joku tutkija sanoo, että älkää ostako sitä halpaa ruokaa
se on kaikkea muuta kuin sitä, mitä saa olevansa.
Ihmisellä on kuulemma mahdollisuus valita!
No ei ole!
Ruoka on ihan törkeen kallista. Terveyden ja hyvinvoinnin pitäisi tietysti olla ykkönen mutta joutuisin varmasta puolet kuukaudesta olla syömättä jos ostaisin sen paremman vaihtoehdon.
Törkeetä, että köyhä joutuu myrkyttämään itsensä kaikella paskalla jota halpaan ruokaan työnnetään!
Kommentit (84)
Tomaatin kilohintakin noin 5 euroa nykyisin.
Keväällä tomaatit ovat taas edullisempia. Nyt saa halvalla esim juureksia ja kaalia sekä sitrushedelmiä. Tomaattia voi ostaa myös säilykkeenä.
Kalleus on kovin suhteellista. Moni, joka valittaa terveellisen ruuan kalleutta, ostaa silmiään räpäyttämättä karkkia, limpparia, olutta, tupakkaa, aikakauslehtiä jne. Kauppalasku ei kasva lainkaan, jos jättää nuo "turhat" ostokset pois. Päin vastoin, terveellinen ruoka voi yllättäen tulla paljon edullisemmaksikin.
porkkanan kilohintakin puoli euroa! Kaalin kilohinta alle! Punajuuren vajaan euron!
kuka käskee ostaa sitä kalleinta kasvihuonetomaattia. osta jotain mikä on selsongissa tai ainakin selviää säilytyksestä.
nimenomaan kyse siitä, että älkää ostako halpaa ruokaa.
Kyllä meilläkin syödää hyvin ja terveellisesti! Mutta se sitten maksaakin. Jos ruokabudjetti on kovin tiukka, on aika vaikaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti ellei sitten pysty näkemään sen eteen vaivaa erityisen paljon. Jos tällaiseen harrastuneisuuteen ei ole mahdollisuutta niin siinä tapauksessa on pakko hyväksyä tosiasiat ja olla tutkijan kanssa samaa mieltä, halvalla ei saa hyvä.
niin ,kun ei meillä ole aikaa. Alunperin oli kysymys siitä, mitä syödä, että voisi hyvin, eikä tarvitsisi nauttia lisäaineita.
Meillä on aina kesällä aikaa käydä metsässä marjoja ja sieniä poimimassa. Lihan pakastimeen laittamiseen menee aikaa 1-2 tuntia, siis vuodessa. Hankin muitakin tuotteita suoraan tiloilta, en todellakaan laske siihen kuluvaksi niin paljon aikaa, että tulisi järkevämmäksi ostaa kalliimmalla valmiiksi pakattua tavaraa kaupasta kerran tai kaksi viikossa.
Terveellisen ruoan hankkiminen ja syöminen on meidän perheelle niin tärkeää, että siihen riittää aikamme kyllä.
Jos ruokabudjetti on kovin tiukka, on aika vaikaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti ellei sitten pysty näkemään sen eteen vaivaa erityisen paljon.
Katsoin sattumalta viime viikolla ohjelman, jossa työtön perhe valitti, ettei ole varaa syödä terveellisesti. Heille tehtiin viikon terveellinen ruokalista entisten einespitsojen ja vanukkaiden tilalle, ja kas, rahaa jäi isän tekareiden noutamiseenkin!
Mitä jos ei ole varaa ostaa niitä eineksiä tai vanukkaita? Mitä sitten vaihtaa?
Jos ruokabudjetti on kovin tiukka, on aika vaikaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti ellei sitten pysty näkemään sen eteen vaivaa erityisen paljon.
Katsoin sattumalta viime viikolla ohjelman, jossa työtön perhe valitti, ettei ole varaa syödä terveellisesti. Heille tehtiin viikon terveellinen ruokalista entisten einespitsojen ja vanukkaiden tilalle, ja kas, rahaa jäi isän tekareiden noutamiseenkin!
<a href="http://www.suomitv.fi/ohjelmat/ruokavaliot_vaihtoon" alt="http://www.suomitv.fi/ohjelmat/ruokavaliot_vaihtoon">http://www.suomitv.fi/ohjelmat/ruokavaliot_vaihtoon</a>
juurekset, kasvikset, hedelmät (ainakin osa niistä, yleensä aina on tarjouksia, joissa omenoita, appelsiineja yms. saa alle eurolla kilo).
Terveellinen ruoka saattaa vaatia vähän enemmän vaivannäköä ja osaamista kuin einespizzan työntäminen mikroon.
Varmaan vuoden pakastuksen jälkeen varmaan kalapuikkoa terveellisempää ole, mutta olen kade minäkin, missä tuollaiset kalansaaliit oikein on? Mökkijärvestä/joesta kun ei lähde kuin pari hassua särkeä päivässä, jos jaksaa ne onkia:) Ei tosiaan ruokatalouteen kalastamisella vaikuteta. Myöskään mustikkametsää en tiedä kilometrienkään säteellä. Äkkiä valuu se hyöty ajellessa..
Ei siis eineksiä, mutta ei ilmeisesti haluaisit kuitenkin vaihtaa terveellisempään. Kerro, mitä tavallisesti ostat, niin voidaan koittaa miettiä vaihtoehtoja.
ongelmaa tämän kanssa. Mutta tiedän kyllä ihan IRL perheitä, missä ollaan oikeasti tiukoilla. Jos ei ole varaa ostaa hyvää ruokaa niin ei ole. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? Ei kaikki köyhät syö einespitsaa ja vanukkaita, useimmilla ei sellaiseen ole varaa.
Ei siis eineksiä, mutta ei ilmeisesti haluaisit kuitenkin vaihtaa terveellisempään. Kerro, mitä tavallisesti ostat, niin voidaan koittaa miettiä vaihtoehtoja.
Varmaan vuoden pakastuksen jälkeen varmaan kalapuikkoa terveellisempää ole, mutta olen kade minäkin, missä tuollaiset kalansaaliit oikein on? Mökkijärvestä/joesta kun ei lähde kuin pari hassua särkeä päivässä, jos jaksaa ne onkia:) Ei tosiaan ruokatalouteen kalastamisella vaikuteta. Myöskään mustikkametsää en tiedä kilometrienkään säteellä. Äkkiä valuu se hyöty ajellessa..
asemassa, mutta lähellämme on niin hyvät mustikkametsät, että jokaisena hyvänä mustikkasatovuotena olen pystynyt ottamaan tarjoilla olleista mustikoista talteen vain murto-osan. Siellä olen harvoin nähnyt muita marjastajia, koska ihmisiä ei tällainen toiminta kiinnosta, eikä ole aikaa.
En ole koskaan laskenut, mutta siinä olen säästänyt varmaan satoja euroja vuodessa, kun olen pystynyt tekemään poimimistani marjoista leivonnaisia, jälkiruokia ja välipaloja. Ne ovat siis lähes ilmaisia ja terveellisiä sekä ennen kaikkea hyviä.
Törkeetä, että köyhä joutuu myrkyttämään itsensä kaikella paskalla jota halpaan ruokaan työnnetään!
Mä oon ollut köyhä, mutta kyllä mä silti oon pystynyt tekemään ihan itse ruokani ihan oikeista ainesosista. Pitää vaan opetella tekemään ruokaa jostain mikä on halpislihapullan ja sisäfileen väliltä. Esim se palstalla parjattu sikanautajauheliha on oikeasti ihan hyvää tavaraa - ei oo kanannahkaa eikä broilerinjäänteitä joukossa. Myös "kastikeliha" on ihan hyvää tavaraa, vaikka siinä on paljon rasvaa. Siitä vaan itse tekemään! Tulee halvalla ja parempaa ja ennen kaikkea, tiedät mitä. Toisaalta se on sit eri asia, että oikeasti kanan nahan syömisessä ei ole mitään vikaa. Olisi ekologisesti täysin kestämätöntä, jos niitä ennen vanhaan "pikkulihoiksi" kutsuttavia osia teuraseläimistä ei syötäisi. Siis oikeasti, hirveää tuhlausta olisi teurastaa lehmä, ja syödä siitä pelkät sisäfileet! Ennen vanhaan, silloin kun ruoka vielä oikeasti tehtiin kotona, kaikki ylijäämäpalat, kuten sorkkiin kiinnijäävä liha, hännät, kanannahat jms. keitettiin "pikkulihaksi", eli lihahyytelön tapaiseksi tahnaksi, mössöksi, joskus pateeksi muotoiltuna, jota voitiin syödä sellaisenaan kasvislisukkeitten kanssa tai leivän päällä. Samoin siitä voitiin tehdä makkaraa, kun siihen lisättiin ryynejä ja mausteita ja ehkä verta. Näin ihmisille riittä ruokaa, eikä lehmä kuollut turhaan. Mitään ei heitetty hukkaan. Tämä tarkoittaa, että oikeasti siellä makkarassa KUULUU olla kaikki se, mitä sisäfileen leikkaamisen jläkeen syötävää jää yli. Eikä se mitään myrkkyä tai petosta ole. sen kuuluu olla siellä ja kyll äse sitäpaitsi ihan selvästi paketin kyljessä sanotaankin, että mitä siellä on.
Jos se kaikki raha säästettäisiin eli ruokaa ei päästettäisi pahentumaan suotta, niin johan olisi varaa satsata laatuun.
Mutta ei se ruoan laatu hinnasta ole kiinni. Kun tekee perusruokaa perusaineista, niin samalla tulee lähes itsestään vahdituksi laatua. Ja jos ekstraa haluaa, niin ostaa vielä luomua.
ja terveellistä ravintoa. Samoin vaikkapa porkkana, punajuuri (tosin sisältää nitriittiä, siksi ei voi syödä rajatta), sipuli, kaalit...kaalithan ehkäisevät syöpää. Kaurapuuro on terveellistä aamupalaa, samoin hyvä ruisleipä. Vesi janojuomana on yleensä ilmaista, tosin se ei kerrytä kaloreita eikä käy ravinnoksi. Omenat, appelsiinit ja banaanit maksavat parhaimmillaan alle 0,50cnt -1e. Kalaa saa tarjouksessa noin 5e kilo.
Mitä syödät ne, jotka ovat köyhiä ja jotka haluaisivat syödä terveellisemmin? Voiko syödä halvemmalla kuin edellämainittuja, jotka ovat kaikki terveellisiä ja niitä halvimpia raaka-aineita? Satokautenahan saa vaikka mitä edullisesti, nyt talvellahan on niukempi valinnanvara, jos täytyy selvitä mahdollisimman halvalla.
ja soijaa taas en syö eettisistä syistä.
ja terveellistä ravintoa. Samoin vaikkapa porkkana, punajuuri (tosin sisältää nitriittiä, siksi ei voi syödä rajatta), sipuli, kaalit...kaalithan ehkäisevät syöpää. Kaurapuuro on terveellistä aamupalaa, samoin hyvä ruisleipä. Vesi janojuomana on yleensä ilmaista, tosin se ei kerrytä kaloreita eikä käy ravinnoksi. Omenat, appelsiinit ja banaanit maksavat parhaimmillaan alle 0,50cnt -1e. Kalaa saa tarjouksessa noin 5e kilo.
Mitä syödät ne, jotka ovat köyhiä ja jotka haluaisivat syödä terveellisemmin? Voiko syödä halvemmalla kuin edellämainittuja, jotka ovat kaikki terveellisiä ja niitä halvimpia raaka-aineita? Satokautenahan saa vaikka mitä edullisesti, nyt talvellahan on niukempi valinnanvara, jos täytyy selvitä mahdollisimman halvalla.
sehän siinä onkin, että luomua ei ole varaa ostaa! Olisi kiva tehdä esim. leipä luomujauhoista, kun tavallisiin halpoihin jauhoihin työnnetään tuubikaupalla lisäaineita. Samoin luomuvihannekset ovat kalliimpia kuin tavalliset. Kyllä vain nykyisin terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin epäterveellinen lisäainepitoinen. (Kaikki muut sen tietävät, paitsi av-mammat)
vaihtoehtoja kuin sokeroidut jogurtit, monet einekset ja höttöleivät mitä monet (köyhät) syövät. Ei ole pakko ostaa niitä lihiksiä, makaroneja ja pizzoja sieltä kaupasta, vaan kyllä sieltä saisi terveellisempiäkin vaihtoehtoja samalla rahalla.
http://opetus.ruokatieto.fi/Suomeksi/Nuoret/Elintarviketeollisuus/Elint…
"Jauhoihin saa lisätä kypsytteitä eli askorbiinihappoa (C-vitamiinia) sekä amylaasi- ja proteaasientsyymeitä." Hui kamalaa, mitä pelottavia lisäaineita!
Valmiissa leipomotuotteissa sen sijaan saattaa ollakin sitten jo vaikka mitä mömmöjä.
tähän sitten ihan konkreettinen lista siitä, mikä on sitä kallista terveellistä ruokaa. Mä vaan en käsitä tätä ketjua. Jos kasvikset kerran ei ole terveellisiä, eikä muut vähän käsitellyt tuotteet, jos kala ei ole terveellistä jne. niin mikä sitten on? Mä katson tässä ravintoympyrää enkä löydä sieltä yhtään tuotetta, jota minulla ei olisi varaa ostaa vaikka mies opiskelee ja olen itse kotiäiti.
Perheessä "lihana" syödään juuri sitä halvinta sika-nautaa vuorotellen einespullien ja nugettien kanssa. Ehkä tarjouslenkkiä välillä. Paha sitä on itse halvemmalla saada yhtä lahjakkaasti jatkettuja kotitekoisia pullia, kuin nuo tarjouseinekset ovat. Meillä ei ole ikinä ostettu nautaa. Tai on tainnut mies ostaa vahingossa jotain naudan jauhelihaa, ja kerran on karjalanpaistilihat tuonut, siinä kait oli osa nautaa..
Täällä vain yksi kauppa myy viimeisen päivän tuotteita alennuksella, eikä se ole kuin -30. Ja kyllä, onhan sitä tutkittu, että lihan laatu on usein huonoa jo viimeisenä käyttöpäivänä. Että sitten siitä vielä hyvillä mielin pakkaseen, varsinkin kun useiden valmistajien lihoissa saattaa olla mukana jo aiemmin pakastettuna ollutta lihaa. Eikä tosiaan yhdessä pikku kaupassa niin paljon noita tule, että sieltä riittäis jokaisen käydä hakemassa. Varsinkin kun ne sisäfileet tai mitkä lie (en tiedä, kun en ikinä ole syönyt mitään possunkyljyksiä arvokkaampia lihoja) taitavat sen alennuksen jälkeenkin olla suht hinnakkaita. Tai siis kun se kipuraja kulkee tuossa 6e/kilo tietämillä.
Tomaatin kilohintakin noin 5 euroa nykyisin.