Uskotko että paha saa palkkansa? Kristinuskossa se ei
kyllä toteudu. Otetaan esim. ihminen joka lietsoo vihaa jotain ihmisryhmää kohtaan ja samalla katsoo olevansa kristitty. Toisin sanoen aidosti itse uskoo (vaikkakin mahdollisesti kieroutuneessa mielessään) Jumalaan. Eihän hän ikinä saa mitään rangaistusta! Vaikka hänen kirjoituksensa esim. olisi se joka yllyttää jonkun häiriintyneen ihmisen hakkaamaan ihan tavallisen työssäkäyvän mamun. Tätä puolta kristinuskossa en ymmärrä.
Kommentit (38)
Ihminen usko VILPITTÖMÄSTI Jeesukseen. Hän ajattelee, että hänellä on oikeus puhua pahaa maahanmuuttajista jostain syystä. Mutta tärkeintä kuitenkin on että usko on aitoa ja tämä ihminen katsoo olevansa hyvä ihminen ja oikealla asialla. Minkä palkan paha silloin saa? Ei mitään.
että on oikein puhua pahaa muista. Se on syntiä. Ei kenestäkään saa puhua pahaa. Synnistä tulee tehdä parannus. Paholainen saa kyllä lopulta palkkansa.
että on oikein puhua pahaa muista. Se on syntiä. Ei kenestäkään saa puhua pahaa. Synnistä tulee tehdä parannus. Paholainen saa kyllä lopulta palkkansa.
katso itse tekevänsä pahaa ei saa rangaistusta, rangaistus siirretään paholaisen kärsittäväksi?
mulle ainakin rippipappi kertoi, että isien pahat teot Jumala tulee kostamaan kolmanteen polveen!!!
Tämän muistan eritisen hyvin, sillä itse en ole valmis hyväksymään vastasyntyneiden viattomien lasten saavan kostoa esi-isiensä syntien tähden!
katso itse tekevänsä pahaa ei saa rangaistusta, rangaistus siirretään paholaisen kärsittäväksi?
siihen sinulla ei ole oikeutta. Jumala yksin voi tuomita ja rangaista viimeisellä tuomiolla. Kun Jeesus antaa synnit anteeksi, niitä ei enää ole. Kun kristitty elää lähellä Jeesusta, Jumalan rakkaus vaikuttaa ihmisessä tahtomista ja tekemistä. Jumalan rakkaus näkyy ihmisessä rakkaudellisina tekoina. Kaikki ihmiset kuitenkin tekevät syntiä. Jos ihmiset olisivat synnittömiä, Kristus olisi turhaan kuollut.
Mutta kyllä se pahalta silti tuntuu että pahaa voi tehdä käytännössä ilman mitään rangaistusta jos vaan uskoo. Jotenkin se tuntuu epäoikeudenmukaiselta ja väärältä.
että saa tehdä pahaa mielin määrin, hän on vaarallisella tiellä. Synti ja pahuus on sellaista, että se haluaa kasvattaa otettaan. Jos jatkaa ja jatkaa, lopulta voi menettää osallisuutensa pelastuksesta. Siis sen tien lopussa on lopulta koko uskon kieltäminen. Jumala on todella pitkämielinen ja sallii monenlaista pahuutta pitkän aikaa.
Sanoisin vain että Jumala pitää huolen siitä, että paha saa palkkansa.
mulle ainakin rippipappi kertoi, että isien pahat teot Jumala tulee kostamaan kolmanteen polveen!!! Tämän muistan eritisen hyvin, sillä itse en ole valmis hyväksymään vastasyntyneiden viattomien lasten saavan kostoa esi-isiensä syntien tähden!
2. Moos. 20:
"5. Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat."
Jesajan kirjan luvussa 30 sanotaan:
"18. Herra odottaa, että voisi olla teille armollinen. Hän nousee armahtaakseen teitä, sillä Herra on oikeuden Jumala."
Jumalan käskyt ovat rakkaus. Jumalan käskyjen noudattaminen on meille hyväksi. Jos ihminen kuitenkin rikkoo Jumalan käskyjä vastaan, seuraukset näkyvät usein seuraavassa ja sitä seuraavassa sukupolvessa. Kyllä jokainen meistä tietää, että esim väkivallan ilmapiirissa kasvanut lapsi haavoittuu monella tavalla.
Mutta kyllä se pahalta silti tuntuu että pahaa voi tehdä käytännössä ilman mitään rangaistusta jos vaan uskoo. Jotenkin se tuntuu epäoikeudenmukaiselta ja väärältä.
Raamatussa ei missään nimessä sanota, että syntiä voi tehdä ilman rangaistusta. Joka niin opettaa, opettaa väärin.
jokainen ihminen, joka on rikkonut yhtäkin käskyä vastaan, on Jumalan silmissä rikkonut niitä kaikkia vastaan ja on matkalla helvettiin. Voisiko sitä sen suoremmin sanoa. Mutta koska kukaan ihminen ei ole niin täydellinen, että pystyisi noudattamaan kaikkia käskyjä, Jumala lähetti ainoan Poikansa Jeesuksen, jotta hänen haavojensa kautta me saisimme syntimme anteeksi ja meillä olisi pääsy Jumalan luo taivaaseen. Anteeksiantamattomuus on myös synti, josta Jumala rankaisee. Meidän tulee antaa myös toisillemme anteeksi ne synnit, jotka Jumalakin antaa anteeksi.
Tässä on ero esim. karman lakiin.
Kristitty tekee pahaa mutta ei katso itse tekevänsä pahaa. Tai sanotaan että tietää jollain tasolla, mutta uskoo kristittynä olemisen jotenkin kumoavan sen pahan. Siis että kristinuskoa puolustaakseen vaikka on oikeus vihanlietsontaan. Varmaan silloin jollain tasolla tietää ettei toimi ok mutta arvelee tarkoituksen pyhittävän keinot. Ja uskoo Jeesukseen vilpittömästi -> Ei MITÄÄN rangaistusta.
Karman laki-vaihtoehdossa kyseinen ihminen saa rangaistuksen silti, kaikesta itsepetoksesta huolimatta.
Viharyhmiin kuuluvat kristityt ovat eksyneitä, ja Raamattu varoittaa tiukasti eksymästä.
Sitä en osaa sanoa, miten Jumala on tässä oikeudenmukainen, mutta hän ainoana näkee ihmisten sydämeen ja kaikkiin pohjimmaisiin motiiveihin asti. Hän näkee esim. tällaisessa kansankiihotustilanteessa, kuka on syyllinen alunperin, kuka on kenties propagandan uhri. Jos lapsi kasvaa skinhead-perheessä ja oppii vihaamaan mustia, onko hän yhtä suuri syyllinen kuin vanhempansa?
Minäkin haluaisin uskoa, että PAHA saa palkkansa eikä vaan jatkaisi tekojaan niin kauan kunnes kuolee ja ehkä silloin vasta saisi kokea sen naohoissaan. Tai pahimmassa tapauksessa kuten monet näyttää uskovan saa anteeksi ja hänen kärsimyksensä siirretään kolmanteen polveen asti.
Ei PAHHA kyllä mun mielestä ole silloin saanut palkkansa, koska hänenhän ei tarvitse kärsiä omia rangaistuksia vaan ne kärsii joku muu ja miten tällainen ajatus, että pääsee kuin koira veräjästä saa hänet muka pelkäämään jotakin ja lopettamaan, kun eihän hänelle nytkään tuota mitään ongelmia tehdä PAHAA muille?
Usko riittää. Luottamus että kaikki menee kuten kuuluukin. Suuremmat asiat ovat suuremmassa kädessä. Voi rauhassa keskittyä tähän elämään.
Saa paha usein jopa verrattain hyvääkin palkkaa, lisäksi jotkut virat ovat niin suojatyöpaikkoja ja ikuisia heille vaikka he mitä siinä virassaan sikailisivatkin ja kyykyttäisivät muita, etteivät tule niistä edes potkituksi pellolle vaikka henkilö piinaisi työyhteisöä, niitä valikoituja uhrejaan siellä kauan, hartaasti ja taidolla. Ne poislähtijät on sitten niitä jotka eivät enää kestä eivätkä jaksa. Meniks tää nyt vähän asian vierestä...
[quote author="Vierailija" time="23.02.2011 klo 21:13"]
mulle ainakin rippipappi kertoi, että isien pahat teot Jumala tulee kostamaan kolmanteen polveen!!!
Tämän muistan eritisen hyvin, sillä itse en ole valmis hyväksymään vastasyntyneiden viattomien lasten saavan kostoa esi-isiensä syntien tähden!
[/quote]
Dippidaa tota pappien selittelyä joka asiassa. Jos te itse lukisitte Raamattua oppisitte paljon tosi Jumalasta ja Hänen hyvyydestään!
Hesekiel 18: 20 ja mielellään koko kiinnostava luku. Ks myös 2 Mooses 20:5 ja 5 Mooses 24:16.
Kun kirkkoraamattussa puhutaan isien pahojen tekojen kostamisesta tarkoittaa se, että Jumala sallii sen seuraukset kolmanteen ja neljänteen sukupolveen. Siis, jos vaikka suvussa juopotellaan rankasti niin vääjäämättä ne seuraukset näkyvät seuraavien sukupolvien terveyden tilassa tai varallisuudessa. Otin tämän esimerkin siksi kun seuraan hyvin läheltä perhettä, jossa niin isät kuin äidit ovat juopotelleet........!
Jumala ei itse kosta kenellekään henk.koht syntejämme mutta seuraukset väärinteosta saamme ihan itse kärsiä. Ks Jaakobin kirje 1:12-15. Tilanne on ihan eri sitten kun Jeesksen on aika ruveta hallitsemaan maata ne 1000 vuotta.
Mitäpä jos ei ruveta keksimään sääntöjä jumalille, vaan laitetaan pahat kuriin aivan omatoimisesti?
Ristiretkethän oli oikein kristitttyjen hype. Pahat sai palkkansa...
Jaakobin kirjeessä tuodaan esiin toinen puoli asiaa: usko ilman tekoja on kuollut. Jeesus kertoo tämän vertauksen vuohista ja lampaista: (Matteus 25)
31.Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."