Onko ihan normaalia? Yökyläily ja valvominen
Olen luokanopettaja, ja oppilaani kertovat minulle viikonloppukuulumisiaan maanantaisin. Heillä on tosi usein yökyläilyjä, ja he kuulemma valvovat koko yön. Vanhemmat eivät välttämättä tiedä, että lapset ovat hereillä. Usein on valvottu kahteen, neljään, tai jopa kahdeksaan. Kyseessä 11-vuotiaat lapset. Onko tämä ihan yleinen käytäntö, ja miksi ihmeessä ette laita lapsia nukkumaan???
Kommentit (23)
Me tuohon aikaan yökyläiltiin ja valvottiin just sinne neljään asti. Mutta tätä tapahtu aika harvoin.
Eli jos tapahtuu sillon tällön, ei hätää, normaalia. Jos usein, kannattaa ehkä ottaa vanhempainilloissa puheeksi.
Muista kuitenkin, että lapsen suusta ei aina tule sitä totuutta. Kavereille kuulostaa hienommalta kun juttuun lisätään pari tuntia. Eli oikeasti ovat voineet mennä jo puolen yön aikaan nukkumaan tai nukahtaa valvomisten välissä. Sitä ei vain kerrota muille, koska "vähänks noloo" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta lapsuudessa ja omat lapset saavat samoin elää. Siis elää, eikä suorittaa mitään mll:n ohjeita 365/365. Nytkin kesässä on parasta: valvominen, pitkään nukkuminen aamulla, iltasaunat, herkkujen syöminen yöpalaksi ja Vaikka kalastaminen kello 23 jos siltä tuntuu.
Yökyläilyt ovat valvomista varten. Ja tiedätkö, 11-v oppilaasi ovat fyysisesti esiteinejä joiden hormonitoiminta muuttuu, mm. melatoniinin tuotanto myöhäistyy ja uni ei edes tule aikaisin.
T. ope myösToivottavasti et ole minun lasteni opettaja. Kyllä myös lomalla tulee säilyttää rytmi elämässä.
Sähän hassu olet! Vaikka olisin lapsesi ope, niin en minä sinun lastesi nukkumaanmenosta päätä. Sen saat tehdä itse. Siviilihenkilönä kehoittaisin kuitenkin perheitä nauttimaan elämästä ja hölläämään vähän.
Täällä oli juuri yökyläilyt. 10 vuotiaat valvoivat melkein yhteen! Minkähän tässä pitäisi olla se ongelma? Viimeiset pari tuntia illasta kikattivat ja supattivat sängyssä. Aamulla isoin osa porukkaa heräsi ysiltä, viimeinen kymmenen aikaan. Yleensä meillä ei näin myöhään valvota, mutta lomalla tehdään poikkeuksia ja rytmi on muutenkin siirtynyt. Iltaisin valvotaan pidempään kuin arkena ja aamuisin saa nukkua niinkauan kuin unta riittää.
Mun lapset ovat joskus liioitelleet valvomisiaan. Ovat mullekin kirkkain silmin sanoneet valvoneensa KOKO YÖN. Todellisuudessa olen nähnyt heidän nukkuvan kyseisinä öinä, että eivät ainakaan ihan koko yötä ole valvoneet.