joku tutkija sanoo, että älkää ostako sitä halpaa ruokaa
se on kaikkea muuta kuin sitä, mitä saa olevansa.
Ihmisellä on kuulemma mahdollisuus valita!
No ei ole!
Ruoka on ihan törkeen kallista. Terveyden ja hyvinvoinnin pitäisi tietysti olla ykkönen mutta joutuisin varmasta puolet kuukaudesta olla syömättä jos ostaisin sen paremman vaihtoehdon.
Törkeetä, että köyhä joutuu myrkyttämään itsensä kaikella paskalla jota halpaan ruokaan työnnetään!
Kommentit (84)
Minunkin mielestä tässä keskustelussa on ne kuuluisat puurot ja vellit sekaisin. Meillä ei edes ole rahasta tiukkaa, mutta kyllä silti yritän ruokkia perheeni terveellisesti, jossain määrin ekologisesti ja taloudellisesti. Itse tehden ja halvempaa ja parempaa. Tässä on annettu lukuisia esimerkkejä siitä, että ihminen pystyy tiukallakin budjetilla syömään terveellisesti ja silti jotkut vänkäävät ja vänkäävät. Kyllä kyse on paljolti viitseliäisyydestä, joka ei vaadi edes erityistä harrastuneisuutta, pientä arjen suunnittelua vain. Meillä arki rullaa, koska suunnittelen viikon ruokalistan etukäteen, teen isoja satseja ruokaa ja aina edellisenä iltana niin valmiiksi kuin mahdollista. Jos yhtenä päivänä tekee esim. pinaattilettuja, joihin kaksi pussia pakastepinaattia á 59 senttiä, voi jonakin toisena päivänä varmaan ostaa esim. broilerin rintafilettä paketin, koska kaksi munaa, 3 dl jauhoja ja 5 dl maitoa, joka menee lettutaikinaan eivät maksa montaa senttiä. Seuraavana taas porkkana- tai juuressosekeitto, ison kattilallisen hinnaksi tulee kermapurkin kanssa alle 2 euroa, ruisleipää lisäksi. Sitten kinkkukiusaus, johon pari pussia peruna-sipulisekoitusta á 59 senttiä, pala savukinkkua ja kermapurkki. Tomaattisose maksaa sekin alle euron, joukkoon voi keksiä vaikka mitä ja taas on pastakastike kasassa. Täysjyvämakaronit eivät maksa juuri sen enempää kuin tavallisetkaan. Silakkaa ja kirjolohta on tarjouksessa usein. Pakasteseitistäkin syntyy maustamalla hyviä ruokia. Uunipuuro ei maksa juuri mitään. On valtavasti tosi, tosi halpoja ja terveellisiä ruokia! Säästyy rahat niihin kalliimpiinkin, kun välillä syö halvasti. Melkoiselta uusavuttomuudelta kuulostavat monen selitykset. Mä muuten tykkään, että aamupala on kotona ollessa aina sama: puuroa ruisleseiden ja mehukeiton kanssa ja kuppi kahvia.
Onhan se trendikästä saada valittaa kovasta ruoan hinnasta. Järkevämpää olisi tehdä muutos siihen omaan ruokavalioon ja sitten katsoa kannattaako vielä valittaa.
eettisistä syistä? Onhan se nimittäin eettisempää syödä suoraan soijaa, kun syödä lihaa, joka on tuotettu rehulla, jossa on soijaa!
ja soijaa taas en syö eettisistä syistä.
Itse olen siirtymässä luomulihaan ihan terveyteni vuoksi ja koska se on melko kallista, olen alkanut totuttamaan itseäni siihen että mm. kananmuna korvaa lihan ruoassa. Soijaa tai papuja meillä ei syödä allergian takia ollenkaan, joten joutuu tosiaankin käyttämään päätään että saisi tarpeeksi erilaisia ruokia tehtyä...onneksi ne kananmunat maistuvat kaikille vielä toistaiseksi! ;)
Ennen syötiin lihaa tai kalaa kahdesti päivässä, nykyään max. kerran. Jogurtteja ei juuri ostella, korkeintaan tarjouksesta jotain parempilaatuista. Marjastaminen, kalastaminen ym. onnistuu ainoastaan kaupan pakastimesta, mutta juurikin seitifile ja mustikat, puolukat jne. eivät tule kalliiksi. Osa marjoista on kiva ostaa kuivattuna jauheena (esim. Ruohonjuuresta 100g mustaherukkaa alle vitosella) ja ripotella sitä viiliin (voi tehdä tätä itse, säästää vähän). Mausteilla saa aikaan paljon, samoin sillä että jättää pois turhan elämyshakuisuuden ja kiittää kotiruoasta- kaikilla kun ei ole varaa siihenkään...
Olen huomannut että kun syön vähemmän lisäaineita ym. turhaa, olo on paljon parempi. Makeanhimoa on vähemmän, yöunet maittavat paremmin jne.
En ymmärrä, mikä voisi kodin jälkeen olla tärkeämpi asia kuin se, mitä omasta ja lasteni suista laitetaan sisään ja minkä voimalla eletään, kasvetan, ajatellaan ja tehdään työtä.