut samanlainen huoleton nuoruus.

Jotkut aikuistuvat paljon aikaisemmin kuin sinä.

Vierailija
5/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona siihen asti, että valmistuin ammattiin ja pystyin itse kustantamaan elämiseni.

Ihan turha on tukea kotipaikkakunnallaan opiskelevaa nuorta. Hillitöntä rahan haaskausta, kun valtiolla on rahapula. Ne rahat voisi vaikka laittaa vanhustenhuoltoon. Tärkeämpää on, että vanhus saa ihmisarvoista kohtelua kuin että valtio tukee turhaan nuoren aikaista itsenäistymistä.

ap

Vierailija
6/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten, yleensä mitä aikaisemmin nuori "itsenäistyy", sitä todennäköisemmin siitä tulee työtön kotiäiti joka elää joko a)yhteiskunnan tai b)miehen rahoilla.

Muuten ihan hyvä. Siis tuo KOTIhoidontuen pienentäminen. Mutta siinä on yksi ongelma.

Kaikille ei töitä ole, vaikka sitä hakevatkin. Ja kun ei töitä ole, ei uskalleta tehdä lapsia. Ja kun ei tule lapsia, syntyvyys laskee.

Ennemmin muutenkin olisin huolissani työttömistä pummeista. He kun saavat enemmän rahaa kuin kotona lapsiaan hoitava äiti. Kotihoidontukea saa vain siihen asti että lapsi on 3v.

Vierailija
7/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti vanhemmilla vastuu elättää lastaan pidempään. Erikseen todellakin muualla opiskelevat, mutta ei se ole mikään pointti, että 18-vuotiaana hommataan yhteiskunnan laskuun kämppä vaikka voisi asua kotonakin.

Jos taas vanhemmat saa itsekin tukia, niin se tulee joka tapauksessa edullisemmaksi kuin antaa omaa asuntoa.

Musta ikäraja voisi mainiosti olla 25 vuottakin. Siihen asti vanhemmat vastatkoon lusmuista mukuloistaan.

Juu, ideaalitilanteessa kaikki saa kaikkea, mutta jostain on leikattava ja minusta tuo voisi olla sellainen, jossa kuitenkin on jotain järkeä!

Vierailija
8/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtimaan nuoristaan 20-vuotiaiksi asti, jos nuorella ei ole riittävästi tuloja oman elämänsä kustantamiseen. Lapsilisän kokoista koulutusrahaa vanhemmat saisivat.

Ihmettelen, millainen vanhempi viskaisi nuoren ulos vastentahtoisesti 18 vuotta täytettyään. Jos viskaisi, niin vanhemmilta vaikka ulosmitattaisiin sen nuoren elatus 20-vuotiaaksi asti.

Huom: ulkomailla vanhemmat joutuvat jopa MAKSAMAAN KOKO NUOREN KOULUTUKSEN. Pikkujuttuhan tämä uudistus olisi. Monessa maassa vanhemmat säästävät koulutukseen vuosikausia.

Vierailija
9/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainahan näitä tapauksia riittää joille tulee uusi lapsi 3 vuoden välein! Ja yhteiskunta maksaa! Siis me työssäkäyvät ihmiset. Ja kotiäidit eivät tienaa senttiäkään OMIEN lastensa kasvatukseen tarvittavaa rahaa. Ja aina voi opiskella jos ei ole töitä.

Vierailija
10/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän on hyvä ehdotella siihen asti, kun puhutaan normaaleista perheistä. Entäs sitten ne, joilla vanhemmat ovat täysiä kusipäitä, mielenterveys, alkoholi, luonne tmv. ongelmien takia. Kotona ei voi olla, koska pää ei kestä, ja suljetaan poispääsykin. 18-vuotiaana harva pääsee heti töihin, varsinkin jos kotitausta on niin paha, että jo sen takia vaatii omakin pää kunnostusta.

Vierailija
11/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jäin hippasta vajaa 18 vuotiaana orvoksi

Vierailija
12/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustannuksista olisi sama kuin nyt alle 18-vuotiaasta lapsestaan. Orvoistahan nykyäänkin vastaa yhteiskunta. Sehän on erikoistapaus.

Jos on surkeaksi todettu perhetausta, niin eihän se muutu yhtäkkiä suuntaan tai toiseen 18-vuotiaana. Jos on siihen saakka asunut kotona, voi asua jatkossakin. Jos on asunut laitoksessa, saa asua jatkossakin tai saa muuten tuen yhteiskunnalta.

ap

Vierailija
13/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaan asuntoon yhteiskunnan varoilla, kun vanhempien luona voisi ihan hyvin asua, kuten ennenkin.

Sitten kun on omaa rahaa, voi muuttaa pois, mutta ei valtion kustannuksella.

Vierailija
14/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustannuksista olisi sama kuin nyt alle 18- Jos on surkeaksi todettu perhetausta, niin eihän se muutu yhtäkkiä suuntaan tai toiseen 18-vuotiaana. Jos on siihen saakka asunut kotona, voi asua jatkossakin. Jos on asunut laitoksessa, saa asua jatkossakin tai saa muuten tuen yhteiskunnalta. ap

Oletpa typerä! Minulla oli surkea kotitausta mutten todellakaan ollutn laitoksessa tai saanut yhteiskunnalta mitään tukea. Oli suuren suuri helpotus päästä pois kotoa alaikäisenä.

Vierailija
15/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

armeija pois kokonaan. Tilalle valearmeija.

Vierailija
16/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatte siis maksaa enemmän ja kauemmin kun lapset ovat jo isoja? Silloin kun lapset maksaa paljon ja te olette lorvineet kotihoidontuilla kotona vuosikausia? Ilman työkokemusta? Ja kodinhoidontuki on loppu? Mistäs te sitten ne rahat revitte? Eikö olisi helpompaa kun oikeesti tekisitte sitä työtä jossain vaiheessa niin, että tulisi työkokemusta ja maksaisitte osan niistä kodinhoidontuista itse?

Vierailija
17/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollista asua kotona ja opiskella.

Sitten taas esim siellä mistä minä olen kotoisin niin se sitten tarkoittaisi sitä että peruskoulun päätyttyä ollaan kotona vaan se 4 vuotta että täyttää 20v ja pystyy lähteä opiskelemaan. Mikäli siis vanhemmat eivät ole rikkaita joilla on mahdollisuus lähettää nuori opiskelemaan omalla kustannuksella. Töitäkään sieltä päin ei löydy. 75km päässä voi opiskella autonasentajaksi tai putkimieheksi. Mutta ei ole vara kulkea joka päivä 150km.

Itse muutin 15-vuotiaana 700km päähän kotoa opiskelemaan. Asunto oli oppilaitoksen ilmainen, eli varmaan ap senkin tueksi kokee. Opintotukea sain 17-vuotiaasta asti.

Mutta pitää olla todella tyhmä että säästää nuorista ja lapsista, se kyllä kostautuu. On se kumma että jotkut eivät sitä millään tunnu tajuavan.

Ja kotihoidontuki on toinen hölmö säästökohde kun se aiheuttaisi päivähoitomenoihin aika ison lisäyksen. Ja kyllä se on halvempaa kuulkaa yhteiskunnalle maksaa 300e sille äidille että se lapsi on kotona kun ottaa se lapsi kunnalliseen päivähoitoon ja sen lisäksi maksaa vielä osalle näistä äideistä 500e työttömyystukea.

Vierailija
18/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti oli se, että teidänkin lapset kasvaa joskus isoiksi;) Vai meinaatteko tehtailla 3 vuoden välein lapsen kunnes täytätte 45 tai 50 vuotta;)

Vierailija
19/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti oli se, että teidänkin lapset kasvaa joskus isoiksi;) Vai meinaatteko tehtailla 3 vuoden välein lapsen kunnes täytätte 45 tai 50 vuotta;)

Vierailija
20/116 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omilleen alaikäisenä, niin olisihat sinä päässyt kotoa pois yhteiskunnan syliin vetoamalla surkeaan perheeseesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi