Päivähoidon aloitus ja hoitopaikkaan tutustuminen
Kysymys kuuluu: jos lapsi aloittaa päiväkodissa esim. 1.4. voiko tutustumisen vanhemman kanssa aloittaa jo aiemmin, esim. viikkoa ennen? Siis sen ajan jolloin pk:ssa ollaan vain vähän aikaa ikään kuin tutustumassa.
Vai saako sinne mennä vasta sitten kun päiväkotipaikka on lapsella?
Mulla alkaa hoitovapaan jälkeen työt ihan täydellä teholla, joten sitten on vaikea tuollaista tutustumisviikkoa järjestää...
Kommentit (25)
Mitä sitten tarkoitit kommentillasi nro 17 ???
Harrastan viestien "allekirjoittamista".
Ap.
Mulla alkaa hoitovapaan jälkeen työt ihan täydellä teholla, joten sitten on vaikea tuollaista tutustumisviikkoa järjestää...
että laittavat tässä asiassa rahan lapsen edun edelle.
HYVÄ ÄITI aloittaa hoitosopimuksen jo viikkoa ennen töihinpaluuta ja ottaa siinä takkiinsa viikon kotihoidontuen + viikon hoitomaksun. Ei voi olla liikaa vaadittu lapsen edun vuoksi!
.
Olisivatpa päiväkodista sanoneet, että tämä on mahdollista. Olin hakenut paikkaa 1.3 alkaen ja sehän on ti. Olisi ollut tietysti kiva pitää se lyhyt päivä ennen töiden alkua eli ma. Miksiköhän eivät tarjonneet tätä mahdollisuutta, ei tällaiset tule kaikille mieleen. Ollaan toki käyty tutustumassa, mutta ilman äitiä lapset on olleet ryhmässä vainn.20min.
Jänskättää ensi viikko!!
Kaikissa päiväkodeissa ei olla aloitusta riittävästi pohdittu, eikä siksi olla myöskään kehitetty käytäntöjä joita vanhemmille ja aloittelevalle lapselle pystyisivät tarjoamaan.Hyvä on äidin tiedostaa että lapsi tarvitsee apua aloituksen kanssa mutta kyllä on päiväkodin tehtävä auttaa äitiä näkemään mistä on apua ja hyötyä. Omahoitaja työtavassa tavallisesti tätä paremmin huomioitu.Jos haluat enemmän tietoa aloituksen helpottamiseksi suosittelen blogia:autalastakasvamaan erityisesti pohdintaa "Taapero päivähoidossa".