Ystävän mies avautui minulle viikonloppuna
Olin "ulkoilemassa" viime viikonloppuna kun törmäsin hyvän ystäväni mieheen.
Vahdoimme kuulumisia ja hetken päästä hän pyysi anteeksi että kaataa seuraavan asian minun mietittäväkseni.
Heillä on lapsi 10kk, ja olen käsittänyt että kaikki on ollut ihan hyvin. Ystäväni aina hehkuttaa kuinka ihanaa heillä on ja olen ollut onnellinen että heillä menee hyvin.
Ystäväni mies sanoi että hän tuntee ettei heillä ole enää muuta yhteistä kuin lapsi. Mies rakentaa heillä taloa ja käy töissä, ystäväni on kotona lapsen kanssa. Yhteistä aikaa heillä ei ole siis enää kuulemma ollenkaan. Mies on yrittänyt kuulemma ehdottaa että he voisivat viikonloppuna laittaa lapsen hoitoon tai että jomman kumman äiti tulisi heille hoitamaan lasta ja mennä vaikka elokuviin ja syömään ja tulla sitten kotiin. Mies sanoi että ymmärtää ettei ystäväni halua laittaa lasta yöhoitoon mutta sanoi olevansa surullinen siitä ettei vaimo halua enää hänen kanssaan kahden keskistä aikaa, laatuaikaa. kaikki on kuulmma vain lapsi sitä lapsi tätä, rakenna rakenna, et mene muualle edes yksin.
Nytkin hän oli saanut kuulemma kauheat huudot niskaansa kun olii halunnut lähteä tuulettumaan pitkästä aikaa. Oli kuulemma sanonut vaimolla että lähde mukaan tai mene ensi viikolla itse, mutta ei. Lapsi lapsi lapsi. Mies sanoi olevansa kyllästynyt siihen että he eivät enää tunnu olevan pariskunta vaan vain yhteisen lapsen vanhemmat.
Jotenkin olen ymmälläni. Yritin selittää äidin ja vauva symbioosista ja hän sanoi toisaalta ymmärtävänsä, mutta silti hän ei voinut ymmärtää miksi he eivät voineet viettää aikaa kahdestaan, ei vauva mihinkään häviä parissa tunnissa, jolla hän saisi hetkeksi vaimonsa itselleen. Sanoin että kyllä se ajan myötä muuttuu ja hän vastasi vain ettei todellakaan tee toista lasta "kun akka sekoaa taas aivan täysin, aivan kuin maailmassa ei olisi mitään muuta".
Nyt tuntuu todella vaikealta kohdata ystäväni. Hän ei ilmeisesti aavista kuinka harmissaan mies on, tai tietää, mutta ei välitä.
Äää, pitäisikö vihjaista asiasta ystävälle.. Ei olen vain hiljaa, ei ole minun parisuhteeni..?
Kommentit (132)
kun mies on luottamuksella sinulle avautunut! Mutta voithan vähän vihjaista että voisit vaikka ottaa lapsen hoitoon jos lähtisivät kaksistaan tuulettumaan.
Mitä se ukko siellä lorvi juoruilemassa ois rakentanu senki aikaa ni vois talo olla joskus valmis ja yhteistä aikaa enemmän prkl!!!
puhua ystävälleen? Jotenkin tuntuu että jos mies noin avautui niin se nimenomaan haluaa muutosta ja jos sitä ei kerta tule kun hän itse siitä sanoo vaimolleen niin ehkä vaimo uskoisi jos kuulee saman asian ystävältään? Ja jos siihen samaan syssyyn tarjoaa lastenhoitoapua niin vielä parempi!
Jos mies on sitä mieltä ette saa hänen vaimolleen sanoa sanaakaan niin sitten et oikeastaan voi tehdä muuta kuin tukea miestä ja selittää hänelle mistä on kyse?
Ja ehkä kannattaisi se rakennushankekin pistää jäihin...
avaudutaan löystyneestä pildestä :D
Me olemme perhe ja nautimme siitä, että olemme kaikki yhdessä.
Tällainen tunne on kantanut 16v. yhdessäolon.
että tarjoudut hoitamaan lasta joku ilta. Kehu vaikka jotain leffaa tai ravintolaa ja lupaudu lapsenvahdiksi jos ystäväsi lähtee miehensä kanssa viettämään iltaa.
Joten jomman kumman teistä pitää saada ystäväsi silmät auki tilanteelle ja kun kerran mies on nyt puoleesi kääntynyt niin ehdottaisin kyllä että edes jollain tavalla yrität auttaa - parempi se kuin että olet hiljaa ja kohta ystäväpariskuntasi eroaa...
että eroavat jos en avaa suutani, ovat kuitenkin olleet vuosia yhdessä ja sopivat toisilleen. Toisaalta aavistuksen pelkään että ystäväni ottaa itseensä että minä tulen neuvomaan, että ei kaikki halua tehdä kuten minä ja että suuttuu että olen jollain tapaa "epäillyt" heidän suhdettaan (ystäväni on todella huono myöntämään että heillä edes koskaan tapellaan, eräänlainen egobuusteri jonka olen ymmärtänyt ja antanut olla).
Miehen avautumista kuunnellessa tuli mieleen että oikeasti ystäväni ei ole ollut missään ilman lasta koko aikana, en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota, minusta se on ollut ihan luonnollista, kunnes oivalsin kuinka ahdistavaa miehestä varmasti on kun hän tekee pitkää päivää töissä, rakentaa heille taloa ja muu aika ollaan happy family että kaikki huomasivat kuinka hienosti heillä menee (mies käytti itse tuota sanaa jossain vaiheessa) :(
Pitänee kysyä mieheltä josko vähän vihjailen ystävälleni asiasta. Jos nyt uskallan..
jos olisi mennyt vinkumaan kun kaverille jotain tuollaista.
Kai sinä ap olet valmis lohduttamaan peiton alla miestä. Yleensä miehet tällaisia tulee kertomaan siksi, että ovat pillua vailla. Ja yleensä nämä ystävät sitä auliisti tarjoavat. Kokemusta on.
Onneksi otin aikuisen miehen. Meillä ei ollut lapsenvahteja, joten symbioosi oli aika tiukka. Mies ei ehtinyt hoitamaan lasta (kuten tässäkin tapauksessa), koska oli paljon töissä. Alku esikoisen kanssa oli aika rankka ja en olisi jättänyt oudolle sitä hoitoon.
Onneksi mies oli aikuinen ja ymmärsi, että aika aikaansa kutakin. Se muutama kuukausi tätä aikaa on aika pieni osa koko yhteisessä elämässä. Jos on niin lapsellinen jätkä, että on mustasukkainen vaimolleen niin saa kyllä mennäkin. Varsinkin jos menee vinkumaan jollekin vaimonsa kaverille.
Juu, taitaa olla porvoosta ja ap.n toiveajattelua, että joku hänen kaverin mies tulisi hakemaan hänestä lohduketta.
Joskus rupattelu ystävän kanssa voi saada silmät avautumaan. Voit keskustelujen lomassa valottaa ystävällesi hieman miehen näkökulmaa niin että ystävä oppisi näkemään muutakin kuin itsensä ja vauvan.
Ainakin minä olen joskus ystävieni kommenttien perusteella pysähtynyt ajattelemaan, ja huomannut että myös mieheni näkökulmassa voikin olla jotain oikeaa ja minä en ole ainoa joka on tässä tilanteessa väsynyt ja tiukilla.
Kai sinä ap olet valmis lohduttamaan peiton alla miestä. Yleensä miehet tällaisia tulee kertomaan siksi, että ovat pillua vailla. Ja yleensä nämä ystävät sitä auliisti tarjoavat. Kokemusta on.Onneksi otin aikuisen miehen. Meillä ei ollut lapsenvahteja, joten symbioosi oli aika tiukka. Mies ei ehtinyt hoitamaan lasta (kuten tässäkin tapauksessa), koska oli paljon töissä. Alku esikoisen kanssa oli aika rankka ja en olisi jättänyt oudolle sitä hoitoon.
Onneksi mies oli aikuinen ja ymmärsi, että aika aikaansa kutakin. Se muutama kuukausi tätä aikaa on aika pieni osa koko yhteisessä elämässä. Jos on niin lapsellinen jätkä, että on mustasukkainen vaimolleen niin saa kyllä mennäkin. Varsinkin jos menee vinkumaan jollekin vaimonsa kaverille.
Juu, taitaa olla porvoosta ja ap.n toiveajattelua, että joku hänen kaverin mies tulisi hakemaan hänestä lohduketta.
vaikka leffan ajaksi mummolle/kummille tms hoitoon? Sinä taidat olla juuri sellainen epätoivoinen lapseen ripustautuja, joka ei enää tajua mitään muuta kuin mukelon ja mistään muusta ei osata edes puhua. Surullista.
Älä siis kerro ystävällesi miehen avautumisesta, vaan ota kantaa ihan yleisellä tasolla asioihin tai herättele niistä keskustelua.
pystyy hoitamaan itseään, toinen muuten niin sairas, ettei pystynyt vauvaa hoitamaan. Kummit asuivat niin kaukana, ettei heistä ollut apua.
Mutta jos mies on niin lapsellinen, että ei itse ota vastuuta lapsestaan vaan vinkuu mulkku kourassa vaimon kaverille, ettei saa rouvansa huomiota niin eiköhän silloin mies ole aika lapsellinen.
Kai sinä ap olet valmis lohduttamaan peiton alla miestä. Yleensä miehet tällaisia tulee kertomaan siksi, että ovat pillua vailla. Ja yleensä nämä ystävät sitä auliisti tarjoavat. Kokemusta on.Onneksi otin aikuisen miehen. Meillä ei ollut lapsenvahteja, joten symbioosi oli aika tiukka. Mies ei ehtinyt hoitamaan lasta (kuten tässäkin tapauksessa), koska oli paljon töissä. Alku esikoisen kanssa oli aika rankka ja en olisi jättänyt oudolle sitä hoitoon.
vaikka leffan ajaksi mummolle/kummille tms hoitoon? Sinä taidat olla juuri sellainen epätoivoinen lapseen ripustautuja, joka ei enää tajua mitään muuta kuin mukelon ja mistään muusta ei osata edes puhua. Surullista.
...
Juuri tuota itsekin pelkään että eroavat jos en avaa suutani, ovat kuitenkin olleet vuosia yhdessä ja sopivat toisilleen.
Heidän avioliittonsa ei mitenkään ole sinun vastuullasi ja jos se liitto on hajoamassa, niin ei se ole sinun korjattavissa. Ja tuollainen tilanne on ihan normaalia pikkulapsi aikana, ei sen tarvitse tarkoittaa sitä, että olisi ero tulossa.
Toki voit tarjoutua lapsenvahdiksi joskus sanomalla, että lapsi voi hyvin tulla teille, jos haluatte lähteä tuulettumaan, mutta muuten en puuttuisi toisten elämään.
Me olemme perhe ja nautimme siitä, että olemme kaikki yhdessä. Tällainen tunne on kantanut 16v. yhdessäolon.
siihen miehen ja naisen suhteeseen.
Hassua kun tulee perhe, niin sitten ne siihen kuuluvatkin ovat perhe1, perhe2, perhe3 jne eikä olla enää mies ja vaimo ja heidän jälkikasvunsa.
On jotenkin kuristava perhekäsitys, jos perheen sisään ei mahdu myös ihan erillisiä kahdevälisiä ihmissuhteita vaan kaikki on yhtä perhemössöä ja nunnunnuuta.
niin sun pitäisi sanoa sille suoraan nämä asiat!! Millään valehtelulla/kertomatta jättmisellä et saa aikaiseksi mitään hyvää. Sano että sen ukko puhui murheistaan, ja selvitä sitä asiaa ystävälles. Ystäville pitää pystyä puhumaan suoraan kaikesta, ei ne muuten oo ystäviä.
pystyy hoitamaan itseään, toinen muuten niin sairas, ettei pystynyt vauvaa hoitamaan. Kummit asuivat niin kaukana, ettei heistä ollut apua.
Mutta jos mies on niin lapsellinen, että ei itse ota vastuuta lapsestaan vaan vinkuu mulkku kourassa vaimon kaverille, ettei saa rouvansa huomiota niin eiköhän silloin mies ole aika lapsellinen.
Ilmeisesti pidät miehiä vain munan perässä menevinä elukoina, ihme vaan että olet itsellesikin sellaisen kelpuuttanut. Kyllä moni minun tuntemani mies osaa jutella asioista ilman taka-ajatuksia siinä missä naisetkin.
"vaimoni ei ymmärrä minua". Taustalla on toive, että se kaveri ymmärtäis:)
Ja uskomatonta on, kuinka moni paras kaveri on valmis lohduttamaan miestä sängyssä kun mies kaipaa lohduketta kylmän vaimonsa vuoksi.
Ja kun asiasta kärähdetään, selviää yleensä, että se miehen totuus ei ole se oikea totuus.
Näin se vaan kuulkaas bestikset menee.
Ilmeisesti pidät miehiä vain munan perässä menevinä elukoina, ihme vaan että olet itsellesikin sellaisen kelpuuttanut. Kyllä moni minun tuntemani mies osaa jutella asioista ilman taka-ajatuksia siinä missä naisetkin.
Sulla on kyllä kurja käsitys miehistä, harmi että tuollaisia törppöjä on vain kohdallesi sattunut.
jos olisi mennyt vinkumaan kun kaverille jotain tuollaista. Kai sinä ap olet valmis lohduttamaan peiton alla miestä. Yleensä miehet tällaisia tulee kertomaan siksi, että ovat pillua vailla. Ja yleensä nämä ystävät sitä auliisti tarjoavat. Kokemusta on. Onneksi otin aikuisen miehen. Meillä ei ollut lapsenvahteja, joten symbioosi oli aika tiukka. Mies ei ehtinyt hoitamaan lasta (kuten tässäkin tapauksessa), koska oli paljon töissä. Alku esikoisen kanssa oli aika rankka ja en olisi jättänyt oudolle sitä hoitoon. Onneksi mies oli aikuinen ja ymmärsi, että aika aikaansa kutakin. Se muutama kuukausi tätä aikaa on aika pieni osa koko yhteisessä elämässä. Jos on niin lapsellinen jätkä, että on mustasukkainen vaimolleen niin saa kyllä mennäkin. Varsinkin jos menee vinkumaan jollekin vaimonsa kaverille. Juu, taitaa olla porvoosta ja ap.n toiveajattelua, että joku hänen kaverin mies tulisi hakemaan hänestä lohduketta.
Usko pois, nainen paasaa kotona siitä kun mies ei koskaan ole heidän kanssaa, kun on aina töissä ja raksalla, mutta mieskö ei sitte ole oikeutettu omiin tunteisiinsa?
Saako mies ikinä tuntea toisin kuin puolisonsa? Sekö tekee hänestä automaattisesti huonon isän ja ymmärtämättömän puolison?
Ja kyllä minäkin, ihan naisena olen sitä mieltä, että ei se vaimon ominaisuus pitäisi mihinkään kadota, vaikka perheeseen lapsi syntyykin.. Ihme ajattelutapa, ihan kuin vain vaimon mielipiteellä olisi väliä.
toiset päätyivät eroon kun lapsi oli 5v. Seksiä oli n.1,5v välein ja mies oli pelkkä elättäjä kun äiti pyöri joko shoppailemassa tai teki jotain lapse kanssa.
Toinen tapaus taas on edelleen yhdessä, lapsi kohta 2v. Kukaan muu ei kykene hoitamaan lasta kuin äiti, välit anoppiin on jo menneet, kun ei osaa tehdä mitään oikein ja mies alkaa olla aika kypsää tavaraa. Avautuu minun miehelleni aiheesta.