Voiko sossu pakottaa hakemaan opintotukea?
Olen palaamassa vanhempainvapaalta opiskelemaan, mutta lapseni ei mene päiväkotiin. Saan siis kotihoidontukea ja hoidan häntä itse kotona. Opiskelen siinä sivussa sen verran kuin pystyn - laskin, että en saa kasaan tarvittavaa määrää opintopisteitä opintotukea varten, koska en pysty opiskelemaan kokopäiväisesti. Toisaalta myös kotihoidontuen takia opintotuen tulorajat tulevat vastaan. Eli kaiken järjen mukaan en ole oikeutettu opintotukeen, koska sen myöntämisen edellytykset eivät täyty.
Voiko sossu kuitenkin vaatia minua nostamaan opintotukea, vaikka en ole tässä elämäntilanteessa siihen oikeutettu? Kelan mukaan sehän ei riitä, että on kirjoilla oppilaitoksessa ja opiskelee JONKIN VERRAN - pitäisi saada se tietty määrä pisteitä ja tosiaan nuo tulorajatkin. Jos en nosta opintotukea, olen oikeutettu saamaan pienen määrän toimeentulotukea /kk.
Opintotuen nostamisesta seuraisi se, että joutuisin maksamaan myöhemmin sen takaisin korkojen kanssa, eli tuki menisi kokonaan hukkaan. Luultavasti en edes saisi sitä maksettua, eli tulisi ongelmia :(
Kommentit (38)
(Ja ne tulorajat on kuitenkin sellaset, että ihmettelen, että kodinhoidontuki niihin yltää, ja jos yltää, niin tarvitsetko todella sossua?)
tulorajat on 660 euroa /tuettu kuukausi.
Kotihoidontuki ylittää tuon kyllä, ainakin kuntalisän kanssa. Googlasin ja kyllä sekin on verollinen. Eipä kotihoidontuella saa vielä vuokraakaan maksettua :(
noin 20 vuotta sitten opiskellessani, että hakiessani toimeentulotukea sain vastaukseksi että ei mitään mahdollisuutta saada tukea ennen kuin on nostanut täydet opintolainat.
Vastaus oli, että opintolaina on tarkoitettu opiskelijan toimeentuloksi. Minua tuo tietysti harmitti, että pakotettiin ottamaan elämiseen lainaa.
noin 20 vuotta sitten opiskellessani, että hakiessani toimeentulotukea sain vastaukseksi että ei mitään mahdollisuutta saada tukea ennen kuin on nostanut täydet opintolainat.
Vastaus oli, että opintolaina on tarkoitettu opiskelijan toimeentuloksi. Minua tuo tietysti harmitti, että pakotettiin ottamaan elämiseen lainaa.
opintolainaa ei saa samanlaisena isona könttäsummana kuin ennen, vaan syksyn ja kevään lainat nostetaan (muistaakseni erikseen), ja takautuvasti ei voi hakea.
Ja lainaa ei myöskään saa, tietenkään, jos ei ole oikeutettu opintotukeen, eikä tällöin sossu voi vaatia nostamaan ko lainaa.
itseäsi, sinun pitää laittaa lapsi päiväkotiin ja mennä töihin opiskelujen lisäksi. Miksi yhteiskunnan pitäisi sinut ja perheesi elättää?
Toimeentulotuki on se viimeisin tukimuoto joten varmasti joudut opintotukea hakemaan,ja myös opintolaina on nostettava ettei vaan sossun tarvitse maksaa mitään.
eivät he voi muuta kuin maksaa toimeentulotukea.
Älä välitä kakkosesta. Idiootteja mahtuu tähän maailmaan...
samoin kuin lainan nostamista. Vaikka et saisi tarpeeksi pisteitä kokoon saadaksesi opintotukea joka kuukausi, pisteet saattavat riittää parin kuukauden tukiin lukukaudessa. Näin mennään meilläkin.
ei ole este opintotuelle. Eli otappa nyt hyvä ihminen (äiti) asioista vähän selvää. Ja kotihoidontuen sekä opintotuen lisäksi voit tehdä töitä (kun et kertonut, että olisit yh).
Tai vaihtoehtoisesti eroa koulusta.
Eli jos olet opiskelija ja asumiskulusi ovat suuremmat kuin opiskelijan soluasunnon kulut, et saa soskusta mitään. Tai ainahan hakea voi, mutta turha kuvitelle mitään pilvilinnoja...
Eli jos olet opiskelija ja asumiskulusi ovat suuremmat kuin opiskelijan soluasunnon kulut, et saa soskusta mitään. Tai ainahan hakea voi, mutta turha kuvitelle mitään pilvilinnoja...
Tottakai perheellisen on asuttava vähintään kaksiossa, ei johonkin opiskelijasoluun saa ottaa lapsia, kaikkea älytöntä te kirjoittelettekin :D :D
Eikä jollain soluasunnon vuokralla saa perheelle asuntoa. Eli ihan höpö höpöä on tuollainen. Opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen samoin ehdoin kuin muutkin!
itseäsi, sinun pitää laittaa lapsi päiväkotiin ja mennä töihin opiskelujen lisäksi. Miksi yhteiskunnan pitäisi sinut ja perheesi elättää?
ja laitan lapsen päiväkotiin, on lopputulos jotakuinkin plus miinus nolla. Opiskelujen ohessa ei oikein voi tehdä kokopäivätyötä.
Onhan sekin vähän outoa, että saisin mukisematta toimeentulotukea, jos vain olisin kotiäiti. Mutta nyt, jos suoritan VÄHÄN jotain opintoja, heti nousee kauhea ongelma. Mielestäni on parempi, että saan edes vähän opintoja etenemään, kuin että olisin vain kotona.
no mutta entä sen parin kuukauden jälkeen? Kelassahan katsottaisiin vilpilliseksi toiminnaksi, jos haen tukea, johon en ole oikeutettu. Siksi mietinkin, voiko sossu pakottaa tekemään niin - siis hakemaan tukea, jonka ehdot eivät täyty?
Täällä on tullut niin erilaisia vastauksia, etten tiedä, mikä pitää paikkansa ja mikä ei.
unohdin mainita, että OLEN yh. Muutenhan kotihoidontuen voisi ottaa miehen tilille. Nyt tulorajaa kasvattavat kotihoidontuki ja elatusapu - tukikuukautta kohden tuloja saisi olla 660 euroa, mutta minulla se todellakin ylittyy.
ei ole este opintotuelle. Eli otappa nyt hyvä ihminen (äiti) asioista vähän selvää. Ja kotihoidontuen sekä opintotuen lisäksi voit tehdä töitä (kun et kertonut, että olisit yh).
Tai vaihtoehtoisesti eroa koulusta.
Ja mikset muka voi täysipäiväisesti opiskella? Ethän sä nyt voi tuolla asenteella lähteä että "ei ne pisteet täyty kuitenkaan",sanotko tuon saman siellä sossussakin?
eli pitää hakea opintososiaalisia etuja sekä opintolainaa!
Opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen samoin ehdoin kuin muutkin!
Varmaan mekin oltaisi oltu siihen oikeutettuja ( 2 opiskelijaa ja 2 lasta), mutta koska ei haluttu ottaa opintolainaa (olisi vaadittu toimeentulotuen saamiseen), niin pärjättiin sitten ilman mitään toimeentulotukia.
En ole soskun asiakas, mutta olen "lähipiiriltä" kuullut, että soskusta oli suoraan sanottu, että lopeta opiskelut, niin saat täältä rahaa...
Eli ei opiskelija niin vain rahaa soskusta saa.