Mikä ihme saa ihmiset hurahtamaan ruokauskontoihin nykyään?
Muutama kaveri paasaa karppauksesta, yks on hurahtanut d-vitamiineihin, toinen superfoodiin. Jokin aika sitten kova sana oli kalaöljykapselit, joista piti kohkata.
Onko näin, että kun kolmikymppisille alkaa paljastua oma vääjäämätön kuolevaisuus, niin hurahdetaan johonkin ruokauskontoon ja tavoitellaan tietynlaista kuolemattomuutta, kun muista jumalista on jo luovuttu? Vai mikä ihme saa korkeastikoulutetut ihmiset uskomaan täysin kritiikittömästi kaikenlaisiin bloggareiden kirjoituksiin ja syyttämään maan terveysalaa salaliitoista?
Sikälikin vielä jännä ilmiö, että ihmiset eivät koskaan ole olleet näin terveitä ja eläneet näin pitkään. Tuttavapiirissäni lisäksi kaikki hurahtaneet karppaajia lukuunottamatta ovat hyväkuntoisia ja normaalipainoisia, ilman mitään kausiflunssaa kummempia sairauksia.
Kommentit (60)
tuolla joku et karpit syö pelkästään rasvaista jogurttia ja tummaa suklaata.. mä voin kärvistää silloin samalla tavalla. En mä le sanonut että itse vedän tummaa suklaata ja jogurttia päivittäin tai et olisin koskaan vetänyt pelkästään karkkia..
Ottakaa nyt tyhmät ihmiset järki käteen.. te kärjistätte niin onhan siihen jotenkin vastattava..
tuolla joku et karpit syö pelkästään rasvaista jogurttia ja tummaa suklaata.. mä voin kärvistää silloin samalla tavalla. En mä le sanonut että itse vedän tummaa suklaata ja jogurttia päivittäin tai et olisin koskaan vetänyt pelkästään karkkia..
Ottakaa nyt tyhmät ihmiset järki käteen.. te kärjistätte niin onhan siihen jotenkin vastattava..
mutta syön tummaa suklaata, en irtokarkkeja ja vain näitä maustamattomia naturel-jogurtteja.
BMI tasan 20, olo terve ja veriarvot yms. kunnossa.
miten paljon pastaa ja patonkia syövissä maissa ei ole näitä pierunpaukkaavia ylipainoisia ihmisiä niin paljon kuin tuntuu Suomessa olevan. Tai miksi Aasiassa syödään paljon riisiä ja nuudeleita ja siellä väestö on melko hoikkaa katukuvassa?
mutta syön tummaa suklaata, en irtokarkkeja ja vain näitä maustamattomia naturel-jogurtteja.
BMI tasan 20, olo terve ja veriarvot yms. kunnossa.
Itse karppaan vaikken pidä itseäni karppina. Olen ihminen ja syön ruokaa.. Mun mielestä myös sun ruokavalio kuulostaa tolta osin hyvältä. Tärkeintähän on se et viihtyy itsensä kanssa ja on hyvä olla. Vetäköön sitten pelkästään rasvaa tai pelkästään karkkia. Pääasia et itsellä on hyvä olla. Joillekkin sen hyvän olon tekee vhh. Me ollaan yksilöitä..
Mun mielestä on turha erotella mikä on karppausta ja mikä on virallisterveellistä.. on vaan ihmisiä ja ruokia mistä ihmiset pitää. Miksi niistä pitää tehdä jokin numero tai nimellisyys..
Esim. osa syövistä on vähentynyt reippaasti, sydän- ja verisuonisairauksiin sairastutaan ja kuollaan vanhemmalla iällä. Ei siitä voida karppausta kiittää, vaan ihan virallisterveellisiä suosituksia.
Sydän ja verisuonisairaudet ovat edelleen suomalaisten yleisin kuolinsyy. Luulisi että 40 vuoden low fättäsys olisi tuota edes vähän muuttanut, mutta eipä tyydyttyneen rasvan välttelyllä ole näköjään ollut asiaan merkitystä. Tämän lisäksi suomessa on odotettavissa vähiten terveitä elivuosia 65-ikävuoden jälkeen 15 eu-maan joukossa. Meillä on 250 000 II-tyypin diabeetikkoja, statiineja syö lähes 700 000 ihmistä. Kyllä väittäisin, että sairastuvuus ei tosiaankaan ole vähentynyt. Räjähdysmäisesti lisääntyneen lääkityksen ja parantuneiden leikkaushoitojen ansiosta ihmiset kuolevat hieman vanhempina ja sairaina sv-tauteihin. Tämä kaikki on virallisterveellisten ravitsemussuositusten ansiota.
..ja kasvikset.. noissa maissa ei ole ruokaan lisätty ylimääräitä E:tä. Huomaatko heillä myöskään selluliittiä tai huonoa ihoa. Niin valitettavasti myös selluliitti ja akne on yleistymässä aasian maissa, koska ruokateollisuuden huonontuminen on tehnyt vaikutuksiaan jo myös sinne. Myöskin geeniperimä vaikuttaa ihmisiin ja siihen millainen ruokavalio sopii. Meidän geeniperimä on on erilainen kuin aasialaisilla
lihavuus johtuu myös siitä että ihmiset eivät liiku.
Suomalaiset ovat euroopalaisen mittapuun mukaan todellisia himoliikkujia. Eipä näytä auttavan.
Suomalainen kulttuuri on ollut erittäin vähän kasviksia sisältävä kautta aikojen. Edelleenkin ne ikäluokat jotka on nyt vanhoja syö erittäin nihkeästi kasviksia, esimerkkinä omat vanhemmat, joita edes sydänvaivat ei ole saaneet yrittämään tsemppausta edes siihen puoleen kiloon päivässä. Jää muuten todella kauas määrät siitä.
Tosin muutama kuukausi sitten julkaistun tutkimuksen mukaan suomalaiset kokevat että terveys on parempi kuin ennen.
miten paljon pastaa ja patonkia syövissä maissa ei ole näitä pierunpaukkaavia ylipainoisia ihmisiä niin paljon kuin tuntuu Suomessa olevan. Tai miksi Aasiassa syödään paljon riisiä ja nuudeleita ja siellä väestö on melko hoikkaa katukuvassa?
Pastan ja patongin syöjät ei vetele täysjyväruisleipää. Japanilaiset ei syö rypsiöljyä.
Onko sulla jotain linkkiä/tutkimusta tms.?
lihavuus johtuu myös siitä että ihmiset eivät liiku.
Suomalaiset ovat euroopalaisen mittapuun mukaan todellisia himoliikkujia. Eipä näytä auttavan.
Ja mitenköhän tuotakin sitten mitataan. Esim. kun asuin Itävällassa ihmiset käveli siellä enemmän koska kaikki oli niin tiiviisti rakennettua. Suomessa ajellaan autolla joka paikkaan.
Ruokaa ostetaan päivittäin/joka toinen päivä ja se käytetään tuoreina. Leipä ostetaan leipomosta, liha lihakaupasta, kasvikset toreilta - tuoreiden kasvisten satoaika on myös pidempi kuin Suomessa.
Suomessa halutaan ruokaa, jota voidaan käydä ostamassa kerran viikossa marketista ja säilöä kotona kaksi viikkoa ennen käyttöä. Tarvitaan säilöntäaineita ja prosessointia.
Tosin noissa maissa on myös yleistä, että naiset tekevät puolikasta työaikaa, jotta heillä on paremmin aikaa hoitaa ruokaostokset ja ruuanvalmistus puhtaista raaka-aineista, ei hunajamarinoiduista broilerinsuikaleista ja punajuurivärillä värjätystä "mansikka"jugurtista.
vetävät hirveän läjän huippuvaarallista riisiä.
Ja sellainen pikku huomautus muuten, että jos karppaajat vedätte näitä väittämiänne Heikkilän aineistoista niin kannattaa suhtautua melko skeptisesti niitten todenperäisyyteen.
Ei tarkoita et on jotenkin Heikkilään idenfitioitunut. Musta tuntuu et se on vaan toi Heikkilä joka nostaa karvat pystyyn kaikille. Haloo 2000-luku. Eiks ihmiset saa syödä niinkuin haluaa, miksi siitä pitää jonkun kokoajan olla patemässä ja naputtamassa??
http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-170572-1654403
Onhan tämä täällä jo ollut aiemminkin. Lisätään sitten vielä että liikunta ei muuten laihduta. Laihdutuksessa ruokavalion merkitys on 80% ja liikunnan 20%. Tämän lähde on Pertti Mustajoki ja on oma häpeäsi, jos et tiedä kuka tuo Mustajoki on.
5 kertaa viikossa hikiliikuntaa? Kerran viikossa rauhallinen sunnuntaikävely hiljaisella tahdilla? Miten tämä on otettu huomioon, sillä kumpikin on säännöllistä liikuntaa.
Entä arkiliikunta? Miten paljon esim. ne kreikkalaiset liikkuvat omin voimin vaikkapa työmatkoja, vai onko auton käyttö yhtä yleistä kuin täällä?
<a href="http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-170572-1654403" alt="http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-170572-1654403">http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-170572-1654403</a>
Onhan tämä täällä jo ollut aiemminkin. Lisätään sitten vielä että liikunta ei muuten laihduta. Laihdutuksessa ruokavalion merkitys on 80% ja liikunnan 20%. Tämän lähde on Pertti Mustajoki ja on oma häpeäsi, jos et tiedä kuka tuo Mustajoki on.
kohtaamaan oman kuolevaisuutensa. Ja koska oikeat uskonnot ovat mukavuudenhaluiselle ja omaehtoiselle nykyihmiselle liian rankkoja ja vaativia juttuja, on ruokauskovaisuus mukavan helppo ja hallittava tapa käsitellä omaa kuolevaisuuttaan. Ja juuri terveille ja hyvinvoiville ihmisille se sopii, koska ruokauskonnot eivät pysty selittämään elämän epäoikeudenmukaisuuksia ja rajumpia juttuja. Ne jotka kohtaavat niitä rajumpia asioita joutuvat edelleen turvautumaan perinteisiin uskontoihin. Ruokauskonnoissa kun kaikki on itsestä kiinni ja itse hallitaan kaikkea. Kun sitten joutuu huomaamaan, että näinhän tämä ei ole, niin ruokauskonto ei enää kanna (ja joudutaan kääntymään perinteisten uskontojen puoleen.)
Luin tästä milenkiintoisen jutun: http://www.kirkkojakaupunki.fi/kirkko/pelkastaan-leivasta
Sellainenkin on sitten olemassa. Uskonnon ominaisuushan on se, että johonkin asian uskotaan ilman perusteluja. Tämä pätee kyllä täydellisesti Low Fat- ajatteluun, jolla ei ole mitään tieteellistä pohjaa.
http://abessono.org/Low-fat--uskonto.php
Mutta syön aika vähän viljaa, aiheuttaa mahakipuja ja suolen toimimattomuutta.
En käytä överimäärin rasvaakaan, ihan normaalia ruokaa syön, aamupalaksi jogurttia, joskus tonnikalaa, ruualla enemmän kasviksia jne.
Maha toimii paremmin, ilman kauheita rasvamääriä.
Kyllä, syön rasvaista jogurttia, ei, en käytä kevyt tuotteita.
Miksi käyttäisin? Olen 163cm ja 53kg, ei minun tarvitse laihduttaa.
Toisaalta jos kevyttuotteet eivät sisältäisi läjää lisäaineita, saattaisin niitä joskus käyttääkin. Mielummin rasvaa kuin lisäaineita.