Onko ihan normaalia? Yökyläily ja valvominen
Olen luokanopettaja, ja oppilaani kertovat minulle viikonloppukuulumisiaan maanantaisin. Heillä on tosi usein yökyläilyjä, ja he kuulemma valvovat koko yön. Vanhemmat eivät välttämättä tiedä, että lapset ovat hereillä. Usein on valvottu kahteen, neljään, tai jopa kahdeksaan. Kyseessä 11-vuotiaat lapset. Onko tämä ihan yleinen käytäntö, ja miksi ihmeessä ette laita lapsia nukkumaan???
Kommentit (23)
lukuunottamatta muutamia reissuja kavereiden kesämökeille. En olisi kyllä halunnutkaan yökylään, sillä kaikilla kavereillani oli yhteinen huone kahden tai kolmen siskon tai veljen kanssa.
Me oltiin kaikki kesät yökyläss sukulaisten maalaistalossa, joskus eri talossa seuraavana kesänä. Siellä oli paljon väkeä, eikä meitä kukaan vahtinut,syömään piti tulla ajallaan. Serkkuja oli paljon eri ikäisiäkin.Uitiin ja kalastettiin,ravustettiin elokuussa. Talossa oli ylim.työväkeäkin, niitä sanottiin piiaksi. Ei meidän nukkumisia kukaan kukaan valvonut, illalla kai väsytti, kun oltiin niin kauheasti koko päivä mellastettu. Aamulla sai herätä omaan aikaan. Talon töitäkin tehtiin, minä tykkäsin hevosista ja pikkupossista. sai ratsastaakin oikeen satulalla. Ei tullut kotiin töölööseen ikävä.Koulu alkoi vasta syyskuussa siihe maaiman aikaan. Kaikki kaveri oli silloin jossain yökylässä.,, Nykyään on omat lapsenlapset yötä usein meillä, on niillä täällä lelut ja huoneet.
Mä muistan joo kun kaverilla joskus ton ikäsenä olin vkl yötä. Me ihan tarkoituksella yritettiin valvoa niin pitkään kun pystytään. Me mentiin muka nukkumaan - mentiin sänkyyn peiton alle ja sammutettiin valot ja oltiin mahdollisimman hiljaa.
Eli vanhemmat luuli että nukuttiin. Sitten kuunneltiin että koska vanhemmat menee nukkumaan ja kaikki äänet hiljenee. Kun oli hiljasta niin hiljaa hiivittiin ylös ja käytiin tarkistamassa että vanhemmat kuorsaa ihan oikeesti. Sitten käytiin pesemässä silmät kylmällä vedellä, että pystytään valvomaan paremmin.
Ja vanhemmilla ei ollut aamulla mitään tietoa siitä, että kuinka myöhään oltiin oikeasti valvottu.
Että syytä vaan vanhempia lasten valvomisesta. Ei ne kaikki vanhemmat jaksa ite koko yötä valvoa ja käydä vähän väliä tarkistamassa, että nukkuuko ne lapset nyt oikeasti tai onko ne kentien vaan esittäny tai onko ne heränny keskellä yötä!!!
Tietysti pitää aina laittaa paremmaksi kuin kaveri, vaikka olisi nukahtanut jo puolenyön aikaan ;-)
ja aika äkkiä saadaan pedofiilisyyte, jos laitan sen yövieraan miehen viereen nukkumaan ja menen itse meidän oman ipanan kanssa hänen huoneeseensa.
eli liiottelun makua. usein on tunti pari lisää aikaa..
monilal varmaan valvotaan jonkin verran pitempään ja sehän just siinä yökyläilyssä onkin hauskaa, se valvominen, eikä nukkuminen.
meillä kyllä lapset ja yökylävieraat on tuhisseet 23-24 maissa, vaikka ovat uhkailleet valvovansa, ja olen antanutkin tuohon 11 asti. itse käyn sitten tarkastamassa koska nukkúvat. olen niin herkkäuninenkin että en pysty nukkumaan jos joku epämääräinen risahduskin kuuluu ja muutenkin kun on yövieraita, olen entistä herkkäunisempi.
kerran valvoivat kahteen (olikohan uusivuosi) ja siitä varmaan olivat koulussakin kerskailleet... itteä vähän nolotti, kun en yleensä annan valvoa niin myöhään.
Olen pian 40 ja omassa lapsuudessani ei juurikaan yökyläilty kaverien luona eikä sitä kukaan kaivannutkaan. Nyt suoraan sanoen v**uttaa kun meidän lapsia ollaan harva se viikko kutsumassa johonkin yökylään ja sitten pitäisi vastavuoroisesti kutsua joitakuita kavereita meillekin, johon ei kyllä olla suostuttu kuin vasta pari kertaa.
Mielestäni ilta klo 20-21 jälkeen pitäisi olla perheen omaa aikaa jolloin voi vaikka viuhahdella nakuna tai pierun polttamissa kalsareissa ilman että joku pikkutyttölauma on kikattelemassa meidän kodissamme. Ja lauantai on saunapäivä, itseäni ainakin nolottaisi lähettää lasta puolivieraaseen taloon lauantai-illaksi.
Ja sitten lapsen unirytmi menee ihan vinksalleen kun yökyläillessä valvotaan aamuyöhön asti eikä maanantaiaamuna tule kouluunlähdöstä mitään. Ihmetyttää vanhemmat jotka suorastaan yllyttävät lapsiaan kutsumaan kavereitaan yökylään. Ei kiitos!
en vain kestä sitä valvomista. Viimeksi kun meidän 11-vuotiaalla oli yökylävieras, heidät laitettiin tosiaan nukkumaan jo 22 maissa. Kahdeltatoista kävin sanomassa, että alkaisivat jo nukkumaan, kun koko ajan kuului huoneesta sipinää. Kahdelta yöllä kävin sanomassa jo suorat sanat, että nyt loppui se juttelu. Sen jälkeen en enää jaksanut. Olivat kai nukahtaneet välissä, mutta kuuden jälkeen olivatkin sitten taas ylhäällä, kun normaalisti oma lapsi nukkuu ainakin yhdeksään.
olin joskus 11-12-vuotiaana kaverilla yötä arkiyönä ja ajoissa mentiin nukkumaan ja aamulla yhdessä kouluun. Ei ollut mitään ongelmaa.
tietenkin pitää pysyä kohtuudessa. Muistan omasta lapsuudestani, että yökyläily oli juuri sopiva tapa harjoitella äidistä ja isästä erossa oloa; turvallinen paikka, mutta kuitenkin tietyllä tavalla omillaan.
Lisäksi se syvensi ystävyyttä, kun kikateltiin yömyöhällä peiton alla ja vähän jo filosofoitiinkin.
Tosin me ei kukuttu pikkutunneille, vaan varsin kiltisti ruvettiin nukkumaan siinä 23-24 maissa viimeistään.
En mielelläni päästä yökylään, koska tulee valvottua. Teini nukahtaa muutenkin huonosti ja noiden kyläilyjen jälkeen vielä huonommin. Päästän siis kavereilleen yöksi n. kerran kuussa.
Jos taas meille tulee kaveri yökylään, niin pidän huolen siitä, että viim. keskiyöllä on käytävä nukkumaan. Mielellään kuitenkin jo sitäkin ennen. Ihan en kehtaa nipoilla, joten usein se on tuo klo 24. Itse ainakin muistuttelen jo illan mittaan muutaman kerran, että kovin myöhään ei saa valvoa. Sitten jossain vaiheessa sanon, että nyt on käytävä nukkumaan. Kiltisti ne vaan vieraatkin lapset siihen suostuu. Tosin eivät kai kovin innokkaasti meille ole edes tulossa... Liekö maineeni kiirinyt ;)?!
Itse ihmettelin taanoin lasten yökoulua. Olin siis mukana valvojana enkä voinut ymmärtää, miten luokanopettaja antoi lasten valvoa koko yön! Hänen mielestään lapsia ei voinut pakottaa nukkumaan, jos he eivät sitä halunneet. Musta taas olisi hyvin voinut laittaa kaikki huoneisiinsa, kerätä kännykät pois ja sopia hiljaisuudesta tiettyyn aikaan. Sääntöjä rikkovat olisi sitten saaneet sanktion. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun itse suostun valvojaksi yhteenkään koulun tapahtumaan!
Omat lapset ei ole vielä yökyläilyiässä, mutta tuohan sitä oli itsestä hauskinta. "Sai" valvoa niin myöhään kuin jaksoi, se oli jännää ja hauskaa. Eihän sitä koko yötä jaksanut, pikkutunneille ehkä, mutta silti siinä oli viehätystä. Ja aina sitä sanottiin, että valvottiin koko yö. Ap ei vissiin ole yökyläillyt lapsena?
Meillä yökyläily on kivaa! Ihan itsenikin mielestä, kun siinä saa katsoa kuinka lapset pitävät hauskaa. Valvominen on sallittua kun on perjantai.
No itellä ainaki tulee omat hauskat lapsuusmuistot mieleen ku kuuntelen sipattelua ja kikattelua huoneesta. Ihana että lapsella on hyviä ystävyyssuhteita. Ei ne yli 12jaksa valvoa vaikka aamulla kyllä liiottelevat valvomistaan.
Mekin oltiin kilttejä tyttöjä. Oltiin nukkuvinamme kun tarkistettiin. Sitten kun vanhemmat nukkuivat, kuiskuteltiin taskulampun valossa "peittoteltassa" kummitusjuttuja.
Minä ainakin olen ollut usein yökylässä ja meillä on myös oltu. Olen syntynyt 1964.
Parasta lapsuudessa ja omat lapset saavat samoin elää. Siis elää, eikä suorittaa mitään mll:n ohjeita 365/365. Nytkin kesässä on parasta: valvominen, pitkään nukkuminen aamulla, iltasaunat, herkkujen syöminen yöpalaksi ja Vaikka kalastaminen kello 23 jos siltä tuntuu.
Yökyläilyt ovat valvomista varten. Ja tiedätkö, 11-v oppilaasi ovat fyysisesti esiteinejä joiden hormonitoiminta muuttuu, mm. melatoniinin tuotanto myöhäistyy ja uni ei edes tule aikaisin.
T. ope myös
Vierailija kirjoitti:
Parasta lapsuudessa ja omat lapset saavat samoin elää. Siis elää, eikä suorittaa mitään mll:n ohjeita 365/365. Nytkin kesässä on parasta: valvominen, pitkään nukkuminen aamulla, iltasaunat, herkkujen syöminen yöpalaksi ja Vaikka kalastaminen kello 23 jos siltä tuntuu.
Yökyläilyt ovat valvomista varten. Ja tiedätkö, 11-v oppilaasi ovat fyysisesti esiteinejä joiden hormonitoiminta muuttuu, mm. melatoniinin tuotanto myöhäistyy ja uni ei edes tule aikaisin.
T. ope myös
Toivottavasti et ole minun lasteni opettaja. Kyllä myös lomalla tulee säilyttää rytmi elämässä.
Mulla ainakin ihanimmat muistot lapsuudesta on, kun yökylässä kukuttiin ja supsuteltiin aamuyöhön. Ettekö te muka itse ole lapsena yökyläilleet? Olen -76 syntynyt ja yökylässä käytiin ehkä kerran kuussa tai kahdessa kuussa ekasta luokasta lähtien. Se oli tosi kivaa!
Ei ne lapset satunnaisesta valvomisesta vahingoitu. Ne on niitä ihania muistoja ja vahvistaa ystävyyssuhteita.
Tottakai minäkin alan pian rampata tuolla sanomassa, että lopettakaas ja alkakaa nukkua, mutta ei se kerrasta mene läpi. Laitan näin aikaisin jo "makuulle", jotta nukahtaisivat aikaisemmin myös. Viimeksi laitin kanssa kasilta jo pehkuille ja muistaakseni yhdentoista aikoihin alkoi olla hiljaista. Ikää tytöillä 7.