Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö ketään muuta päiväkodin uskonnollisuus?

Vierailija
21.02.2011 |

Ei mee jakeluun, miksi päiväkodissa on pyhäkouluja, rukouksia, Jeesustietoutta ja virsiä. Onko nää vaan kestettävä vai voiko tehdä jotain?

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee itse aiheeseen, niin ruokarukoilun saa loppumaan sillä, kun saa muut vanhemmat taakseen ja se on helppoa. vaikka iso osa lasten vanhemmista on tapauskovaisia (muttei enempää) niin ei ne mitään ruokarukouksia toivo. Ei ne edes hiffaa, että päiväkodissa sellaisia on.

Asia pitää esittää näin muille vanhemmille ennen vanhempain kokousta:

a) ensin alustus jotenkin ruokarukouksista, esim. joku vitsi tms.

b) sitten kysymys, että luetaankos teillä ruokarukous ennen ruokailua ja enemmistö vastaa, että ei toki

c) sitten esittää asian kysymysmuodossa "no onhan se kai hyvä, että koulussa/esikoulussa se opetetaan" ja siihen sitten jo enemmistö ihan ääneen sanoo, ettei siinä ole mitään järkeä opettaa moista kun tärkeitäkin asioita voisi opettaa (kuten pöytätapoja yms.)

d) ei asiasta sillä kertaa sen enempää kannata mouhota, voi toki ohjata keskustelua niihin pöytätapoihin

e) ja kun vihdoin tulee vanhempainilta päiväkodilla, niin sopivassa välissä kaikkien kuullen kun "kysyy" siltä vastuu ohjaajalta "niin luetaankos täällä vielä ruokarukous ennen ruokailua" ja jos ja kun vastaus on "kyllä" niin sitten sanoo siinä samaan syssyyn, "no meidän nikopetterin ei tartte rukoille, kun ei meillä muutenkaan jeesusta ruoasta kiitetä vaan sen tekijää. Tässä vaiheessa jo niin moni vanhempi ilmoittaa lapsensa pois rukoilusta, että kk. sisään tulee päiväkodista ilmoitus jossa asia on kääntynyt parempaan suuntaan, eli jos vanhemmat haluaa lastensa rukoilevan niin niiden yksilöiden osalta se pitää ilmoittaa ja muut ei oletuksena rukoile.

Meidän uskonnottomien pitää olla ovelia noitten tapauskovaisten lampaiden kanssa nääs :)

Vierailija
2/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on ihan ok. Mä olen luterilainen muutenkin ja minusta on ok että uskonnollisuus näkyy kulttuurissamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja valtion pitäisi yrittää pitää valtakoneistot mahdollisimman uskontoneutraaleina. Joka paikassa missä näin tehdään, siitä seuraa hyvää. Mikä nyt esim. tällä hetkellä on ainoa TÄYSIN järjettömästi suomessa syrjitty ihmisryhmä. No homot. Miksi. Ks. Raamattu ja uskonto.

Vierailija
4/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on ihan ok. Mä olen luterilainen muutenkin ja minusta on ok että uskonnollisuus näkyy kulttuurissamme.

Jos alueellanne on tulevaisuudessa enemmistö muslimeja tai hinduja, onko ok, että heidän uskontonsa näkyy päiväkodissa? Hyväksytkö vain oman uskontosi vai myös kaikkien muiden uskonnot (vaikka se tarkoittaisi sitä, että päiväkodissa ei puhuttaisi enää sanaakaan sinun uskonnosta)?

Vierailija
5/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Suomessa on oma kulttuurimme uskonnon osalta ja hyväksyn sen ilmenemisen ja näkymisen päiväkodissa, koulussa jne. Olemme suomalaisia ja hyväksyn suomalaisen uskonnollisen kulttuurin.

Hyväksyn vain suomalaisen perinteisen luterilaisen uskotokäsityksen yleisiin päiväkoteihin jne. Jos haluaisin lapseni saavan jonkin muun uskontokunnan mukaista opetusta, laittaisin lapseni sellaisiin tilaisuuksiin mukaan.

Nykyinen tyyli ja tilanne on ok.

Jos alueellanne on tulevaisuudessa enemmistö muslimeja tai hinduja, onko ok, että heidän uskontonsa näkyy päiväkodissa? Hyväksytkö vain oman uskontosi vai myös kaikkien muiden uskonnot (vaikka se tarkoittaisi sitä, että päiväkodissa ei puhuttaisi enää sanaakaan sinun uskonnosta)?

Vierailija
6/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään uskonnollista meidänkään päiväkodissa. Ei kuulu mun mielestä nykypäivään ollenkaan.

Joulukirkkoon oli mahdollisuus lähteä jos halusi.

Vierailija
7/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ei ärsytä mikään!ei niin mikään!paitsi nää suomalaiset ruikuttajat jotka roikkuu täällä tappelemassa kaikki päivät.on tää niin mukavaa!istun täällä euroopan sydämessä muslimin kahvilassa,katselen katolista kirkkoa ja itse kiitän JEESUSTA siitä että saan olla ihan omissa oloissa!kiitänpä myös siitä ettei musta tullut alipalkattua lto joka saa päällensä teiän kaikki vaatimukset!olette kuin pikkukakaroita ,mikään ei ole hyvin!!

Vierailija
8/123 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat lapsesi pois päiväkodista.

Vierailija
9/123 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat lapsesi pois päiväkodista.

Vierailija
10/123 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille mitään voi oikein tehdä.

Vierailija
11/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme siis itse kuulu kirkkoon. Jos lapsi haluaisi osallistua uskonnolliseen osuuteen tarhassa/koulussa (eli käytännössä joulukirkko) niin se on ok. Tosin haluaisin tietää etukäteen niin voisi lapsen kanssa puhua asioista ettei ole ihan pihalla :) Pyhäkouluun en kyllä mielelläni laskisi, joulukirkko ja joululaulut menee vielä osana suomalaista kulttuuria mutta pyhäkoulun miellän enemmän käännytykseksi.

uskonnottomia oikein pulpahtelee näihin keskusteluketjuihin? Tässäkin ketjussa 80% mammoista ei laskisi lapsiaan pyhäkouluun tms. Kuitenkin esim meidän lapsen päiväkodissa ei ole ketään, joka ei päästänyt lastaan kristilliseen joulujuhlaan. Lapsia on noin 50. Ei yhtäkään.

Eikä muuten asuta Pohjanmaalla, vaan tunnin ajomatkan päässä Helsingistä.

Tuntuu olevan näillä uskonnottomilla noitten fanaattisten uskovaisten kanssa yhteistä se, että käyvät itse kirjoittamassa kerta toisensa jälkeen näihin ketjuihin, jotta näyttäis siltä, että niitten koulukuntaan kuuluu vaikka hurumykket populaa.

Vierailija
12/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemmeko eläimiä?

tekee ihmisistä ihmisiä. En näe siinä mitään pahaa todellakaan.

Vierailija
13/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollinen kasvatus kuuluu päivähoidon kasvatustavotteisiin, yhdessä muiden (fyysisen, sosiaalisen, emotonaalisen, esteettisen, tiedollisen ja eettisen) kasvatustavotteiden kanssa. Mutta erikseen on kyllä määritelty että uskonnollisessa kasvatuksessa on kunnioitettava lapsen, vanhemman tai huoltajan vakaumusta. Eli keskustelua vaan päiväkodin kanssa!

Vierailija
14/123 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän paikkakunnalla kaikissa päiväkodeissa ja ryhmiksissä on ruokarukoukset ja muutenkin paljon kaikkia seurakunnan juttuja. Miksi päivähoidossa pitää olla tunnustuksellista uskonnollisuutta?

Mua ei haittaa muiden uskonnollisuus, mutta miksi sitä pitää tuputtaa kaikille?

Vierailija
15/123 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan semmosia ole..?mikä ihme päiväkoti se on..

Vierailija
16/123 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan kerhoissa on mutta kunnan pk:ssa ei ole.

Vierailija
17/123 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että tällaisilla pienemmillä paikkakunnilla esiintyy enemmän tätä uskonnollisuutta päiväkodeissa. Olen työskennellyt Helsingissä todella monessa PK:ssa, ja ainoastaan yhdessä oli uskonnollista toimintaa (Santahaminan PK).

Vierailija
18/123 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastemme päiväkodissa ei olekaan ihmeemmin mitään Jeesus-juttuja. Pikkukirkko vain joskus.

Edellisessä päiväkodissa ei ollut ollenkaan uskontojuttuja, sillä suurin osa vanhemmista oli kieltänyt puhumasta lapsilleen aiheesta.

Minusta on ihan hyvä, että nykyisessä pk:ssa on jonkin verran uskontoasiaa, sillä itse en niistä jutuista tiedä oikein mitään. Minusta on vaan kiva, että lapsille tulee nekin asiat tutuiksi.

Sitten voisi ärsyttää jos päiväkoti olisi jotenkin yltiöuskonnollinen ja muistuttaisi pyhäkoulua.

Itse kuulin Jeesus-juttuja ensimmäisen kerran koulussa uskontotunnilla ja oli aivan ihmeissäni, etä mitä tämä nyt oikein on o.0

En sitten sisäistänyt niitä oikein hyvin ;)

Vierailija
19/123 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityiseen päiväkotiin tai palkkaa yksityinen hoitaja.

Suomalaiseen KULTTUURIIN kuuluu ruokarukoukset, virret,joulut, pääsiäinen ja yleensäkin uskonto.

Jos sinua häiritsee suomalainen kulttuuri niin muuta muualle! Miksi et antaisi lapsesi tutustua asuinmaansa kulttuuriin? Vähän avoimmuutta ja suvaitsevuutta peliin! Ethän kasvata lapsestasi suvaitsematonta?

Vierailija
20/123 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityiseen päiväkotiin tai palkkaa yksityinen hoitaja.

Suomalaiseen KULTTUURIIN kuuluu ruokarukoukset, virret,joulut, pääsiäinen ja yleensäkin uskonto.

Jos sinua häiritsee suomalainen kulttuuri niin muuta muualle! Miksi et antaisi lapsesi tutustua asuinmaansa kulttuuriin? Vähän avoimmuutta ja suvaitsevuutta peliin! Ethän kasvata lapsestasi suvaitsematonta?

mutta kasi tarjoaa mielipiteitään...

Saattaapa olla niin, että ap:kin asuu pienellä paikkakunnalla, joissa ei todellakaan ole mitään yksityisiä päiväkoteja. Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi uskonnollisuutta pitää tuoda päivähoitoon. Nykyään Suomessa on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka eivät kuulu ev.lut. uskontoon.

Mielestäni suomalainen kulttuuri ja ev.lut. uskonto eivät ole sama asia. Mua ei haittaa esim. juhlapyhiin keskittynyt laimea uskonnollisuus, mutta päivittäiset ruokarukoukset ja pyhäkoulun tapaiset jutut haittaavat kyllä. Ei lasta voi niistä poiskaan laittaa.

Ne, jotka haluavat lapselleen uskonnollista kasvatusta, voivat hakea sitä esim. pyhäkoulusta ja seurakunnan kerhoista. Päivähoito ja kirkko eivät kuulu yhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan