onko muita jatkuvasta päänsärystä kärsiviä?
mulla on kovia päänsärkyjä, joihin ei tunnu apua löytyvän. Ilmeisesti on sekä migreeni että jännityspäänsärky.
Olen juossut lääkäreilläkin asiasta. Yksi sanoi "mene punttisalille", toinen antoi nipun särkylääkereseptejä (tämä oli neurologi) ja kolmas sanoi että "ne nyt on sellaisia jokaisen päänsisäisiä tuntemuksia" (=tarkoitti että mulla on päässä vikaa.
Säryt saattavat olla niin kovia, ettei juuri mikään lääke auta. Hädin tuskin jaksan raahautua töihin ja hoitaa kaikki elämäni velvollisuudet.
On toki hyviäkin päiviä, mutta sitten saattaa särkeä vaikka viikon putkeen.
Onko kohtalotovereita?
juu, ja niskat on jumissa.
Kommentit (65)
oli n. 8 vuotta jatkuva päänsärky, eikä mitkään lääkkeet tehonnu ja pääkin kuvattiin eikä mitään löytyny. Lopulta neurologi keksi, että johtui jumissa olevista lihaksista. Kävin akupunktiossa yhteensä n. 10 kertaa ja jo muutaman kerran jälkeen huomasin ajattelevani, että tältäkö tuntuu kun ei särje päätä?! Pari vuotta päänsäryt kokonaan poissa, nyt on alkanu palaamaan ja meinaan mennä uudelleen, omalla kohdallani ainakin tehosi :)
estolääkitys ja se auttaa pitämään päänsärkyjen esiintymis tiheyden siedettävänä :)
akupunktiosta täällä onkin jo puhuttu, toinen suositeltava hoito on vyöhyketerapia. Molemmat hoitavat jumiutuneita lihaksia ja tukkeutuneita paikkoja ikäänkuin "kiertokautta". Ei tarvitse suoranaisesti koskea näihin kipeisiin paikkoihin ja sitä kautta aiheuttaa itselleen mahdollisesti lisää kipuja.
Akupunktiossa ja vyöhyketerapiassa on kyllä molemmissa se puoli, että ne eivät auta heti, vaan vaativat 3-5 kerran hoitosarjan ennen kuin alkavat tehota. Ja mitä pidempään vaiva on jatkunut, sitä pidempi hoito vaivan taltuttamiseksi vaaditaan.
Päänsärky on siitä hankala vaiva, että se voi äityä niin monesta eri syystä. Siksi sen hoitaminen on myös sangen kokonaisvaltaista ja sitä valitettavasti osataan hyvin harvassa paikassa. Jos samassa sopassa on sekaisin monta eri päänsärkytyyppiä (migreeni, jännityspäänsärky, särkylääkepäänsärky jne.) niin siinäpä sitä riittääkin selviteltävää.
Muutamia kokemuksen tuomia vinkkejä, joita jotkut jo toivatkin esiin:
- riittävästi nestettä päivän aikana (ainakin 2 litraa pelkkää vettä+ kaikki muut juomat päälle)
- riittävästi unta, mieluiten aina sama nukkumisaika
- lihasten rentouttaminen, liikunta, selkä- ja vatsalihasten vahvistaminen
- näön tarkastaminen ja tarvittaessa sopivien silmälasien hankkiminen
- säännöllinen ruokarytmi, verensokerin pitäminen tasaisena, alkoholin välttäminen. Jos huomaat jonkun ruoka-aineen aiheuttavan päänsärkyä, vältä sitä.
- levon ja rentoutuksen salliminen itselleen
ap kiittää ja kumartaa.
Hyviä neuvoja olette antaneet.
Tuosta liikunnasta: en ole koskaan ollut sillä tavalla liikunnallinen, että minun olisi "pakko päästä liikkumaan". Käyn kyllä melko säännöllisesti reippailla kävelylenkeillä, koitan raahautua vaikka särkisikin. Päänsärky vain pahenee siitä. Yritän oikein reippaasti heilutella käsiä, että hartiat saisi liikettä.
En kyllä nyt ihan purematta niele tuota henkisen kantin heikkoutta. Mutta mietin sitä kyllä, lupaan sen. Pitääkö minun tässä tuskissani vielä miettiä, että olen hullu ja huono ;)?
Olen sitten varmaan ihan tauno kun suostun tällaiseen elämään. Minulla on vaativa työ, parin tunnin työmatkat per päivä. Ja kun olen lapsiakin mennyt tekemään, en oikein voi niille illalla sanoa (kun olen muutenkin vähän kotona) että heippa, äiti lähtee punttisalille. Joo on mulla mieskin mutta sillä on vieläkin vaativampi työ ja pidemmät päivät. Hulluja ollaan siis varmaan molemmat.
Jos minä haluan rentoutua, otan kirjan ja menen sänkyyn. Osaan kyllä rentoutua ja olla itsekäskin. Punttisali ei ole minulle rentoutus.
Kai tässä täytyy ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa riuhtoa kivuista huolimatta sitten :)
Ehkä se lääkäri voisi nyt ensialkuun selvittää ja tai edes diagnosoida, onko tämä jännityspäänsärkyä vai migreeniä vai mitä.
Juu, minulla myös 800mg Panacod+Burana saattaa olla ettei tehoa särkyyn, silloin kun se pahana on.
ap
elämänrytmi äärimmäisen säännöllistä, nukun 8 tuntia yössä, syön säännöllisesti (mutta liikaa ja säryn ollessa päällä en pysty kontrolloimaan mitä syön = olen lihonut), en uskalla juoda viinaa kuin korkeintaan kerran pari vuodessa (koska saan kamalan jysärin ja ei kiitos niitä mulle enää lisää.).
Nyssytän tätä pientä rajoittunutta kaavaa tässä vaan.
mulla on migreeniä ja jännityssärkyä. En osaa päättää kumpi on pahempi, migreeni on kovempi ja joskus oksennan, mutta se menee päivässä ohi. Jännityssärky kestää tosi kauan, välillä on aika mietoa ja välillä ihan hirveää. Ei yhtä kipeää kuin migreeni, mutta vie elämänilon ja toimintakyvyn. Sama homma lapsesta asti. Mua auttaa liikunta ja riittävän aikaisin otettu lääke. Hierominen auttaa myös. Särkyyn tottuu niin että joskus miettii miten en tänään jaksa mitään, ja sitten vasta tajuaa miten sattuu. Tai seuraavana päivänä ihmettelee miten paljon paremmin jaksaa, ja tajuaa ettei satu.
Nämä kaksi päänsärkytyyppiä eroavat kyllä toisistaan melko lailla. Migreeni esiintyy tyypillisesti kohtauksittain niin että se alkaa melko nopeasti. Usein alkuoireena on valonvälähdyksiä toisessa silmässä, tai näkökentässä näkyy sahalaitaista kuviota. Näitä kutsutaan aura-oireeksi. Migreeni voi olla myös auraton, jolloin särky alkaa heti voimakkaana ilman ennakko-oireita. Valo tekee pahaa ja tuntuu tunkevan suoraan silmistä sisään. Usein kohtaukseen liittyy voimakas pahoinvointi ja monet oksentavat. Tyypillisesti migreenisärky on toispuoleista, ja usein se paikantuu silmän taakse. Liikunta tuntuu pahalta migreenissä, levossa olo pimeässä hiukan helpottaa oloa.
Jännityspäänsärky taas yleisimmin alkaa lievänä jomotuksena ja voimistuu päivän mittaan. Jännityspäänsärky esiintyy tyypillisimmin takaraivolla ja päälaella, mutta sitä voi tuntua myös missä tahansa muualla päin päätä.
Muita päänsärkyä aiheuttavia tekijöitä migreenin ja jännityspäänsäryn ohella ovat mm. krooninen poskiontelontulehdus tai poskionteloiden limakalvoturvotus, purentavirheet ja leukojen virheasennot sekä hampaiden narskutus, hoitamaton astma (aiheuttaa hapenpuutetta nukkuessa ja sitä kautta päänsärkyä tyypillisesti aamuisin) ja uniapnea.
Onhan ap sinulle tehty pään CT? Kertoisitko tarkemmin särystäsi, millaista se on?
T: sh neurolta
kuulostaa hyvin tutulta. Joskus jopa mietin, onko mulla koskaan sellainen 100&:sti särytön pää.
t. ap
nyt lähden nukkumaan, ettei vaan jää unet liian lyhyeksi. 7 tuntia ehdin juuri ja juuri nukkumaan
Nämä kaksi päänsärkytyyppiä eroavat kyllä toisistaan melko lailla. Migreeni esiintyy tyypillisesti kohtauksittain niin että se alkaa melko nopeasti. Usein alkuoireena on valonvälähdyksiä toisessa silmässä, tai näkökentässä näkyy sahalaitaista kuviota. Näitä kutsutaan aura-oireeksi. Migreeni voi olla myös auraton, jolloin särky alkaa heti voimakkaana ilman ennakko-oireita. Valo tekee pahaa ja tuntuu tunkevan suoraan silmistä sisään. Usein kohtaukseen liittyy voimakas pahoinvointi ja monet oksentavat. Tyypillisesti migreenisärky on toispuoleista, ja usein se paikantuu silmän taakse. Liikunta tuntuu pahalta migreenissä, levossa olo pimeässä hiukan helpottaa oloa. Jännityspäänsärky taas yleisimmin alkaa lievänä jomotuksena ja voimistuu päivän mittaan. Jännityspäänsärky esiintyy tyypillisimmin takaraivolla ja päälaella, mutta sitä voi tuntua myös missä tahansa muualla päin päätä. Muita päänsärkyä aiheuttavia tekijöitä migreenin ja jännityspäänsäryn ohella ovat mm. krooninen poskiontelontulehdus tai poskionteloiden limakalvoturvotus, purentavirheet ja leukojen virheasennot sekä hampaiden narskutus, hoitamaton astma (aiheuttaa hapenpuutetta nukkuessa ja sitä kautta päänsärkyä tyypillisesti aamuisin) ja uniapnea. Onhan ap sinulle tehty pään CT? Kertoisitko tarkemmin särystäsi, millaista se on? T: sh neurolta
monen ihmisen kärsimykset loppuisivat lyhyeen. Kiitos. Uutta oli tuo hoitamaton astma minullekin, joka olen kärsinyt päänsärystä yli 40 vuotta.
Ei ap.
tiedän kyllä mistä se suurimmaksi osaksi johtuu.
Minulla on isoja ongelmia purennan kanssa, ja siitä syystä koko leukojen alueen kanssa. Siitä seuraa tietysti myös kauheita niska/hartia kipuja, ja pää on aina kipeä. Aika epätoivoinen olo.
Ja särkylääkettä napaan. Ei sillä, että niistä juuri apua olisi.
Kopioin tähän tuon laitaamani viestin:
Pää särkee jatkuvasti :(
Päänsärkyä on lähes päivittäin. Ei mitään päätä halkasevaa, mutta kuitenkin sellaista, että burana tarvitsisi ottaa (en toki joka päivä ota). Kipu tuntuu ikäänkuin pään "kuoressa", välillä takaraivolla tai ohimolla. Huimausta on jonkin verran.
Niskat on vähän jumissa, niitä venyttelen ja jumppaan päivittäin. Olen käynyt hierojalla sekä tavallisella että OMT-fysioterapeutilla ilman sanottavaa apua.
Verenpaineesta alapaine lievästi koholla, mutta ei lääkärin mukaan voi aiheuttaa oireita.
Pää on kuvattu, mitään selittävää tekijää ei ole.
Pikkuhiljaa alkaa olla keinot vähissä tämän jatkuvan säryn kanssa.
Mikä ihme voi aiheuttaa jatkuvasti päänsärkyä??
Ajatuksia - neuvoja - kokemuksia?
Paljon onkin jo neuvoja tässä ketjussa, minäkin kiitän niistä!
Mielelläni kuitenkin vaihdan ajatuksia lisääkin, sillä tämä todella vaikuttaa elämänlaatun paitsi itsellä myös perheellä, jonka äidillä on hermo kovin kireällä...
minä olen ketjun ap ja ymmärrän kovasti hyvin tunteitasi.
Löytyikö ketjusta sinulle vinkkejä?
Oletko muuten käynyt hammaslääkärissä, ettei purennassasi ole vikaa?
Ei lannistuta :)!
47 ja 50:
minä olen saanut apua niskojen manipuloinnista (OMT-fysioterapeutti tai kiropraktikko naksauttaa). Oletteko kokeilleet?
Tuo aamupäänsärky on kamalaa. Siihen minäkin aina välillä herään. Nyt kiropraktikko kielsi minua nukkumasta mahallaan! Olen väkisin yrittänyt nyt maata selälläni ja ihan kuin se olisi vähän auttanut. Ja käykää ihmeessä tarkistuttamassa se purenta, yöllä käytettävä purentakisko voisi auttaa.
on NIIN tuttua minullekin tuo elämän rajoittuminen, kun ei tosiaan tiedä millainen "pääpäivä" kulloinkin sattuu. Nyt minulla ei ole särkenyt pää viime tiistain jälkeen, takana siis kolmen kerran satsi kiropraktikolla. Ensi viikolla aloitan käymään hierojalla ja sen jälkeen jumpat+puntit kehiin (kotona).
Olen paljon pirteämpi, iloisempi ja toiveikkaampi taas kun olen muutaman päivän saanut olla ilman jysäriä.
särytöntä viikonalkua kaikille kohtalotovereille,
Ap
"Eroon jäykästä niskasta
Säännöllinen jumppa kolmesti viikossa voi vähentää kipuja jopa puolella"
http://www.hs.fi/juttusarja/hyvinvointi/artikkeli/Eroon+j%C3%A4yk%C3%A4…
ks. siitä löytyy myös linkki niskajumppavideoon!
PÄÄNSÄRKYÄ? MIGREENIÄ?
Niska-hartia -alueen tehohoito
TAKE A BRAKE
TUTKIMUKSELLA TODETTU AUTTAJA
Thermo-Rex Oy
0400 671 418
Kuopio
Tykkää meistä Facebookissa
Thermo-Rex Oy
En jaksa nyt lukea kaikkia läpi, mutta olethan lopettanut kaiken kofeiinin juonnin?!? Siis kahvit, teet, colat, suklaat yms pois.
Lisäksi jos puret hampaita yöllä yhteen, se aiheuttaa päänsärkyä--> purentasuoja.
Hyvä tyyny esim. tukea antava Tempur
Näillä minä olen saanut karmeat päänsäryt pois :)
Kyllä vaan, samassa jamassa olin, mutta minulla auttoi OMT fysioterapia (ortopedinen manuaalinen terpia) sain lähetteen seitsemäksi kerraksi ja jo ensimmäinen kerta auttoi tosi kovasti. Kallistahan se on (82,30€ kerta), mutta kun sain päänsäryttömiä päiviä niin sen summan maksoin ilomielin :) Kannattaa mennä tähän hoitoon jos et ole jo saanut apuja muualta, tiedän että särky on kamalaa :(
jatkuvaa päänsärkyä, migreeni diaknosoitu ja nippu särkylääkereseptejä taskussa ja monet estolääkkeet kokeiltu. Pää on kuvattu nyt jo kahdesti
ja vedin pahimmillaan jopa pari panacodia + burana 800 kerralla naamaan siihen helvetin särkyyn. Yölläkin se herätti ja lopulta en pystynyt enää ajattelemaan muuta kuin päänsärkyä. Noidankehä oli valmis ja minä luulotautisena diagnosoin itselleni satavarmasti aivokasvaimen.
Päänsärky loppui lopulta yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin liikunnallisen (=hiihtoa ja uimista) loman jälkeen. Onneksi valtava määrä särkylääkkeitä ei ollut jättänyt jälkeensä lääkepäänsärkyä. Lääkäri diagnosoi minulle jännityspäänäryn ja migreenin. Kärsin tuon viisi viikkoa myös pahoinvoinnista. Hieronta toi vähän helpotusta mutta ei joka kerta.
Luulen että minun jatkuva päänsärky oli lopulta joku jälkioire aiemmin sairastetusta rajusta taudista. Lisäksi minun tapauksessani päänsärystä VÄHINTÄÄN puolet oli psyykkistä laatua..