onko muita jatkuvasta päänsärystä kärsiviä?
mulla on kovia päänsärkyjä, joihin ei tunnu apua löytyvän. Ilmeisesti on sekä migreeni että jännityspäänsärky.
Olen juossut lääkäreilläkin asiasta. Yksi sanoi "mene punttisalille", toinen antoi nipun särkylääkereseptejä (tämä oli neurologi) ja kolmas sanoi että "ne nyt on sellaisia jokaisen päänsisäisiä tuntemuksia" (=tarkoitti että mulla on päässä vikaa.
Säryt saattavat olla niin kovia, ettei juuri mikään lääke auta. Hädin tuskin jaksan raahautua töihin ja hoitaa kaikki elämäni velvollisuudet.
On toki hyviäkin päiviä, mutta sitten saattaa särkeä vaikka viikon putkeen.
Onko kohtalotovereita?
juu, ja niskat on jumissa.
Kommentit (65)
Minulla myös lähes 15v jatkunut päivittäinen pääkipu. Vuosia aina välillä kävin lääkäreillä tuloksetta. Kipu selkeästi alkoi niinkin hölmöstä kuin viisaudenhampaiden poisto, kaikki poistettiin kerralla :-)
Lopulta tuli vastaan neurologi, joka heti nähtyään sanoi että jo kasvoista näkee että kyseeasä on staattisesta purennasta johtuva pääkipu. Puren erityisesti nukkuessani hampaita yhteen, mutta myös valveilla ollessani. Päiväunet yms. pahentavat aina kipua. Lääkäriä närkästytti se ettei hampaidenpoistosta mahdollisesti seuraavista purentavaivoista varoiteta heti alkuunsa. Minullekin oli hymähdelty hammaslääkärissä monesti kun olin kysynyt voiko kipu johtua purennasta.
Oireira:
- pääkipu miedosta, joskus harvoin jopa lamauttavaan kipuun
- turvonneet nivelet sormissa, reumaa metsästettiin monta kertaa, mutta johtuu myös purennan aiheuttamasta niskan jäykkyydestä
- turvonneet, itkettyneen näköiset silmät
- näköharhat
Epätietoisuus oli tuskaa. Diagnoosin jälkeen itkin pari päivää tiedon ilosta...vihdoin joku ymmärsi ja osasi selittää miksi olin kipeä.
Olen jo tottunut kipuun. Purentakiskot eivät vienneet sitä pois ja pienten lasten äitinä minulla ei valitettavasti ole ollut varaa kohtuullisen arvokkaisiin voice massage -hoitoihin. Erittäin harvoin otan päivisin lääkettä kipuun, iltaisin ehä 2-3krt/vk. Nykyään käytän ihan perus apteekin reseptivapaita kipulääkkeitä. Ennen söin 1 Panacodin illassa, mutta enää en ole reseptiä siihen kehdannut hakea.
Pääni ei kestä "heiluttelua", joten se rajaa kovin liikuntaharrastuksia. Onneksi kävelylenkille voi lähteä pienessä kivussakin. Uinti on myös tarpeeksi pehmeä laji. Rakastaisin erilaisia tansseja yms. mutta pomppiminen ja heiluminen eivät enää onnistu.
Surullisinta minulle on se, että pelkään tämän kaiken vaikuttaman myös hieman lasteni lapsuuteen. Olen välillä kivan vuoksi ärsyyntyneempi enkä kestä kovia ääniä, kirkkaita valoja. Usein onneksi menoa ja meininkiä on sen verran, että kipu jää taka-alalle.
Oli helpottavaa lukea kohtalotovereista. Toivottavasti apua on löytynyt mahd. monille!
Täällä kohtalotoveri, joka tivasi lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Ennen sitä tuli kuitenkin aivoinfarkti ja sen jälkeen vasta vika selvisi: todennäköisesti synnynnäisesti ahdas valtimo, joka sitten viimein meni kokonaan tukkoon.
Joko olet kokeillut akupunktion ja muita ns. humpuukihoitoja, joista voi olla hyvinkin apua?
Kovempaa ja lievempää.
Rupesin syömään ruokia joissa ei ole natriumglutamaattia (e621) ja vähä hiilarisemmin, ettei veren sokerit nouse ja laske.
En muista milloin viimeksi olisi särkenyt päätä syyttä (esim niskakivun takia on joskus särkenyt pari kertaa). Ennen meni vuosia päänsäryn kanssa.
Mutta epilepsialääkkeet voi auttaa pahoihin särkyihin, on tietenkin aika rajuja lääkkeitä.
Melkein joka aamu herään siihen että pää on tulessa. Yleensä toisella puolella on ihan tolkuton jyskyttävä päänsärky joka ei mene ohi ennen kuin olen ottanut särkylääkettä + lihasrelaksanttia. Usein pitää myös raksautella niskaa että päänsärky helpottaisi.
Pientä apua olen löytänyt siitä, että kiinnitän huomiota suun rentouteen. Eli tarkoituksella päästän leuan valahtamaan rennoksi. Huomasin siinä että usein puren hampaita yhteen huomaamattani, ja sehän on iso pääkivun aiheuttaja kaiken muun lisäksi.
Toivon todella että löydät avun vaivaasi, koska oikeasti tiedän miten kamalaa se voi olla! Itse olen entinen ammattipianisti ja tuntikausien intensiivinen harjoittelu veti hartiat lukkoon. Lisäksi mulla on lievä skolioosi sekä hartiat painuneet liian eteen, eli se ei ainakaan helpota kipua...
En kyllä nyt ihan purematta niele tuota henkisen kantin heikkoutta. Mutta mietin sitä kyllä, lupaan sen. Pitääkö minun tässä tuskissani vielä miettiä, että olen hullu ja huono ;)? Olen sitten varmaan ihan tauno kun suostun tällaiseen elämään. Minulla on vaativa työ, parin tunnin työmatkat per päivä. ap
Liika vahvuus ja itseltään mahdottomuuksien vaatiminen voi oireilla juuri päänsäryllä. Kroppasi kertoo ettei jaksa nykyistä tahtia; sinä päätät kuunteletko sitä vai et. Heikkoutta on se, ettet myönnä tarvitsevasi myös hyvää oloa itsellesi; sivuutat omat tarpeesi työn ja lasten tarpeiden taakse. Se kertoo myös siitä ettet arvosta itseäsi, arvostat vain aikaansaannoksiasi ja menestystä(?) Lue Anna-Liisa Valtavaaran " Kiltteydestä kipeät" ja "Oikein kiltti"; voisivat avata silmiäsi!
ap täällä taas. Olisiko vielä lisää kommentteja, neuvoja, mielipiteitä?
Hmm...minäkö kiltti - pikeminkin ärhäkkä täti, itsekäskin. Mutta voi olla, että siellä takana on kuitenkin se kiltti tyttö. Täytyypä lukea nuo suosittelemasi kirjat, kiitos.
Mutta ei kai tämä päänsärky voi johtua "henkisestä puolesta"?
Olen tullut siihen tulokseen, että oma päänsärkyni johtuu meidän taaperosta, joka tulee joka yös nukkumaan viereeni. Nukun niin oudossa asennossa loppuyön, että niskat kramppaa.
ap täällä taas. Olisiko vielä lisää kommentteja, neuvoja, mielipiteitä? Hmm...minäkö kiltti - pikeminkin ärhäkkä täti, itsekäskin. Mutta voi olla, että siellä takana on kuitenkin se kiltti tyttö. Täytyypä lukea nuo suosittelemasi kirjat, kiitos. Mutta ei kai tämä päänsärky voi johtua "henkisestä puolesta"?
Mutta se "henkinen puoli" ylläpitää sulla jatkuvasti korkeaa stressihormonitasoa joka altistaa sut joka päivä migreenikohtaukselle- ja myös sille jännityspäänsärylle.
Kuulostat oikeasti tosi leipääntyneeltä tilanteeseesi eikä se mikään ihme olekaan. Oletko koskaan ollut kunnolla kipukierteen katkaisussa (ihan siis sairaalahoidossa, jossa lääkitään kunnolla suonensisäisesti niin että se kipu saadaan loppumaan kertakaikkiaan kokonaan)? Onko sinulle kokeiltu migreenin estolääkitystä? Onko sinua ylipäänsä tutkittu kunnolla koko asian tiimoilta, niin että sama lääkäri olisi perehtynyt sun tilanteeseen kunnolla ja perusteellisesti?
Jos näin ei ole, niin menet ensi töiksesi huomenna työterveyshuoltoon tai terveyskeskukseen ja kerrot tuon tilanteesi kurjuuden perusteellisesti. Sun pitäis päästä ihan kunnolla tutkittavaksi, ainakin neurologian poliklinikalle, ehkä jopa mieluiten osastojaksolle.
Pidä päiväkirjaa päänsärystäsi. Kirjaa päivittäin ylös erilliselle paperille tai vihkoon:
-särkikö päätäsi vai ei,
-mihin aikaan päivästä särky alkoi,
-alkoiko äkisti vai hiipien,
-liittyikö siihen joku alkuoire,
-mitä muita tuntemuksia siihen särkyyn liittyi (valo- ja ääniyliherkkyys, pahoinvointi, huimaus jne.)
-kuukautiskierron päivä
-kauanko särky kesti
-otitko jotain lääkettä, mitä ja kuinka paljon
Tämä päiväkirja kertoo melko paljon päänsärystäsi asiaa tutkivalle neurologille.
Lueskelin noita vastauksiasi, ja sen verran kommentoin että päänsärkyä helpottavan tai ehkäisevän liikunnan on tarkoitus olla mukavaa. Jos punttisali ei ole sun juttu, älä mene sinne. Kokeile mieluummin jotain muuta: uintia, reipasta kävelyä, tanssia, joogaa... liikunnan ideana on saada endorfiinieritys käyntiin ja elimistön omat kipulääkkeet toimintaan- tähän tarkoitukseen käy seksikin jos liikunta muuten ei houkuttele.
Ja tosiaan, suosittelen lämpimästi kokeilemaan myös akupunktiota tai vyöhyketerapatiaa, monet hoitamani migreeni- ja päänsärkypotilaat ovat saaneet merkittävästi apua näistä hoidoista.
Viittaan myös tuohon aikaisempaan vastaukseeni noista muista syistä, jotka päänsärkyä aiheuttavat. Voisiko joku näistä syistä olla päänsärkysi taustalla? Entä ehkäisy- sopimattomat e-pillerit ovat myös yksi päänsäryn syntipukki.
Toivon kovasti, että sinun tilanteesi tulisi paremmaksi. Että säryn syy/aiheuttaja löytyisi ja että saisit tilanteen hallintaan.
T: sh neurolta
mikset lukisi lääkäriksi? Harvalla lääkärillä on halua/aikaa perehtyä oikeasti potilaaseen. Sinusta tulisi hyvä lääkäri, empatiakykysi puolesta päihität monet lääkärit mennen tullen!
t. se eilinen 31
mikset lukisi lääkäriksi? Harvalla lääkärillä on halua/aikaa perehtyä oikeasti potilaaseen. Sinusta tulisi hyvä lääkäri, empatiakykysi puolesta päihität monet lääkärit mennen tullen! t. se eilinen 31
se on se mun juttu. Enkä tiedä, riittäiskö mulla perslihaksia ja lukupäätä lääkiksen loppuunkäymiseksi? Mutta kiitos silti, 31!
Sh neurolta,
voi miten sinä olet ihana ihminen, kun haluat tällä tavalla auttaa ihan tuntematonta :)! Iso kiitos! Minä poimin heti nuo sun kysymykset ruutuvihkoon, johon alan pitää pvkirjaa! Kerran liityin netissä johonkin tuommoiseen netissä, mutta sitä oli niin hankala täyttää, että se minulta jäi.
Menin nyt työterveyslääkärin vastaanotolle tällä viikolla. Hän suhtautui ihan asiallisesti ja otatti heti laajat verikokeet ja asia etenee. Minä uskon että hän ainakin yrittää auttaa minua.
Minä en käytä hormonaalista ehkäisyä (kierukka olisi määrätty, hormoonikierukka siis, mutten uskalla laittaa kun pelkään päänsärkyjä) ja muutenkin kaikki altistavat tekijät on minimoitu. Silmälääkärillä käyty, lasit uusittu, purentaa korjattu jne. Olen mielestäni yrittänyt pontevasti auttaa itseäni.
Mutta arvatkaas mitä - mun ei ole särkenyt päätä kahteen päivään! Viimeksi tiistaina oli helvetillinen särky. Mulla on tunne, että se kiropraktikko auttaa.
En enää muistakaan mitä kaikkea kysyit, sh neurolta, mutta kiitos - arvostan kovasti apuasi.
yksi kohtalontoveri.
Mä aloin käymään kuntosalilla vuosi sitten ja kävin hierojalla 6 kertaa peräkkäin.
Nyt ei ole päänsärkyä ollut vuoteen.
Sh neurolta, voi miten sinä olet ihana ihminen, kun haluat tällä tavalla auttaa ihan tuntematonta :)! Iso kiitos! Minä poimin heti nuo sun kysymykset ruutuvihkoon, johon alan pitää pvkirjaa! Kerran liityin netissä johonkin tuommoiseen netissä, mutta sitä oli niin hankala täyttää, että se minulta jäi. Menin nyt työterveyslääkärin vastaanotolle tällä viikolla. Hän suhtautui ihan asiallisesti ja otatti heti laajat verikokeet ja asia etenee. Minä uskon että hän ainakin yrittää auttaa minua. Minä en käytä hormonaalista ehkäisyä (kierukka olisi määrätty, hormoonikierukka siis, mutten uskalla laittaa kun pelkään päänsärkyjä) ja muutenkin kaikki altistavat tekijät on minimoitu. Silmälääkärillä käyty, lasit uusittu, purentaa korjattu jne. Olen mielestäni yrittänyt pontevasti auttaa itseäni. Mutta arvatkaas mitä - mun ei ole särkenyt päätä kahteen päivään! Viimeksi tiistaina oli helvetillinen särky. Mulla on tunne, että se kiropraktikko auttaa. En enää muistakaan mitä kaikkea kysyit, sh neurolta, mutta kiitos - arvostan kovasti apuasi.
On hienoa että olet tutkittavana. Ja vielä paremmalta kuulostaa tuo, että koet saaneesi apua kiropraktikolta. Nyt sitten vain kohti parempia päiviä :)
Joku varmaan ihmettelee mitä motiivia mulla on täällä jaella neuvojani. Heille voin kertoa, että olen kohdannut työssäni kymmeniä, jollei ehkä satoja päänsäryn ja siihen liittyvän lääkekierteen raunioittamia ihmisiä. Monet heistä olisivat välttyneet siltä tilanteelta, jos olisivat ajoissa saaneet kokonaisvaltaista apua, tukea ja neuvontaa. Jos voin itse omalta osaltani edes täältä käsin auttaa jotakuta ja estää sen tilanteen syntymistä, hyvä niin.
Minulla on myös välillä pitkiäkin särkemättömiä jaksoja, ja sitten taas tulee pitkiä kipukausia. Nyt jomottaa päätä toista päivää, mutta ei niin etten voisi toimia. Nukkuakseni aion ottaa taas buranan.
Tiedän kyllä mistä tämä tällä hetkellä johtuu: vauvan kantamisesta. Sama juttu oli esikoisen aikaan, kun piti päivät pitkät kanniskella lasta. Kuopus on vasta 3kk mutta painaa jo liki 8kg, se selvästi tuntuu jo olkapäissä.
Välillä päivällä aina pysähtyy, ja silloin semmoinen kipuun väsymys vyörähtää yli. Mutta kuumilla suihkuilla, särkylääkkeillä ja liikkellä pysymisellä saan kivun pysymään taustalla. Pois sen saa hissuksiin liikunnalla ja tarkoilla uniasennoilla. Olen lapsesta asti opetellut nukahtaessa rentouttamaan hartiat.
Migreeniä ei ole ollut nyt kai kahteen kuukauteen. Se on kyllä lamaannuttavampi juttu, ja näin kahden vaippaikäisen äidille hirveä asia. Lapsethan on pakko hoitaa vaikka miten tuntuisi kuin miekka halkaisisi pään ja oksennus painaisi kurkussa.
Noh, huomenna koitan kotizumballa karkoittaa taas päänsärkyä, toivokaamme sen onnistumista. Toivottavasti myös särytön kausi jatkuu ap:lla!
28
Siinä saisi lihaskuntoa ja venyttelyä samalla kertaa. Alussa kannattaa käydä kurssilla/tunnilla, mutta ohjelmaa voi hyvin tehdä kotona jatkossa.
sairaanhoitajalta neurolta. Kiitos kohtalotovereiden puolesta!
Olen elänyt migreenikierteessä suurimman osan elämääni ja viime aikoina löytänyt helpotusta akupunktion ja liikunnan kautta. Migreeni on aika hyvin hallinnassa. Kokonaisvaltainen hoito ja itsetuntemuksen parantaminen auttaa. Siinä tosiaan apuna päiväkirja tai kalenteri. Oikeat lääkkeet oikein käytettynä ovat korvaamaton lisäapu myös. MInä vielä yritän opetella hallitsemaan stressiä ja vetämään rajoja, ehkäpä siinäkin edistyn.
Kohtalotoverit, kannattaa lukea sairaanhoitajan ohjeet tarkasti, hän selvästi tietää mistä kirjoittaa. Ja kaikkea hyvää sinulle, sh!
Osa on sellaisia, joita olen jo kokeillut ja esim tuo akupunktio menee mietintään. Hammaslääkärissä en ole käynyt asian tiimoilta, mutta se oli käynytkin jo mielessä. Varaan ajan heti ensi viikolla!
Ei lannistuta, ei. Mutta välillä on kyllä aika toivoton olo kun tuntuu ettei mikään auta. Menemisten ym suunnittelukin tuntuu tylsältä kun ei koskaan tiedä etukäteen millainen "pääpäivä" on.
t: olikos se 47
ap täällä. Nyt on ollut taas aivan kamala viikko, aamuisin olen herännyt päänsärkyyn (niskat ja leuat kipeänä) ja lisäksi huimaa/pyörryttää koko ajan. Olen nyt pitänyt tarkkaa päiväkirjaa aiempien ohjeiden mukaan ja ensi viikolla (1,5 viikon päästä) menen lääkäriin.
Eilen illalla otin Sirdaludin (rentouttava) ja nyt aamulla ei särje. Että kyllä tämä jännityspäänsärkyä taitaa olla. Alan tässä jo miettiä, onko mulla niin kova stressi että se tämän aiheuttaa?
ap
on natriumglutamaatin, aromivahventeen, hiivauutteen ja erilaisten makeutusaineiden välttäminen. Itselläni väheni 50% säryistä. VAlitettavasti neurologit vain tyrkkäävät lääkereseptejä kouruaan mutta ei kartoiteta allergioita tai tällaisia lisäaineasioita ollenkaan. Glutamaatti aiheuttaa särkyjä ja siitä löytyy tieteellisiä tutkimuksiakin. Neuron sairaanhoitajakin voi varmaan vahvistaa asian. Itsekin painin vielä särkyjen kanssa sillä särkyjä on enää 10/kk kun ennen niitä oli 20/kk