Mikä ihme saa ihmiset hurahtamaan ruokauskontoihin nykyään?
Muutama kaveri paasaa karppauksesta, yks on hurahtanut d-vitamiineihin, toinen superfoodiin. Jokin aika sitten kova sana oli kalaöljykapselit, joista piti kohkata.
Onko näin, että kun kolmikymppisille alkaa paljastua oma vääjäämätön kuolevaisuus, niin hurahdetaan johonkin ruokauskontoon ja tavoitellaan tietynlaista kuolemattomuutta, kun muista jumalista on jo luovuttu? Vai mikä ihme saa korkeastikoulutetut ihmiset uskomaan täysin kritiikittömästi kaikenlaisiin bloggareiden kirjoituksiin ja syyttämään maan terveysalaa salaliitoista?
Sikälikin vielä jännä ilmiö, että ihmiset eivät koskaan ole olleet näin terveitä ja eläneet näin pitkään. Tuttavapiirissäni lisäksi kaikki hurahtaneet karppaajia lukuunottamatta ovat hyväkuntoisia ja normaalipainoisia, ilman mitään kausiflunssaa kummempia sairauksia.
Kommentit (60)
Se on jopa 10% aikuisväestöstä ja rajatapauksia voi olla enemmänkin. Se selittää osan karppaamisesta johtuvasta terveyden paranemisesta.
Joillekin sopii vhh, mutta ei kaikille.
Hurahtamisella ainakin minä tarkoitan sitä että sitä omaa ruokavaliota tyrkytetään _kaikille_ ja muita ruokavalioita ruvetaan mollaamaan oikein olan takaa. Kritiikkiä saa toki esittää, mutta jos oikeasti haluaa keskustella niin on pysyttävä asialinjalla eikä vaan huudettava että olet idiootti kun et tajua että peruna tai voi on paskaa ja suorastaan myrkyllistä. Lisäksi olisi muistettava että etenkin ruokien suhteen on todella isoja yksilöllisiä eroja siinä mikä sopii kenellekin ja vielä maistuu hyvälle.
vaikutus on jumalaton närästys. Kilpirauhasen vajaatoiminta on kuitenkin nostanut painoa ja jollakin konstilla tätä olisi saatava alas, karppaus ei kuitenkaan ole mun juttu.
ovat luulleet pizzan ja hötöleivän olevan jotenkin hyvää ruokaa ja nyt ovat kokeneet valaistumisen jonkun Heikkilän oppien kautta. JOtkus meistä taas ovat aina tienneet miten kannattaa syödä, jotta olo in hyvä ja paino ei nouse, joten siksipä ei ole tarvetta tuollaisille ruokauskonnoille ja osataan syödä niitä pizzoja ja leipääkin kohtuudella.
Ihan samaa mieltä. Tätäkin ketjua kommentoineet pari karppia ovat puhuneet ikään kuin karppauksen vaihtoehto olisi lisäaineet ja einekset. Hassua, kun mun mielestä esim. jauhoissa ei ole mitään lisäaineita.
Vehnäjauhon aineet: Vehnä, jauhoparanne ja askorbiinihappo..kuuluuko noi kaksi viimeistä normaaliin ruokavalioon?
Nykyään kun katsoo kaupan hyllyjä, on todella vaikea löytää ruokaa joka sisältää puhtaita aineita..
Se on jopa 10% aikuisväestöstä ja rajatapauksia voi olla enemmänkin. Se selittää osan karppaamisesta johtuvasta terveyden paranemisesta.
Keliakia on tutkittu ja suljettu pois..
nyt (keskiarvoisesti) pidempään kuin koskaan, mutta sairastaa myös enemmän kuin koskaan.
Itsellä ei muuta "hurahtamista" ole, kuin että haluan syödä mahdollisimman puhdasta ja käsittelemätöntä ruokaa. Tehtaassa sapuska pilkotaan ja lisätään e-sitä ja e-tätä ja kyllä, se näyttää paremmalta ja kyllä, se maistuu ehkä paremmalta ja tosiaan, siitä riittää enemmän, kiitos täyteaineiden. Mutta onko se parempaa, ihmiselle?
Vehnäjauhon aineet: Vehnä, jauhoparanne ja askorbiinihappo..kuuluuko noi kaksi viimeistä normaaliin ruokavalioon?
Jauhoparanteet ovat yleensä aminohappoja. Niitä on saatava ravinnosta.
Askorbiinihappo on C-vitamiinia, jota monet napsivat pillereinä.
HUI, miten epänormaalia!
Esim. osa syövistä on vähentynyt reippaasti, sydän- ja verisuonisairauksiin sairastutaan ja kuollaan vanhemmalla iällä. Ei siitä voida karppausta kiittää, vaan ihan virallisterveellisiä suosituksia.
Omat isoisovanhempani ja isovanhempani ainakin ovat olleet sairaampia kuin omat vanhempani vastaavassa iässä (60 v). Sama miehen vanhempien ja isovanhempien kohdalla.
nyt (keskiarvoisesti) pidempään kuin koskaan, mutta sairastaa myös enemmän kuin koskaan.
Omat isoisovanhempani ja isovanhempani ainakin ovat olleet sairaampia kuin omat vanhempani vastaavassa iässä (60 v). Sama miehen vanhempien ja isovanhempien kohdalla.
tarkentaa. En nyt puhunut syövistä ja sydänsairauksista, tiede ja terveydenhuoltohan paranee myös koko ajan. Tarkoitin kaikkia pikkuviiruksia, kevätflunssia, mahatauteja yms.
Esim. osa syövistä on vähentynyt reippaasti, sydän- ja verisuonisairauksiin sairastutaan ja kuollaan vanhemmalla iällä. Ei siitä voida karppausta kiittää, vaan ihan virallisterveellisiä suosituksia.
Ihmiset elää myös vt ja syödään kevyttä -aikaa ja ovat lihavempia kuin aikaisemmin... myös sydän- ja verisuonitaudit ovat lisääntyneet, joita kevytruokavalion pitäisi estää..In your dreams...
Tarkoitin kaikkia pikkuviiruksia, kevätflunssia, mahatauteja yms.
ennen ympäri kyliä ja ympäri Suomea. Marketissakin käydään harva se päivä hiplaamassa allekirjoituskynää jossa on varmasti koko kunnan taudit saatavilla.
mitenkään selitä sydäntautiongemia?
lihavuus johtuu myös siitä että ihmiset eivät liiku. Ennen tehtiin kovaa työtä pellolla, nykyään ruoka haetaan autolla marketista ja liikunta on parhaimmillaankin monella pari kertaa viikossa jumpppaa ja ajatellaan että sitten olllaan liikunnallisia.
Sydän- ja verisuonitaudit on HUOMATTAVASTI vähentyneet 60-luvulta alkaen. Niiden hoito on tehostunut ja aloitetaan aiempaa herkemmin, mikä tietysti saa asian näyttämään siltä kuin tilanne olisi huonompi.
Työskentelen sydänosastolla ja iso osa potilaista on vanhoja, yli 80-vuotiaita. Viisikymppiset potilaat ovat melkeinpä poikkeuksia.
minua huvittaa erityisesti sellaset ylipainoset karppaajat, jotka syö niin terveellisesti omasta mielestään. Sitten syö rasvasta jogurttia ja tummaa suklaata ja on muka niin vatsa hyvässä kunnossa, mutta painoa on kuitenkin 30 kiloa liikaa.
minua huvittaa erityisesti sellaset ylipainoset karppaajat, jotka syö niin terveellisesti omasta mielestään. Sitten syö rasvasta jogurttia ja tummaa suklaata ja on muka niin vatsa hyvässä kunnossa, mutta painoa on kuitenkin 30 kiloa liikaa.
tipahtaa, kun kerran rasvaa mätetään vaikka kuinka paljon
tumma suklaa-> ei lisäaineita
Rasvainen jogurtti-> ei lisäaineita
Irtokarkit->pelkkää eeetä
Kevyt jogurtit->pelkkää eetä
Ehkä joku ei edes halua laihduttaa, vaan haluaa et olo tuntuu terveemmältä. Ei kaikkien karppaajien tavoite ole laihtua tai laihduttaa. Osa ylipainoisista ihmisistä on terveitä ja tuntee olonsa hyväksi, he syövät vaan ruokaa liikaa. Osalla karppaus on sitä että olo ei ole tukala ja monet vaivat on poissa, oli sit lihava tai laiha.. on niitä lihavia myös virallisterveellistä noudattavissa
tumma suklaa-> ei lisäaineita
Rasvainen jogurtti-> ei lisäaineitaIrtokarkit->pelkkää eeetä
Kevyt jogurtit->pelkkää eetäEhkä joku ei edes halua laihduttaa, vaan haluaa et olo tuntuu terveemmältä. Ei kaikkien karppaajien tavoite ole laihtua tai laihduttaa. Osa ylipainoisista ihmisistä on terveitä ja tuntee olonsa hyväksi, he syövät vaan ruokaa liikaa. Osalla karppaus on sitä että olo ei ole tukala ja monet vaivat on poissa, oli sit lihava tai laiha.. on niitä lihavia myös virallisterveellistä noudattavissa
vain irtokarkkeja tai jugurttia? Ei ihme että olet kokenut olosi kohentuvan, jos ennen karppaamista ruokavaliosi koostui noista..
Eipä tarvinnut kauaa tätä kommenttia odotella. Olin pyöreä jo lapsena, ja parikymppisenä painoa oli sata kiloa. Laihdutin yli 40 kiloa virallisterveellisin opein ja osaan vieläkin kaloritaulukot ulkoa. Söin puuroa ja ruisleipää, maltillisesti "hyvää" rasvaa ja kevyttuotteita.
Kuten 80-95% laihduttajista, lihoin uudelleen. Miksi? Koska minulla ei virallisen selityksen mukaan ole itsekuria ollenkaan. Koska virallisterveellisen selityksen mukaan riisin, leivän ja perunan mättäminen ei liity mitenkään siihen, että olin myös vaikeasti sokeririippuvainen. Olkaa onnellisia te, joille runsashiilarinen ruokavalio sopii. Minulle ei sopinut. Koska kehoni on omani, teen sille mitä huvittaa. Heikkilää en ole lukenut koskaan, mutta voin hyvin, kun hiilarit ovat minimissä. Kaikki muut maailman ihmiset saavat minun puolestani syödä vaikka ruisleivän päivässä, mutta minulle sopii paremmin muunlainen ruokailu.