Tunnetko ketään ketä olisisi kuollut tukehtumalla esim.ruoanpalaseen?
Kommentit (93)
Valitettavasti tiedän kaksi tapausta. Toinen oli aikuinen joka tukehtui omenanpalaan (veti henkeen kovan palan, ei saatu pois) ja toinen oli alle 1v. joka sai suuhunsa muovikorkin, imaisi henkeen, eikä saatu pois (sellainen öljypullon muovinen valkoinen välikorkki joka heitetään yleensä roskiin avattaessa ekan kerran).
Kamalan surullisia molemmat. Aikuisen kohdalla jäi 4 alaikäistä lasta ilman vanhempaa ja lapsen kohdalla perhe menetti rakkaan esikoisensa jota eivät myöhemmin syntyneet sisarukset tietysti koskaan korvanneet.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 15:11"]
Minä itse. Söin jauhelihakeittoa ja näkkäriä, jokin juuttui kurkkuuni hyvin syvälle. En pystynyt edes hengittää syvään, henki ei kulkenut. Hyökkäsin lavuaarin ylle ja tungin sormet kurkkuun jotta oksentaisin. Laatta tuli paineella ja tukos siinä samalla. Selvisin.
[/quote]
Kuolitkohan kuitenkaan? Siitähän ap kysyi... Varmaan kaikki ovat joskus "meinanneet tukehtua".
Luokkakaverini tukehtui kotonaan kananluuhun kun oltiin ala-asteella. Mietin pystyyköhän se perhe syömään kanankoipia enää ikinä..
Tiedän kaksi lasta. Toinen tukehtui viinirypäleeseen ja toinen kananmunaan. Viinirypäle oli hinkaistu sisään kokonaisena ja kananmunatapaus vetäisi kokonaisen keltuaisen kurkkuunsa. Molemmat olivat alle 1v.
Ei ole kerta eikä kaksi kun olen näiden lisäksi todistanut, kun äiti ryntää ruokapöydässä lapsensa luo ja yht'äkkiä jo oikottaa lastaan pää alaspäin jaloista ja takoo selkään. huhhuh, näistä onneksi on selvitty säkähdyksellä.
Kamala tunne. Kerran krapulassa söin aamulla näkkileipää ja oksennuksen tullessa se näkkileipä mössö jäi kurkkuun. Olin jo konttaamassa vessasta keittiöön, jossa äiti oli mutta sain kaivettua sormella sen verran pois, että pystyin yskimään loputkin pois. Ei enää näkkäriä krapulassa/oksennustaudissa
Tiedän miehen joka kuori appelsiinia hampaillaan ja veti henkeensä kuoren palan!Henki pois!!Itse tässä pari kertaa vetäny maapähkinää henkitorveen ja yksinäisenä tuntenut että lähtö tulee, mistään ei mahdollisuutta saada apua.Apu tuli kumminkin pikkuhiljaa "sieltä jostain".Alkoi henki taas kulkemaan.Hirveä kuolemanpelko iski kun henkeä ei saanut ja tajusin mitä Jämijärven onnettomuuskoneen kyydissä olleet tunsivat sen minuutin aikana kun kone syöksyi maata kohti.
Appelsiini on ollut vaaraksi jonkun kerran. Pilkon aina lapselle.
Isäni tukehtui viime kesänä appelsiinin palaan.Pienestä on kiinni ihmisen henki.
eräs dementikko oli tukehtua kuivaan pullapalaan. ei antanut irrottaa pullaa nielusta, puri hampaita väkisin yhteen. vasta tajun mentyä pullapala irtosi.
Sukulainen tukehtui kalanruotoon, alkoholilla on voinut olla osuutta asiaan.
Imeskelin lapsena karkkia ja lauloin (!!!) samalla. Eihän siinä kauaa mennyt, kun karkki solahti kurkkuun ja haukoin henkeä. Isäni tuli, nappasi minua jaloista ja hakkasi selkään. Muistan kun ensin tuli limaa ja sitten karkki. Kiitos isälleni! <3
tunnen. joku luun pala ilmeisesti...
Kyllä eräällä kaverilmani jäi kyyhkyspiirakan pala kurkkuun omissa häissään, hänen nimensä oli Joffery
Ns väärään kurkkuun menevä ruoka on yleisimpiä kuolinsyitä vanhuksilla, ei heti tukehdu tai kuole mutta saa keuhkokuumeen.
Näiden kommenttien jälkeen en yhtään ihmettele miksi juuri lihan syömistä pitäisi välttää.
En tunne ketään joka olisi kuollut tällä tavalla, mutta itse meinasin kerran tukehtua. Tunne oli siis jotain aivan kamalaa. Olin yksin kotona, kokkailin jotain keittiössä, ja ajattelin koemaistaa. En varmuudella mene sanomaan, mutta jotakin liharuokaa. Eli siis se täälläkin monta kertaa mainittu lihapalanen.... Yritin yskiä sitä pois, mutta kun ei vaan saanut vedettyä henkeä. Siinä jo ehti miettimään, että tässäkö se nyt oli. Onneksi minullekin tuli apu " tuolta jostakin". Niin, kun mieheni sitten aikanaan kotiutui ja alettiin syömään, ei mulla ollutkaan enää samanlaista ruokahalua. Ja mies vielä kommentoi episodia, että olisit soittanut hänelle :) Mitenkä tuossa nyt soittelee....? Ihan kamala kuolema tällainen, ja varsinkin jos on yksin...
Tämän vuoksi liikunnanopettajat eivät anna syödä purkkaa tunnilla! Silti aina joku teini yrittää.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:19"]
kaveri kaatui amfetamiinipäissään portaissa. hampaat edellä kaiteen päätytolppaan jonka nuppi meni poikki ja juuttui hengitysteihin
oli kieltämättä aika hauska näky :D kunnes se lopetti liikkumisen
[/quote]
Se irronnut nuppiko siis juuttui hengitysteihin? Kuoliko vai saatiinko pelastettua?
[/quote]
se nuppi murtui tyvestä poikki ja juuttui keuhkoputkeen. ilmeisesti sukelsi aika jyrkässä kulmassa
meni niin syvälle ettei sitä saatu pois kuin leikkaamalla, mutta silloin oli jo liian myöhäistä
lepää rauhassa martsu <3
Mun kaverin väkivaltainen ex tukehtui. Yritti hotkia sämpylää ja kadulle kait kaatui.
Tunnen. Nuorehko perheenisä, tukehtui iltapalalla kotonaan. Ei ollu humalassa. Ihan kamala tapaus.